Néptanítók lapja 1. évfolyam, 1868

1868-03-26 / 8. szám

talás megismerni engedi, a kateketai tanítási mo­dor, mint a kérdezőnek egyik neme, hasznosabb, mint a közlő hallgató , vagyis összekötő tanítási modor, mert vannak gyermekek, kik alig várják, hogy felelhessenek, mivel az igen sokáig tartó fi­gyelem megfosztja őket a türelemtől, de ha a ta­nitó minden egyes értelemmel biró mondatnál kér­dez , a tanulók vele együtt gondolkodnak s igy egyszersmind figyelni is kénytelenittetnek. A hall­gató vagyis az összekötő tanitási modorban pedig a gondolatok, eszmemenetek gyorsan következ­nek egymásután s a gyermekek nem képesek fi­gyelemmel kisérni és azt magukévá tenni s igy az oktatás fölületes marad. Vannak olyanok, kik azt állítják, hogy kérdez­kedő vagyis a kateketai tanitási modor, a tanitót te­kintélyében kisebbiti, mert minden magasabb esz­métől ment, üres s puszta fecsegés. A kik ily téves véleményben vannak, azok e tanítási modor iránt tiszta fogalommal nem birnak s nincsenek tisztában azzal, vajjon mi kevesbítheti, vagy mi adhatja meg a tanitó tekintélyét, vagy nem képesek vele élni, vagy fáradságukat e modornak föláldozni nem akarják; mert igaz ugyan, hogy míg a hallgató vagy összekötő tanítási modorral élő tanító kényelme­sen ül szószékén, addig a másik fáradságos mo­dorával , hol ehhez, hol amahhoz közelít és intézi kérdését. A kérdezgető tanítási modor igen nagy ügyes­séget kíván, miért nélkülözhetlen a tanítónál az előadásra való előkészület, mert tudjuk azt, hogy sokkal nehezebb a gyermekeknek valamit meg­magyarázni , mint felnőtt embereknek. Igen gya­korlottnak kell lenni azon tanítónak, ki e modor­ral él, hogy minden előkészület nélkül mehessen iskolájába ; sőt vannak esetek, hogy az előkészü­let után is egyik, vagy másik gyermek figyelmet­lenségével oly zavarba hozza a tanitót, hogy he­lyes kérdéseit azonnal tovább folytatni nem tud­ja s kénytelen kissé megállapodni. Ha a tanitó, mielőtt előadását megkezdené , az előadandó tár­gyakból jól elkészült s a felteendő kérdéseket jól átvizsgálta, a haladás kétségtelen. Hogy azonban a kérdezkedő, vagyis a kateketai tanítási modor czélhoz vezessen, ennek használa­tánál a következőkre figyeljen a tanító : a) a kérdéseket és a benne foglalt tárgyakat mindig a kérdezett elmebeli tehetségéhez szabja, b) a kérdés mindig a tanuló elméje és szíve kép­zésére legyen irányozva, c) a tanító tűzze ki a czélt, hova a gyermeket vezetni akarja, mert különben könnyen megtör­ténhetik , hogy kérdezősködésével hasztalan ide s tova fog kalandozni, a­mi czéljával homlokegye­nest ellenkezik. A feltett kérdésnek pedig, hogy az felelet nél­kül ne maradjon, szükséges : a) világosnak lenni, hogy a gyermek ama ho­mályt, mely a kérdésre való feleletet takarja, csekély mérvű gondolkodása által elhárítni képes legyen. Világos pedig a kérdés, ha mellőzzük mindazon szavakat, melyek a gyermek értelmét fölülmúlják, s h­a a szókat oly mondattá fűzzük, hogy abban minden kétértelműséget elkerülünk, (?) határozottnak lenni, hogy a gyermek a kér­désben rejlő képzetet felismerje, mert ha arról tiszta fo­galommal nem bír, tökéletes meggyőző­désből feleletet nem adhat. Határozott a kérdés , ha a mondat tárgyát úgy helyezzük, hogy arra csak egy felelet adathassék. Hogy határozott kér­dést intézhessen a tanító, szükséges a nyelvtan szabályszerű ismerete , mert ha a szók szabály­szerű elrendezését nem tudja a tanító, a kérdések feltevésében gyakran hibákat ejt. A tanítónak leg­először saját nyelvét kell alaposan tudnia, ismer­nie, mert ezen alapszik a gyermek értelmének felvilágosodása ; de hogyan is kivánhatja a tanító, hogy növendékgyermeke megértse, ha magát tisztán és határozottan kifejezni nem tudja ?­­) könnyűnek, hogy azon gyermek, ki gondol­kodni már képes s a kérdés feleletét tudni óhajtja, minden erőltetés nélkül felelhessen. A könnyű kérdések feltevésénél azonban nem kell épen a tanitónak azt tekinteni, hogy a gyermek előtt is­meretesek-e ama fogalmak, melyek a kérdésben foglaltatnak, hanem vizsgálja meg azt, hogy mi­ként tudnak a gyermekek gondolkodni, ítélni és következtetni s ha mindezt ismeri, ahhoz mérve tegye a kérdést; de azért a kérdésnek nagyon könnyűnek sem kell lenni, nehogy a gyermek minden gondolkodás nélkül felelhesen, mert ez szórakozottá tes­zi, s megszokva az ily könnyű kérdéseket, később nem lesz képes gondolkodá­sát a feltett kérdésben rejlő gondolat megfejtésére fordítni, cs­ rövidnek, hogy a gyermek a feltett kérdést egy gondolattal átfuthassa s a kérdésben rejlő fe­letet megtalálva, helyesen ki is mondhassa. De ha a tanító a kérdéshez olyan képzetet és szót is kapcsol, mely nélkül a kérdés megállhat, vagy ha a kérdést, a­minek rövidnek kellene len­ni , körül­írja, vagy utó figyelmeztetéseket tart , nem tudhatja a gyermek, melyikre figyeljen s megtörténhetik, hogy elfelejti és igy a tanitó a kérdést hiába intézte. A kérdezkedő tanitási modor az, mi leginkább igénybe veszi a tanitó figyelmét. A feltett kérdés­nél figyelni kell továbbá a tanitónak arra is, hogy ne az egész hallgatósághoz, hanem csak egyesek­hez intézze ; ha a gyermekek egyszerre felelnek, a figyelmet hamar helyreállítani nem lehet, a jó és rosz feleletet megkülönböztetni nem képes és azon gyermekek, kik úgy is csak a rosz szoká­sú súgás után képesek valamit mondani, örülnek, ha így kell felelniök, mert a szorgalmasak után ők is elmondják minden gondolkodás nélkül a ma­gukét és ez esetben a hanyagokat, nemcsak hogy szorgalomra nem szoktatja a tanító, hanem inkább lustábbak­ és pajkosabbakká teszi. Azt se engedje meg a tanító, hogy a gyer­mekek kezök hadárázásával vagy épen lármájuk­kal adják tudtul, hogy felelni akarnak ; azonban itt vigyázzon a tanító, hogy a gyermekek eleven­ségét és a tárgy iránti hajlamát el ne fojtsa ; azért ha olyannal feleltet, mindig a nehezebb kérdése­ket adja elébe és ha e kérdésre is helyesen képes felelni, ott a tanító, hol tehetség, figyelem és mukásság uralkodik, a gyermekeket hasznos szel-

Next