Népszava, 2023. december (150. évfolyam, 280-303. szám)

2023-12-08 / 286. szám

KULTÚRA______________________________________________________________________________________________________ 2023. december 8., péntek­­ 11 Az alapoktól újrakezdeni P­P MOZGÓKÉP Amikor már senki sem számított rá igazából, mert az első Csibefutam rajongói már bőven felnőttek, Sam Feli rendező és Peter Lord producer több mint két évtized után hozza vissza az animációs filmtörténet leghíresebb csirkéit. CSÁKVÁRI GÉZA Huszonhárom évet kellett várni az ere­deti Csibefutam folytatására. Ha már ennyi idő eltelt, a kérdés: miért pont most? Peter Lord: Mindig is azt gon­doltuk, hogy remek karaktereket al­kottunk meg Rocky, Ginger és a töb­biek személyében. Ez elképesztő­en sok munka volt és ha már ennyi energiát fektettünk bele, úgy gon­doltuk, hogy tovább építjük ezeket a figurákat. Nem csak egyszerűen folytatni akartuk, sokkal inkább to­vábblépni. Két-három évente min­dig volt egy nagy értekezlet, amikor megvitattuk a lehetséges története­ket. A másik trükkös dolog az volt, hogy az első Csibefutamot happy enddel zártuk le: hőseink megme­nekültek Tweedys farmjáról, fel­fedezték az ideális új lakhelyüket - egy idilli szigetet - ahol az egész csirkenyáj harmóniában élhet, min­den emberi veszély nélkül. Minden vágyuk teljesült, hogyan folytassuk akkor? További súlyos probléma volt, hogy a stúdióban volt egy tűz­eset, melynek következtében oda­veszett az összes bábu és díszlet amikkel az első részben dolgoztunk, így az sem lendített az ügyön, hogy tudtuk, mindent az alapoktól kell újrakezdeni. Sam Feli: Aztán csak megszüle­tett az ötlet, hogyan is folytassuk: mint ahogy a film szlogenje is szól, korábban kitörtek, most viszont be­törnek. A kedvelt karaktereinkkel egy heist movie-t és egy akciófilmet képzeltünk el. Ez 2015-ben volt, in­nentől fogva pedig felperegtek az események. Milyen évet is írunk ma, 2023-at? Ment minden, mint a villámcsapás. A stop motion technika korábban nagy divat volt, de aztán átvették a staféta­botot a digitális animációk. Sam Feli: Pontosan, ez is nagy kérdés volt, hogyan maradjunk hűek az első rész atmoszférájához, pláne számomra volt ez nagy kér­dés, mint új rendezőnek a kapitányi hídon. Imádom az első Csibefuta­mot. Szerintem egy igazi mestermű. Felelősséggel tartozom a filmnek. De szükség van arra is, hogy tovább fejlődjünk, és kitaláljuk, hogyan le­het a filmet természetes módon, egy új közönség számára fejleszteni. És a dolgok megváltoztak: a szerep­­osztás változott, a látvány megvál­tozott, a kép megváltozott, a színpa­letta megváltozott. De ez természe­tes módon történt az idő múlásával így fokozatosan változik a képi világ. Meghatározta a helyzetet az ötlet, hogy ott kezdjük a szigeten, ahol az előző film véget ért, így kezdetben inkább úgy néz ki, mint az első film, és ez természetes módon fejlődhe­tett ki az új sztoriba, ami egy másik korba, a 160-as évek elejére, az ipari mezőgazdaságba, a nagyobb léptékű betonépületekbe vezetett. A karak­terek sem lehettek ugyanolyanok, hiszen Ginger időközben anya lett. Ez olyanfajta változtatásokat igé­nyelt, melyek első pillantásra nem tűnnek nagy feladatnak, de való­jában egy nagyon hosszadalmas és összetett folyamat, hogy öregíts egy csirke hölgyet. Peter Lord: Egy animációs mozi akkor működik, ha nagyon jó a sztori és a figurák. Hajói és őszin­ 1953. november 4-én született Bristolban, Ang­liában, az Egye­sült Királyság­ban. Producer és rendező, ismert a Morph csodá­latos kalandjai (1980), a Csibe­futam (2000) és az Elvitte a víz (2006) című filmekből. David Sproxton­­nal társalapítója az Aardman Ani­mationsnek, a világ egyik legne­vesebb animáci­ós cégének. „Egy ani­mációs mozi akkor működik, ha nagyon jó a sztori és a figurák. Ha jós és őszintén me­sélsz, a kö­zönség elége­dett lesz ” Jén mesélsz, a közönség elégedett lesz. Amúgy a stop motion technika nem „öreg”, sokkal inkább időtlen. Az új film is csodálatosan néz ki, de az első rész sem öregedett semmit. Nézzen meg egy digitális techniká­val készült animációt húsz évvel ez­előttiről, ott lesz min csodálkozni. A stop motion technika alapja, hogy bábokkal mesélünk. Mindenki tud­ja, hogy amit lát az csak egy bábu, de elhiszi, hogy él. Ez a varázslat még mindig működik. És amíg ez meg­történik, addig így fogunk filmeket készíteni. A csirkefalatok hajnala kicsit horror is: az ártatlan pipikre az a veszély le­selkedik, hogy nuggeteket készítenek belőlük. Sok cég ebből él manapság, mit szólt például ehhez a McDonalds? Peter Lord: Velük per speciét pont nem beszéltem. Az igazság az, hogy a csirkék tartása kizsákmányo­lás. Ez tényleg szörnyű, valójában eléggé borzalmas. Azonban be kell vallanom, hogy kissé képmutató va­gyok, mert még mindig eszem csir­két. Sam viszont leállt. Sam Feli: így van. Megpróbáltuk szórakoztatóvá tenni, hogy bemen­jünk egy csirkefalatüzembe, de eh­hez először a valóságot kellett meg­néznünk. Ezek után én abbahagy­tam a csirkeevést, de a stáb nem. Minden szerdán csirkét szolgáltak fel a kantinban, minden szerdán. El tudja ezt egyáltalán képzelni? Peter Lord: Bárki láthatja, hogy a csirkékre rossz vég vár. A filmben azon csavartunk, hogy az üzem­ben egy őrült paradicsomban élnek, ahol mindenféle játékot lehet ját­szani, úgy érzik legtöbbeknek nincs meg ez a szabadsága és szórakozá­sa, miközben ott vár rájuk a végze­tes pillanat. Ez pedig egy végzetesen beteg Bond-gonosz bosszúja mega­­lomán a csirkéken. Ha már szóba jött James Bond, és mi­vel éppen szünetel a franchise, kérde­zem, nincs-e valami mentő ötletük? Sam Feli: Azt hiszem, a Csibefu­tammal elkészítettük a mi Bond-fil­­münket már! Ezen felül renge­teg popkulturális parafrázis van a műben, melyek során folyama­tosan beszólnak és kifigurázzák a nagy hollywoodi filmeket. Tudja, én filmrajongó vagyok. Egyszerűen imádom a filmeket, és szeretem, ha egy műfaji produkcióban, mint pél­dául Mission Impossible-ben a vég­letekig viszik el a látványt. Azonnal lehet tudni, hogy legalább öt olyan jelenet lesz a filmben, ami lehen­gerlő. Éppen ezért mi is játszottunk egy kicsit, mint afféle Chicken Im­possible - ha már a parafrázisokra kíváncsi. Peter Lord: Az Aardman Ani­mations filmjeiben mindig refe­rálunk a popkultúrára. Szerintem ez olyan, mintha egy kis varázspor lenne, amit a történet tetejére szó­runk. Annak tudatában, hogy a leg­több ember érzi magát a jelenet lé­nyegét, és néhányan pedig megér­tik a konkrét utalást - ez már egy méta szint. És tudjuk, hogy ez az embereknek, így vagy úgy, tetsze­ni fog. Ha nem értik meg az utalást, az nem számít. Egyáltalán nem be­folyásolja az élvezetet. Szóval ez csak egy felszín alatti pimasz játék Hollywooddal. A Csibefutam folytatása új szereposztás­sal, látván­­nyal, képpel, színpalettával TIL Csibefutam - A csirkefalatok hajnala Bemutatja a Netflix PETER LORD SAM FELL 1965. november 22-én született brit animátor, rendező, forga­tókönyvíró és szinkronszínész Legismertebb filmjei: Elvitte a víz (2006), ParaNorman (2012) és Cincir lovag (2008). SOS GYERMEKFALVAK Boldog karácsony? HIRDFTF, hogy a karácsonyi csoda valóra váljon! A karácsony annak a csodája, hogy van egy otthon, egy meleg szoba, egy család, ahová a gyerekek hazamehetnek. Ahol szeretik őket, ahol olyan felnőttek gondoskodnak róluk, akikben megbízhatnak. Az SOS Gyermekfalvak ilyen. Támogatását hálásan köszönjük! adomanyinfo@sos.hu * www.sos.hu/karacsony Bankszámlaszámunk: 11600006-00000000-27035696 ERSTE Bank ÖOz

Next