Népszava, 2019. január (146. évfolyam, 1-26. szám)
2019-01-29 / 24. szám
Európát is fékezi a győri Audi elhúzódó sztrájkja DOMINO Ingolstadtnak hiányoznak a magyar motorok. A hét közepétől más üzemekben is fennakadással számolnak. VARGA DÓRA ár az ötödik nap telt el hétfőn az Audi győri üzemében az egyhetesre meghirdetett sztrájkból, ám az idei béremelésről szóló megállapodás lapzártánkig nem született meg. A cégvezetés hozzáállásában ugyanakkor jelentős elmozdulás érzékelhető. A menedzsment hétfő délután intenzív tárgyalásba kezdett a szakszervezeti vezetőkkel, a délután kettőkor kezdődött maratoni megbeszélés lapzártánkkor is tartott. Eközben a cég vezetői folyamatosan kérdezősködtek a sztrájkolóktól, mit gondolnak a vállalat legutóbbi javaslatáról. Mindez nyilván nem független attól, hogy a győriek munkabeszüntetése az Audi ingolstadti üzemében is megbénította a munkát: több ezer járművet nem tudnak legyártani, mert hiányoznak ehhez a Győrben készülő motorok. Teljesen leálltak az A3, A4, A5 és a Q2 modelleket gyártó szalagok Ingolstadtban, több mint 10 ezer munkavállaló számára kényszerszünetet rendeltek el szerdáig - írta a Die Zeit és a Handelsblatt is. Neckarsulmban, ahol az Audi az A8-ast gyártja, még a hét közepéig 10 ezer német munkást küldtek kényszerszabadságra A magyarok bérelmaradása régiós viszonylatban is jelentős: a szlovákok 28, a csehek 25, a lengyelek 39 százalékkal keresnek többet van elég motor a gyártáshoz. Győrben Audi és Volkswagen márkájú járművekbe készítenek átlagosan mintegy 9 ezer motort naponta, ezeket a Volkswagen konszern 31 járműgyártó üzemébe szállítják el. Úgy tudjuk, a hét közepétől már más üzemekben is fennakadással számolnak a sztrájk miatt. FOLYTATÁS A 6. OLDALON ÜRES A MOTORHÁZ Több ezer járművet érint S Orbánnak Peking és Moszkva is fontos EMLEGESSÉG Orbán Viktor számára vállalhatatlan feltételekkel írná alá az Egyesült Államok a magyar-amerikai kétoldalú védelmi egyezményt - értesült a Népszava. Forrásunk nem cáfolta az Átlátszó.hu-n tegnap megjelent cikket, amely szerint a Trump-kormányzat türelmetlen és kissé már bizalmatlan is az Orbán-kormánnyal szemben - ezért is utazik a közeljövőben Budapestre Mike Pompeo amerikai külügyminiszter, hogy tisztázza a helyzetet. A tényfeltáró portál arról írt, hogy a Trump-adminisztráció eleinte komoly reményeket fűzött a magyar-amerikai kapcsolatokhoz, különösen a védelmi együttműködés szorosabbá válásához, emiatt több komoly gesztust is tett Orbán Viktornak. David B. Cornstein nagykövet például nem bírálta utólag élesen a CEU részleges elűzését Budapestről, és a diplomata érkezése után lekerült a napirendről a vidéki sajtónak korábban megígért százmilliós nagyságrendű amerikai támogatás is. Csakhogy magyar részről nem teljesült Orbán Viktor egyik legnagyobb elvárása, hogy meghívót kapjon a Fehér Házba. A kezdeti optimizmus így átadta a helyét az udvarias, de egyelőre semmilyen gyakorlati haszonnal nem járó nyilatkozatoknak, miközben a felszín alatt több magyar lépést egyre erősebb amerikai értetlenség kísér. FOLYTATÁS A 4. OLDALON KÉZ A KÉZBEN Kétkulacsos politikát folytatunk a nyugati szövetségesekkel és a keleti barátokkal: fontos a biztonság, de még fontosabb az üzlet NER-cápariadó a balatoni hajókikötőknél RAUSZAS Kormányközeli cégekhez kerülhetnek a balatoni vitorláskikötők - legalábbis ettől tartanak forrásaink. A kormány pénteki rendeletében ugyanis visszavette a tulajdonos önkormányzatoknak 2008-ban 1,42 milliárdos tőkeemelésért cserébe átadott üzletrészt, amellyel az állam nagyjából egyharmados tulajdonossá válik. Ez vélhetően csak a befolyás növelésének első lépése. Az évekkel ezelőtt ígért 365 milliárdos balatoni fejlesztési csomagban 12,6 milliárd lett a Bahartnak címkézve. Ha a pénzt tőkejuttatás formájában adja az állam, cserébe meghatározó tulajdonrészt szerez, szétválaszthatja a nyereséges vitorláskikötő-üzemeltetést és a veszteséges menetrendi hajózást: előbbit értékesíti baráti cégeknek, utóbbit pedig dotálja, az adófizetők pénzéből. REFLEKTOR A 2. OLDALON MENTŐÖV Segélyre szorulhat a személyhajózás B Korlátos vámunió vagy halasztás REXIT Ma szavaz a brit törvényhozás alsóháza azokról a módosító javaslatokról, amelyek az EU-ból való kilépés esetleges rendezetlenségét hivatottak kiküszöbölni. Ennek egyik elképzelt módja, hogy - ellentétben az Unióval kitárgyalt, de a londoni parlament által elvetett tervezettel - időben mégis korlátoznák Nagy-Britannia benntartását a vámunióban. Ehhez azonban ki kellene találni, hogy milyen más módon kerüljék el a vámellenőrzés bevezetését az írészakír határon, és a módosításhoz meg kellene nyerni Brüsszel egyetértését is. A másik eshetőség önmagában nem jelentene megoldást, csupán időnyerést: a brit kormány visszavonhatná kilépési szándékának korábban megtett bejelentését, amelyből következően a kilépés március 29-én megtörténik. RÉSZLETEK A 8. OLDALON Theresa May arra kényszerülhet, hogy visszatérjen Brüsszelbe, és újrakezdje a tárgyalásokat