Népszava, 2024. február (151. évfolyam, 27-51. szám)

2024-02-12 / 36. szám

IQ I­­ NÉPSZAVA I 2024. február 12., hétfő KULTÚRA LAPSZÉL Február 10-én a Cziffra Feszti­vál nyitókoncertjén rangos díja­kat adtak át. Kreatív Művész díj­jal ismerték el Rozsonits Ildikó zongoraművészt (képünkön) és Lugosi Dániel Ali klarinétmű­vészt, az Ifjú Tehetség díjat Ha­mar Luca Valentina (oboa) kap­ta. A díjakkal járó pénzjutalmat Budapest Főváros XIII. Kerüle­ti Önkormányzata biztosítja. A Kvint Esszencia Talentum díjat Miklósa Erika támogatása nyo­mán megosztva Balogh Ádám és Balogh Máté vehette át. Az esten Balázs János zongoraművész és a Concerto Budapest zenekara lé­pett színpadra Keller András ve­zényletével. NÉPSZAVA Kiosztották a Baumgarten-díj­akat A Gyümölcsöskert Irodalmi Egyesület idén András Sándort, Forgách Andrást, Rényi And­rást és Simon Attilát részesítet­te Baumgarten-emlékdíjban. A. Dobos Éva, Tótfalusi Ágnes és Ménes Attila Baumgarten-em­­lékjutalmat vehetett át. A Baum­­garten-emlékdíjat 2019-ben Kukorelly Endre író kezdemé­nyezésére alapította a Gyümöl­csöskert Irodalmi Egyesület. Az 1927 és 1947 között működő Baumgarten-díj kurátora, Babits Mihály teremtette hagyomány szerint az első alkalommal az ala­pító-örökhagyó Baumgarten Fe­renc Ferdinánd halálának évfor­dulóján, 2020. január 18-án adta át az elismeréseket. A díjazás kö­zösségi finanszírozáson alapul, eddig 563-an adományoztak. Az egyesület minden évben a ren­delkezésre álló összeg felét osztja ki. KÖNYVESMAGAZIN Elhunyt Szeidzsi Ozawa Életének 89. évében meghalt Szeidzsi Ozawa japán karmes­ter. 1935. szeptember 1-jén szü­letett a japánok által megszállt Mukdenben, és kezdetben zon­goraművésznek tanult. Ám 1950- ben szerzett diplomája után koncertzongorista álmai megsza­kadtak, amikor egy rögbimeccsen eltörte két ujját. A tokiói Toho Gakuen Zenei Főiskolán sajátí­totta el a vezénylés alapjait. 1959- ben megnyert egy karmesterver­senyt Franciaországban. Ezután Herbert von Karajan tanítványa lett. A Bostoni Szimfonikus Ze­nekarnál 1973 és 2002 között töltötte be a zeneigazgatói posz­tot, ő volt a zenekar történetében a leghosszabb ideig hivatalban lévő zeneigazgató. 2020-ban je­lent meg lemeze, amelyet Martha Argerichcsel készített Beethoven egyik zongoraversenyéből. Mura­kami Haruki - Nobel-esélyesként emlegetett íróval­­ közös könyve Absolutely On Music címmel je­lent meg 2011-ben. NÉPSZAVA Zenészeket díjaztak Botrányok fesztiválja SANREMO A fiatal énekesnő, Angelina Mango nyerte meg a híres dalversenyt, amely minden bizonnyal az egyik legellentmondásosabb volt 74 éves történelme folyamán. RÓNAY TAMÁS Ahhoz, hogy megértsük, mit is je­lent az olasz néplélek számára a Sanremói Dalfesztivál, az olasz királyság több mint másfél évszá­zaddal ezelőtti megalapításáig kell visszamenni az időben, az ország több királyságból jött létre, s bár ezt követően számos olyan intézkedést hoztak a mindenkori kormányza­tok, amelyek az egység megterem­tését, egy közös olasz nemzettudat létrehozását szolgálták, ezt való­jában csak a második világháború után sikerült maradéktalanul elér­ni, főleg a focinak és a televíziónak, ezen belül a Sanremói Dalfesztivál­nak köszönhetően. A versenyzők öt napon át lépnek fel a Ligur-tengerparton fekvő vá­ros színháza, az Ariston színpadán. A lebonyolítás sokszor változott. Mostanság keddtől szombatig tart a fesztivál. Az összes versenydal ked­den, és a döntő napján, szombaton csendül fel, szerdán a dalok egyik, majd csütörtökön a másik fele hangzik el, pénteken pedig a ver­senyzők egy általuk választott olasz hírességgel lépnek fel, ekkor nem saját versenydalukat adják elő, ha­nem általában a meghívott híresség valamelyik népszerű „canzonéját”. Bár Sanremo kapcsán itthon sokak­nak a régi nagyok, Domenico Mo­­dugno, Adriano Celentano, Gigliola Cinquetti neve ötlik az eszébe, a dalfesztiválon már évtizedek óta nem az általuk képviselt stílus ural­kodik. A mostani rendezvényen az italo pop mellett az országban igen népszerű rapzenét, pop-punkot is hallani lehetett. Igaz, ezeket a zenei irányzatokat is átszövi a jellegzetes dallamos olasz stílus. Egy amerikai rapper például talán fel sem ismer­né, hogy az előadott szám is a rap kategóriájába tartozik. Bizarr módon épp a mosta­ni fesztivál mutatta meg, hogy a nemzeti egység még ma sem tel­jes. A pénteki versenynapot, tehát a duettek estéjét, a nápolyi rapper, Emanuele Palumbo, művészne­vén Geôlier nyerte meg, aki az itt­hon is ismert, szintén a délolasz vá­rosból származó Gigi Delessióval együtt énekelt el egy dalt­­ nápolyi dialektusban. Geôlier versenyda­la szintén e táj nyelvén hangzott el. Mindenesetre az eredmény beje­lentését az Ariston közönsége talán sosem hallható füttykoncerttel ho­norálta. Ennek két oka volt. Egyfe­lől az bosszantotta őket, hogy nem Angelina Mango nyert, aki 2014- ben elhunyt, híres rockzenész édesapja dalát adta elő, belopva magát a sanremói közönség szívé­be, másrészt pedig az, hogy Gecl­er nápolyi előadásmódját a délolasz régión kívül az ország más részein nem is értik és nem is szívesen hall­gatják. Rossz nyelvek szerint a ná­sz volt az első dalver­seny, amit a RAI olyan időszakban sugárzott, amikor a csatorna már szinte telje­sen Giorgia Meloni po­pulista kor­mányának befolyása alá került. polyiak óriási számban voksoltak Gecl­erre, s ennek köszönhette a pénteki sikert. Ilyen feszült hangulatban ren­dezték a szombati versenyt, amely még szinte el sem kezdődött, a mű­sorvezetőnek, Amadeusnak máris rendre kellett utasítania a háborgó közönséget. Ezúttal amiatt hőbö­­rögtek, hogy - mint a műsor elején kiderült - összesítésben a nápolyi rapper vezet. A dalok előadása so­rán a közönség felállva tapsolta An­gelina Mangót, Gecl­er dalát sokkal hűvösebben fogadta, jelezve: bot­rányba fulladhat a rendezvény, ha nem a 23 éves énekesnő nyer. Ám minden jó, ha jó a vége, végül még­is Angelina győzött, második hely­re szorítva a nápolyi rappert, aki az egész este során morcosnak tűnt. Nem is csoda: a pénteki közjáték után azt nyilatkozta, ez volt élete legborzalmasabb napja. Pedig Sanremo elsősorban nem is a versenyről szól, hatalmas show, több olyan fellépőt is meg­hívnak, akik már az olasz dalkul­túra legendái közé tartoznak. A mostani fesztiválon a közönség a Ricchi e Poverit és Loredana Ber­­tét is viszontláthatta és ünnepel­hette. Nyilván senki sem gondol­ta azt, hogy őket a díj elnyerése és Ám minden jó, ha jó a vége, végül mégis Ange­lina Mango győzött, aki 2014-ben elhunyt, híres rockzenész édesapja dalát adta elő Magyar fellépő A fesztivál gálaestjén fellépett a világ egyik leghíre­sebb táncosa, Roberto Bolle és a svájci Béjart Ballet Lausanne táncosai, köztük Kovács Zsolt Vencel, fiatal magyar szólista, aki nyáron lett a társulat tagja és je­lenleg az egyik legismertebb magyar balettművész a nemzetközi táncvilágban. Egy közös olasz nem­zettudat lét­rejöttét csak a II. világ­háború után tudták el­érni, főleg a focinak és a televíziónak, ezen belül a Sanremói Dalfesztivál­­nak köszön­hetően. az Eurovíziós Dalfesztiválon való esetleges indulás vonzza Sanremó­­­ba: a fellépésük kasszasiker a RAI közszolgálai televíziócsatorna szá­mára. Esténként minden tíz olasz­ból hat a dalfesztivált nézi, volt olyan nap, amikor a program 65 százalékos közönségarányt ért el. A mostani fesztivál más okból is rendkívül ellentmondásos volt. Ez volt az első olyan dalverseny, amit a közszolgálati RAI olyan időszak­ban sugárzott, amikor a csatorna már szinte teljesen Giorgia Meloni miniszterelnök populista kormá­nyának befolyása alá került. Néme­lyek némi gúnnyal már Tele-Melo­­ninak nevezik a RAI-t, amelynek szüksége is volt a jó nézettségi ada­tokra, mert azóta, hogy hírműso­rai kormánypártivá, erősen jobb­oldalivá váltak, sokan pártoltak el a köztévé csatornáitól. A kormány­zat azt akarta, hogy a fesztivál min­denfajta politikától legyen men­tes. Ám már szinte az első naptól látszott, hogy ebből semmi sem lesz. Egyes fellépők nagyon is fon­tos üzenetet fogalmaztak meg: a La Sad nevű háromtagú punkegyüt­­tes például külön kiemelte, hogy a rasszizmus, a szexuális erőszak és a kirekesztés ellen tiltakoznak. Más­részt épp a fesztivál idejére estek az olasz gazdatüntetések: a mező­gazdasági dolgozók a személyi jö­vedelemadó csökkentését akar­ják elérni. A magát antifasisztának nevező műsorvezető meg is hívta képviselőiket Sanremóba, műsor­vezető társa, Rosario Fiorello meg is jegyezte: feldobná a fesztivált, ha felbőgne egy tehén a színpadon, ez az attrakció azonban elmaradt, nem csak tehén nem jött, a gazdák sem traktoraikkal: Amadeus csak egy üzenetüket olvasta fel. Meloniék azért is várták aggód­va a fesztivált, mert az mindig is a baloldal hűbérbirtoka volt, s a jobb­oldali vezetők elleni tiltakozás­ra használták fel. Roberto Benigni egykori kedvenc célpontja például Silvio Berlusconi néhai kormányfő volt. De Sanremóban követeltek ki­­terjedtebb jogokat az LMBTQI-kö­­zösség számára. A nápolyi rapper, Geô­lier nápolyi előadásmód­ját a délolasz régión kívül az ország más részein nem is értik és nem is szívesen hallgatják Travolta cipője Más botrányok is voltak a fesztivál öt napja alatt. A szerda sztárvendége John Travolta volt, aki olyan cipőben jelent meg, amelyen jól látható volt annak márkája, ám azt a csa­torna nem takarta ki. Az állami tévé vezetése azzal védekezett, hogy nem készülhettek fel erre, különben is, az amerikai sztárszínésszel kötött szerződés azt is tartalmazza, hogy tilos bármiféle bújtatott reklám. Ugyanak­kor a Forza Italia kormánypárt felvetette a köztévé vezetőinek felelősségét is. Másnap egyébként Russell Crowe volt a sztárvendég, akinek a megjelenése szintén megosztotta az olasz nézőket. A keddi versenynapot vi­szont egyértelmű elismerés fogadta Itáliá­ban: Amadeus segítője a rendkívül népszerű énekes, a 2013-as és a tavalyi fesztivált meg­nyert Marco Mengoni volt.

Next