Népszava, 2002. július (130. évfolyam, 151–177. sz.)

2002-07-01 / 151. szám

NÉPSZAVA Hosszú távú lakásprogram Csabai Lászlóné kormánybiztosként dolgozik Tízéves nemzeti lakásügyi program kidolgozásába kezd a Mi­niszterelnöki Hivatal. A feladattal Csabai Lászlónét, az MSZP la­káspolitikusát bízták meg, aki kormánymegbízotti minőségben felügyeli majd a annak megalkotását. A napi lakáspolitikai kér­désekben, így a pályázatok elbírálásában ezentúl a Belügymi­nisztérium lesz az illetékes. A kormány célja a lakástámogatásra fordított keret arányának megkétszerezése a ciklus végéig. Holubár Zita NÉPSZAVA Egy erre a célra életre hívott csoport dolgozza majd ki a kor­mány tízéves lakáspolitikai programját. A Miniszterelnöki Hivatal kötelékeiben működő csapat alapvetően koordinációs tevékenységet végez majd, munkájukat egy megbízás alap­ján működő szakértői bizottság egészíti ki. Ők a kormány lakáspoli­tikai célkitűzéseit fogalmazzák meg, és ezekre készíte­nek terveket, javas­latokat. Feladatuk lesz többek között a támogatási rend felülvizsgála­ta, esetleges módosítása. A napi döntésekről, többek között az ál­lami támogatások elosztásáról, a pályázatok megítéléséről azon­ban nem itt, hanem a Belügymi­nisztériumban határoznak majd.­­ Tervünk az, hogy megkét­szerezzük a lakáshoz kapcsoló­dó támogatások arányát. Jelen­leg ugyanis a nemzeti összter­mék 0,75 százalékát teszi ki az erre fordított keret. Mi azt sze­retnénk elérni, hogy a GDP 1,3- 1,5 százalékát költse az állam a különféle lakástámogatási for­mákra - tudtuk meg Csabai Lászlónétól. A kormánymegbí­zott szerint a célkitűzést a ciklus végére tudják megvalósítani. Nem kívánja azonban a kor­mány a lakásvásárlást túlzott mértékben erősíteni más megol­dásokkal szemben. A támogatá­sok összegének meghatározása­kor azt tartják szem előtt, hogy azonos arányban fordítsák a ren­delkezésre álló költségvetési forrást a lakástulajdon megszer­zésének támogatására, a felújí­tás, a rehabilitáció segítésére, il­letve a hazai bérla­kásállomány növe­lésére. Fontosnak tartják azt, hogy mindhárom terüle­tet egyenlő mérték­ben fejlesszék, hi­szen a bérlakásál­lomány arányát tekintve min­denképpen közelítenünk kell az uniós átlaghoz, de nem szabad hagyni lepusztulni a meglévő ingatlanokat sem. Csabai Lászlóné ismételten hangsúlyozta: a lakáspolitikai vezetés minden olyan elemet szeretne megőrizni a jelenlegi rendszerből, ami működőképes. Szeretnének azonban új lehető­séget kínálni azoknak, akik ön­hibájuktól függetlenül speciális helyzetben vannak, egészség­­ügyi vagy anyagi helyzetük mi­att különleges támogatásra szo­rulnak. Ez évben az előkészüle­tek zajlanak, a tízéves program megvalósítására 2003-tól kerül­het sor. Tervek szerint megkétszerezik a lakáshoz kapcsolódó támogatások arány­át Volt Mol-vezető kerülhet a MÁV élére NÉPSZAVA-információ A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium vezetése hamaro­san megkezdi a személycseréket a legtöbb munkavállalót foglal­koztató állami vállalat, a Ma­gyar­ Államvasutak Rt. élén. A Népszava információi szerint a tárca vezetése a közeljövőben fel kívánja menteni tisztségéből a MÁV igazgatótanácsának el­nökét és a vasúttársaság vezér­­igazgatóját is. A személyi kérdé­sekről egyelőre nem született végleges döntés, de lapunk úgy értesült: a MÁV vezérigazgatói székében Kukely Mártont a Mal Rt. korábbi általános vezér­igazgató-helyettese, Mándoki Zoltán váltaná fel. A MÁV Igaz-­ gatótanácsa új elnökének sze­mélyéről egyelőre nincsenek in­formációk. A bíróság nem rangsorolhatja az azonos szintű jogszabályokat Volán-bérek: vitatható ítélet A szakértő szerint valószínűleg alkotmánysértő módon születtek bírósági ítéletek néhány Volán-társaság bérmegállapodása ügyében. A Népszava korábban már beszámolt róla, hogy Volán-cégek fordultak bírósághoz, mert úgy ítélték meg, hogy az ÁPV Rt. jogszabályellenesen változtatta meg a bérmegállapodásokat. A bíróságok a gazdasági törvény tulajdonosi jogokat szabályozó részére hivatkozva elutasították a kereseteket. M. Kovács Róbert NÉPSZAVA Három különböző Volán-társa­ság fordult keresettel a bíróság­hoz, mert úgy­ ítélték meg, hogy az ÁPV Rt. jogszabályellenesen alkalmazta tulajdonosi jogait, amikor utólag változtatta meg a bérmegállapodások megkötésé­re jogosító intézkedéseit - tájé­koztatta lapunkat Inokai Géza, a Volán-társaságok munkaválla­lóinak jelentős részét tömörítő Közúti Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke. Az érdek-képviseleti vezető beszá­molt arról, hogy az év elején az ÁPV Rt.-vel folytatott megbe­szélések nyomán a tulajdonos 8-tól 10,5 százaléki terjedő bér­emelést engedélyezett a Volán­társaságoknál. Az akkori megál­lapodások szerint azonban az a cég, amely bevételei tükrében megengedhette magának, ennél nagyobb arányú béremelést is alkalmazhatott. A tulajdonos csupán ahhoz ragaszkodott, hogy a társaságok összességénél az átlagos emelés ne haladja meg a felső határt, a 10,5 száza­lékot. A felhatalmazás birtokában több Volán-társaság vezetése is úgy ítélte meg: képes nagyobb béremelés teljesítésére. A né­hány helyen már alkalmazott emelést azonban megakadályoz­ta az ÁPV Rt., amikor körlevél­ben utasította a társaságok veze­tőit, ne térjenek el a 10,5 száza­lékos felső határtól. Ez az intézkedés több száz Volán-alkalmazottat érintett hát­rányosan - jelentette ki a szak­­szervezet elnöke. A társaságok - a véleményük szerint - jogszabályellenes in­tézkedés miatt bírósághoz for­dultak. A bíróságok azonban egytől egyig elutasították a Vo­lánok kereseteit. Az indoklás szerint ugyanis az ÁPV Rt. - a gazdasági törvényben meghatá­rozott - tulajdonosi jogait jog­szerűen alkalmazta. A szakszer­vezeti vezető azonban úgy véli, a bíróságok nem vették figye­lembe a Munka törvénykönyvé­nek a bérmegállapodásra, kol­lektív szerződésre vonatkozó szakaszait. Az ugyanis nem teszi lehetővé, hogy egy kölcsönösen elfogadott szerződésben foglal­takat a munkáltató egyoldalúan módosítsa. A jogi szakértő szerint való­ban érthetetlen a bírósági ítélke­zés. Kolláth György alkotmány­­jogász lapunk kérdésére el­mondta, a bíróság nem rangso­rolhatja az azonos szintű jogsza­bályokat. Márpedig a gazdasági törvény és a Munka törvény­­könyve egyenrangú jogszabá­lyok. Ha a bíróság két azonos szintű jogszabályban foglalt ki­tételek között ellentétet fedez fel, az eljárást fel kell függeszte­ni, és az Alkotmánybíróságnak jelezni kell az ellentétes irányel­vet. A három Volán-társaság ügyében ez - az eddig lefolyta­tott elsőfokú eljárásokban - nem történt meg, így mindenképpen vitatható az ítélkezési gyakorlat ezekben az ügyekben - jelentet­te ki Kolláth György. Mától emelkedik a nem támogatott gyógyszerek ára MTI-információ Hétfőn életbe lépnek a társada­lombiztosítás által nem támoga­tott gyógyszerek új árai, ami át­lagosan mintegy 12 százalékos növekedést jelent. A mintegy 3 ezer támogatotti körbe nem tar­tozó gyógyszer közül megköze­lítőleg 600 ára változik július 1- jétől. A szakminiszter a nem tá­mogatott gyógyszerek esetében ártárgyalásra nem jogosult, ezekről a gyártók saját gazdasá­gi szempontjaik szerint dönte­nek, az árak kihirdetése pedig negyedévenként történik meg. Az Országgyűlés napokban el­fogadott törvénymódosítása alapján a nem támogatott gyógyszerek új árainak bejelen­tési kötelezettségét a Magyar Gyógyszerész Kamara veszi át augusztus 1-jétől. Tisztavatás a budai Várban A Rendőrtiszti Főiskola nappali tagozatán végzett 199 tiszt tett ünnepélyes esküt szombat dél­előtt a budai Várban. A tisztava­táson Lamperth Mónika belügy­miniszter örömének adott han­got, amiért a most végzett tisztek között az idén is nagy számban vannak nők, akik - mint mondta -jelentős mértékben hozzájárul­hatnak a szervezet új arculatának formálásához. A magyar lakos­ság biztonságérzetének javítása nemcsak bűnüldözési feladat, hanem magában foglalja a biztos megélhetést, az egészségügyi el­látás biztonságát, a köz- és ma­gánterületek rendjének védel­mét, a társadalom erkölcsi nor­máihoz alkalmazkodást éppúgy, mint a haza megnyugtató védel­mét vagy a terrorizmus leküzdé­sét. Mindenkinek joga van a biz­tonsághoz. A most esküt tett tisztek közül 153-an a rendőrség, 17-en a ha­tárőrség, 10-en a büntetés-vég­­rehajtás, 19-en pedig a vám- és pénzügyőrség állományában kezdik meg munkájukat. A 199 új tiszt közül hárman kitüntetés­sel végeztek, azaz főhadnagyi rangot kaptak. A most esküt tett tisztek közül hárman főhadnagyi rangot kaptak Isza Ferenc felvétele BELFÖLD 2002. JÚLIUS 1., HÉTFŐ 3 Ifjúsági kártya kedvezményekkel MTI-információ Az ifjúságpolitikában változá­sokra van szükség, ma a gyerme­kek és fiatalok tömegei nem is­merik a demokrácia alapelveit, a közösségi élet értékrendjét, joga­ik korlátozottak, érdekérvényesí­tő képességük gyenge - véleke­dett a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium helyettes ál­lamtitkára. Ocsovai Tamás tervei­ről elmondta: az ifjúságkutatás eredményeire alapozva olyan jö­vőképet kell kialakítani, amely ösztönzi a fiatalok önszerveződé­sét, az ifjúsági közélet tisztává, nyitottá válását és elősegíti, hogy önálló, sorsukért felelős állam­polgárrá váljanak. A tervek között említette a he­lyettes államtitkár a nemzedéki életpályamodell kidolgozását, amely a korosztályt érintő ked­vezményeket foglalná keretbe. Ocsovai Tamás az érdekegyez­tetés rendszerének átalakítása kapcsán rendkívül fontosnak ne­vezte a Nemzeti Ifjúsági Tanács (NIT) létrejöttét, amely az elkép­zelések szerint a minisztérium legfontosabb stratégiai partneré­vé válna. Hozzátette: remény van arra, hogy a Magyar Gyermek- és Ifjúsági Tanács, valamint az Or­szágos Gyermek- és Ifjúsági Par­lament egyesülésével a NIT a kö­zeljövőben létrejöhet. A szabadidő színesebb és ol­csóbb eltöltését tenné lehetővé az ifjúsági kedvezményrendszer, amelynek keretein belül a külön­böző módon megszerzett ponto­kat a fiatalok tetszésük szerinti programokra költhetnék. A ked­vezmények igénybevételére jo­gosító ifjúsági kártyák használa­tával a tárca pontos képet kaphat­na arról is, hogy az egyes rendez­vényekre, programokra nyújtott támogatása mennyire hatékonyan éri el a megcélzott korosztályt. A tervek megvalósításához a gyermek- és ifjúsági fejezetre eb­ben az évben jutó összesen mint­egy 2 milliárd forint helyett jövő­re csaknem 5 milliárd, a ciklus végére pedig reálértéken mintegy évi 12 milliárd forintnyi előirány­zatra lenne szükség. Szeptembertől új bérstruktúra Folytatás az 1. oldalról Tovább csökkenti keresetüket a munkavállalói járulék, erre 750 forintot rónak le a központi költ­ségvetésbe. Az adójóváírás növekedése az évi 1,2 millió forint jövedelem­mel rendelkezők esetén teljes mértékig érvényesíthető. Azaz maradéktalanul kihasználhatják az új kedvezményt azok, akik diplomás-minimálbérért dolgoz­nak. Folyamatosan csökkenő mértékben élhetnek az adójóvá­írással azok, akiknek évi jöve­delme nem haladja meg az 1,533 millió forintot. Ez azt jelenti, hogy az adójóváírást azok már nem vehetik igénybe, akik havi 127 500 ezer forintnál magasabb jövedelemmel rendelkeznek. Hangsúlyozni kell azonban, hogy az adójóváírás felső hatá­raiként rögzített összegek nem­csak az alapilletményeket, ha­nem valamennyi keresetet tar­talmazzák. Akinek tehát akár másodállással, akár pótlékokkal együtt meghaladja a fizetése a havi 127 500 forintot, nem ve­heti igénybe az adójóváírást, függetlenül attól, hogy kereseté­nek mekkora részét viszi haza alapilletményként. Elemzők számítása szerint a 2002-es évben az átlagbér 110- 120 ezer forint között várható, nem kismértékben a szeptember 1-jétől időszerű közalkalmazotti béremelésnek köszönhetően. A 110 ezer forintos bért keresők nyugdíjjárulékként 8800 forin­tot fizetnek, egészségügyi járu­lékként 3300, munkaadói járu­lékként pedig 1650 forintot von­nak le tőlük. Személyi jövede­lemadójuk a jelenlegi adókul­csok figyelembevételével 26 800 forint. Ők már bizonyosan nem érvényesíthetik a 6000 forintos adójóváírást, annak kisebb ré­szét azonban foganatosíthatják az adófizetéskor. Egyelőre azonban a lapunk által megkér­dezett gazdasági szakértők nem tudták pontosan megmondani, hogy a havi 100 ezer és 127 500 forint közötti jövedelműek ese­tén milyen ütemezéssel csökken az adójóváírás 6000 forintról 0-ra. Csupán annyi bizonyos, hogy előbbiek még teljes egé­szében érvényesíthetik a jóvá­írást, míg utóbbiak ezt már sem­milyen mértékben nem tehetik meg. Szakértők szerint tipikus jöve­delemnek tekinthető a bruttó 230 ezer forint is. Ekkora kereset esetén nyugdíjjárulékra 18 400 forintot kell fizetni, egészségbiz­tosítási járulékként 6900 forintot vonnak el, a 1,5 százalékos mun­kavállalói járulék pedig 3450 fo­rintot tesz ki. Személyi jövede­lemadóként 72 400 forintot kell befizetniük az államkasszába mindazoknak, akik fizetési lap­ján 230 ezer forint szerepel. Az­az a levonások után összesen 128 ezer 850 forint nettó jövede­lemben részesülnek. Nem változnak a szeptember 1-jétől bevezetett intézkedések során a munkaadók terhei sem. Nekik nyugdíj- és egészségbiz­tosítási járulékra 29 százalékot, munkaadói járulékként 3 száza­lékot kell befizetniük alkalma­zottaik után. Az egészségügyi hozzájárulás személyenként egységesen 4500 forint. ­• Teljes munkaidősök átlagkeresetének alakulása az 1998-2001 közötti években Fizikai Szellemi Együtt bruttó nettó bruttó nettó bruttó nettó Nemzetgazdaság összesen 72 621 48 790 143 154 85 867 103 558 64 915 Versenyszféra 73 727 49 411 164 218 96 318 102 839 64 502 Költségvetési szféra 67 515 45 886 122 388 74 963 105 944 66 250 Közigazgatás, védelem, tb 78 548 51 436 165 102 96 575 131 724 79 168 Oktatás 53 801 38 834 105 651 66 332 97 914 62 229 Felsőoktatás 62 922 38 834 130 707 66 332 116 525 70 918 Közoktatás 49 652 36 470 100 418 63 915 93 445 60 151 Egészségügy-szociális 57 412 40 983 88 426 58 042 79 182 52 957 Humán egészségügy 59 988 42 455 98 484 61 293 85 107 56 172 szociális-gyermekvédelmi 52 905 38 417 72 766 49 651 65 704 45 657 Kutatás, fejlesztés­---140 176-Kulturális 59 504 41 910 95 573 61 283 86 405 56 330

Next