Népszava, 2024. február (151. évfolyam, 27-51. szám)
2024-02-12 / 36. szám
IQ I NÉPSZAVA I 2024. február 12., hétfő KULTÚRA LAPSZÉL Február 10-én a Cziffra Fesztivál nyitókoncertjén rangos díjakat adtak át. Kreatív Művész díjjal ismerték el Rozsonits Ildikó zongoraművészt (képünkön) és Lugosi Dániel Ali klarinétművészt, az Ifjú Tehetség díjat Hamar Luca Valentina (oboa) kapta. A díjakkal járó pénzjutalmat Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzata biztosítja. A Kvint Esszencia Talentum díjat Miklósa Erika támogatása nyomán megosztva Balogh Ádám és Balogh Máté vehette át. Az esten Balázs János zongoraművész és a Concerto Budapest zenekara lépett színpadra Keller András vezényletével. NÉPSZAVA Kiosztották a Baumgarten-díjakat A Gyümölcsöskert Irodalmi Egyesület idén András Sándort, Forgách Andrást, Rényi Andrást és Simon Attilát részesítette Baumgarten-emlékdíjban. A. Dobos Éva, Tótfalusi Ágnes és Ménes Attila Baumgarten-emlékjutalmat vehetett át. A Baumgarten-emlékdíjat 2019-ben Kukorelly Endre író kezdeményezésére alapította a Gyümölcsöskert Irodalmi Egyesület. Az 1927 és 1947 között működő Baumgarten-díj kurátora, Babits Mihály teremtette hagyomány szerint az első alkalommal az alapító-örökhagyó Baumgarten Ferenc Ferdinánd halálának évfordulóján, 2020. január 18-án adta át az elismeréseket. A díjazás közösségi finanszírozáson alapul, eddig 563-an adományoztak. Az egyesület minden évben a rendelkezésre álló összeg felét osztja ki. KÖNYVESMAGAZIN Elhunyt Szeidzsi Ozawa Életének 89. évében meghalt Szeidzsi Ozawa japán karmester. 1935. szeptember 1-jén született a japánok által megszállt Mukdenben, és kezdetben zongoraművésznek tanult. Ám 1950- ben szerzett diplomája után koncertzongorista álmai megszakadtak, amikor egy rögbimeccsen eltörte két ujját. A tokiói Toho Gakuen Zenei Főiskolán sajátította el a vezénylés alapjait. 1959- ben megnyert egy karmesterversenyt Franciaországban. Ezután Herbert von Karajan tanítványa lett. A Bostoni Szimfonikus Zenekarnál 1973 és 2002 között töltötte be a zeneigazgatói posztot, ő volt a zenekar történetében a leghosszabb ideig hivatalban lévő zeneigazgató. 2020-ban jelent meg lemeze, amelyet Martha Argerichcsel készített Beethoven egyik zongoraversenyéből. Murakami Haruki - Nobel-esélyesként emlegetett íróval közös könyve Absolutely On Music címmel jelent meg 2011-ben. NÉPSZAVA Zenészeket díjaztak Botrányok fesztiválja SANREMO A fiatal énekesnő, Angelina Mango nyerte meg a híres dalversenyt, amely minden bizonnyal az egyik legellentmondásosabb volt 74 éves történelme folyamán. RÓNAY TAMÁS Ahhoz, hogy megértsük, mit is jelent az olasz néplélek számára a Sanremói Dalfesztivál, az olasz királyság több mint másfél évszázaddal ezelőtti megalapításáig kell visszamenni az időben, az ország több királyságból jött létre, s bár ezt követően számos olyan intézkedést hoztak a mindenkori kormányzatok, amelyek az egység megteremtését, egy közös olasz nemzettudat létrehozását szolgálták, ezt valójában csak a második világháború után sikerült maradéktalanul elérni, főleg a focinak és a televíziónak, ezen belül a Sanremói Dalfesztiválnak köszönhetően. A versenyzők öt napon át lépnek fel a Ligur-tengerparton fekvő város színháza, az Ariston színpadán. A lebonyolítás sokszor változott. Mostanság keddtől szombatig tart a fesztivál. Az összes versenydal kedden, és a döntő napján, szombaton csendül fel, szerdán a dalok egyik, majd csütörtökön a másik fele hangzik el, pénteken pedig a versenyzők egy általuk választott olasz hírességgel lépnek fel, ekkor nem saját versenydalukat adják elő, hanem általában a meghívott híresség valamelyik népszerű „canzonéját”. Bár Sanremo kapcsán itthon sokaknak a régi nagyok, Domenico Modugno, Adriano Celentano, Gigliola Cinquetti neve ötlik az eszébe, a dalfesztiválon már évtizedek óta nem az általuk képviselt stílus uralkodik. A mostani rendezvényen az italo pop mellett az országban igen népszerű rapzenét, pop-punkot is hallani lehetett. Igaz, ezeket a zenei irányzatokat is átszövi a jellegzetes dallamos olasz stílus. Egy amerikai rapper például talán fel sem ismerné, hogy az előadott szám is a rap kategóriájába tartozik. Bizarr módon épp a mostani fesztivál mutatta meg, hogy a nemzeti egység még ma sem teljes. A pénteki versenynapot, tehát a duettek estéjét, a nápolyi rapper, Emanuele Palumbo, művésznevén Geôlier nyerte meg, aki az itthon is ismert, szintén a délolasz városból származó Gigi Delessióval együtt énekelt el egy dalt nápolyi dialektusban. Geôlier versenydala szintén e táj nyelvén hangzott el. Mindenesetre az eredmény bejelentését az Ariston közönsége talán sosem hallható füttykoncerttel honorálta. Ennek két oka volt. Egyfelől az bosszantotta őket, hogy nem Angelina Mango nyert, aki 2014- ben elhunyt, híres rockzenész édesapja dalát adta elő, belopva magát a sanremói közönség szívébe, másrészt pedig az, hogy Gecler nápolyi előadásmódját a délolasz régión kívül az ország más részein nem is értik és nem is szívesen hallgatják. Rossz nyelvek szerint a nász volt az első dalverseny, amit a RAI olyan időszakban sugárzott, amikor a csatorna már szinte teljesen Giorgia Meloni populista kormányának befolyása alá került. polyiak óriási számban voksoltak Geclerre, s ennek köszönhette a pénteki sikert. Ilyen feszült hangulatban rendezték a szombati versenyt, amely még szinte el sem kezdődött, a műsorvezetőnek, Amadeusnak máris rendre kellett utasítania a háborgó közönséget. Ezúttal amiatt hőbörögtek, hogy - mint a műsor elején kiderült - összesítésben a nápolyi rapper vezet. A dalok előadása során a közönség felállva tapsolta Angelina Mangót, Gecler dalát sokkal hűvösebben fogadta, jelezve: botrányba fulladhat a rendezvény, ha nem a 23 éves énekesnő nyer. Ám minden jó, ha jó a vége, végül mégis Angelina győzött, második helyre szorítva a nápolyi rappert, aki az egész este során morcosnak tűnt. Nem is csoda: a pénteki közjáték után azt nyilatkozta, ez volt élete legborzalmasabb napja. Pedig Sanremo elsősorban nem is a versenyről szól, hatalmas show, több olyan fellépőt is meghívnak, akik már az olasz dalkultúra legendái közé tartoznak. A mostani fesztiválon a közönség a Ricchi e Poverit és Loredana Bertét is viszontláthatta és ünnepelhette. Nyilván senki sem gondolta azt, hogy őket a díj elnyerése és Ám minden jó, ha jó a vége, végül mégis Angelina Mango győzött, aki 2014-ben elhunyt, híres rockzenész édesapja dalát adta elő Magyar fellépő A fesztivál gálaestjén fellépett a világ egyik leghíresebb táncosa, Roberto Bolle és a svájci Béjart Ballet Lausanne táncosai, köztük Kovács Zsolt Vencel, fiatal magyar szólista, aki nyáron lett a társulat tagja és jelenleg az egyik legismertebb magyar balettművész a nemzetközi táncvilágban. Egy közös olasz nemzettudat létrejöttét csak a II. világháború után tudták elérni, főleg a focinak és a televíziónak, ezen belül a Sanremói Dalfesztiválnak köszönhetően. az Eurovíziós Dalfesztiválon való esetleges indulás vonzza Sanremóba: a fellépésük kasszasiker a RAI közszolgálai televíziócsatorna számára. Esténként minden tíz olaszból hat a dalfesztivált nézi, volt olyan nap, amikor a program 65 százalékos közönségarányt ért el. A mostani fesztivál más okból is rendkívül ellentmondásos volt. Ez volt az első olyan dalverseny, amit a közszolgálati RAI olyan időszakban sugárzott, amikor a csatorna már szinte teljesen Giorgia Meloni miniszterelnök populista kormányának befolyása alá került. Némelyek némi gúnnyal már Tele-Meloninak nevezik a RAI-t, amelynek szüksége is volt a jó nézettségi adatokra, mert azóta, hogy hírműsorai kormánypártivá, erősen jobboldalivá váltak, sokan pártoltak el a köztévé csatornáitól. A kormányzat azt akarta, hogy a fesztivál mindenfajta politikától legyen mentes. Ám már szinte az első naptól látszott, hogy ebből semmi sem lesz. Egyes fellépők nagyon is fontos üzenetet fogalmaztak meg: a La Sad nevű háromtagú punkegyüttes például külön kiemelte, hogy a rasszizmus, a szexuális erőszak és a kirekesztés ellen tiltakoznak. Másrészt épp a fesztivál idejére estek az olasz gazdatüntetések: a mezőgazdasági dolgozók a személyi jövedelemadó csökkentését akarják elérni. A magát antifasisztának nevező műsorvezető meg is hívta képviselőiket Sanremóba, műsorvezető társa, Rosario Fiorello meg is jegyezte: feldobná a fesztivált, ha felbőgne egy tehén a színpadon, ez az attrakció azonban elmaradt, nem csak tehén nem jött, a gazdák sem traktoraikkal: Amadeus csak egy üzenetüket olvasta fel. Meloniék azért is várták aggódva a fesztivált, mert az mindig is a baloldal hűbérbirtoka volt, s a jobboldali vezetők elleni tiltakozásra használták fel. Roberto Benigni egykori kedvenc célpontja például Silvio Berlusconi néhai kormányfő volt. De Sanremóban követeltek kiterjedtebb jogokat az LMBTQI-közösség számára. A nápolyi rapper, Geôlier nápolyi előadásmódját a délolasz régión kívül az ország más részein nem is értik és nem is szívesen hallgatják Travolta cipője Más botrányok is voltak a fesztivál öt napja alatt. A szerda sztárvendége John Travolta volt, aki olyan cipőben jelent meg, amelyen jól látható volt annak márkája, ám azt a csatorna nem takarta ki. Az állami tévé vezetése azzal védekezett, hogy nem készülhettek fel erre, különben is, az amerikai sztárszínésszel kötött szerződés azt is tartalmazza, hogy tilos bármiféle bújtatott reklám. Ugyanakkor a Forza Italia kormánypárt felvetette a köztévé vezetőinek felelősségét is. Másnap egyébként Russell Crowe volt a sztárvendég, akinek a megjelenése szintén megosztotta az olasz nézőket. A keddi versenynapot viszont egyértelmű elismerés fogadta Itáliában: Amadeus segítője a rendkívül népszerű énekes, a 2013-as és a tavalyi fesztivált megnyert Marco Mengoni volt.