Népszava, 2000. október (128. évfolyam, 231–255. sz.)

2000-10-02 / 231. szám

NEPSZ­TA Újfajta utánképzés kell a közlekedési pontrendszerhez Csupán három program lenne választható A közlekedési pontrendszer várható bevezetése esetén a kö­telező utánképzés rendszere el­avulttá válik az önkéntes kép­zést vállalók oktatására. Manap­ság csupán azok kényszerülnek utánképzésre, akiket a hatóság már eltiltott a vezetéstől. Az új törvény elfogadása után viszont ez lesz az egyetlen lehetőség az eltiltás elkerülésére azoknak, akik apróbb szabályszegések miatt túlságosan sok büntető­pontot szedtek össze. A jelenlegi rendszert azonban azoknak ta­lálták ki, akik komolyabb sza­bályszegés miatt már elveszítet­ték az engedélyüket. M. Kovács Róbert NÉPSZAVA A közlekedési előéleti pontrend­szer bevezetése esetén minden­képpen módosítani kell az után­képzés rendszerét - tájékoztatta lapunkat Kiss István, a Közleke­dési Főfelügyelet képzés- és vizsgafelügyeletének vezetője. Elmondta, ez nem a jelenlegi rendszer korszerűtlenségét je­lenti. Csupán azt, hogy újfajta felada­tot kap az utánkép­zés. Az új feladat elvégzésének mi­kéntjét azonban nem lehet kidolgoz­ni mindaddig, amíg a jogalkotó nem dönti el, vajon a pontrendszer beve­zetése büntetés a szabályszegőknek vagy közlekedés­­biztonsági óvintéz­kedés. Ez ugyanis mind ez idáig nem fogalmazó­dott meg. Márpedig ez lenne a legelső feladat - jelentette ki a szakértő. Hiszen manapság csupán a sú­lyos szabályszegők közlekedési szocializálására irányul az után­képzés. Kilenc különböző prog­ram közül választják ki, hogy az eltiltásra ítéltnek melyiken kell részt vennie. Akad, aki elméleti vagy gyakorlati hiányosság mi­att került az eltiltottak sorsára. Van, aki alapvető magatartási zavar miatt vétett súlyosan a szabályok ellen. A leggyakoribb eset azonban az ittasság. Az utánképzésre ítéltek 60-70 szá­zaléka alkoholfogyasztás miatt kerül erre a sorsra. Éppen ezért az enyhébb, illetve súlyosabb al­­koholfogyasztók programjai a három alapprogrammal kombi­náltan jelenik meg a mai rend­szerben - hangsúlyozta a fel­ügyeletvezető. A kötelező utánképzést pszi­chológiai vizsgálat, elméleti, va­lamint gyakorlati felmérés előzi meg. A három vizsgálat eredmé­nyének összegzése után sorolják be a programok résztvevőit. Az úgynevezett exploráció „legdrá­gább” eleme a pszichológiai vizsgálat. Az önkéntes utánkép­zés rendszerében erre azonban nem lenne szükség - mondja a szakértő. Hiszen ha valaki ön­ként vállalkozik az oktatásra, fel­tehetőleg tudja, mi az a hiányos­sága, ami miatt már begyűjtött néhány büntetőpontot. A felügyeletvezető véleménye szerint a jelenlegi kilenc prog­ram közül csupán háromra lenne szükség. Az elméleti és gyakor­lati hiányosságok pótlása egy programban történne, hiszen az elméleti hiba gyakran rossz be­idegződésre vezethető vissza, s ez fordítva még inkább igaz. A második program a vezetéssel nem közvetlenül összefüggő, mégis abban megnyilvánuló magatartási problémák kiküszö­bölését célozná meg. Míg a har­madik az alkohol és a drog köz­lekedésben betöltött szerepére hívná fel mindazok figyelmét, akik ezt - szabály­­sértéseik jellegé­ből ítélve - nem igazán látják át. Ezzel az egysze­rűsítéssel a kötele­ző utánképzés je­lenleg 20-40 ezer forint közötti költ­sége jelentősen csökkenne. A pszi­chológiai explorá­ció önmagában 5-6 ezer forinttal csök­kentené az önként vállalkozóra háruló terhet. Az elméleti és­ gyakorlati órák ára változatlan maradna, hiszen az utánképzésre feljogo­sított oktatók ma is szabott árak­kal dolgoznak. A jelenlegi elképzelések sze­rint 9 pontot vonathatna le az, aki 14 pont begyűjtése előtt je­lentkezik önként a képzésre. Míg csupán 5-öt spórolna az, aki e felett gyűjtött már, s ezzel vé­szesen megközelítette az eltiltás 19 pontos határát. Azokat, akik pontszáma megközelíti a kriti­kus pontot, levélben értesítené a hatóság. A vizsgafelügyelet felkészült az önkéntesen jelentkezők foga­dására. Az utánképzés 1992-ben történt bevezetése óta már 50 ezren vettek részt a programo­kon. Az első években nem volt ritka a 12 ezer eltiltott sem. Igaz, azóta jelentősen csökkent a „beutaltak" aránya, tavaly már csupán 5 ezren jelentek meg a közlekedési felügyeleteken. Az elméleti és gyakorlai hiányosságok pótlása egy programban történne, hiszen az elméleti hiba rossz beidegződésre vezethető vissza, s ez fordítva még inkább igaz BELFÖLD 2000. OKTÓBER 2., HÉTFŐ Állami támogatás korszerűsítéséhez nem igényelhető Kevés pénz jut bérlakásépítésre Tizennégy település bérlakás-építési pályázata részesülhet állami támogatásban - döntött a szakminiszter. A gazdasági tárca vezetője 1,2 milliárd forintot ítélt oda költségelvű otthonokra. Szociális bérlakások megvalósítására 800 ezer forintnyi állami támogatást folyósítanak majd. Holubár Zita írása a NÉPSZAVÁNAK Tizennégy önkormányzat bérla­kásépítésének állami támogatásá­ról döntött múlt héten Matolcsy György gazdasági miniszter, így 624 új bérlakás épülhet fel. A most nyert pályázatok révén fő­ként 1-2 szobás otthonokat építe­nek. A bérlakásépítés második elbí­rálásakor 2 milliárd forintot osz­tottak el. Szociális lakásokhoz 800 ezer, költségelvűhöz pedig 1,2 milliárd forint vissza nem térí­tendő támogatással járul hozzá a Gazdasági Minisztérium - tudtuk meg Hegedűs Évától, a tárca fő­­csoportfőnökétől. Az arányok ala­kulása nem volt az elbírálók pre­ferált szándéka, csupán így ala­kult - tette hozzá. A nyertes önkormányzatok szo­ciális bérlakásépítéssel elsősorban a fiatal pályakezdők és az idősek helyzetén szeretnének javítani, költségelvű lakásokkal pedig a munkaerőpiac fejlődése miatt megjelenő többletigényt szeret­nék kielégíteni. A pályázati pén­zek segítségével a legnagyobb összeget Kecskemét kapta: 401 millió forintot szavaztak nekik meg 120 költségelvű lakás építé­séhez. Mórahalom pályázata nyerte a legkisebb összeget: 27 millió forintos állami támogatást kapnak 5 lakásos projektjükhöz. Az önkormányzatok átlagosan 40 százalékot biztosítanak saját erőből. Ebből néhány helyen már idén megindulhat az építkezés. Egyelőre azonban az állami pén­zekből egyetlen forintot sem fo­lyósítottak. A támogatást ugyanis a kiírásnak megfelelően utólago­san utalják, a megszabott műszaki szint elkészültét követően. Az el­ső kifizetések a főcsoportfőnök szerint decemberben várhatóak. A második fordulóban 40 pá­lyázatból egyet utasítottak el. Eb­ben a pályaműben ugyanis már meglévő lakások korszerűsítésé­hez kérték a pénzt. Erre pedig nem igényelhető állami támoga­tás - mondta Hegedűs Éva. A ma­radék 25 pályázat részt vesz az október végére várható következő döntési fórumon. A mostani nyertesek között százhúsz költségelvű lakás építé­sét kezdheti meg az újpesti önkor­mányzat. Beadványukban 399 millió forintot kértek. Egyelőre akadály, hogy olyan telekre ter­vezték az épületet, amely a fővá­ros és a IV. kerületi önkormányzat közös birtoka. - Ezt azonban ha­marosan megoldjuk, és még e hó­napban kiírjuk a közbeszerzési pályázatot - mondta lapunknak Nagy­ István alpolgármester. Új­pesten egyébként koncepció, hogy szociális bérlakást nem épí­tenek. Irreális lenne ugyanis most például nyolcmillió forintért visszavásárolni egy ingatlant, amit néhány éve 100-150 ezer fo­rintért eladtunk - tette hozzá. A mostani vesztes önkormány­zatok az új elbírálási fordulóban bíznak. Nyíregyháza polgármes­tere, Csabai Lászlóné is reméli, másik pályázatuk nyer majd. Most kisebb beruházásuk, egy 39 lakásos tetőtér-beépítés kapta meg az igényelt 62 millió forintot. Ebből már működő idősek átme­neti otthona fölé építkezhetnek. Másik pályázatukkal egy három­szor negyven bérlakást magába foglaló projektre­­ igényeltek álla­mi pénzt. Ennek kiviteli terveit mindenképp elkészítik. Ha nagyon kevés pénzzel indí­tanak el egy programot, akkor még a legkorrektebb elbírálás ese­tén is többen úgy érezhetik, nem volt igazságos a döntés - mutat rá a csekély keret hiányosságaira Csabai Lászlóné. Pedig a tavalyi lakástámogatási keretből is meg­maradt 19 milliárd forint, s épp­úgy idén is nagyobb összeg ma­rad a kasszában. Indokolt lenne egy amúgy jó célra, bérlakásépí­tésre a jelenleginél több pénzt for­dítani. Minden pályázat esetén van egy kritikus összeg, ami alatt nem érdemes elindítani a projek­tet, mert nem lehet érdemi előre­lépést elérni vele - hívta fel a fi­gyelmet Csabainé. A polgármes­ter szerint ezen a pályázaton a 10 milliárd forintot kellett volna meghirdetni, s ugyanennyit kellett volna kérni az önkormányzatok­tól önerőként is. Ebből már ered­ményesen lehetne növelni a hazai bérlakásállományt. Indokolt lenne bérlakásépítésre több pénzt fordítani Beliczay László felvétele Provokáló menekültkérelem MTI-információ A Strasbourgba menekült magyar cigányok franciaországi politikai menedék iránti kérelme kényelmet­len helyzetbe hozta a francia ható­ságokat, amelyek úgy ítélik meg, hogy az Európai Unióba pályázó Magyarország biztonságos ország - írta hét végén a Le Monde. A francia napilap beszámolt ar­ról: a magyar romák a Székesfe­hérvár környéki eredeti lakhelyük kétszeri kényszerű elhagyása után döntöttek úgy, hogy Strasbourgba menekülnek, és ott hazai üldözte­tésükre hivatkozva befogadás iránti kérelemmel fordulnak a francia hatóságokhoz. A lap sze­rint a zámolyiak esete valódi dip­lomáciai problémát gerjeszt, hi­szen hazánk uniós tagjelölt, és ez a tény a francia menekültügyi hatóságok szemében felfüggesztő érvényű lehet, azaz azt jelenti, hogy egy tagjelölt országban nem lehet olyan helyzet, amely mene­kültkérelmeket provokál. Maczti Ágnes ismét vihart kavart Folytatás az 1. oldalról Állítják, a lakóterület kétszeresé­re növelése tönkretette volna a gyönyörű tájat, a település fő vonzerejét, az építkezések, a gép­járműforgalom növekedése pedig rontotta volna a lakosság életmi­nőségét. Az Ürömiek Baráti Tár­saságának birtokában van az a szakértői vélemény, amely szerint „ a földtörvény és az alkotmány a külterület új föld-magántulajdo­nosainak csak arra nyújt tulajdo­nosi igényt, hogy a juttatott földet annak rendeltetése szerint a meg­lévő művelési ágban hasznosítsa ... ha ez nem célszerű, akkor mű­velési ágváltoztatást kezdemé­nyezzen ”. A szakértő szerint me­rőben ellentétes az alkotmánnyal, ha a juttatott földtulajdon a közér­dek igényeit háttérbe szorító tő­kejövedelmet biztosít a tulajdo­nos számára. A szántóföld építési telekké alakításával 100-500-szo­­rosára emelkedhet a vételár. A te­lekspekulációt az önkormányzat­nak meg kellene gátolnia, szöge­zi le a szakértő, aki nem megy el amellett a tény mellett sem, hogy a kedvezményezettek köréből ki­marad a falu lakossága. Az Ürömi Polgár című helyi lap augusztusi számának egyik írása döbbenetesnek nevezi a te­lepülésen tomboló telekspekulá­ciós lázat: aki ma 20-30 hektár ürömi földet birtokol a falu hatá­rában, az többszörös milliomos lehet. Ha valaki tájékozódni akar a telekügyletekről, a falu vezetői üzleti titokra hivatkoznak, mi­közben az első számú vezető ne­vét viselő ingatlaniroda zavarta­lanul működik a községben, ol­vasható a cikkben. Laudencsek György, az Ürö­miek Baráti Társaságának tagja elmondta: először levélben kér­ték a G. Nagyné Maczó Ágnes polgármestert, hogy a témát ve­gye le napirendről, ez azonban nem történt meg. A civil szerve­zet - amely a Levegő Munkacso­port tagszervezete - ekkor törvé­nyességi óvással élt, hiszen az önkormányzat a lakosság meg­hallgatása nélkül akarta véghez­vinni tervét. Az illetékes köz­­igazgatási hivatal közbelépésére az önkormányzat közszemlére helyezte ki a belterület-nevelés terveit. A társaság, látva a lakos­ság idegenkedését, aláírást gyűj­tött a beépítés ellen, az ívet 357- en írták alá. Az ürömiek nyomá­sára összehívott közmeghallga­tás résztvevőinek többsége Lau­dencsek György szerint ellenez­te a beépítést és helyi népszava­zást sürgetett, ezt azonban a képviselő-testület elvetette. Meg­szavazta viszont a jelenlegi bel­terület növelését, igaz, az eredeti tervhez képest egyelőre fele mértékben. Az ürömiek nem szeretnék, ha Maczó az egész országból, sőt a világból idecsődítené a „népe­ket”. Kézről kézre adnak egy Amerikában megjelent magyar újságot, amelyben egy apróhir­detésben Maczó Ágnes, a parla­ment exelnöke, ügyvéd, ingatlan- és befektetési ügyek gyors és pontos intézését ígéri messzire szakadt honfitársainknak. Laudencsek György elmondta: az értéktelen szántókat az ürömi székhelyű 68 Ingatlanfejlesztő és Forgalmazó Kft. vásárolta fel a tulajdonosoktól, és most 170 mil­lió forintot adna az önkormány­zatnak, ha az úgynevezett tízes táblát építési telekké minősítené át. Az ingatlan közművesítve milliárdokat ér. Maczó Ágnes kérdésünkre el­mondta: a faluban béke van. A tiltakozók mindössze öten van­nak, s amit állítanak, az nem igaz. Szó sincs lakópark létreho­zásáról (az interneten lakópark építésére alkalmas földterület­ként hirdetik az ominózus földet - a szerk.), családi házas öveze­tet képzeltek el a belterületbe vont hektárokon. A Hectar 68 Kft. által felajánlott pénzt közműve­sítésre, a falu fejlesztésére fordí­tanák. Alku az ingatlanadó beszedéséről A főváros a héten javaslatcsomagot tesz le a kerületi önkormány­zatok elé, hogy többségüket rábírja: támogassák a telek- és épít­ményadó egységesítését. Az eredeti fővárosi rendeletet ugyanis múlt hét kedden a parlament semmissé tette egy törvény­módosí­tással, amely kimondja a kerületek többségének egyetértését az ügyben. Megkérdezett kerületi vezetők egyelőre elutasítóak. Tenczer Gábor NÉPSZAVA A fővárosi önkormányzat közös megoldásra törekszik, ezért a hé­ten megkezdi a tárgyalásokat azokkal a kerületekkel, ahol már komoly tapasztalatokat szereztek a telek- és építményadó terén - mondta lapunknak Atkári János gazdasági főpolgármester-he­lyettes. Atkári bízik abban, hogy a kerületek felismerik, anyagilag jobban járnak az egységes telek- és építményadóval, és megértik, hogy a törvénymódosítás fővá­rosellenes politikai lépés volt. El­ismerte: azzal, ha az adó besze­désének joga a fővároshoz kerül, csökken a kerületek szuverenitá­sa, de hozzátette, hogy az egysé­ges telek- és építményadó 3-5 milliárdos többletbevételéből a kerületeknek is haszna származ­na. Emellett megszűnne az a kao­tikus állapot, hogy ahány kerület, annyiféle mértékben és módon szedik be az adót. A főváros ja­vaslata szerint az adóbevétel például szakaszosan is beol­vasztható a kerületi és fővárosi bevételeket szétosztó évi forrás­­megosztásba. Perlaki Jenő, a fővárosi Fidesz-MDF-MKDSZ-frakció helyettes vezetője elmondta, hogy kiegyezésre, egyensúlyra törekszenek a főváros és a kerü­letek között. Ezért javaslata sze­rint a többségi egyetértésért cse­rébe például fel lehetne emelni a külső kerületek infrastrukturális fejlesztését finanszírozó stratégiai alapot 3-ról 8-10 milliárd forint­ra. Az idegenforgalmi adóbevé­teleket - amelyek a törvénymó­dosítással szintén az egyetértési körbe kerültek - egy paritásos alapon felálló alapkezelő szerve­zetnek kellene felosztania. Perla­ki szerint már az nagy eredmé­nye a törvénymódosításnak, hogy a fővárost kompromisz­­szumra kényszeríti az adóbevé­telek felosztása kapcsán. Derce Tamás, Újpest polgár­­mestere szerint a kerületek nem mondanak le a telek- és épít­ményadó beszedéséről, amelyet a törvénymódosítás ismét a ke­zükbe tett. Ebben egy kerület ki­vételével egyetértettek a főváros által tavasszal elfogadott egysé­ges telek- és építményadó vitá­jában is. Azt elképzelhetőnek tartja, hogy néhány kerületet a főváros ígéretekkel meggyőz, de a többség ragaszkodik az adóhoz. Tóth Mihály csepeli polgármester, a Külső Kerületek Szövetségének elnöke elmond­ta, hogy az önkormányzat tartja magát ahhoz az állásponthoz, hogy az ingatlanadó nem lehet alku tárgya, ezért továbbra is el­utasítják az egységes telek- és építményadó-rendeletet.

Next