Népszava, 1976. december (104. évfolyam, 284–309. sz.)

1976-12-01 / 284. szám

197­6. december 1. Komplex brigád a dohánygyárban Nincs útlévá füstölögni Félszavakból is értik egymást. Igaz, ha együtt vannak — mint most is — annyi a mondanivaló­juk, hogy egymás szavá­ba vágnak. Megbízhatóan, pontosan, jól dolgoznak. Ha egyenként vizsgálgat­­juk a Karikás Frigyes if­júsági komplex szocialis­ta brigád tagjainak fel­adatát, keresztmetszetét kapjuk az Egri Dohány­gyárnak. Közgazdászok, mérnökük, technikusok, villanyszerelők alapítot­ták a brigádot. A hat év alatt megsze­rezték az aranykoszorús címet is. Ha a brigádnap­lókat vizsgáljuk, szinte napról napra, évről évre nyomon követhetjük éle­tüket, munkájukat. Új­ságcikkek, képeslapok dokumentálják eredmé­nyeiket, utazásaikat. Majd’ mindegyikük járt a Szovjetunióban, s leg­utóbb az „aranykoszorús pénzből” együtt jutottak el Lengyelországba is. Közösen szerkesztik az üzemi újságot, évenként és fejenként mintegy 50 társadalmi munkaórát teljesítenek. Díjak az Al­kotó Ifjúság pályázaton, FMKT-vetélkedő, esküvői meghívók... Stáber Marika titkárnő, a brigádban a legfiata­labb, tagja az üzemi párt­vezetőségnek: — Véleményem szerint nemcsak a brigádtagok Patófalvi Margit bri­gádvezető. — A brigád kezdetben csak a vegyes összetétele miatt volt komplex. Ma már ez a munkában, a felajánlásokban, újítási feladatok megoldásában is kifejeződik, hiszen ez az elsődleges cél. Itt van például Szigeti Zoli és Keresztessy Feri együtt­— Azonos korosztály vagyunk, s nagyjából egy időben kerültünk a gyárba — magyarázza Bóta János mérnök. — A brigádmozgalom mind­nyájunknak tetszett, sze­rettünk volna mi is bri­gádtagok lenni. A régi brigádok kialakult közös­ségek voltak, azokban so­káig mi lettünk volna a legkisebbek. A Karikás Frigyes brigádban viszont így mindenki egyformán „régi”­ különbözősége tesz min­ket komplex brigáddá. Mint ahogy, nem is az egy helyen dolgozók kénysze­rű összezártsága ková­csolt közösséggé, hanem egymás társaságának ke­resése, s az azonos fel­adatok és célok. Igaz, eh­­hez közösségi emberek kellenek. Mindegyikünk­nek van brigádon kívüli társadalmi munkája is, a KISZ-ben, a MTESZ-ben és így tovább. Olyan alapvető követelménye­ket, hogy mindenki be­csülettel ellátja a mun­káját, meg hogy nem ké­sünk el, nem tartjuk ver­senyvállalásnak. Ez alap­­követelmény, ezért sem­miféle dicséret nem jár. Igaz, színházjegyet sem szoktunk gyűjteni, és mégis mindig megtaláljuk egymást a különböző kul­turális rendezvényeken. működése, aminek ered­ményeképpen a tröszttől jutalmat is kaptak. Szigeti Zoltán, a köz­­gazdasági csoport vezető­je ■ magyarázza, miről is van szó: — A készletgazdálko­dást akarjuk­ korszerűsí­teni, számítógépre vinni. Ehhez a gyártó üzemek­ben az alapanyag-felhasz­nálást kellett elemezni először. — Nekem az alkatr­ész­­gazdálkodással kapcsolat­ban kellett hasonló elem­zést végezni — teszi hoz­zá Keresztessy Ferenc. — A mi osztályunk egy­mástól független, ahhoz, hogy összekapcsoljuk ket­tőnk tevékenységét, a bri­gádforma volt a legcél­szerűbb — folytatja Szi­geti Zoltán. Jó bizonyíté­ka ez annak, hogy mű­szakilag és gazdaságilag is hasznos tevékenységet lehet folytatni. De van egy másik érv is a komp­lexitás mellett: a gyártó­gépek kapacitásának elemzéséhez hivatalból is sok adatot kaptunk. De a legtöbb segítséget azok ad­ták, akik ezeken a gépe­ken dolgoznak, javítják őket. Ez több volt már, mint munkaköri köteles­ség, de a brigád erejét éppen az ilyen vállalások adják. Balogh József szintén az összetettség előnyéről beszél: — A TMK-soknak sok gondot okoz az alkatrész­beszerzés. A gépek sok­szor állnak egy-egy alkat­rész hiánya miatt. Arra a munkát, a brigád­­tagságot, a szórakozást, a tanulást mindenki maga vállalja. De előfordult, hogy valaki kilógott a sorból. Többszöri kérés, biztatás, segítés ellenére sem volt hajlandó telje­síteni vállalásait. A vég­eredmény: kizárás. — No, nem mindig ke­rült sor ilyesmire — mondja Patófalvi Margit. — A jellemző az, amit a srácok elmondtak. Ahhoz, hogy menjen a munka, nem kell az asztalt verni, nem kell füstölögni. Az évek során sokan kaptak közülünk új lakást. Olyankor költöztető bri­gáddá alakultunk át. A jutalompénzből autó­nincs idő, hogy megvár­ják, amíg a kereskedelem beszerzi ezeket és így ma­guk készítik el. A gyár­táshoz szükséges rajzokat azonban valakinek meg kell csinálni. Ilyenkor mi, szerkesztésbeliek össze­ülünk a TMK-s brigádta­­gokkal és rajzolunk. — Mindegyikünk más­­más szemszögből látja a problémákat — szól ismét Keresztessy Ferenc. — Mikor azután együtt van a brigád, szóba kerülnek a vállalat legátfogóbb kérdései is, és ehhez min­denki a maga részterüle­téről szolgáltat újabb adalékot. Folyamatában tudjuk áttekinteni a ter­melést. — Nekünk — veszi át a szót Lenhardt József vil­lanyszerelő — még fon­tosabb ez. Feriék nagyon sokat segítenek a mi munkánkban és külön öröm számunkra, ha mi is tudunk valamit viszo­nozni. — Ne csak ne szerény­kedj! — vág közbe Bóta János. — Oldottál már mes te is olyan problé­mákat, ami a mérnökök­nek sem sikerült: nyeremény-betétköny­­vet vettünk, a megtaka­rított pénzből évente mindig más üdül. — A Karikás Frigyes nem az egyetlen komplex brigád a gyárban — mondja befejezésül D­o­­mán László igazgató. — Az ilyen összetételű bri­gád lényegesen bonyolul­tabb feladatok megoldá­sára is alkalmas. A DH keretében a rejtett tarta­lékok felismerésére, vagy egy-egy célfeladat megol­dására csakis széles látó­körrel rendelkező, felké­szült, szocialista emberi közösségek képesek. A Karikás Frigyes ifjú­­sági komplex szocialista brigád ezek közül való. Kimmel J. Emil Azonos célok Nemcsak kötelesség Igazi közösség fűldavatás: december ft­tin H­IDÁSZOKKAL ALGYŐR A .Titian felett Az acélszerkezet alá ki­húzókocsikat — tömör, zö­mök acélhengereket — csúsztattak, majd drótkö­telek és áttételes kézicsör­­lök segítségével mintegy harminc ember mozdítot­ta meg a több száz tonnás acélkolosszust. A híd las­san, centiméterről centi­méterre haladt célja felé. Bazsó Gyula, a Ganz-MÁ­­VAG főépítés vezető­je mé­rőszalaggal a kezében fi­gyelte a szerkezet moz­gását. — Nagyon fontos, hogy a híd egyenletes ütemben, a hossztengellyel mindig párhuzamosan haladjon eredeti helyére — mondja a főépítésvezető. — A Tisza szegedi és hódmezővásárhelyi part­ját összekötő 480 méter hosszú vasúti hidat még 1902-ben építették — mondja Kovács Ferenc, a MÁV műszaki ellenőre, aki a jelenlegi építkezés kezdetétől figyelemmel kíséri a munka minden mozzanatát. — Az acélváz az évek folyamán erősen A hidászhagyományok szerint, ha elkészül egy új híd, egy teli hordót gu­rítanak át rajta az építők. — Egy kicsit módosíta­nunk kell most a régi szo­káson — mondja Kun Ár­pád, a Ganz-MÁVAG híd­építőinek munkavezetője. — Mire ezen a hosszú hídon végigérne a hordó, nem sok maradna belőle, hát majd pályakocsin visszük át. — S mi lesz a hordó­ban? — Az a prémiumtól függ. A prémium meg at­tól, hogy sikerül-e ideje­elhasználódott, nem volt már alkalmas a nagy se­bességű forgalomra. A fo­lyómeder felett átívelő részt 1963-ban kicseréltet­tük, most a két ártéri sza­kasz újjáépítésére, került sor. A munkát nehezítet­te, hogy az egész hidat 82 centiméterrel meg kellett emelnünk, a magasabb űrszelvény nagy hajók közlekedését is lehetővé teszi a Tiszán. A mintegy 180 millió forint értékű beruházás a Ganz-MÁVAG fővállalko­zásában készül, immár ötödik éve. 1971—72-ben az UVATERV egyik mér­nökcsoportja készítette el a híd terveit, dr. Darvas Endre vezetésével. — Magyarországon ez­úttal először építünk be ilyen, hegesztett elemek­ből álló, folytatólagos fő­­tartójú, rácsos szerkezetű, pályalemezes vasúti hidat — mondja a tervező. — Ez a megoldás mintegy 20 százalékos anyagmegtak­a­­rítást eredményez, s jóval kel végeznünk — felel az idős hidász és visszaballag az állványra. Munkatársaival együtt már a második hetet tölti szinte pihenés nélkül a Tisza felett, az algyői vas­úti híd építésén: a novem­­ber­ 20-i szabad szomba­ton tartották ez évi har­madik kommunista mű­szakjukat a hidászok. November 16-tól 1­0-ig szünetelt a vonatforgalom a Szeged—Békéscsaba vasútvonalon. Ez idő alatt kihúzták a régi hídszer­kezetet, s helyére csúsz­tatták az újat. Kétmillió forinttal lesz olcsóbb, s néhány hét­tel rövidebb­ ideig tart a régi híd szétdarabolása, ha a felülbíráló szakem­berek minden szempont­ból biztonságosnak ítélik a Ganz-MÁVAG hídépí­tőinek javaslatát. Az algyői híd acélszer­kezetét a Ganz-MÁVAG hídgyáregységében készí­tették el majd a vállalat lágymányosi telepén tör­tént előszerelés után szál­lították a helyszínre. Itt 1974 novemberében kez­dődött meg a munka. A Hídépítő Vállalat szakem­berei megerősítették és megemelték a pilléreket, majd a régi hídtól tíz mé­terre állványzatot építet­rövidebb idő alatt meg­építhető, mint a hagyo­mányos, szegecselt ele­mekből álló híd. — A hídépítés folya­mán több újítás is szüle­tett — kapcsolódik a be­szélgetésbe Galyó Imréné, a fővállalkozás kirendelt­— A bemérések után teher-, majd sebességpró­­ba következik — veszi át a szót ismét Kovács Fe­renc. Eközben ismét mű­szerekkel ellenőrizzük az új híd ,,viselkedését”. Ez­után oldjuk fel a vágány­zárat: december 1-től 8-ig próbaüzemet tartunk a vonalon. A fővállalkozó eddig még minden, szer­ződésben rögzített­ határ­időt betartott. Ha tovább­telt a szerelők számára. Ezen szerelték össze vég­legesen a szerkezetet. — Okozott-e gondot, hogy ilyen műszaki meg­oldású hidat először épí­tettek Magyarországon? — Nem volt zökkenő a szerelésnél — válaszol Ba­­zsó Gyula. — Ez elsősor­ban az alapos tervezés­nek, s a pontos gyártás­nak köszönhető. A híd­szerkezetet nagy szilárd­ságú, feszített csavarok­kal erősítettük össze. Né­hány szegecskötés is ta­lálható ugyan a szerkeze­ten, de csak a másodren­dű kapcsolatok helyén. A gyártás és a szerelés röv­iidebb ideig tart, viszont, a minőségi követelmények sokkal szigorúbbak, cégének vezetője.­­ Az ésszerűsített műszaki megoldások 4—4,5 millió forintos költségmegtaka­rítást hoztak. Ezek közül jelentős volt a Hídépítő Vállalat szakembereinek új módszere: a síkalapod­­ásos állványozás­­ra is ilyen ütemben ha­lad a munka, akkor de­cember 8-án megtarthat­juk az ünnepélyes hídava­­tást. A Szeged—Békéscsaba vasútvonalon december 1-én éjjel 0 óra 45 perckor átgördülhet az első sze­mélyvonat az újjáépített algyői hídon, ezzel a vas­út korszerűsítésének egyik jelentős beruházása való­sult meg. Bá­csi Margit Nem véli aeUVene Ötesatendas rutin Un után NÉPSZAVA ÉV VÉGI KÖRKÉP (Folytatás az 1. oldalról) szai Kőolajfinomítónál a tartályalapokat, a szociá­lis és irodaépületet, a központi laboratóriumot építik. Ezenkívül a Bor­sodi Vegyi Kombinát PVC III. üteménél, a le­­ninvárosi polipropilénnél végeznek építési és sze­relési munkákat. A négy Csaknem háromezer asszony és lány hajol ma a szalagok mellett a ké­szülő kabátok fölé a Má­jus 1. Ruhagyárban, en­nyien dolgoznak közvet­lenül a termelésben. Több mint 6 ezer ka­bát csak egyetlen nap munkájának eredménye Európa egyik legnagyobb ruhaipari üzemében. An­nak ellenére, hogy csak­nem 150 fővel csökkent év eleje óta a munkás­létszám, a termelés a tervek szerint alakult. Január 1-től december 1- ig 1 millió 432 ezer kabát készült el a Május 1. Ru­hagyárban, a hátralevő négy hét alatt pedig még beruházás teszi ki meg­közelítőleg a vállalat te­vékenységének 75 száza­lékát. A feladatait a 31-es számú Állami­­Építőipari Vállalat — az 50 millió forint értékű többlettevé­­kenységgel együtt — idő­arányosan teljesítette. Eddig az időjárás sem okozott gondokat. 132 ezer felsőruházati cikket szabnak ki és varr­nak meg az asszonyok. A ruhagyár 1500 mo­dell szerint mintegy 4­ 5 ezerféle anyagból állí­totta össze ezt az óriási, több mint másfél milliós kollekciót. Az összes ter­mék 97,3 százaléka első osztályú áru, a visszaér­kezett észrevétel, kifogás egészen elenyésző. A több mint másfél millió kabát, illetve sportruházati cikk közül eddig 730 ezret szállítottak ki a hazai, 200 ezret pedig a szov­jet boltokba — mint Ko­vács József vezérigazga­tótól megtudtuk, árut kell az idén továb­bítanunk. az eddigi gyorsmérlegelt a­la­p­bá­n arra számítunk, hogy en­nél két-három millió ton­nával többet szállítunk.­­ Most is soron kívül teljesítjük a mezőgazda­ság megrendeléseit. Kü­lön ügyelünk arra, hogy a karácsonyi ellátás zavar­talan legyen, minden áru idejében eljusson­­az üz­letekbe. Sőt, szabad ka­pacitásunk is van, ezért többlet megrendeléseket fogadunk el, ezzel teher­mentesítjük a vasutat, hi­szen naponta 200 vagon­­nyi árut viszünk medd­igy el. Eddig 40—50 ki­lométeres távolságra szál­lítottunk cukorrépát, most ennél nagyobb tá­volságokra is elvisszük. Egyébként nekünk de­cember mindig nagy erőpróbánk, nem a te­her-, hanem a személy­­forgalom miatt. Kará­csonykor és szilveszter­kor több ezer mentésbe­járatot indítunk, s vala­mennyi vonalunkon a szokásosnál sokkal na­­gyobb a forgalom Az Ikarus még a karpeco­­nyi ünnepek előtt 400— 150 új autóbuszt ad, eze­ket kivétel nélkül a nagyvárosok tömegköz­e­­ked­ésének javítására, s a karácsonyi csúcsforga­­lom lebonyolítására hasz­nál­­juk fel. Riporterek: Britő Mária, Deák András, Kovács Il­dikó, I.­Krá­dy Eszter, Moldován Tamás, M. Sza­bó Imre. Naponta­­i ezer kabát Az év végi z­úrsra készül a Volán — Nem a legkedvezőbb­ben kevés megrendelő­­előjelekkel indult az év sünk volt, de aztán sike­­r mondja Tapolczai volt valamennyi vállalat- Kálmán, az Autóközleken­tás­­ó együttműködést ki­­dési Tröszt vezérigazga- alakítani. Éves tervünk rója. — Január első hete­ szerint 157 millió tonna 3 T­ ­ takarékosság:‘Közügy után nem állok egyedül azzal a szokásommal — mondjam így: „bogarammal” ? —, hogy rendre megkísérlem valamilyen, tapasztalata­im, megfigyeléseim alapján általánosít­­hatónak vélt jelzővel megkülönböztetni egymástól az összefolyó esztendőket. Úgy érzem, az ideit a „takarékosság éve”-ként raktározom el majd emléke­zetemben. Könnyen lehet, mások nem ezt a vo­nást találják 1976 legfőbb, meghatározó jellemzőjének, de úgy gondolom, ők sem vonják kétségbe: a tavaly novemberi párthatározat nyomán, annak szelle­mében talán először készültek végre mindenütt a sokoldalú takarékosságot elősegítő, átfogó intézkedési tervek. Mi több, ezek nagy részét menet közben felülvizsgálták, végrehajtásukat ellen­őrizték a felügyeleti szervek, részlete­sen foglalkoztak velük a pártbizottsá­gok. Nem véletlen, hogy éppen azok az elképzelések — s tegyük hozzá: ilyen a tervek többsége — állták ki mind a szakértő elemzések, mind a gyakorlati megvalósítás tűzpróbáját, amelyek a munkahelyi demokrácia különböző fó­rumain, nemegyszer heves viták során kristályosodtak végleges formába. Jó néhány tervezet viszont kihullott a rostán. Megállapították róluk, hogy megalapozatlanok, felületesek, formáli­sak. Van példa arra is, amikor a ,,megtaka­rítás” már-már véteknek minősíthető. A Központi Népi Ellenőrzési Bizottság nemrégiben kilenc megye tanácsi, szak­­igazgatási szerveiben, illetve a felügye­letük alá tartozó intézményekben vizs­gálta a szociális és az egészségügyi, meg a kulturális költségkeretek felhasz­nálását. A tapasztalatok, enyhén szólva, meghökkentőek. A vizsgált helyeken ugyanis — nem számítva a fejlesztésre tervezett összegeket — a költségvetési előirányzat 5,3 százalékát, összesen több mint 62 m­­illió forintot, nem köl­tötték el. Ennek a maradványnak öt és fél százaléka­ bérjellegű — akkor, amikor köztudomású, hogy pedagógu­saink és egészségügyi dolgozóink anyagi megbecsülését még mindig nem tudjuk központilag annyira érvényesíteni, amennyire szeretnénk, s amennyire megérdemelnék! A­z említett „megtakarítás” 18 száza­léka — ugyancsak szép summa, ab­ból adódott, hogy nem szerezték be a szakmai feladatokhoz szükséges anya­gokat, fogyóeszközöket. Emiatt nem ki­elégítő egyes helyeken az egészségügyi alapellátás műszerezettsége, hiányosak néhol az éjszakai ügyelet technikai fel­tételei stb. A nemrég tárgyalt KNEB- vizsgálat adatai természetesen az 1975. évi állapotot tükrözik. Azóta feltehe­tően javult a helyzet ezen a téren is, hiszen a népi ellenőrök, akik a jelenség okait is elemezték, számos „gyógyító szándékú” javaslattal éltek. De a kedvező változás itt is, másutt is, elsősorban attól várható, hogy mind­inkább közüggyé vált az idén a taka­rékosság és helyes értelmezése­k gya­korlása. Számos jel utal erre. Jómagam eleinte véletlennek véltem, hogy sze­rény postámban megszaporodtak az ez­zel a témával foglalkozó olvasói leve­lek, különböző intézmények bejelen­tésekkel foglalkozó ügyintézőivel beszél­getve rájöttem, hogy nem kivétel az én tapasztalatom. Általában mindenütt ha­sonló a helyzet. Kiviláglott a tapasztalatcserékből az is, hogy rendkívül gyorsan és érzéke­nyen, úgy, akárcsak egy érzékeny mű­szer, rezdül meg és „jelez” a közvéle­mény minden mozzanata. Észrevették és egyértelműen helyeslik például az emberek, hogy egy idő óta a társadal­mi szervezetek hétvégeken tartják kongresszusukat, tanácskozásukat — így­­ rendezik a most folyó vállalati, tröszk­ ifjúsági parlamentek zömét is —, hogy ne vonják el a részvevőket, a küldötte­ket munkájuktól. S lám, a helyes kez­deményezés, anélkül, hogy „nagydobra vernénk”, rögtön igényeket támaszt! Mert a jó példákra hivatkoznak azok, akik kifogásolják: náluk miért tart­nak munkaidőben olyan összejövetele­ket, amelyeket ráérnének műszak után megrendezni? Vagy az egyébként elke­rülhetetlen munkamegbeszélések, ta­nácskozások miért nyúlnak oly’ hosszú­ra, mint a rétestészta? Miért rabol­ják el a felkészületlen előadók, a jelenle­vők sokkal értelmesebben hasznosítható idejét? „Nem kímélve a joggal türel­­metlenkedők idegeit sem, pedig azokkal is takarékoskodni kellene” — tette hoz­zá érveléséhez egy levélírónk. Övendetes ez a vitázó kedvű, növek­vő érdeklődés. Még akkor is, ha egyelőre, úgy, mint otthoni kör­nyezetünkben, a magunk munkahelyé­­nél hamarabb vesszük észre, tesszük szóvá, bíráljuk meg a ,,szomszéd” gyár, hivatal pazarlásait. A szervezett és széles körű takaré­kosság első eredményeiről korai lenne még becsléseket kockáztatni. Menyi­­vel sikerült csökkenteni például évi 300 milliárd forint értékű anyagfelhaszná­lásunkat, vagy hogy mit „nyertünk” a termékszerkezet korszerű átalakításával, a nagy teljesítményű gépek, berendezé­sek jobb kihasználásával. Akármit mu­tasson is a mérleg, nem állhatunk, nem pihenhetünk meg a helyesen kijelölt úton. Nemcsak azért, mert még rengeteg a tennivaló, s igen sok tartalék vár kiak­názásra. Alighanem azt kell megértet­nünk, megértenünk, hogy a takarékos­kodás — mármint a közös javakkal — jó­val több, mint az’éle ..átmeneti' eszköz ', amellyel meghatározott ideig élnün'k ..kell azért, hogy tovább szilárdítsuk gazdaságunkat, megteremtsük holnapi jobb, gazdagabb életünk anyagi felté­teleit. A takarékosság fogalmának er­kölcsi töltésének, tartalmának kell len­nie a mi társadalmunkban. Része, el­választhatatlan, kötelező vonása ez a szocialista magatartásnak. Gyakorlása tehát nem köthető időhöz. Még akkor sem, ha ez az év azr hol marad nevezetes, hogy a takarékosság most kezdett közüggyé válni. Igazából akkor lesz az, ha­­ állandó, természe­tes tulajdonságunk marad. Miklós Dezső :

Next