Népszava, 2024. január (151. évfolyam, 1-26. szám)

2024-01-29 / 24. szám

\ / N­­­AI­V­I LAO NÉPSZAVA I ~7 2024. január 29., hétfő I / Kijev nem vinné el a pénzünket BŐVÍTÉS Csak jelentéktelen mértékben változtatna Magyarország nettó kedvezményezett költségvetési * ,­­ IpA helyzetén, ha Ukrajna az Európai Unió tagjává válna, derül ki a brüsszeli székhelyű Bruegel kutatóintézet j0s* Ví 1 jgp .j hamarosan megjelenő tanulmányából. v. J HALMAI KATALIN BRÜSSZEL A szakértők azt vizsgálták, hogy Ukrajna csatlakozása milyen hos­­­szú távú következményekkel járna az Unió és tagállamai gazdaságára, költségvetési helyzetére. Megálla­pításuk szerint az ukrán tagsággal járó terhek nem befolyásolnák szá­mottevően a közös büdzsé jelenlegi nettó haszonélvezőinek pozícióját, így Magyarországét sem. Az Or­­bán-kormány ennek az ellenkezőjét állítja, megalapozott számításokkal azonban nem hozakodott elő. Az EU országai tavaly decemberben hatá­rozták el, hogy megkezdik a csatla­kozási tárgyalásokat a kelet-európai országgal. A folyamat várhatóan több évig fog tartani. Ezalatt a közös büdzsé szabályai feltehetően változ­ni fognak, de mivel nem tudni, ho­gyan, a Bruegel elemzői a jelenlegi szabályokat vették alapul, amikor megbecsülték, Ukrajna taggá válása mennyibe kerülne az közösségnek. Számításaink szerint a mostani feltételek mellett hét éven át, vagy­is a hosszú távú büdzsé keretein be­lül, körülbelül 136 milliárd euró­ba kerülne az ukrán csatlakozás az alap forgatókönyv szerint, ennyi len­ne annak a közösségi költségvetés­re gyakorolt nettó hatása. Ez tartal­mazza az Ukrajnának nyújtott uniós támogatást, a magasabb adminiszt­rációs kiadásokat, és azt az össze­get, amennyivel kevesebbet kapná­nak emiatt a jelenlegi tagállamok a brüsszeli büdzséből. Az EU átlagánál jóval fejletlenebb ország felvétele az­zal jár, hogy csökken a közösség átla­gos egy főre jutó bruttó nemzeti jö­vedelme (GNI), így a „régi EU” egyes lemaradott régiói följebb kerülnek a fejlettségi ranglétrán és kevesebb kohéziós támogatásra tarthatnak igényt - magyarázta lapunknak Dar­vas Zsolt, a Bruegel vezető munka­társa és a Budapesti Corvinus Egye­tem kutatója, a tanulmány egyik szerzője. Az ukrán csatlakozás hét évre vo­natkozó 136 milliárd eurós költsége évente 19,5 milliárd eurót jelent. Ez az uniós GDP 0,13 százaléka, ami a kutatók véleménye szerint kezelhe­tő összeg. Becsléseik alapján a ke­let- és közép-európai térségben az uniós támogatások egyetlen nettó haszonélvezője sem fog csak emi­att nettó befizetővé válni, azaz töb­bet befizetni a közös kasszába, mint amennyit kivesz onnan. Magyaror­szág sem, amely jelenleg nagyjából a GDP-je 2,5 százalékának megfe­lelő pénzügyi forrást kap Brüsszel­ből (nettó értelemben, azaz ennyi­vel több a közös kasszából kapott pénz annál, mint amit Magyarország befizet oda), és ennél csak 0,13 száza­lékponttal kevesebb, azaz 2,4 száza­lék támogatáshoz jutna, ha a jelen­leg háborúban álló ország bekerülne a tagok közé. A GDP 2,5 százaléká­ról 2,4 százalékára csökkenés persze nem elhanyagolható összeg, de még­is eltörpül az előző hétéves költség­­vetés után bekövetkezett csökkenés mellett: 2014-2020 között hazánk körülbelül a GDP 4 százalékának megfelelő összeget kapott, s ez 2,5 százalékra csökkent a 2021-2028-as költségvetésben. A kutatóintézet szakértői egy al­ternatív forgatókönyvet is felvázol­tak a csatlakozásra: számításaik sze­rint ha Ukrajna területe, gazdasági teljesítménye és lakossága is egyö­tödével csökkenne a háború követ­kezményeként, akkor az EU költ­ségvetésében jelentkező költség 110 milliárd euróra rúgna, ami a GDP Magyaror­szág, amely jelenleg nettó érte­lemben a GDP je 2,5 százaléká­nak megfele­lő pénzügyi forráshoz jut Brüs­­­szelből, csak 0,13 száza­lékponttal kevesebb támogatás­hoz jutna, ha Ukrajna bekerülne a tagok közé, arányában 0,1 százalék. Tehát bár­melyik forgatókönyv valósulna is meg, érdemben nem befolyásolná egyik nettó kedvezményezett, így Magyarország pozícióját sem.­­ A 2004-es csatlakozás bizo­nyította, hogy nemcsak a közvetlen költségvetési hatásokat kell figye­lembe venni, hanem azt is, hogy a csatlakozás mennyivel növeli a régi tagállamok gazdasági lehetőségeit és költségvetési bevételeit. A nyuga­ti országok jelentős hasznot húztak abból, hogy a magyar, a lengyel és a többi piac gyorsan bővült, fejlődött. Ugyanez várható Ukrajna esetében, ahol az újjáépítés eleve gyors növe­kedési lehetőséget rejt - érvelt Dar­vas Zsolt, miért nem csak az EU-s kasszából kiáramló pénzt kell mér­legre tenni. - Ha egy alacsonyabb jövedel­mű ország uniós pénzt kap, az nem vész el teljesen az EU27-ek számára. Több különböző csatornán vissza­áramolhat a tagállamokhoz, megje­lenik a költségvetésükben és hizlal­ja a magáncégek nyereségét. Ha az Európai Unió fejlesztési támogatást ad Ukrajnának, az abból megvalósu­ló projektek egy részét uniós válla­latok fogják kivitelezni. E vállalatok hazai bázisán - azaz például Német­országban, Ausztriában, Lengyel­­országban - így nő a foglalkoztatás és az adóbevétel. És mivel az uniós pénz hozzájárul az ukrán piac bővü­léséhez, a gazdaság növekedéséhez, az EU-s vállalkozások több termé­ket és szolgáltatást tudnak ott elad­ni, megnövelve termelésüket, foglal­koztatásukat, nyereségüket és így az adóbevételeket is. Ha ezeket a hatá­sokat figyelembe vesszük, az Ukraj­nának a közösből kifizetett összeg nettó hatása az EU27-ek nemzeti költségvetéseire számottevően ki­sebb lesz - fogalmazott a Népszavá­nak a Bruegel és a Budapesti Corvi­nus Egyetem szakértője. TANULMÁNY DARVAS ZSOLT, a brüsszeli Breugel intézet vezető munka­társa szerint az ukrán tagsággal járó terhek nem befolyásolnák számottevően a közös büdzsé nettó haszonélve­zőinek pozícióját­ ­. A várhatóan évekig tartó ukrán csatlakozási tárgyalásokat Olha Sztefanyisina miniszterelnök-he­lyettes készíti elő o<oz Lukasenko rezsimje egyre kegyetlenebb DIKTATÚRA Az Európai Unió és az Egyesült Államok is elítélte Alekszandr Lukasenko rezsim­­jének legújabb megtorló intéz­kedéseit. Múlt héten ugyanis Fe­héroroszországban elemzőket, politológusokat és közgazdászo­kat, illetve sokak hozzátartozóit a nemzetbiztonság veszélyeztetése vádjával hurcoltak meg. Az új megtorlási hullám időzíté­se nem véletlen. Februárban tartják Belaruszban az első országos válasz­tásokat - parlamentit és helyható­ságit egyszerre - Lukasenko 2020- as vitatott újraválasztása óta. Mint ismert, az elcsalt elnökválasztás utáni ellenzéki tiltakozó mozgalmat gyakorlatilag vérbe fojtotta a rezsim elnyomó gépezete, majd sorra ítélte börtönbüntetésre vagy kényszerí­tette száműzetésbe a másként gon­dolkodókat. A 31 éve hatalom lévő diktátor annak ellenére bebiztosít­ja magát a mostani voksolásra, hogy a hatalom teljes mértékben az ő és szűk köre kezében összpontosul. A hatóságok múlt csütörtökön indítottak vizsgálatot egy 24 fős, külföldön élő csoport ellen. A vád­lottak társadalomtudósok, politikai elemzők, közgazdászok, valamint a 2020-as elcsalt elnökválasztás valódi győztese, Szvetlána Tyiha­novszkaja emigrációban élő ellen­zéki vezetőhöz kötődő tisztviselők. A belarusz nyomozóbizottság azt ál­lítja, a vizsgálatok célkeresztjébe ke­rült személyek „aktívan részt vettek a nemzetbiztonság aláásására irá­nyuló romboló tevékenység kon­cepciójának kidolgozásában és vég­rehajtásában” - közölte a Reuters hírügynökség. A vádemelést megelőző nyomo­zás részeként azonban razziák és letartóztatások sora történt, a Vi­­asna (Tavasz) emberi jogi csoport adatai szerint legalább 157 embert vettek őrizetbe és hallgattak ki. Zö­mében volt politikai foglyokat és az ő, valamint az emigráns ellenzé­kiek hozzátartozóit, családtagjait. Sokakat szabadon engedtek, vagy kisebb bűncselekmények miatt vá­dat emeltek ellenük, de néhányu­­kat szélsőségesség népszerűsítésé­vel vádolták meg. Hogy pontosan hányan kerültek ez utóbbi kate­góriába, pontos adatokat a Viasna sem tudott még közölni. Márpedig ez a vád az egyik legsúlyosabb Pu­­tyin leghűebb követőjének dikta­túrájában. Az elemzők és szakértők elle­ni vádemelésről a Litvániában élő Tyihanovszkaja is beszámolt kö­zösségi oldalán. Az X-en (korábbi Twitter) közzétett bejegyzésében a belarusz ellenzék vezetője azt írta: „A legújabb megtorlási hullám a re­zsim bosszúja azokon, akik szeretik hazánkat és valódi kiutat keresnek a diktátor által kreált fehéroroszor­szági politikai válságból.” Tyihanovszkaja egy tavaly de­cemberi interjúban a külföldi ügy­nöknek nyilvánított orosz ellenzéki portálnak, a The Moscow Timesnak azt mondta, Lukasenko rezsimje ke­gyetlen, ugyanakkor igen sebezhető is, s ebből eredően „kegyetlensége egyre szélsőségesebbé válik”. Az ellenzéki politikus nyilatko­zatát megelőző napon is a belarusz rendőrség országszerte házkuta­tást tartott ellenzéki aktivisták, fő­képp Tyihanovszkaja csapatának tagjai és az emigrációban működő ellenzéki Koordinációs Tanács tá­mogatóinak lakásaiban. Az érintet­tek lakásait szétdúlták, családtag­jaikat őrizetbe vették, vagyonukat lefoglalták. Tyihanovszkaja már ek­kor azt mondta, hogy szerinte ez a decemberi razzia volt a kezdete Lu­kasenko 2024-es választási kam­pányának. Feltevése beigazolódott, múlt héten következett az újabb megfélemlítés és megtorlás. 2023 szeptemberében az ENSZ emberi jogi jelentése is elítélte a fe­héroroszországi civil társadalom szisztematikus elnyomását. A je­lentés kiemelte, hogy az elnyomás szinte teljesen felszámolta a fehér­orosz civil társadalmat, emberek ezreit hurcolták meg koholt bűn­­cselekmények ürügyén. A doku­mentum szerint Belaruszban 3300 személyt vádoltak meg szélsőséges­séggel, s a 2020-as elnökválasztás óta 3750 embert ítéltek börtönbün­tetésre hamis vádakkal. A fehéro­rosz börtönökben máig legalább 1500 politikai fogoly raboskodik embertelen körülmények között, akik kínzásoknak és pszichológi­ai erőszaknak vannak kitéve. Több mint 670 újságírót ítéltek el az el­csalt elnökválasztás óta és 1600 ci­vil szervezetet számoltak fel. Az ENSZ-jelentés kiemelten bí­rálta azt a tavalyi törvénymódo­sítást is, ami lehetővé tette a Lu­kasenko-rezsim számára, hogy a külföldre menekült, szélsőséges­séggel megvádolt személyek állam­­polgárságát visszavonják. Kitért arra is, hogy a független és ellenzé­ki médiát felszámolták, szélsőséges szervezeteknek nyilvánították, az akadémiai és véleményszabadságot is teljességgel felszámolták, még az elemi és középiskolai oktatás is ideológiai kontroll alá került. GÁL MÁRIA Szvetlána Tyihanovszkaja emigráns ellenzéki vezető szerint az újabb megtorlások a februári belarusz választások kampányának részét képezik ír­­ z<£ o< <ÖO £ LU o e) z zO z>2

Next