Népszava, 1988. december (116. évfolyam, 286–311. sz.)

1988-12-01 / 286. szám

NÉPSZAVA 1988. DECEMBER 1., CSÜTÖRTÖK Legfelsőbb Tornáca A köztársaságok önállósága a moszkvai vita középpontjában Szántó András, az MTI tu­dósítója jelenti: A nemzetiségi kapcsolatok olykor éles problémái, a szö­vetséges köztársaságok önál­lóságának kérdései uralták a Szovjetunió Legfelsőbb Taná­csa rendkívüli ülésszakának szerdai vitáját. Az ülésszak második napján a felszóla­lók a kedden előterjesztett beszámoló alapján mondtak véleményt az alkotmánymó­dosítási és a választási tör­vény egy hónapja országos vi­tára bocsátott tervezeteiről. Az egyik legnagyobb ér­deklődéssel fogadott felszó­laló Arnold Rüstel, az Észt Legfelsőbb Tanács Elnöksé­gének elnöke volt. Szavait azért előzte meg nagy vára­kozás, mert a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának El­nöksége szombaton alkot­mányellenesnek minősítette és hatályon kívül helyezte a balti köztársaság parlament­je által november 16-án el­fogadott határozat egyes pontjait. Ezek az észt tör­vényhozók szándéka szerint a köztársaság szuverenitását voltak hivatva erősíteni. Rüs­tel a szövetséges köztársasá­gok önállóságának témájá­val foglalkozva kifejtette, hogy a regionális önelszámo­lás gazdasági modellje nem lehet egyforma minden köz­társaságban, hiszen annál sokkal nagyobb a különbség a Szovjetunió különböző tér­ségei között. Az újból fellángolt azer­bajdzsáni örmény ellenté­tek miatt ugyancsak nagy érdeklődés fogadta Grant Voszkanjan felszólalását. Az örmény törvényhozás elnök­ségének elnöke különösen a nemzetiségi viszonyokat érintő alkotmány­cikkelyek módosítását tartotta fontos­nak. Mint megjegyezte, a Kaukázuson túl kialakult helyzet azzal is összefügg, hogy a ma érvényes alkot­mány pontjai nincsenek kel­lőképpen kidolgozva. Vosz­kanjan hangoztatta, hogy megfelelő politikai értékelés szükséges a véres emlékű szumgaiti eseményekről. Kétkamarás parlament lé­tesítését javasolta a szövet­séges köztársaságokban Alekszandr Kosztyenyuk orenburgi területi küldött. A köztársasági törvényhozás második háza a javaslat sze­rint mindenütt a nemzetisé­gi tanács lenne. Ezt az adott köztársaságban élő vala­mennyi nemzetiség képvise­lőiből állítanák fel, hogy — mint a felszólaló hangoztat­ta — megvédjék mindenki érdekeit az őshonos nemzeti­ség lehetséges diktátumával szemben. A vita ma délben folyta­tódik, amikor a szovjet tör­vényhozás két háza külön-kü­­lön szavaz az előterjeszté­sekről. Szerdán délután a Kreml­lben ülést tartottak a szov­jet parlament két házának törvényelőkészítő bizottságai. A Szövetségi és a Nemzeti­ségi Tanács bizottságainak együttes ülésén Georgij Ra­­zumovszkij, az SZKP KB PB póttagja, a KB titkára elnö­költ. Rendőrkapitányságokat támadtak Azerbajdzsánban Tamássy Sándor, az MTI tu­dósítója jelenti: Változatlanul feszült a helyzet Jerevánban és Ba­kuban, illetve más örmény és azerbajdzsán városokban. Az Izvesztyija tudósítása szerint Bakuban teljes szesz­­tilalmat rendeltek el, s fo­lyik a lakosságnál lévő fegy­verek begyűjtése. A kijárási tilalom megszegőivel szem­ben a karhatalmi erők hatá­rozottan fellépnek, így az utóbbi napokban több mint hétszáz személyt vettek őri­zetbe, köztük a helyi hűtő­gépgyár több dolgozóját is, akik szovjetellenes és nacio­nalista tartalmú röplapokat terjesztettek. A katonai kör­zetek parancsnokaihoz szá­mos kérés fut be: sok ör­mény család akar távozni Azerbajdzsánból, illetve az Örményországban élő roko­naikról akarnak hírt kapni a bakui lakosok. A szovjet lap helyszíni be­számolója szerint az azer­bajdzsáni főváros két kerü­leti rendőrkapitányságát is támadás érte, s huligán ele­mek a kirovabádi rendőrka­pitányság ellen is támadást kíséreltek meg. Az összecsa­pások következtében többen megsebesültek. A Krasznaja Zvezda a ki­rovabádi helyzetet elemezve beszámol arról, hogy kedden rakétapisztollyal megsebe­sítettek egy rendőrt. Örményország öt városában a múlt héten tizenegy ember vesztette életét az örmények és azerbajdzsánok közötti összecsapásokban — jelen­tette szerdán az Armenpress örmény köztársasági hírügy­nökség hivatalos forrásokra hivatkozva. Nyugati hírügy­nökségek megjegyzik, hogy az újabb halálesetekkel (a kirovabádi tragikus esemé­nyek halottaival együtt) ti­zenkilencre emelkedett az el­lenségeskedések áldozatainak száma. Az a híradás, hogy az ame­rikai légierő illetékesei — minden bizonnyal a hadügy­minisztérium előzetes tudtá­val és beleegyezésével — el­ső ízben a nagy nyilvános­ság előtt is bemutatták az évekig a legszigorúbb titok­tartással övezett Stealth­­program keretében elkészült B—2-es, az úgynevezett Lo­pakodó bombázó mintapél­dányát, az óceánon innen és túl sokak számára némi meglepetést, sőt, fejtörést okozott. Ez érthető, hiszen eddig nemhogy a laikus adó­fizetők, de kevés kivételtől eltekintve a kongresszusi képviselők sem tudták pon­tosan, mire költik a dollá­rok százmillióit. És most a Lockheed repülőgépgyártó konszernnél előállított „lát­hatatlan” bombázó egyszeri­ben láthatóvá vált. Vajon miért? Mi lehet en­nek a magyarázata? A beavatottak úgy vélik, a Pentagon egyik fontos ütő­kártyájának felfedésével — még a katonai költségvetés végleges jóváhagyása és a Bush-kormány januári hiva­talba lépése előtt — a „kész tények” taktikájához folya­modva, a további haditechni­kai fejlesztések támogatásá­ra igyekszik rávenni a tör­vényhozókat. Márpedig ez a nyomasztó államháztartási deficit miatt nem látszik könnyen keresztülvihetőnek, különösképpen nem a B—2-es esetében. A „csodagépet” ugyanis a demokratapárti honatyák — darabonkénti több mint 500 millió dolláros árával — minden idők leg­drágább produktumának tartják, s igazából nincse­nek meggyőződve arról, ek­kora pénzösszegeket ki kell-e dobni az ablakon, ha éppen­séggel nem feltétlenül szük­séges. Az amerikai konstruktőrö­ket jó ideje foglalkoztatja olyan légi támadóeszközök megszerkesztése, kikísérle­tezése, amelyekkel megköny­­nyíthetnék a többlépcsős lég­védelmi rendszer áttörését, a behatoló gépek időbeni fel­derítésének és leküzdésének meghiúsításával. A többi kö­zött ennek a feladatnak vég­rehajtására szánták a B—1- es hadászati bombázót, köz­ben azonban a másik fél megfelelő rendszabályokat dolgozott ki az úgynevezett holt zóna alsó határának ma­ximális leszállítására. Ettől kezdve az a harceljárás töb­bé nem kecsegtetett a re­mélt előny kihasználhatósá­gával. Meg kellett hát ta­lálni a zsákutcából kivezető utat. A Lockheed mamutvál­lalatnál dolgozó kutatók — természetesen a Pentagontól kapott megrendelés alap­ján — így jutottak el arra a gondolatra, mi lenne, ha kü­lönleges technológiai eljá­rások alkalmazásával, újsze­rű aerodinamikai megoldá­sokkal „láthatatlan szellem­gépet” alakítanának ki, ame­lyik a jelenlegi rádiólokációs rendszerek egyikével sem fedezhető fel? Az elgondolást hamarosan tett követte: a tervezőasz­talokon megszületett a Stealth-program első „ter­méke”, az F—19A mintájú vadászgép ,(egy-egy ilyen gép ára 50—70 millió dollár kö­rül mozog). Ebből a típusból — úgy mondják — ma már 59 darab áll szolgálatban a nevadai Tonopah légibázison a külvilágtól teljesen elzár­ta. A sajátos, csónakformá­jú, a szokásostól merőben el­térő felépítésű gépeknek az a legfőbb jellemzőjük, hogy — miközben fedélzeti mű­szereik az aktív berepülés szakaszában „hallgatnak”, s csak komplikált műhold­irányítással vezethetők célra — az ellenség számára nem észlelhetők, mivel a földi lo­kátorok jeleit visszaveri és „szétszórja” az éterben. Ehhez képest a tökéletesí­tett B—2-es bombázó szinte egyetlen szárnynak tűnő tör­zse olyan speciális vegyi­­anyag-bevonattal készült, amely tulajdonképpen nem visszaveri, hanem elnyeli, semlegesíti a lokátor- (radar-) impulzusokat. Ebből eredően — a nyilvános bemutatót rendező katonai vezetők leg­alábbis ezt állítják — a fe­nyegetés egyik leghatásosabb eszköze lehet a jövőben, egy­úttal a legjobb aduász az USA kezében az „erőpozí­ció” megőrzése alapján fo­lyó szovjet—amerikai fegy­verzetkorlátozási tárgyalá­sokon. Csakhogy az efféle adó ki­játszásánál kettőn áll a vá­sár. Jól tájékozott nyugati szakértők máris kétségbe vonják a rendkívül költsé­ges Stealth-technológiával kifejlesztett gépek sebezhe­­tetlenségét. Jó okkal feltéte­lezik, hogy a távolfelderítő rendszerekkel — ha nem is a legnagyobb pontossággal — a Lopakodók felderíthetők, nem beszélve az igen korsze­rű fedélzeti lokátorrokkal felszerelt MiG—29-es és a SZU—27-es elfogó vadászgé­pekről; ez utóbbiak nagy magasságból biztonságosan és időben felfedhetnék a fe­lülről jóval érzékenyebb, hangsebesség alatt repülő „szellemgépeket”. Azonkí­vül a korszerű optikai szen­zorok, az infraérzékelő és célkövető rakéták tökélete­sítésével nagymértékben szűkíthető lenne a Stealth­­bombázók eredményes alkal­mazása. Ha a fegyverkezés akció— reakció elve szerint ez így van, akkor — az újabb hadi­­megrendelésekben (üzletileg leginkább érdekelt körök mohóságán túl — mi értel­me van ennek a programnak? Egyféle politikai-pszicholó­giai, technológiai nyomás akarna ez lenni a másik fél­re, hogy valami olyasmit te­gyen, amit valójában nem kíván?! Könnyen lehetséges. William Thurman, az ame­rikai légierő tábornoka nyíl­tan beszélt erről, amikor nemrégiben kijelentette: „Minden dollár, amit mi a B-1-esre kiadunk, legalább hatszoros költekezésre kény­szeríti a Szovjetuniót... Ami pedig a B—2-esekkel szem­beni megbízhatóbb légioltal­mazást illeti, az ezzel kap­csolatos pótlólagos katonai kiadásai szinte felbecsülhe­tetlenek lennének.” Távolról sem biztos­­azonban, hogy ez a számítás megalapozott, de a mögötte meghúzódó szán­dék aligha félreérthető. Rövidesen elválik — er­re talán a­­New York-i Gor­bacsov—Reagan—Bush ta­lálkozó is alkalmat, bár vég­legesnek nem ígérkező vá­laszt, adhat­ó, hogy a nem­sokára kormányrúdhoz kerü­lő új amerikai adminisztrá­ció hivatalos nézetei egybe­esnek-e Thurman tábornok „nem hivatalos” álláspont­jával. Serfőző László alezredes Katonai hírmagyarázónk írja­­LOPAKODÓK A B-2-es bombázóról készült felülnézeti rajz 3 Illúzió, hogy a többpártrendszer minden gondot megoldana Ilt­ Ipfo János beszéde a tatabányai­ kommunista aktívaértekezleten Komárom megye 22 ezer kommunistája mintegy más­fél ezer képviselőjének rész­vételével aktívaértekezletet tartottak szerdán Tatabá­nyán. A megjelenteket An­­talóczy Albert, a megyei pártbizottság első titkára kö­szöntötte, majd Berecz Já­nos, az MSZMP Politikai Bi­zottságának tagja, a Közpon­ti Bizottság titkára tartott előadást, és válaszolt az elő­zetesen hozzá eljutatott kér­désekre. Beszéde elején a legtöbbek által feltett kérdéssel foglal­kozott, s elemezte az ország jelenlegi politikai, gazdasági és társadalmi helyzetét. Megítélése szerint a májusi pártértekezlet óta nem csök­kentek hazánkban a társa­dalmi feszültségek. A válság­ból kivezető többféle lehet­séges út keresésekor ebből kell kiindulni, s ennek fi­gyelembevételével kell ele­mezni a nehézségek okait. Közülük az első helyen a gazdasági bajaink állnak, s belőlük fakadnak a társadal­mi és politikai konfliktusok. Ezek további felületi keze­lése esetén a gondok tovább halmozódnak, sőt, esetleg nem kívánt, kezelhetetlen helyzethez is elvezethetnek. Ezért határozottan folytatni kell a kis lépésekben már megkezdett reformfolyama­tot a gazdaságban, a politi­kai intézményrendszerben és a pártéletben. A gazdasági helyzetet és a vele kapcsolatos tennivaló­kat jellemezve, Berecz Já­nos megjegyezte: divat ma csak a problémákról beszél­ni. A 60-as években, amikor a gazdaság fellendülő sza­kaszban volt, senki sem szid­ta sem az irányítókat, sem a vállalatokat. Az akkori fej­lődés kedvezően hatott a po­litikai közhangulatra, a szo­cialista nemzeti egységre is. A mai „sírás” nem oldja meg gondjainkat — hangsú­lyozta. Be kell látnunk, hogy országunkban a termelési szerkezet elavult, a gazda­ság jövedelemtermelő képes­sége alaposan elmaradt a nemzetközi él­vonal­tól. A mi­előbbi felzárkózás kulcskér­dés, továbbfejlődésünk egyik legfontosabb feltétele. Ehhez minden tisztességes erőt és lehetőséget igénybe kell ven­nünk. A külföldi tőkét is be kell vonni, akkor is, ha ezzel sokan néki értenek egyet. Az előbbiek véleményével ellen­tétben ez nem a kizsákmá­nyolás visszatéréséhez, ha­nem a hazai termelőerők fej­lődéséhez, az ország gazda­sági életének mielőbbi talp­­raállításához vezethet. Az előrelépéshez — tette hozzá a Politikai Bizottság tagja — elengedhetetlen gaz­daságirányítási rendszerünk korszerűsítése is. Pontosan meg kell határozni a gazda­ság szereplőinek jogait és te­endőit. Ez nem azt jelenti, hogy az irányítók ezentúl nem raknak terheket a vál­lalatokra, hiszen ez elkerül­hetetlen. De fontos a lehető legked­vezőbb feltételek biztosítása a vállalatok számára. Az előrelépés másik kulcs­kérdése a politikai intéz­ményrendszer megújítása. Most ennek a kellős közepén járunk, mondotta Berecz Já­nos, utalva a közelmúltban elfogadott és az ..-előkészítés alatt lévő új törvényekre, s­­hozzátette: itt is elmaradá­sokat kell pótolnunk. Ezek közül jó pár törvényt ugyan­is meghozhattunk volna már a 60-as években is. De a már említett kedvezőbb politikai légkörben és az akkori gaz­dasági eredmények közepet­te nem gondoltunk rá. __Ez persze nem azt jelenti, mint ahogy többen állítják, hogy akkor eddig nem jogállam­ban éltünk. Pusztán arról van szó, hogy törvényeink­ben sok volt, illetve ma is sok a joghézag. Igyekeznünk kell pótlásukkal, mert ezeket a hézagokat esetleg a társa­dalom kárára is fel lehet használni. Kapkodni viszont nem szabad, mert a későb­biekben az is gondot okoz­hat. A politikai intézmény­­rendszer korszerűsítése el­tarthat másfél-két évig is, s várhatóan annak lezárása­ként kerül sor az alkotmány átdolgozására, vagy teljes megújítására. A továbbiakban az egy­­pártrendszer vagy többpárt­rendszer ügyében folyó vitá­ról fejtette ki véleményét az előadó. Ma — mondotta — az alkotmány egyik pontja szerint csak az MSZMP mű­ködésének van jogi alapja. A közeljövőben meghozandó, egyesülési törvény viszont megteremti a pártféle cso­portosulások alakulásának a feltételeit. A későbbi félreér­tések elkerülése végett, azon­ban célszerűnek látszik egy külön párttörvény megalko­tása is. Elmondta: vélemé­nye szerint csupán illúzió, hogy a többpártrendszer min­den gondot, problémát meg­oldana. Rámutatott: a törté­nelemben volt már rá példa, hogy a fasizmus jutott urada­lomra egy olyan országban, ahol korábban nyolc párt működött. De jó néhány olyan országban folyt és fo­lyik sikeres fejlődés, ahol egy párt uralkodott, illetve irányít. E gondolatsort folytatva ki­fejtette véleményét az egyre gyarapodó számú új szerve­zetekről. Ez természetes fo­lyamat — hangoztatta. Tár­sadalmunk ugyanis különbö­ző érdekű csoportokból, egyénekből áll. Mindenkinek meg kell adni a jogot arra, hogy összejöjjön, kifejtse vé­leményét, sőt, bizonyos ese­tekben sztrájkhoz, tüntetés­hez is folyamodhat. Csak egyet nem szabad tenniük a másként gondolkodóknak: ve­szélyeztetni, aláásni társadal­mi rendszerünk alapjait. A másféle nézetek kinyilvání­tását meg kell szokniuk mind a vezetőknek, mind a párt tagjainak. Gondot okoz ugyanakkor, hogy a miénktől eltérő vélemények­ben gyakran több az érzelmi töltés, mint az érzelmi motí­vum. S nagyon kell vigyáz­ni arra is, hogy ez az ér­zelmi töltés ne váljon dühvé! Ezért javasolunk az új szervezeteknek a vitás kér­désekben tárgyalást, aján­lunk fel megegyezési kész­séget. Mert ne feledjük: bol­dogulásunk érdekében szük­ség van minden alkotni ké­pes erőre, ezeknek az erők­nek az összefogására. A kibontakozás — hangsú­lyozta a továbbiakban — ugyancsak elképzelhetetlen a régi szervezetek, mint pél­dául a szakszervezetek és a népfront megújulása nélkül. Ha szükséges, akkor változ­zanak meg működési kere­teik is, tartalmi munkájuk viszont mindenképpen. Beszéde végén a pártélet­ről, a párt feladatairól szólt a KB titkára, őszinte hely­zetfeltárásunk és világos ki­bontakozási programunk jel­zi — szögezte le —, hogy az MSZMP „pályán van” és mindent megtesz, hogy ott is maradjon. Ennek érdeké­ben — többek között — változtat munkamódszerén, munkastílusán. A jövőben ügyel arra, hogy ne vállal­ja át mások feladatait. Ugyanakkor nem engedi, nem engedheti meg, hogy a párt kivonuljon a munkahe­lyekről. A választott testüle­tek, apparátusok legfonto­sabb feladata az alapszerve­zetek munkájának segítése lesz. Ennek az a célja, hogy az ország 810 ezer kommu­nistája minél magabiztosab­ban, kellő informáltsággal és aktív tevékenységgel érvé­nyesítse az élet minden te­rületén a párt vezető szere­pét. A Komárom megyei kom­munisták tatabányai aktíva­értekezlete az Internacionálé eléneklésével fejeződött be. (MTI) Szovjet katonai vezető Bonnban Mahmud Garejev, a szovjet fegyveres erők vezérkari fő­nökének helyettese is részt­­vett a nyugatnémet főváros­ban azon a találkozón, ame­lyen a Német Szociáldemok­rata Párt (SPD) Friedrich Ebert-alapítványának ren­dezésében SPD-politikusok folytattak véleménycserét a Bundeswehr és a szovjet hadsereg tisztjeivel a katonai doktrínák kérdéséről. A magas rangú szovjet vendég még kedden érkezett Bonnba háromnapos látoga­tásra. Egon Bahr, bejelen­tette, hogy a vezérkari fő­nökhelyettes jelezte: a Szov­jetunió csökkenteni óhajtja a páncélosainak gyártását, és felszámolt több olyan, gyorsan bevethető alakulatot, amelyeknek az volt a ren­deltetésük, hogy adott eset­ben mélyen behatoljanak nyugati területre. A találkozó szovjet részt­vevői — Bahr tájékoztatója szerint — világossá tették: a szovjet fél a katonai doktrí­náját átállította a támadó­képesség alkalmazásáról a védekezésre. Benazir Bhutto a kormányfői megbízatás küszöbén Két héttel az általános vá­lasztások után, a pakisztáni törvényhozás tagjai szerdán letették a hivatali esküt. A katonai irányítás tizenegy­éve után most ismét politi­kai pártok gyakorolhatják a­­törvényalkotás jogát. A leg­izgalmasabb kérdés kétség­kívül az, hogy Gulám Iszhak Han köztársasági elnök kit bíz meg az új kormány meg­alakításával. Döntését csak csütörtökön jelenti be, de minden jel arra utal, hogy a megbízást Benazir Bhutto, fogja megkapni. A politikusnő felkészítése a miniszterelnöki feladatok ellátására állítólag már meg is kezdődött. Az illetékesek eligazítást tartottak számá­ra az ország biztonsági és külpolitikai ügyeiről. Az sem kerülte el a figyelmet, hogy Bhuttót már kormányfőnek kijáró biztonsági személyzet­tel védik. Külön fogadást adott tiszteletére a szovjet és az amerikai nagykövet.

Next