Néptanítók lapja 2. évfolyam, 1869

1869-04-22 / 16. szám

mit és miként kelljen tanulnia ; ha első tettei ak­ként vezettetének, hogy felserdülvén, könnye­dén járhat el a jónak teljesítésében, a­nélkül, hogy valamitől el kellene szoknia , akkor az ilyen ember tisztább és boldogabb életet viend, mint más, kinek serdülő ifjúsága erejét ellentál­lás és tévedezésben kellett elvesztegetnie. Sokat beszélnek és írnak a nevelés körül, s mégis csak kevés embert látok, kik ez egyszerű, de nagy eszmét, mely minden egyebet magába zár, fel­fogni és tettleg keresztülvinni képesek vol­nának." És ez, fájdalom ! annál igazabb és leverőbb minthogy a mi iskolai nevelésünk rendszere vagy épen semmi, vagy oly csekély és közvetett befo­lyást enged nekünk a gyermek házi nevelésére és iskolán kívüli környezetére, hogy annak első tetteit, felvett szokásait és az általa látott példá­kat majdnem egészben a véletlenre kell bíznunk. Tanítjuk a gyermekeket az iskolában, de mi­ként ? Az életben és valóságban létező tárgyak helyett holt ábrákat és elröppenő üres szavakat nyujtunk nekik. És épen e tanítási módszerrel vétkezünk az élet és korszellem ellen, mely nemcsak bizonyos ismeretekkel felkészült, hanem önállóan gondol­kozó és szabad elhatározásból cselekvő lényt követel a népiskolától, s a gyermeknek ez utóbbi tekintetben is alkalomra és gyakorlatra van szüksége, hogy tetteinek belső erkölcsi támpon­tot nyerhessen. Az iskola magában pedig azt meg nem adhatja neki , mert itt soha sem szerez ember- és tárgy­ismeretet, nem látja az életet sokoldalúságában, változataiban, nem az embert sokféle viszo­nyaiban. Hányszor tapasztaljuk, hogy legszorgalmasb tanulónk, ki feleleteivel mindig feltűnést okozott, ki tanítóinak szeretet, tanuló társainak nemes vetély tárgya volt, künn az életben nem tud maga iránt figyelmet kelteni, s épen szorgalma áldozataként „egy követ sem tud helyéből el­mozdítani." Honnét van ez ? Folytonos lelki gyámság és külserkentés kö­zött jártak le sajátképein neveltetésének évei, a­nélkül, hogy megtanult volna önállóan gondol­kozni és ítélni, saját szabad elhatározásából cse­lekedni, a­nélkül, hogy az élet és cselekvés köz­vetlenségével czélszerű módon érintkezhetett volna. Az iskolából kilép az élet mezejére, hol az em­berek zajló tevékenysége, a természet és ipar tárgyai, az élet ezerféle kérdései és viszonyai mindannyi megfejthetlen rejtélyek gyanánt kör­nyezik őt ; e szokatlan benyomások rohama kö­zött fel nem találja magát. Csoda-e aztán, ha az üres dióhéj sorsában osztozik, mely besodortat­ván a folyam gyűrüzetébe, önmaga körül forog, s helyéből el nem mozdulhat ? És mi szokott ennek következménye lenni ? Önmaga iránti bizalmatlanság és ezzel járni szokott bátortalan elvonódás. Ezek szűkebb kö­rökben is ismeretlenül hagyják őt, s így meg van fosztva boldogulhatásának legegyszerűbb eszkö­zeitől. Itt okvetlenül javítanunk kell. És most azon kérdés támad, hogy mely alap és vezérelvből kell, hogy javításainknál kiindul­junk ? Abból, hogy az ifjúságot az életnek neveljük. Ez az, minek népiskoláinkban minden egyéb fö­lött érvényre kell jutnia, miből aztán önkényt foly a gyökeres reform szüksége. E czélra kettős tevékenységnek kell kifejtet­nie, melyben közreműködni nemcsak mi, hanem a népnevelés egyéb tényezői is hivatvák. E kettős tevékenység a gondolat és a tett. A gondolatnak pedig szükségkép meg kell előznie a tettet, valamint a fej elébbvaló a karnál. És mennyi ily drága, életképes gondolattal ta­lálkozunk a „Néptanítók Lapjában," valamint a hazai és külföldi egyéb szakfolyóiratokban ! Csakhogy elolvasván e gondolatokat, melyek­nek némelyikében talán egy jövő szendereg, legfölebb tetszésünket nyilvánítjuk fölöttök, hogy azután elhullassuk, mint az őszi falevelet, melyet elkap a szél, s örökre elvisz. Hej, pedig ez megbocsáthatlan, mert a végte­lenségig hatványzódó hiba, ha megfontoljuk, hogy az elejtett gondolat, az eszmetársulás tit­kos törvényénél fogva, sok jó ötletnek, s később talán egy üdvös cselekvési iránynak lehetett volna forrása, szülőanyja. Ha nehéz valamely baj eredetét kipuhatol­nunk, akkor ezerszerte nehezebb feltalálni azon eszközöket, melyek annak eltávolítását lehetővé teszik. Mi érezzük, sejtjük, hogy tanügyünk hasonló a zátonyra akadt hajóhoz, melynek minden zu­gában szeg pezseg az élet, a vezénylő parancs­nokol, a munkások fáradoznak, a gépszerkezet működik, szóval : mindenfelé élet és mozgás, s maga a hajó egy helyben vesztegel. Érezzük, sejtjük, hogy iskoláink életére vala­mi titkos igézet bűvereje súlyosodik ; sejtjük, hogy könnyen lendíthetnénk népoktatásunk vesz­teglő hajóján, ha feltalálnék azon archimedesi sarkpontot, hol az emeltyűt el kell helyeznünk, de épen azt nem tudjuk feltalálni. Csak kiváló tehetségek, teremtő lángelmék geniusának adatott, kifürkészni és mintegy va­rázserővel köztudatba vinni át azt, mi eddig csak homályosan, egyedül a keblek mélyében derengett . Ily varázshatással volt mindnyájunkra e la­pok édemes szerkesztőjének, Körn­y­ei János urnak egyik felette érdekes cziksorozata, mely­nek minden sorában sokoldalú átgondolás, be­ható tárgyismeret és paedagogiai mély észlelés lepett meg bennünket. Értem a mult évi 29—34. számoknak e czimír vezérczikk sorozatát: „Műveltségi állapotaink és a tanítási rendszer." • Czikkíró­dús tapasztalataival s élénk világos előadásával mintegy tiszta üvegen keresztül lát­tatván velünk népoktatási eljárásunk hibáit és a javítási módozatokat, oly gyakorlati, oly életké-

Next