Néptanítók lapja 1. évfolyam, 1868
1868-11-19 / 42. szám
Bnda-Pest, 1318. 42. »2ám. (MtörtSk, november 19. NÉPTANÍTÓK LAPJA. HETI KÖZLÖNY a magyarországi kisdedóvodák, elemi- és felső-népiskolák számára. Kiadja a vallás- és lettzoktatásügyi m. kír. minissterium. A szerkesztőségi és kiadó-hivatal van Budán a vallás- és közoktatásügyi m. kir. ministeriumnál az országházban. A „Néptanítók Lapját" minden magyarországi népiskola tanítója és kisdedóvoda vezérlője dij nékül kaphatja következő feltételek alatt : 1-er, hogy azt segédtanítóival olvasás végett közölje, 2-ér hogy azt mint az iskola tulajdonát megőrizze, és utódának átadja. Nem népiskolai tanítók előfizethetnek . Egy évre 3 frttal, fél évre 1 frt 50 krral. Minden a szerkesztő vagy kiadói hivatalt illető közlemény a szerkesztőséghez küldendő. .4 népiskolai olvasó-, tan- és vezérkönyvek kidolgozása tárgyában közoktatási m. kir. miniszter ur ő excellentiája által összehívott bizottság értekezleteinek jegyzőkönyve, 1868 aug. 3-ától 11-ig. (Vége.) 6. Az ismétlő osztályok (7, 8, 9-ik tanév) olvasókönyve kiválóan reáltanutmányok terén tartott valódi családkönyv legyen, melynek főczélja a tanítás , különösen a tanítási előbbi években tanítottaknak kibővítése. Ezen olvasókönyvek tartalma tehát szívnemesítő s erkölcsileg képző olvasmányokon kívül: oly néprajzi, földrajzi, történelmi, terményrajzi olvasmányok, melyek az eddig tanítottak kibővítésére alkalmasak ; a polgári műveltség fejlesztésére befolyással bíró, s különösen a nép életfoglalkozásaira vonatkozó felfedezések és találmányok ; a gazdasági, gyár- és kézműipar terményei, közlekedési és munkaeszközök, a kereskedés útján hozzánk átszármazott, vagy a gyáripar utján hozzánk visszakerült termények s tárgyak leírása; szükségben segítő utasítások, egészségi s orvosi tanácsok ; élet és vagyon biztosítási, emberbaráti s jótékony közintézetek érdekes ismertetése. Függelékül a közéletben előforduló ügyirati minták, mint : levelek váltók stb. példatára. Ezen olvasókönyvhöz külön methodikus vezérkönyv nem szükséges; úgy lehet és kell az olvasmányokat kidolgozni, hogy azok megértetésére a vezérkönyv fölösleges legyen. A bizottság az ismétlő osztályok olvasókönyve mellé czélszerűen kidolgozott külön természettani vezérfonalat s a gazdaságtanra és polg. alkotmány ismertetésére külön czélszerű tankönyvet hoz javaslatba főleg azért, mert e tárgyakat nem lehet az olvasókönyvbe befoglalni anélkül, hogy annak sajátságos s érdekes családkönyvi jellege ne szenvedjen. V. A számolás tanitás. 12. A számolás tanitásból az 1-ső osztályra (tanévre) esik a számok ismertetése a legalsó számkörökben fokozatosan előbb 1-től 10-ig azután 10-től 20—3()-ig; ezen számkörökben a számjegyek nélkül való számolás és a számjegyek ismertetése siratása. A számok ismertetésében s magában a számolásban is érzékeltetőleg kell eljárni mindezen, mind a következő tanfokozatokban. A 2-ik osztályban ( tanévben) e számok és számjegyek ismertetésében a tizenkint növekedő számkörökben egész 100-ig kell előhaladni és számoltatni a négy alapművelet szerint, a számismertetéshez képest fokozatosan előhaladó terjedelemben. A tanítás fősúlyát a jegyek nélkül való számolásra fektetve, a számjegyekkel való számolás annyira terjesztetvén, hogy csakis a feladványban foglalt számok és számolási eredmények jegyeztessenek fel. A 3-ik osztályban (tanévben), hasonlólag kell előhaladni a számok és számjegyek ismertetésében s az alapműveletek szerinti jegy nélküli, és jegyekkel való számolásban 100-tól 1000-ig, szintén kiváló gondot fordítva a jegyek nélkül való számolásra. A 4-ik osztályban (tanévben) az alapműveletek szerint fokozatosan halad előre a jegynélküli és jegyekkel való számolás 1000-en fölül az ezresekbe, tízezresekbe, kiválóan a gyakorlati életből s a gyermekek tapasztalás köréből vett s az életre alkalmazott feladványokban figyelmet fordítva a tiszta számolási feladványokra, és törekedve különösen a számolási készségre és gyorsaságra. Az 5-ik osztályban (tanévben) jegyek nélküli és írásbeli számolás egész számokkal és törtekkel a számolási alapműveletek szerint alkalmazott és elvont feladványokban. Bevezetés a mértanba, vp-42