Népszava, 2020. július (147. évfolyam, 152-178. szám)
2020-07-15 / 164. szám
Nehezített pályán a hazatérők JÁRVÁNY Kétséges, mennyit érnek a mától érvényes új beutazási szabályok, de az már látszik: a szigorítás rögtön csapást mért az éledező idegenforgalomra. NÉPSZAVA Nem lesz könnyű szabadulnia a karanténból azoknak a vírusmentes embereknek, akiket a mától érvényes új beutazási szabályok miatt „ítélnek” elkülönítésre. Lapunk információi szerint ugyanis általában egy nap, mire a háziorvos által megrendelt mintavételre megérkeznek a mentők, ezt követően pedig a labor terheltségétől függően néhány órába, de akár több napba is telhet, mire megszületik a lelet, ami alapján a népegészségügyi hi Nem tudni, pontosan milyen vizsgálatok lesznek a határokon vanalnál kérni lehet a „szabadítást.” Ráadásul azok, akik a kormány által fertőzésveszélyesebbnek ítélt, vörös kategóriájú országból érkeznek, két negatív teszttel hagyhatják csak el a karantént. A szabályokat betartókra körülményes eljárás vár, miközben valójában azt továbbra sem tudni, milyen „egészségügyi vizsgálatok” lesznek a határokon, és miként döntött a kormány az egyes országok kategorizálásáról: a „vörös” Ukrajnában most épp kedvezőbbek a fertőzési mutatók, mint a csak „sárga” Szerbiában. Míg az új szabályozás kérdések sokaságát veti fel, az már látszik: a szigorítás rögtön betett az éledező idegenforgalomnak. A nehezékes hazatéréstől, a karanténtól tartva sokan halasztják el utazásaikat, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnöke úgy fogalmazott: „Ha azt hihette a turizmus, hogy épp feláll a padlóról, most megint újabb csapás érte.” FOTÓ: BÉRES MÁRTON KONTROLL Majdnem minden út a karanténba vezet REFLEKTOR A 2. OLDALON Közös indulást akar az ellenzékiek nagy többsége KUTATÁS Orbán Viktor jelenlegi és Gyurcsány Ferenc korábbi kormányfő a két legismertebb politikus Magyarországon, a két legkedveltebb pedig a miniszterelnök, valamint Karácsony Gergely főpolgármester - derült ki a Publicus Intézet felméréséből, amelyet az elemzőcég a Népszava megbízásából készített. A fideszes szavazók harmada is elégedett az ellenzéki városvezetők eddigi munkájával A júniusi felmérés ugyanakkor megmutatta, az ellenzéki szavazók szívesen látnának új arcokat az országos politikában, és leginkább az ellenzéki vezetésű települések polgármestereit tartják alkalmasnak a kormánykritikus oldal új vezetőinek. Az összes megkérdezett 46 százaléka szerint van is arra esély, hogy az önkormányzatokból érkezzenek új, országos politikusok, harmaduk viszont úgy gondolja, ez nem reális. FOLYTATÁS A 3. OLDALON Ön szerint az ellenzéki városvezetők hogy vezetik a városukat? I Összességében (inkább) jól A többség jól, de néhányan rosszul A többség rosszul, de néhányan jól | Összességében (inkább) rosszul Nem tudja /nem válaszol Forrás: Publicus/NÉPSZAVA-grafika Pikónak fideszes csontvázakkal kell küzdenie TÚLARAZAS A korábbi városvezetés regnálása alatt óriási támogatásokat kapott a józsefvárosi polgárőrség, de a szerződéseket nem teljesítette - mondta a lapunknak adott interjúban Pikó András, a VIII. kerület polgármestere. Állítása szerint az egyik helyi fideszes képviselő által vezetett szervezet működtetett egy figyelmeztető rendszert, amely mindössze két hívást fogadott: azt a kettőt, amely a rendszer beüzemeléséhez kellett. Pikó András szerint a korábbi menzaszerződés olyannyira túlárazott volt, hogy még az 50 Pikó András szerint korábban kifizetőhelyként használták az önkormányzatot milliós bírsággal együtt is olcsóbb az út. Éves szinten 120 millió forintot takarítanak meg az előző megállapodás felmondásával. INTERJÚ AZ 5. OLDALON Veszélyben sok állás VISSZAESÉS Akár 10-15 ezer munkahely is veszélybe kerülhet az autóiparban amiatt, hogy a tavaszi kényszerszünetek után most újabb hetekre állnak le a nagy gyárak. Beszállítóik számára ez ugyanis újabb megrendelés nélküli napokat, heteket jelent, pedig ezek a cégek már felélték tartalékaikat a korábbi korlátozások alatt. Dolgozóiknak elfogyott a fizetett szabadsága, így félő, hogy ezrek maradnak most jövedelem nélkül, és csődök sorozata jön az autóiparban - mondta lapunknak László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke. Az autóiparban nem szokatlan a nyári néhány hetes, előre tervezett leállás: ilyenkor cserélnek ki, újítanak fel gyártósorokat, gépeket, és ilyenkor tudnak elmenni szabadságra is a dolgozók. A vírus miatt idén azonban más a helyzet. FOLYTATÁS A 6. OLDALON FORRÁS: AUDI HUNGÁRIA ZRT. A BESZÁLLÍTÓK SÉRÜLÉKENYEBBEK A gyárak megrendelésétől függnek