Néptanítók lapja 1. évfolyam, 1868

1868-11-19 / 42. szám

Bnda-Pest, 1318. 42. »2ám. (MtörtSk, november 19. NÉPTANÍTÓK LAPJA. HETI KÖZLÖNY a magyarországi kisdedóvodák, elemi- és felső-nép­iskolák számára. Kiadja a vallás- és lettzoktatásü­gyi m. kír. minissterium. A szerkesztőségi és kiadó-hivatal van Bu­dán a vallás- és köz­oktatásügyi m. kir. ministeriumnál az or­szágházban. A „Néptanítók Lapját" minden magyarországi népiskola tanítója és kisdedóvoda vezérlője dij nékül kaphatja következő feltételek alatt : 1-er, hogy azt segédtanítóival olvasás végett közölje, 2-ér hogy azt mint az iskola tulajdonát megőrizze, és utódának átadja. Nem népiskolai tanítók előfizethetnek . Egy évre 3 frttal, fél évre 1 frt 50 krral. Minden a szerkesztő vagy kiadói hivatalt illető közlemény a szerkesztőséghez kül­dendő. .4 népiskolai olvasó-, tan- és vezérkönyvek kidolgo­zása tárgyában közoktatási m. kir. miniszter ur ő ex­cellentiája által összehívott bizottság értekezleteinek jegyzőkönyve, 1868 aug. 3-ától 11-ig. (Vége.) 6. Az ismétlő osztályok (7, 8, 9-ik tanév) olva­sókönyve kiválóan reáltanutmányok terén tartott valódi családkönyv legyen, melynek főczélja a ta­nítás , különösen a tanítási előbbi években tanítot­taknak kibővítése. Ezen olvasókönyvek tartalma tehát szívneme­sítő s erkölcsileg képző olvasmányokon kívül: oly néprajzi, földrajzi, történelmi, terményrajzi ol­vasmányok, melyek az eddig tanítottak kibővíté­sére alkalmasak ; a polgári műveltség fejlesztésére befolyással bíró, s különösen a nép életfoglalkozá­saira vonatkozó felfedezések és találmányok ; a gazdasági, gyár- és kézműipar terményei, közle­kedési és munkaeszközök, a kereskedés útján hozzánk átszármazott, vagy a gyáripar utján hoz­zánk visszakerült termények s tárgyak leírása; szükségben segítő utasítások, egészségi s orvosi tanácsok ; élet és vagyon biztosítási, emberbaráti s jótékony közintézetek érdekes ismertetése. Füg­gelékül a közéletben előforduló ügyirati minták, mint : levelek váltók stb. példatára. Ezen olvasókönyvhöz külön methodikus vezér­könyv nem szükséges; úgy lehet és kell az olvas­mányokat kidolgozni, hogy azok megértetésére a vezérkönyv fölösleges legyen. A bizottság az ismétlő osztályok olvasókönyve mellé czélszerűen kidolgozott külön természettani vezérfonalat s a gazdaságtanra és polg. alkotmány ismertetésére külön czélszerű tankönyvet hoz ja­vaslatba főleg azért, mert e tárgyakat nem lehet az olvasókönyvbe befoglalni anélkül, hogy annak sajátságos s érdekes családkönyvi jellege ne szen­vedjen. V. A számolás tanitás. 12. A számolás tanitásból az 1-ső osztályra (tanévre) esik a számok ismertetése a legalsó számkörökben fokozatosan előbb 1-től 10-ig azu­tán 10-től 20—3()-ig; ezen számkörökben a szám­jegyek nélkül való számolás és a számjegyek is­mertetése s­iratása. A számok ismertetésében s magában a számolásban is érzékeltetőleg kell el­járni mindezen, mind a­ következő tanfokozatok­ban. A 2-ik osztályban ( tanévben)­­ e számok és számjegyek ismertetésében a tizenkint növekedő számkörökben egész 100-ig kell előhaladni és szá­moltatni a négy alapművelet szerint, a számismer­tetéshez képest fokozatosan előhaladó terjedelem­ben. A tanítás fősúlyát a jegyek nélkül való szá­molásra fektetve, a számjegyekkel való­ számolás annyira terjesztetvén, hogy csakis a feladvány­ban foglalt számok és számolási eredmények je­gyeztessenek fel. A 3-ik osztályban (tanévben), hasonlólag kell előhaladni a számok és számjegyek ismertetésé­ben s az alapműveletek szerinti jegy nélküli, és je­gyekkel való számolásban 100-tól 1000-ig, szin­tén kiváló gondot fordítva a jegyek nélkül való számolásra. A 4-ik osztályban (tanévben) az alapműveletek szerint fokozatosan halad előre a jegynélküli és jegyekkel való számolás 1000-en fölül az ezre­sekbe, tízezresekbe, kiválóan a gyakorlati életből s a gyermekek tapasztalás köréből vett s az élet­re alkalmazott feladványokban figyelmet fordítva a tiszta számolási feladványokra, és törekedve különösen a számolási készségre és gyorsaságra. Az 5-ik osztályban (tanévben) jegyek nélküli és írásbeli számolás egész számokkal és törtekkel a számolási alapműveletek szerint alkalmazott és elvont feladványokban. Bevezetés a mértanba, vp-42

Next