Népszava, 2019. január (146. évfolyam, 1-26. szám)

2019-01-29 / 24. szám

Európát is fékezi a győri Audi elhúzódó sztrájkja DOMINO Ingolstadtnak hiányoznak a magyar motorok. A h­ét közepétől más üzemekben is fennakadással számolnak. VARGA DÓRA ár az ötödik nap telt el hétfőn az Audi győri üzemében az egyhetes­re meghirdetett sztrájkból, ám az idei béremelésről szóló megálla­podás lapzártánkig nem született meg. A cégvezetés hozzáállásában ugyanakkor jelentős elmozdulás érzékelhető. A menedzsment hét­fő délután intenzív tárgyalásba kezdett a szakszervezeti vezetők­kel, a délután kettőkor kezdődött maratoni megbeszélés lapzártánk­kor is tartott. Eközben a cég veze­tői folyamatosan kérdezősködtek a sztrájkolóktól, mit gondolnak a vállalat legutóbbi javaslatáról. Mindez nyilván nem független at­tól, hogy a győriek munkabeszün­tetése az Audi ingolstadti üzemé­ben is megbénította a munkát: több ezer járművet nem tudnak legyártani, mert hiányoznak eh­hez a Győrben készülő motorok. Teljesen leálltak az A3, A4, A5 és a Q2 modelleket gyártó szalagok Ingolstadtban, több mint 10 ezer munkavállaló számára kényszer­­szünetet rendeltek el szerdáig - írta a Die Zeit és a Handelsblatt is. Neckarsulmban, ahol az Audi az A8-ast gyártja, még a hét közepéig­­ 10 ezer német mun­kást küld­tek kényszer­­szabadságra A magya­rok bérel­maradása régiós viszony­latban is jelentős: a szlová­kok 28, a csehek 25, a len­gyelek 39 százalékkal keresnek többet v­an elég motor a gyártáshoz. Győr­ben Audi és Volkswagen márkájú járművekbe készítenek átlagosan mintegy 9 ezer motort naponta, ezeket a Volkswagen konszern 31 járműgyártó üzemébe szállítják el. Úgy tudjuk, a hét közepétől már más üzemekben is fennakadással számolnak a sztrájk miatt. FOLYTATÁS A 6. OLDALON ÜRES A MOTORHÁZ Több ezer jár­művet érint S Orbánnak Peking és Moszkva is fontos EMLEGESSÉG Orbán Viktor számára vállalhatatlan feltételek­kel írná alá az Egyesült Államok a magyar-amerikai kétoldalú védel­mi egyezményt - értesült a Nép­szava. Forrásunk nem cáfolta az Átlátszó.hu-n tegnap megjelent cikket, amely szerint a Trump-kor­­mányzat türelmetlen és kissé már bizalmatlan is az Orbán-kormán­­­nyal szemben - ezért is utazik a közeljövőben Budapestre Mike Pompeo amerikai külügyminisz­ter, hogy tisztázza a helyzetet. A tényfeltáró portál arról írt, hogy a Trump-adminisztráció ele­inte komoly reményeket fűzött a magyar-amerikai kapcsolatokhoz, különösen a védelmi együttműkö­dés szorosabbá válásához, emiatt több komoly gesztust is tett Or­bán Viktornak. David B. Cornstein nagykövet például nem bírálta utó­lag élesen a CEU részleges elűzését Budapestről, és a diplomata érke­zése után lekerült a napirendről a vidéki sajtónak korábban megígért százmilliós nagyságrendű ameri­kai támogatás is. Csakhogy magyar részről nem teljesült Orbán Viktor egyik legnagyobb elvárása, hogy meghívót kapjon a Fehér Házba. A kezdeti optimizmus így átadta a helyét az udvarias, de egyelőre semmilyen gyakorlati haszonnal nem járó nyilatkozatoknak, mi­közben a felszín alatt több magyar lépést egyre erősebb amerikai ér­tetlenség kísér. FOLYTATÁS A 4. OLDALON KÉZ A KÉZBEN Kétkulacsos politikát folyta­tunk a nyugati szövetségesek­kel és a keleti barátokkal: fontos a biz­tonság, de még fontosabb az üzlet NER-cápariadó a balatoni hajókikötőknél RAUSZAS Kormányközeli cégek­hez kerülhetnek a balatoni vitor­láskikötők - legalábbis ettől tarta­nak forrásaink. A kormány pénteki rendeletében ugyanis visszavette a tulajdonos önkormányzatoknak 2008-ban 1,42 milliárdos tőke­emelésért cserébe átadott üzlet­részt, amellyel az állam nagyjából egyharmados tulajdonossá válik. Ez vélhetően csak a befolyás növe­lésének első lépése. Az évekkel ez­előtt ígért 365 milliárdos balatoni fejlesztési csomagban 12,6 milli­árd lett a Bahartnak címkézve. Ha a pénzt tőkejuttatás formájában adja az állam, cserébe meghatározó tulajdonrészt szerez, szétválaszt­hatja a nyereséges vitorláskikö­­tő-üzemeltetést és a veszteséges menetrendi hajózást: előbbit érté­kesíti baráti cégeknek, utóbbit pe­dig dotálja, az adófizetők pénzéből. REFLEKTOR A 2. OLDALON MENTŐÖV Segélyre szorulhat a személyhajózás B Korlátos vámunió vagy halasztás REXIT Ma szavaz a brit törvény­­hozás alsóháza azokról a módosító javaslatokról, amelyek az EU-ból való kilépés esetleges rendezet­lenségét hivatottak kiküszöböl­ni. Ennek egyik elképzelt módja, hogy - ellentétben az Unióval ki­tárgyalt, de a londoni parlament által elvetett tervezettel - időben mégis korlátoznák Nagy-Britannia benntartását a vámunióban. Ehhez azonban ki kellene találni, hogy m­ilyen más módon kerüljék el a vámellenőrzés bevezetését az ír­északír határon, és a módosításhoz meg kellene nyerni Brüsszel egyet­értését is. A másik eshetőség önmagában nem jelentene megoldást, csupán időnyerést: a brit kormány vis­­­szavonhatná kilépési szándékának korábban megtett bejelentését, amelyből következően a kilépés március 29-én megtörténik. RÉSZLETEK A 8. OLDALON Theresa May arra kényszerülhet, hogy visszatérjen Brüsszelbe, és újrakezdje a tárgyalásokat

Next