Néptanítók lapja 1. évfolyam, 1868

1868-05-28 / 17. szám

egy összekötő ajtóval ellátott termet, hol télen kivált o rosz idők beálltával a távolabb lakó isko­lások a két teremben nem szerint elkülönözve ta­nulás utáni idejöket, tehát az éjszakát is töltenék. Hetenkint egy, vagy kétszer haza mehetnének. Kívánatos volna ez, mert így minden egyes pusz­tai iskolának 40—50 oly tanulót lehetne nyerni, kik máskép tanulásban soha nem részesültek volna. Hogy a téli időben, különösen az annyira unalmas téli estéken magukat meg ne unják, egy­szersmind, hogy korán megtanulják az időt ha­szonra fordítani, különféle a körükbe és jövendő foglalkozásaikba vágó apró munkákban, mint ko­sár- és kaskötés, szakasztó- és méhkasfonás, a leányok varrás, fonás s több effélékbe, gyakor­landók. Készitményeiket átadhatják szüleiknek, mi az iskola becsét csak nevelni fogja. 5-öt. Minden oly tényező, mi a tanitó tekinté­lyét aláássa, kivált ha e tényező olyan, mely a hatóság által azonnal gáltolható, szinte hátrányára van az iskolának. Ilyenek az itt-ott még bujdosó, avatatlan taní­tók, kik tanítóságra soha sem készülve, erre csak azért adják magukat, mert mint iparosok, vagy földmivelők dolgozni nem szeretnek. Ezek azon házaló tanitó forma egyének, kiket 5—6 gazda megfogad, de minthogy a kezökre bi­zott — fejenkint 40 krajczárt fizető gyermekeket talán nem kedvök szerint tanították, ismét elcsap­ják. Mennek aztán tovább szállást keresni. Fel­háborítják a nyugodt, békés, egyszersmind rendes iskolával és jóravaló tanítóval ellátott tanyák lakosait, hogy csapják el tanítójukat, hogy ők majd így meg amúgy és kevesebb bérért is taní­tanak. Ezek aztán tanítók ! Természetes, az ilyeket a nép sem becsüli. Lenézetnek mint haszontalan te­remtmények. Csakhogy az a baj gyakran, mikép ezekhez foglaltatnak a rendes, képesített, jó érzésű, szorgalmas és ügyes tanítók is, ezeknek sincs több becsülete a nép előtt. Az ilyen kontárkodó tanítókat a tanügy érde­kében a pályától szigorúan le kellene tiltani. G­or. Azonban a mi fő, hogy a szülők az iskola iránt érdekeltséggel legyenek, kívánatos ennek szervezésekor figyelemmel lenni szükségeik s a mennyire lehet kívánalmaikra, hogy korlátolt tehetségükkel is önkényt belássák, hogy az iskola, nem önmagáért, de mint a közéletre kiható intéz­mény saját javuk és boldogságuk eszközlésére lé­tezik. A pusztai nép többsége az olvasás, írás, számolás és más egyébb tanulmányoknak nem nagy fontosságot tulajdonít, mert körében gya­korlati hasznát nem igen tudja venni. Szükséges azért kézzel foghatólag gyakorlati eszközökről gondoskodni már az iskolai életben is, hogy az elemi tanulmányoknak nélkülözhetlen szükséges­ségét önkényt belássák. E gyakorlati eszközök egyike e tanyaiskolák­hoz kapcsolt kert s ennek alapján a tantárgyak közé veendő gyakorlati gazdászat tanítása lenne. Itt érzékithető volna, hogy a gaszdászat okszerű ke­zelhetésére a hasznos könyvek olvasása, írás, szá­molás s több eféle tanulmányok okvetlen megkí­vántatnak. A tanyaiskolában a gazdászat tanítása mint mellékezél a főczélt hathatósan előmozdít­hatja. — Meg a pusztai népnek különösen ez élet­fontosságú kérdése is ; miről éjjel nappal gondol­kozik , róla valami hasznosat legörömestebb hall, ez a legkedvenczebb tárgya , s tökélyre még sem tudta vinni. Minek a gyermek korában elhanyagolt nevelés volt. Nem tétetett természe­tévé a tanulás, nem a hasznos s egyszersmind kö­rébe vágó könyvek olvasása s ezeknek a gyakor­lati életre irányzott tanulmányozása , mert rész­­ben hiányzottak az eszközök, melyek segélyével a gyermekek ugy mint a szülők lelki szemeiről a fátyol levehető lett volna. Szóval mondani a gyermeknek, hogy p. o. a gazdászat sikeres üzle­tését az erre szánt hasznos könyvek olvasása te­temesen elősegíti, nem sokat használ, mert sem ők, de különösen szüleik azt nem igen hiszik. Kell hát könyvben tanultakról gyakorlatilag fogal­mat szereztetni velők az iskolai kertben gyakor­latilag mutatni s ennek igazságáról kézzel fogha­tólag meggyőzni. Ily s hasonló eszközök által az olvasást, tehát a tanulást lassankint megkedve­lik s utóbb minden módot önkényt fölhasználnak, csakhogy gyermeköket iskolába küldhessék. A gazdászat tanítása e tanyas­kolákhoz legin­kább illik, mert itt a gyermekek majdnem egész napon át iskolában vannak (délben a távolság mi­att nem mennek haza) s a gazdászat tanulására több idejök marad;mert kizárólag fölmivelők, kikét tárgy észszerűbb tanulmányozása csak azért is kizárólag érdekelhet, mert az éjet és napot föl­deiken töltik, ennek s a növényeknek naponkinti szemlélése után hasznosabb eredmények birto­kába jöhetnek. Szükséges volna minden tanyaiskolához a kertnek szánt vagy szánandó földet kihasítani közköltségen bekerütni, benn a szükséghez ará­nyított kutat ásni, eleinte talán, míg a szülők ez új intézménytől idegenkedve, gyermekeiket en­nek teljes megmunkálásától visszatarthatnák, kel­lene a községnek ebben is segédkezet nyújtani. Kívánatos volna az iskolai kertet a helyi körül­ményekhez képest a szükség esetében nagyobbí­tani oly czélból, hogy a közönség számára ebből egy térség a gyermekek által művelendő faisko­lának használtassék, s az innen kikerült csemeté­ket ugyancsak a gyermekek kiosztanák a szülők­nek ; az iskolában rá kell bírni a tanonczokat, hogy a haza vitt és elültetett facsemetéket min­denkor a legnagyobb gonddal ápolják; ösztönözni őket, hogy maguk vessenek othon kertjeikben magot s az iskolába, hallottak nyomán gondozzák; végre, ültessék ki állandó helyeikre a tanya körül, az utak és szántóföldek szélein. Eféle gyakorlati irányadás mellett a szülők csak kegyeletből is rész­véttel lennének a javukra irányzott intézmények iránt, ösztönöznék, sőt maguk is elősegítenék gyermekeiket a fák gondozásában. Csakhamar azon vennék magunkat észre, hogy a határ szép gyümölcsös kerthez meg erdőhöz hasonlitana. —"­­ ily s más hasonló eljárás a gazdászat tanítása kö­rül tetemesen mozdítandja elő a nép boldogságát, tetemesen neveli az iskola, a tanító becsét és kéz-

Next