Népszava, 2009. augusztus (136. évfolyam, 179-203. szám)

2009-08-21 / 195. szám

8 HÍR ÉS HÁTTÉR 2009. AUGUSZTUS 21PÉNTEK NÉPSZAVA A távozó igazgató a politikát hibáztatja A pénzhiány mellett főként a főváros politikai döntéshozóit okolja a bu­dapesti közlekedés „szűk keresztmetszeteiért" az ezek megszüntetésére programokat kidolgozó Főmterv napokban leköszönő elnök-igazgatója. Molnár Lászlóval a HVG készített interjút. Ebben a szakember kitért arra: az autóközlekedés látványos krízisének valójában a tömegközlekedés elégtelen színvonala az egyik fő oka, annak drámai következményeit pedig, ha a szakmai kérdések átpolitizálódnak, „mindannyian láthatjuk, akik a városban közlekedni próbálunk". A Margit hídról szólva megje­gyezte: „korántsem normális, hogy ilyen mértékben csúcsra járatott a budapesti közlekedés", de gyakorlatilag elkerülhetetlen, hogy egy belvárosi híd lezárása - vagy akár egy baleset - miatt a fél város megbé­nuljon. Hogy a jelenlegi forgalmat régen kinőtt rendszert alig tudják a szakemberek foltozgatni, annak okát a partnerség hiányában és abban látja, hogy a politika négyéves ciklusokban gondolkodik, miközben a közlekedési beruházások hatása évtizedekre szól. Tény - jegyezte meg -, hogy időnként a szakma is a kelleténél jobban alkalmazkodott a megrendelőkhöz. Ha vért nem is, verítéket, de még talán könnyeket is ígérhetnek a főváros illetékesei a budapestieknek a Margit híd több mint egy évig tartó felújítása és a várható nehézségek miatt. A hidat ma lezárják. Bár a tömegközle­kedés a munkák idején is jobbára zavartalan lesz rajta, túlzás nélkül állítható, hogy a re­konstrukció felborítja az amúgy is túlterhelt közlekedési hálózatot. Az átadást 2011 tava­szára tervezik, teljes lezárás után kezdődik az állványzat építése és a felújí­tást végző gépek is megjelen­nek majd a hídon. A Margit híd ugyanis — csaknem 30 év után — teljes rekonstrukción esik át. Az átkelő - hosszában kettéválasztva - két ütemben épül át, hogy a BKV járművei mindig áthaladhassanak. Vagy­is az építési forgalmon kívül csak a villamosok és az azokat esetenként pótló, illetve me­netrend szerinti BKV-buszok mehetnek át. Kivételt képeznek a mozgásukban korlátozottakat szállító iránybuszok és a meg­különböztető jelzésű járművek. Tekintettel az építkezés szűk keresztmetszetére és arra, hogy ideiglenes villamosvágányokat építenek ki, a hídon csak órán­ként 10 kilométeres sebesség lesz megengedett. A felújítás idején a szigeti szárnyhídnál lévő megálló nem üzemel, viszont a gyalogosforgalom zavartalan lesz a déli járdán, a kerékpárosok pedig a KRESZ szabályai szerint tolhatják át bi­ciklijüket a hídon. A következő egy évben háromszor módosul majd ideiglenesen a közlekedés Jóllehet már a múlt héten elkez­dődtek a Margit híd felújítási munkálatai, az autóforgalom korlátozása csak ma lép életbe. 2011 tavaszáig szerkezetileg tel­jesen felújítják Budapest egyik legnagyobb forgalmú átkelő­jét, amely visszanyeri eredeti fényét. Már a reggeli óráktól érdemes lesz elkerülni a Margit hidat és környékét az autósoknak, bár az átkelőt csak a déli órákban - a tegnapi repülőverseny és tűzijáték utáni takarítás vé­geztével - zárják le az átmenő autóforgalom elől. Méghozzá egy teljes évre, 2010 őszéig. A Ma lezárják az autóforgalom elől a Margit hidat, a felújítással 2011 Egy híddal kevesebb, sok go a hídon. A felújítás két ütemé­nek elején egy-egy hétvégét vesz igénybe az ideiglenes vágányzóna és felsővezeték át­kötése, ekkor a hídon szünetel a villamosforgalom, ehelyett a Szent István körúton kialakí­tott végállomásig közlekednek. Jövő nyáron pedig, a két hídfél „összeillesztésekor” az átkelőt két hétre teljesen lezárják. A híd újjáépítése radikálisan megváltoztatja Budapest forgal­mát, ezért a szakemberek arra kérik a közlekedőket, hogy aki teheti, gépkocsi helyett a BKV járműveit vagy az alternatív útvonalakat használja. Utóbbit táblák kihelyezésével segítik, a Fővinform pedig naprakész információkat ad a 06-20/46- 36-958-as telefonszámon: itt a napi 30 alkalommal frissülő közlekedési hírek hallhatók. A szakemberek több mint 40 kereszteződésben hangolták át a közlekedési lámpákat az új forgalmi helyzethez alkalmaz­kodva. A Margit híd mindkét hídfőjénél új forgalmi rend lép életbe. A messzebbről érkezők az M0-s autópálya hídjait, s Petőfi és a Lágymányosi hidat használva kerülhetik el a belvá­rosi torlódásokat. A közelebbről érkezők északi irányban az Árpád hídon, déli irányban a Lánchídon, illetve az Erzsébet hídon kelhetnek át a Dunán. Akik a Margit híd környékén járnak, a pesti oldalon a Nyuga­ti térnél fordulhatnak az Árpád híd irányába. A Margit körúton haladók a Bem József utcán juthatnak el a budai rakpartra. Az autósok még a híd előtt, a Török utca-Üstökös utca útvo­nalon juthatnak le a rakpartra, hogy az Árpád híd felé halad­hassanak. Az Erzsébet és az Árpád híd várhatóan a Margit Átsétálni ma is lehet a hídon, biciklizni is, de a járművek nagy része mostantól nem közlekedhet Budáról Pestre ezen az út Métere 32 millióba kerül A Margit híd felújításának méterenkénti költsége vetekszik a köröshegyi völgyhíd építésének forrásigényével és duplájába kerül, mint amen­­­nyit a Szabadság híd egy méterének műemléki igényességű rekonstrukciója vitt el. A drágasága miatt sokat bírált völgyhíd 1861 métere 63 milli­árd forintba kerül, ami méterenként 34 millió fo­rintot jelent. Ezzel szemben a rendkívül leromlott állapotú, ám mégiscsak létező Margit híd egy-egy métere 32 milliónál is többe kerül, miután össze­sen 930 méternyi pályát (ebből a mederhíd 840, a szárnyhíd pedig 90 méter) csaknem 30 milliárd forintból terveznek megújítani. A Margit hídénál műemléki szempontból alaposabb rekonstruk­ció a 333 méteres Szabadság híd esetében kijött 5,5 milliárd forintból, ami méterenként 16 millió. Az összehasonlítás jelzésértékű annak ellenére is, hogy eltér a három hídszerkezet és projektele­meikben is jelentős különbség van. A Margit híd felújításának összege így is rengeteg pénz. Olyannyira, hogy a fővárosi közgyűlésnek a június végi ülésén teljesen át kellett alakítania idei költségvetését - sőt jelentős tételekről kell lemondania a következő két évben is -, hogy előteremthesse a már elkülönített pénzhez még hiányzó 17,1 milliárd forintot. Ugyanis kiderült, a híd rekonstrukciója a korábban becsült összeg duplájába kerül. A kiírt közbeszerzésre két cég je­lentkezett, az olcsóbb Strabag-Hídépítő konzor­cium lett a „befutó", ám az ő ajánlatuk is bruttó 25 milliárd forint. Ez azonban még nem tartal­maz minden megvalósítandó elemet, vagyis a végösszeg eléri a 30 milliárd forintot. Viszont az önkormányzat csupán 13 milliárd forintot külö­nített el a munkálatokra - s ebben már benne van a mintegy 6 milliárd forintos EU-támogatás is. A büdzsében megjelölt összeget a főváros az úgynevezett mérnökár alapján számolta. Ez egy becslés, melyet az önkormányzattól független mérnökiroda határozott meg.

Next