Népszava, 2024. február (151. évfolyam, 27-51. szám)

2024-02-28 / 50. szám

2024. február 28., szerda 113 KULTÚRA NÉPSZAVA A táncházmozgalom gyermekei JUBILEUM Alapításának ötvenedik évfordulóját ünnepli az egyik legnagyobb tudású népzenészcsapat, a Vujicsics Együttes. Idén minden koncertjük egy kicsit más lesz - ígéri a délszláv muzsikát játszó zenekar vezetője, Eredics Gábor. TÖLGYESI GÁBOR Jól muzsikálnak a fiatalok - akik 1974 húsvétján hallották a pomázi délszláv nemzetiségi táncegyüttes zenekarát játszani, ezt minden bi­zonnyal megjegyezték, ám akkor ta­lán még maguk a zenészek sem sejt­hették, hogy három évvel később nagyon meggyőzően nyerik meg a Ki mit tud? népzenei kategóriáját. (A videómegosztó portálokon ezt bemutató felvételektől még ma is eláll az ember lélegzete.) A követ­kezmény: elképesztő népszerűség, rengeteg fellépési lehetőség. Igaz, akkor a Pomázi Ifjúsági Nemzetisé­gi Zenekart már Vujicsics Együttes­nek hívták - az együttes a repülősze­rencsétlenségben elhunyt Vujicsics Tihamér előtt tisztelegve vette fel a zeneszerző-népzenegyűjtő nevét. A Vujicsics tagjai - Borbély Mihály, Brczán Miroszláv, Eredics Gábor, Eredics Kálmán, Horváth Zoltán és Szendrődi Ferenc - azóta is szinte változatlan felállásban mutatják be a gazdag szerb és horvát folklórkin­cset. A zenekarban két jelentősebb változás történt: az együttes ala­pító szólistája, Győri Károly 2006 nyarán elhunyt, helyére 2007-ben Vizeli Balázs hegedűs lépett. 2004- ben pedig Eredics Áron, Eredics Kálmán fia - a Söndörgő frontem­bere - csatlakozott a zenekarhoz. Fél évszázadon át együtt muzsi­kálni egy kicsit csodaszámba megy - ismeri el a zenekar vezetője, Eredics Gábor, aki szerint a zenekari egy­ségben sokat számít, hogy Kálmán a testvére. - Nehezen tud félreértés kialakulni köztünk, ha mégis, akkor azt nagyon könnyű tisztázni. Gye­rekkori barátságok is kötnek min­ket egymáshoz. Szendrődi Feri és Kálmán bátyám óvodástársak vol­tak. Borbély Misi és én is egy faluból valók vagyunk. Már a zeneiskolában kamarazenei partnerek voltunk, ő klarinétozott, én zongoráztam, töb­bek között Rimszkij-Korszakov A dongóját adtuk elő közösen. Vannak olyan élethelyzetek, amelyeket sok zenekar talán nagyon nehezen tud túlélni - például katonaság, nősü­lés, gyerek születése -, mi viszont mindig bevártuk egymást. Sosem mondtuk, hogy hú, ez a supergroup olyan, hogyha valaki nem tud lépést tartani velünk, akkor pöcc, majd be­hozunk egy nagyon jó muzsikust a helyére. A testvéri, baráti kötelék fontosabb ennél. Volt, hogy a próba­teremben három mikádió is föl volt akasztva, a katonaság alatt sok fellé­pést le kellett mondanunk. De ezek­ből a nehézségekből fakad az egyik előnyünk: mindannyiunknak meg kellett tanulni, hogyan tudjuk egy­mást helyettesíteni, ha kell, a má­sik zenekari pozícióját is betölteni. Ezért nálunk például négy vagy öt ember is brácstamburázik. Azt hi­szem, ennek hallatszik is az ered­ménye. Szakmai és nem szakmai körökből is azt a visszajelzést kap­tuk: ha valaki a Vujicsics Együttest hallgatja, annak rögtön feltűnik az összhang, hogy minden halál ponto­­san azonos jelentéstartalommal bír, és ez nem csak a zeneszámok indítá­sára vagy a lezárására, hanem min­denféle belső zenei mozgásra érvé­nyes. Azt hiszem, ezt ennek az ötven évnek köszönhetjük. Ma már alap-, közép- és felsőfo­kon is lehet népzenét tanulni, töle­vannak olyan élet­helyzetek, amelyeket sok zenekar talán nagyon nehezen tud túlélni, mi viszont min­dig bevártuk egymást.­ bek között a Vujicsics Együttesnek köszönhetően.­­ Pál Pista bácsi­tól tudjuk: ha a dudás nem adja át a tudását egy fiatalnak, amikor el­jön a végóra, akkor őt Belzebub be­tolja egy talicskán a pokolba. Most egy kicsit azért megnyugodhatunk e téren, mert egyrészt a családon be­lüli is nagyon sikeres a tudás átadá­sa, és a Zeneakadémián, a Népzene Tanszéken is rengeteg tehetséges fiatalnak tudjuk ezt a tudást átcse­pegtetni - mondja Eredics Gábor. - Természetesen a Zeneakadémián nemcsak a délszláv népzene, hanem a teljes magyarországi hagyomány tudásának az átadása is folyik, hogy az aztán egy művészi, kortárs zenei nyelvnek is az alapját képezhesse. Kodály és Bartók országában ez egy nagyon-nagyon biztató jövőre en­ged következtetni. Ám a Vujicsics Együttes tagjai még klasszikus hangszeresként lép­tek a délszláv muzsika világába, öt­ven évvel ezelőtt nem voltak olyan lehetőségek a népzene elsajátítása­Népzenész, zenei szerkesz­tő, zenetanár, kultúraszervező. Budapesten született 1955. augusztus 8-án. Egy soknem­zetiségű Pest megyei faluban, Pomázon nevel­kedett. Felsőfokú zenei végzett­séget a Pécsi Janus Pannonius Tudományegye­tem Tanárképző Karán ének-zene és népművelés szakon szer­zett 1982-ben. Elsősorban a Vujicsics Együt­tes vezetőjeként, basszprímtam­­burájaként és harmonikása­­ként ismert, de emellett 1982 és 2006 között a Magyar Műve­lődési Intézet tudományos munkatársa­ként dolgozott. 1998 és 2012 között az általa alapított Kalász Művészeti Iskola igazgatója volt. Fontos szerepet játszott abban, hogy 2007-ben a Zeneakadémián megalakulha­tott a Népzene Tanszék, ahol jelenleg is tanít­­ja, mint ma. - A szentendrei zeneis­kolában olyan zenetanáraink vol­tak, hogy bármikor, bármelyikünk levezeti a tanári családfáját Bartó­kig, Liszt Ferencig, és nemcsak egy tanáron keresztül. Szári Mihály bá­csi olyan összhangzattani ismerete­ket adott át nekünk, hogy az őrület, Papp Tibor bácsi egy fúvószenekar karnagyaként és hangszerelőjeként tanított minket folyamatosan, ő pártolta, hogy a táncházmozgalom kezdetén erre az útra rálépjünk. Büszkén szoktam hangoztatni: mi a táncházmozgalom gyermekei va­gyunk - meséli Eredics Gábor. - Ez egy nagyon szép történet: rög­tön a kezdet kezdetén, amikor még csak széki táncok voltak jellemző­en a táncházakban, meghívásokat kaptunk. A szerb táncokat, a hor­vát táncokat aztán ugyanúgy tán­colták, mint a széki sűrű tempót, ritka tempót, és a négyest. Egy na­gyon-nagyon befogadó közegbe ke­rültünk. Nyilván a román táncokkal is ez volt. Kovács Tivadar hegedűjá­téka, Halmos Béla hegedűjátéka is nagyon inspiratív volt ott. Egy ilyen nagyon szép üzenetet is hordozott Vujicsics Tihamér munkássága is: szerb papi család gyermekeként ő volt a magyarországi horvát népze­nének is a legjelentősebb gyűjtője. Eredics Gábor szerint az ötven évre magyarázat lehet az is, hogy klasszikus zenészként egy új zenei univerzumot fedezhettek fel, ami­ben a muzsikus sokkal nagyobb szabadsággal viszonyulhat a dal­lamhoz.­­ Ráadásul, ahogy megta­nultuk ezeket a dallamokat hallás után, már rögtön táncoltak is rá a táncházban. Nagyon befogadó volt a szerb közösség is. De nem azért játszottunk szerb zenét akkor, mert vannak szerb családi kapcsolataink - miközben mi magyar anyanyel­ven létezünk -, hanem azért, mert Pomázon ennek a közösségnek a hagyományát kellett félteni. Meg Csobánka, Budakalász, Szentend­re közösségének a hagyományát. Meg kell menteni a tamburazene­­kari hangzást is. Viccesen szoktam mondani: amikor mi kezdtünk, ak­kor egy tamburazenekar úgy nézett ki, hogy volt három harmonika, egy basszgitár, meg egy dobszerkó. Pe­dig a tambura a világ egyik csodáj­a, a magyar zenei hagyományban is fon­tos szerepet tölt be, de a szerbben, a horvátban is jelentős hangszer. A Vujicsics Együttes a reperto­árját számos népzenei gyűjtésnek köszönheti, rengeteget kutattak ar­chívumokban. - Alkotó emberré is kellett válnunk ahhoz, hogy hagyo­mányhű feldolgozásaink megszü­lessenek - teszi hozzá Eredics Gá­bor. - A világ legtávolabbi zenéjére is rácsodálkozunk, hogy különleges. Ám mi nemcsak különleges, hanem befogadható muzsikát akartunk játszani, olyat, amely az egyete­mes zenei elvek alapján befogadha­tó bármilyen közegben. És ez nem egy-egy szám erejéig, hanem egy teljes műsor összeállításában is fon­tos szempont. - A Vujicsics alkotói hozzáállását, sokszínűségét egyéb­ként jellemzi, hogy számos filmhez, rádiójátékhoz, színházi előadáshoz is komponált zenét. Bartók Béla ír arról a Népze­nénk és a szomszéd népek népzené­je című művében, hogy milyen köl­csönhatást gyakoroltak egymásra a régió népzenéi, egymást gazdagít­va, és hogy ez a sokszínűség külön­leges érték. - Ezzel kapcsolatban szoktam mondani, hogy mi tulaj­donképpen a népek közötti megér­tést szolgáljuk ötven éve - mondja Eredics Gábor. - Ilyen összefüggés­ben is lehet vizsgálni a mi működé­sünket: aki megismeri ezeket a ze­néket, az az emberekhez is közelebb kerül. Különben ilyen szempont­ból nagyon szerencsés helyen szü­lettünk. Pomázon, ahol szlovákok, szerbek, németek, magyarok is él­nek, édesanyánk idejében, ha vala­ki előbb látta meg a másikat, akkor a saját nyelvén köszönt előre. Most már talán ez nem annyira jellemző, de az igen, hogy egymás táncait, da­lait megszerettük. Persze kár volna elhallgatni: amikor a délszláv test­vérháború kitört, akkoriban szinte minden nyugat-európai meghívá­sunkat törölték, mondván, a szer­vezők nem tudják, hogy a korábbi Jugoszláviából érkező vendégmun­kások szerbek vagy horvátok-e. Mi pedig mindkét nép zenéjét vegye­sen játsszuk, és nem tudjuk, a kö­zönség hogyan fog majd reagálni. Volt, és van is még feladatunk. Április 7-én a Papp László Sport­arénában, az országos táncháztalál­kozón lép fel a Vujicsics Együttes, május 11-én a Magyar Zene Házá­ban, október 29-én pedig a Müpá­­ban. - Ott leszünk Kapolcson, fel­lépünk Százhalombattán, Pécsett is - teszi hozzá Eredics Gábor. - Az a tervünk, hogy ne egy születésna­pi koncertet adjunk, hanem egy ün­nepi évadot szánjunk a jubileumra, és arra is figyelünk, hogy minden koncert egy picikét más szempont­ból közelítse meg ezt az ötven évet. Lesz olyan, ahova Szörényi Leven­tét hívjuk meg, lesz, amelyre Sebes­tyén Mártit, Gyenis Katit, Greges Maricát. Lesz koncert az egyete­mi hallgatóinkkal, lesz a Söndörgő­­vel is, és lesz olyan, amelyen Bartók gyűjtései dominálnak. Mindegyik koncertet megpróbáljuk olyan mó­don egyedivé tenni, hogyha valaki az egyikre eljön, akkor érezze az in­díttatást, hogy az összes többire is eljöjjön. „Pál Pista bá­csitól tudjuk: ha a dudás nem adja át a tudását egy fiatalnak, amikor eljön a végóra, akkor őt Belzebub betolja egy talicskán a pokolba. Most egy kicsit azért megnyu­godhatunk e téren" A Vujicsics Együttes tag­jai, bármikor, bármelyikük levezeti a tanári család­fáját Bartókig, Liszt Ferencig, és nem csak egy tanáron keresztül EREDICS GÁBOR

Next