Népszerű Technika, 1961 (10. évfolyam, 1-12. szám)

1961-01-01 / 1. szám

L KEZDETBEN VOLT A KŐSZERSZÁM... egendát, költészetet félretéve, az emberiség történetét így lehetne kezdeni: ősünk szabad kezével egy kődarabért nyúlt. Emberré válá­sának évszázezredes folyamata in­dult meg akkor, s az állatvilágtól való elkülönülés pillanataihoz jutott el, hogy egy­­követ egy másikkal for­málni kezdett — szerszámot csinált. hamis Életrajzok Miért, miért nem, elődjeink azután megfeledkeztek múltjukról, mintha restellték volna »alacsony származá­sukat«. Bár az első szerszámra még a bronz- és vaskorban is tisztelettel emlékeztek, mindig költéssel végez­ték a vallási áldozatokat. Családfá­jukra azonban nem akartak emlékez­ni, mítoszokat agyaltak ki a »kelle­metlen« rokoni kapcsolatok elködö­­sítésére. A teremtés aktusában, az is­teni származásiban való hit vigaszta­lóbbnak látszott — nekiiramodott hát a képzelet. Az ókori hinduk kigon­dolták például, hogy Brahma terem­tette az embereket, fejéből a papo­kat, karjából a harcosokat, csípőjé­ből a kereskedőket és lábából a munkásokat. A régi görögök a római­ak úgy tartották, hogy Prométheusz agyagból és vízből, a germánok pe­dig, hogy Wile és We istenek két fa­­törzsből alkották őseiket. Egy vogul monda szerint hóból, egy ausztrál törzs vallása szerint gyíkokból, egy indián törzs hite szerint prérikutyák­­ból lettek eleink a Levegő Fia, a Nagy Szellem, Tibi isten vagy más istenek jóvoltából. Ádám és Éva tör­ténete talán költőibb és szebb mind­ezeknél, de éppoly önámítás, mint a többi. S hogy e kegyes legendák kegyet­len törvényekké váltak, vakon hódolt meg előttük a nemzedékek hosszú sora. Bár az ókori egyiptomiak, kí­naiak, görögök már sok mindent tud­tak az emberi­­testről, ám az isteni teremtés megkövesedett hite töretle­nül uralkodott — történelmileg mér­ve — a legutolsó percekig A XVII. század végén Cuvier francia tudós még így kiáltott fel: «ősember nem volt!« Hanem a felvilágosodás, az új­kori materializmus, az első boncolá­sok és anatómiai tanulmányok nyo­mán a XIX. század több halálos se­bet ejtett az istenek tekintélyén. 1809-Ьеп Lamarck közzétette a ter­mészet szakadatlan fejlődéséről, a fajok változásáról szóló fejtegetéseit s megalapozta az evolúciós elméletet a biológiában. 1859-ben megjelent Darwin nagyszerű műve a fajok ere­detéről, majd 1871-ben az ember származásáról; vitathatatlan érvek­kel bizonyította be, hogy a szerves vi­lágban a célszerűség, a természetes kiválasztódás, az egyszerűbbtől a bo­nyolultabb felé való fejlődés érvé­nyesül, s ho­gy az ember az állatvi­lágból származik. Lamarck és Dar­win kutatásai azonban e kérdések­nek csupán biológiai vonatkozásait tárták fel. Szociológiai oldalát Engels fejtette ki 1096-ban kiadott A munka szerepe a majom emberréválásában című közismert tanulmányában; ki­mutatta, hogy valójában a munka te­remtette meg az embert, a munka pedig a szerszám­készítéssel kezdődik. A tudomány széttépte tehát az iste­ni származás meséjét, azóta már csak a tudatlanság vagy az osztályérdek ringathatja álomba vele a hivő lelke­ket MIT ÉR EGY KŐDARAB? A technikai fejlettség mai fokán talán nehéz elképzelni, de így van: egész civilizációnk alapjai folyóparti egyszerű, sima kövek voltak. Hosszú megfigyelés után e kezdetleges szer­számok roppant előnyöket biztosí­tottak használóiknak. Zúzni, ásni, harcolni lehetett velük, egyetlen ökölcsapás is halálossá vált, ha kő volt a kézben. Csak százezer évekkel mérhető tapasztalatgyűjtés kellet az­után ahhoz, hogy az ősember rájöj­jön: a kő más kövek, más anyagok, más szerszámok megmunkálására is alkalmas. S egyszerű szerszámhasz­­nálóból szerszámkészítővé vál­t. Ek­kor már egy egész világ választotta el a csupán végtagjait és fogait hasz­náló állat­ elődeitől, elszakadtak köz­vetlen, pusztán biológiai kapcsolatai a természettel s helyükbe a társadal­mi és történeti viszonyok lépteik meg­határozó tényezőkként. Az első szer­számféléket ugyan oly sok ideig hasz­nálták változatlan formában, hogy ahhoz képest az egész történelmi kor röpke pillanat csupán. De a dif­ferenciálódás mégis megkezdődött valahol. Helyenként más és más, fo­konként jobb és tökéletesebb szer­számok készültek, s felgyűlt ismere­tei birtokában az ember feltalálta az íjat, a csónakot, felfedezte a fémeket, az írást... a természet feletti ura­lom egyre több eszközét, a tudás újabb és újabb magaslatait hódította meg. Csodálatos út! Nos, igen, de egyes állatoknak is vannak „szerszámaik!". Az állatok munkája miért más, mint az emberi munka, s miért nem teremthet be­lőlük az emberekhez hasonló tudatos lényeket? Valóban, a hódok, a han- ACH£ULE/fN£SŐ/r ACH£L/L£/fWT?A/­ ABBEVILLE! PATTINTOTT KAV/rssZEPSZÁMOK A régebbi európai szerszámleletek felfedezési helyének nevei szerint szokták osztályozni az újabban feltárt kőkorszakbeli szerszámokat is; az acheuli szerszámok például a francia­­országi St. Acheul után kapták nevüket A tanganyikai lelet alapján elképzelt, több mint félmillió éve­t élt ősünk; »sajnos« nem volt szebb !

Next