Népszava, 2018. október (145. évfolyam, 228-253. szám)

2018-10-09 / 235. szám

2 NÉPSZAVA 2018. október 9., kedd Megbukott a referendum ROMANIA Érvénytelen volt a családreferendum. A voksolás abban segített, hogy az uniós szégyenpadon együtt ülő magyar és román kormány közelebb kerüljön egymáshoz. GÁL MÁRIA Nem érte el a 30 százalékos érvé­nyességi küszöböt a hét végi, a „ke­resztény család védelmének” cél­jából kiírt romániai referendum. A részvétel 20,41 százalékos volt, 3 731 704 szavazó jelent meg az ur­náknál, alig 700 ezerrel több, mint ahányan a kezdeményezést aláírták. De nem a kormányon múlott, amely az utolsó száz méteren, amikor már kezdtek sokasodni a mindenféle civil bojkottfelhívások, sürgősségi kormányrendelettel tette kétnapos­sá a referendumot. A lebonyolítás­hoz pedig 163,712 millió lejt (11,5 milliárd forint) biztosított. Az eredmény tekintetében nincs meglepetés, a megjelentek 91,61 szá­zaléka szavazott igennel, csak 6,42 mondott nemet arra. Arról kellett dönteni, hogy az alkotmányban sze­replő „a család a házastársak szabad akaratnyilvánításából létrejött há­zasságon” alapszik meghatározás­ban a házastársak helyett a „férfi és a nő” szerepeljen. Bár úgy tűnik, győzött a józan ész, a tolerancia és a szekularizáció Ro­mániában, ez a kép kissé idealizált­nak tűnik. Első olvasatra valóban azt üzeni, hogy a román társadalom többsége toleráns, nem kíván részt venni egy, a nyilvánvalóan melegek ellen irányuló jogfosztásban, és azt sem szeretné, hogy az egyházak­nak akkora befolyásuk legyen a 21. századi társadalomban, hogy alkot­mányba tudjanak foglalni bármiféle diszkriminációt. Ez az érvelés azon­ban kissé sántít, hiszen felmérések sokasága bizonyítja évről évre, hogy Romániában a melegek az első négy leginkább visszautasított közösség közé tartoznak az AIDS-fertőzöt­tekkel, a romákkal és a szellemi fo­gyatékosokkal együtt. Az ország a melegjogok szabályozása terén is rosszul áll, hiszen a melegházas­ságot törvény tiltja, az együttélésre nincs konkrét jogi keret. A homo­szexuálisok hátrányos megkülön­böztetésének tilalmát is csupán a 2001-es diszkriminációellenes tör­vény rögzítette először. Ez a törvény alkalmazta először esetükben is az Európai Unió jogrendszerét, tette lehetővé számukra a csoportos fel­vonulásokat és a szabad vélemény­­nyilvánítást. Ezért szervezték az első bukaresti Pride-ot csak 2005- ben, amelyet persze minden évben hangosan ellenez a román ortodox egyház, a szélsőjobb, újfasiszta Noua Dreapta/Új Jobboldal pedig rend­szerint ellentüntetést szervez, nem­egyszer próbáltak rátámadni a Pride résztvevőire. Az alakulat ugyanilyen következetesen és agresszíven lép fel minden magyar ünnepen, min­den magyar közösségi megmozdu­lással szemben is. A korlátozott melegjogok ellenére az államegyháznak tekinthető or­todox felekezet és a neoprotestáns egyházak kebelén egyre erősödnek a homofób, szélsőjobb mozgalmak, mint amilyen a mostani referendu­mot kezdeményező Koalíció a Csa­ládért. Mivel a jelzett jelenség ellen különösebben széles civil társadalmi tiltakozás sem volt eddig tapasztal­ható, valószínűsíthető, hogy a csa­ládreferendum kapcsán tanúsított érdektelenség is inkább a politikum és az egyházak felé küldött lakossági üzenet, mintsem az elfogadás jele. A romániai lakosság alig 10 százaléka bízik a politikai pártokban, a demok­­ ­­­­ ratikus jogállam intézményeinek a tekintélye is mélyponton van. Tud­ják ezt a parlamenti politikai pártok is, nem véletlen, hogy pártként egyi­kük sem merte nyíltan felvállalni az igenek támogatását, s vezető politi­kusaik is inkább csak maszatoltak a kérdésben, részvételre és lelkiisme­ret szerinti szavazásra buzdítottak. Ám alig zárultak az urnák, máris megkezdődött az egymásra mutoga­tás és a kudarc felelőseinek keresése. Most már elhangzik az is, hogy párt­vezetői hiba volt kiállni a referen­dum mellett, mert ezzel szavazókat idegenítettek el. Ám ezek a politikusi bíráló hangok a kampányban hiá­nyoztak, minden bizonnyal annak köszönhetően, hogy maguk is túlér­tékelték az ortodox egyház társadal­mi befolyásolási erejét. Ugyanez történt a romániai ma­gyar kisebbségi társadalomban is. Az RMDSZ parlamenti képviselői és szenátorai két kivétellel megszavaz­ták az alkotmánymódosító törvényt, a szervezet részvételre buzdított, és lelkiismeret szerinti szavazásra. Ke­lemen Hunor RMDSZ-elnök voksa leadása után azt állította: „Azért szavaztam ma, mert a demokrácia részvételt jelent.” (Magyar civilek sokasága azonban másképpen látta, bojkottra szólítottak, azt is demok­ratikus állásfoglalásnak tekintették. És az ő szavukat hallgatták meg töb­ben.) Helyettese, Porcsalmi Bálint ügyvezető elnök volt az egyetlen vezető tisztségben lévő RMDSZ-es politikus, aki a kampány során diszkriminatívnak és homofóbnak nevezte a referendumot, jelezve, hogy nem vesz részt azon. RMDSZ- politikusok sora buzdított az igenre, a hagyományos, keresztény család védelmére. Hasonlóképpen tettek a magyar egyházak is, az aláírás­­gyűjtésben és az igen melletti kam­pányban is a magyarbarátnak nem mondható ortodox egyház mellé álltak. Az unitárius egyház főjegy­zője (püspökhelyettese) egyedüli magyar egyházi vezetőként állt ki a nagyközönség elé azzal, hogy: „Ha valakinek a faji, a nemzeti, a vallási önmeghatározása szabad, akkor a szexuális orientációjára vonatkozó önmeghatározása is az. Ha a hit Is­ten ajándéka, a nemi identitás és a szexuális orientáció is Isten aján­déka”, az embernek szabadnak kell lennie szexuális orientációjának megélésében, kinyilvánításában és megmutatásában is, beleértve a párválasztást, a családalapítást és a házasságot. A magyarlakta megyék a rész­vétel tekintetében utolsók lettek. Legkevesebben Kovászna megyé­ben voksoltak, 8,5 százalék, Hargita megyében pedig 11,12 százalék. És ez nemcsak az RMDSZ és a magyar egyházak irányába, hanem Buda­pest felé is üzenetértékű. Az Orbán-kormány általában minden határon túli szavazás ese­tében állást foglal, most visszafogot­tabb volt. Az nem volt kérdés, hogy mind az RMDSZ, mind az erdélyi egyházak a budapesti „nemzeti kor­mánynak” akartak tetszeni, amikor besoroltak az ortodox fundamenta­listák mögé, de egyedül Soltész Miklós egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkár buzdított szavazásra Erdélyben. Nagyváradon egy a helyi püspökökkel közösen tartott saj­tótájékoztatón Soltész úgy érvelt, Európa-szerte az egyik legnagyobb kihívás a demográfia, amire Brüs­­­szel és több ország is a migrációt látta megfelelő megoldásnak, ám egyre többen ismerik fel, hogy ez tévút, ezért szembefordulnak ez­zel, és belátják, a megoldást a csa­lád, a családok megerősítése jelenti. A magyar állam képviselője gratu­lált a referendumot kezdeményező Koalíció a Családért csoportnak, hangsúlyozva, hogy „a közös cél összehozta az egyházakat” és a szo­ciáldemokrata pártelnök, Liviu Dragnea szavait idézve állította, ha azért vallási fanatikusnak minősül, mert hagyománytisztelő ember, ke­resztény, aki szerint a családot egy férfi és egy nő alkotja, akkor vállalja a vallási fanatikus jelzőt is. Az államtitkár rámutatott, vannak feszültségek Románia és Magyaror­szág között, de vannak olyan kérdé­sek, amelyeket meg tudtak oldani az elmúlt évek, elmúlt hónapok során. És valóban, egyre látványosabban közeledik a bukaresti baloldali és budapesti jobboldali kormány, Bu­karest szorgalmasan másolja a buda­pesti unortodox, illiberális receptet mind a sorosozás, mind a migráció, mind a család kérdésében. Talán az is megelőlegezhető, hogy az érvényte­len, de az igenek többségével zárult homofób népszavazás eredményét ugyanúgy győzelmi zászlóra tűzi, mint tette azt a Fidesz-kormányzat a 2004-es kettős állampolgársági és a 2016-os migrációról szóló magyar referendummal. A Koalíció a Családért pedig már­is jelezte, folytatja a „genderideoló­­gia” elleni harcot. A FOTÓ: AFP/JAAP ARRIENS/NURPHOTO VOKSOLT AZ RMDSZ-ELNÖK KELEMEN HUNOR A demokrácia részvételt jelent - hangoztatta 11,5 miárd mi forintnyi összeget biztosított a kabinet Melegjogok az Európai Unióban Az Európai Unió 28 tagállama közül 14 engedélyezi a melegházasságot. Azonos neműek házasságát engedélyezi Belgium, Dánia, Finnország, Franciaország, Német­ország, Írország, Luxemburg, Málta, Hollandia, Por­tugália, Spanyolország, Svédország, Nagy-Britannia, Szlovénia. Ausztriában 2019. január elsejétől lép hatályba Azonos neműek bejegyzett élettársi kapcsolatát en­gedélyezi Ausztria, Belgium, Horvátország, Ciprus, Csehország, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Magyarország, Írország, Olaszország, Luxemburg, Hollandia, Szlovénia, Nagy-Britannia. Alkotmány zárja ki azonos neműek házasságát Bulgária, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Szlovákia. Minket nem kérdeztek Az Országgyűlés 2009. április 20-án fogadta el a bejegyzett élet­társi kapcsolatról szóló 2009. évi XXIX. törvényt. Az Alaptörvény és a Polgári Törvénykönyv viszont egyaránt rögzíti, hogy házasságot csak egy nő és egy férfi köthet. Magyarországon az Orbán-kor­­mány referendum nélkül módosí­totta ilyen irányba az alkotmányt, arra hivatkozva, hogy a 2010-es kétharmados győzelem egyben referendum is volt, felhatalma­zás az alkotmánymódosításra. Az „alaptörvény" szerint „Magyaror­szág védi a házasság intézményét mint férfi és nő között, önkéntes elhatározás alapján létrejött élet­­közösséget, valamint a családot mint a nemzet fennmaradásá­nak alapját". Vagyis a magyar család fogalmából kimaradnak a regisztrált élettársi kapcsola­tok, az élettársi kapcsolatok (az együttélések), az egyszülős csa­ládok, az élettársi viszonyban élő mozaikcsaládok, az egyneműek és gyermekeik által alkotott csalá­dok. Azaz a mai magyar családok nagyobb része. REFLEKTOR

Next