Népszava, 2021. január (148. évfolyam, 1-25. szám)

2021-01-13 / 10. szám

2 NÉPSZAVA 2021. január 13., szerda REFLEKTOR „Szerencsére nem kötelező” HALADAS Már online tanórákat is lehet tartani /__ az iskolai KRÉTA-rendszer új moduljában, igaz, a pedagógusok nincsenek elragadtatva tőle. JUHÁSZ DÁNIEL Tavaly október óta működik az isko­lákban az a digitális felület, amel­­­lyel az oktatásirányítás biztosítani kívánta, hogy az intézmények egy központi rendszer segítségével tarthassák meg a távoktatás online óráit. Az induláskor épp a lényeg, a digitális tanóra funkció nem volt elérhető, a fejlesztők azonban ezt egy hónappal később pótolták. A lapunknak nyilatkozó pedagógusok többségét azonban így sem győzte meg a rendszer. - Szerencsére nem kötelező használni - mondta egy Pest megyei középiskola nyelvtanára, aki azt is sérelmezte, hogy a digitális tan­anyagok közé egyetlen nyelvkönyv sincs feltöltve. Egy másik pedagó­gus arról beszélt, hogy a folyamatos jelzések ellenére továbbra is előfor­dulnak leállások, illetve mobiltele­fonról is problémás a felület meg­nyitása.­­ Ha stabilan működne a rendszer, és sokkal több lehetőség lenne a számonkérések, értékelések tekintetében, talán többet használ­nánk. Az úgynevezett Digitális Kol­­laborációs Tér (DKT) még egészen biztosan nem alkalmas arra, hogy felváltsa a többi, nagy multicég (mint a Google vagy a Microsoft) ál­tal kifejlesztett platformokat, amik­hez már a gyerekek is hozzászoktak - vélekedett. - A fenntartók és az iskolák ré­széről nem kaptunk olyan jelzést, hogy a digitális munkarend bár­hol problémákat okozott volna - olvasható az állami iskolafenn­tartó Klebelsberg Központ (KK) Népszava megkeresésére küldött válaszában. Szerintük a nevelőtes­tületek innovatív megoldásokkal, egymást támogatva végezték az oktatást, az oktatási kormányzat pedig gyakorlatokkal, linkekkel, iránymutatásokkal segítette a fel­adat elvégzését. A DKT-t is sikeresnek tartják, mint írták, 2020. december 20-ig a DKT-ben 87 ezer online tanórát tar­tottak, 644 ezer résztvevővel. Emel­lett több mint 11 millió belépést regisztráltak eddig az időpontig a rendszerbe, és több mint 2,8 millió házi feladatot adtak ki a rendszeren keresztül a pedagógusok. A KR szerint a többi platform­hoz képest a DKT előnye, hogy a KRÉTA-rendszeren (Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alap­­rendszer) belül működik, így nem kell külön adatokat felvinni, admi­nisztrálni, hiszen a KRÉTA-ba ko­rábban felvitt adatokat használja a rendszer, emellett az online kapcso­lattartás minden formáját lehetővé teszi biztonságos keretek között, ahogy minden olyan folyamatot is, amelyek normál menetben is jel­lemzik a pedagógiai munkát. Hoz­zátették: a visszajelzéseket és igé­nyeket figyelembe véve zajlik a DKT további fejlesztése. - Mindez nagyon szép, de még szebb lenne, ha a rendszer a gya­korlatban is használható lenne - er­ről Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos választmányi tag­ja beszélt lapunknak. Szerinte a DKT-be nincs annyi kiegészítő al­kalmazás beillesztve, mint például a Microsoft Teamsbe, amit az ő isko­lájában használnak, így ha a DKT-t kellene használniuk, biztos, hogy más felületeket is be kellene vonni a munkába. Elmondta azt is, hogy ő a házi feladatokat a KRÉTA-ban adja ki, azok mégis úgy jelennek meg a DKT-ban, mintha ott írta vol­na be őket - szerinte az erről szóló fentebbi adatok ezért sem lehetnek pontosak. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke szerint a DKT-vel a kormányzat tel­jesítette a Digitális Oktatási Straté­gia egy részét, ami arról szólt, hogy minden iskolában kell legyen egy egységes digitális platform - igaz, ennek már 2018-ban létre kellett volna jönnie. - A DKT beüzeme­lése egy kis lépés a jó irányba, de attól még messze van, hogy az ott elvégezhető munkát igazi digitális oktatásnak lehessen nevezni - vé­lekedett. Hangsúlyozta: az eszközök és platformok biztosítása mellett a pedagógusok módszertani meg­újulására is szükség van, amihez a XXI. század elvárásainak megfelelő továbbképzések kellenének. DIGITÁLIS TÉR 1 NAGY ERZSÉBET: Még szebb lenne, ha a rendszer a gyakorlatban is használható lenne FOTÓ: LADJÁNSZKI MÁTÉ INNOVÁCIÓ A nevelőtestü­letek innovatív megoldásokkal, egymást támo­gatva végzik a digitális okta­tást, a központi támogatás nem mindig stabil Megosztja a szülőket a digitális oktatás TAPASZTALAT - A középiskolás lányom szereti az online tanórákat, sőt kifejezetten jobbak az eredmé­nyei, amióta digitális oktatás van - nyilatkozta lapunknak egy édes­anya, aki így nem is bánta, hogy a kormány február elsejéig meghos­­­szabbította a digitális munkarendet a középfokú oktatási intézmények­ben. Szerinte azzal, hogy a gyerek otthonról tanulhat, időt is spórol­nak - nem kell késő délutánig bent ülni az iskolában, nem kell utazni -, amit így jobban fel lehet használni. Hozzátette: nagyon sok múlik az is­kolán és a tanárokon is. Egy másik szülő azt mondta: az egyik gyereke tavaly érettségizett, és annak ellenére is fel tudott ké­szülni és jól sikerültek a vizsgái, hogy a digitális oktatás akkor még mindenkinek - szülőnek, diáknak, tanárnak is - új volt. A kisebbik gye­reke most tizedikbe jár, nála azt lát­ja, mostanra beállt a rendszer. Nem aggódik, ám mégis jobbnak tartaná, ha visszatérhetne a hagyományos, tantermi oktatás. Ugyanakkor nem mindenki­nek vannak pozitív tapasztalatai. - Nálunk óriási kavarás volt tavaly novemberben és decemberben - mesélte egy általános iskolás diák „A távoktatás kész rém­álom volt. Volt olyan tanár, aki csak elküldte a feladatokat, és kész” édesanyja. Az intézményben előbb a gyerekek miatt karantént, majd a tanárok megbetegedése miatt táv­oktatást rendeltek el.­­ A távokta­tás kész rémálom volt. Volt olyan tanár, aki csak elküldte a feladato­kat, és kész, oldjuk meg, ahogy tud­juk. Más a heti három órájából csak egyet tartott meg - mondta. - Én azt látom, összességében a digitális oktatás sem az általános, sem pedig a középiskolában nem annyira hatékony, mint a jelenléti oktatás - vélekedett Miklós György. A Szülői Hang Közösség képviselő­je szerint bár számos jó példa akad­hat, azt tapasztalja, hogy a motivá­ció sok diák esetében gondot okoz. - Az iskolás gyerekek alapvetően ahhoz vannak szokva, hogy közös­ségben tanulnak. Én ismerek olyan középiskolás tanulót, aki már na­gyon nehezen viseli a távoktatást. És ne felejtsük el azt sem, vannak gyerekek, akik a digitális oktatásból kimaradnak. Érdeklődtünk a Klebelsberg Központnál, az őszi félévben men­­nyi esetben fordult elő, hogy a digi­tális tanrendben nem tudtak elérni diákokat az iskolák, de kérdésünkre nem kaptunk választ. Nyáron még Orbán Viktor miniszterelnök be­szélt arról, hogy tavasszal, a távok­tatásra való átállást követően a diá­kok több mint 10 százaléka eltűnt a közoktatásból - igaz, akkor minden iskola egységesen digitális munka­rendre állt át, míg ősszel „csak” a középiskolák, illetve egy-két hétre azok az általános iskolák, ahol meg­jelent a koronavírus. J. D. 87 ezer online tanórát tartottak 2020. december 20-ig a DKT-ben, 644 ezer résztvevővel Tavaly négymilliárd ment a KRÉTA-ra A Klebelsberg Központ közölte: a köznevelési intézményekben már ta­valy márciusban mintegy 300 ezer digitális eszköz állt rendelkezésre. Szeptember óta további 16 ezer tabletet, 16 ezer LEGO robotot és 3200 tanulói notebookot szállítottak ki az iskolákba. Ezen a héten megkezdő­dik újabb 6200 tanulói számítógép kiszállítása is. Mindez több százmillió forintos tételekben. A Közbeszerzési Értesítő szerint a KK decemberben több mint 1,5 milliárd forint értékű közbeszerzést írt ki oktatástechno­lógiai eszközök beszerzésére, a nyertes ajánlatot a 4iG informatikai cég tette, melynek vezetője a Mészáros Lőrinccel baráti és partneri viszonyt ápoló Jászai Gellért. Az iskolai KRÉTA-rendszer fejlesztése tavaly több mint 4 milliárd forintba került. Oda az ebéd MENZA A koronavírusos fertőzés­­veszély miatt a kormány november 11-én bezárta a középiskolákat, s a diákok online módon vesznek részt a tanórákon. A helyzetből adódik, hogy azok a bejáró tanulók, akik ed­dig az iskolájukban ebédeltek, a be­zárás óta nem biztos, hogy igénybe veszik ezt a szolgáltatást, hisz egy ebédért senki sem utazik naponta órákon át akár 20-30 vagy 70-80 kilométert. Ez az állapot főképp a falusi fia­talokat sújtja, de a városi és a fővá­rosi diákok egy része is lemondhat az ebédről, hisz ha buszozniuk kellene az iskolába, akkor gyakran lemaradnának az online órákról. Azok a diákok, akik - szociális hely­zetük miatt - kedvezményes étkez­tetésre jogosultak, elesnek ezáltal a támogatástól. Keresztes Lóránt, az LMP parlamenti képviselője hétfőn emiatt levélben fordult Kásler Mik­lós miniszterhez, hogy megtudja: „milyen módon biztosítja a kor­mány a kedvezményes étkeztetést a digitális oktatásban részt vevő kö­zépiskolásoknak?”. Lapunk is kérdéssel fordult az Emberi Erőforrások Minisztéri­umához, arra voltunk kíváncsiak, hogy a tavaszi óvoda- és iskolabe­zárás miatt hány gyerek mondott le a kedvezményes ebédről? Meg­kérdeztük, hogy ennek okán tavas­­­szal és az év utolsó két hónapjában mennyi pénz maradt az állami költ­ségvetés kasszájában, s ezt a pénzt valamilyen formában megkaphat­ják-e az érintettek és családjuk? Az írásos kérdést hétfőn küldtük el a minisztériumnak, ám lapzártánkig nem érkezett válasz. UNGÁR TAMÁS ÍRÁSA A NÉPSZAVÁNAK és oda a kedvezmény? EBÉDIDŐ Egyes iskolák bezárása miatt a rászorulók étkeztetése is kérdéses

Next