Néptanítók lapja 2. évfolyam, 1869

1869-09-16 / 37. szám

-®£X 578 után eszközölhető lett volna, a drága időből húsz évet bizonyára nem veszítünk el. Sorsunk könyvében azonban meg volt írva, hogy [a nagy vívmányokhoz oly könnyen és oly rövid úton­ nem jutható el. Meg kellett állanunk s az útba jött akadályokkal megküzdenünk, mig végtére a jog, az igazság diadalmaskodott. Hogy az ország a népnevelés érdekében most ugyan­azt tenni akarja mint 48-ban, bizonyítja azon körülmény, hogy nevelésügy vezetésével ugyanazon férfiút bízta meg, a ki 48-ban is köz­oktatási miniszter volt s ki azt ma is egész hév­vel felkarolta ; törvényhozó testületünk pedig ál­lamjogi viszonyaink megoldása után azonnal tör­vényt alkotott, mely az iskolaügyet rendezni, a népnevelés áldásaiban az ország minden polgárát részesíteni s ugy a népképviseleti rendszer nagy eszméjét erős alapra fektetni hivatva van. Ha tehát az áll, tisztelt megyei iskolatanács ! hogy hazaszeretetnek, törvénytiszteletnek, sza­badság­érzetnek kútforrása a népműveltség; ha az áll, hogy egy ország hatalma jóléte és boldog­sága nem függ annyira négyszögű mérföldek so­kaságától, vagy lakosainak nagy számától, mint inkább annak műveltségi fokától , úgy nem lehet kétség abban, hogy a tisztelt gyűlés, melynek va­lamennyi tagjai már a honszeretetnek oly fé­nyes és számos bizonyítékait adták, hongyűlé­sünk, kormányunk és királyunk a nép nevelését czélzó törekvést támogatni fogják. S midőn ezennel csekély személyemet, mint az oktatásügy felügyeletével Zólyom és Liptó me­gyékben , császári és aposoli kir. Felsége által legkegyelmesebben megbízottat a t. gyűlésnek be­mutatnám , s azt működésem kegyes támogatá­sára felhívnám , igy azon támogatást nem szemé­lyes érdemeimnek, melyek nincsenek, de azon szentügynek, melynek szerény napszámosa va­gyok remélem kinyerhetni. Nem kivánom tehát becses hajlamukat szemé­lyem irányában, e tekintetben csak gyengeim szives elnézéséért esedezem, de közreműködésö­ket buzgóságukat óhajtom azon ügy számára, mely hazánk és népünk jólétét és boldogságát elősegíteni hivatva van — mert higyyék el ne­kem uraim, hogy tudatlanság nyomorral és rabi­gával karöltve jár, a műveltség és felvilágoso­dottság, jóléttel és szabadsággal. Édes testvérek higyjék el nekem, hogy szebb érdemeket a haza és szabadság körül sehol sem szerezhetnek ma­goknak mint a népnevelés téren. Ezeket hazafias szívökre kötvén a gyűlést ezennel megnyitottnak nyilvánitom. A földrajzi oktatás Ritter elvei szerint. IV. Az összehasonlító földrajz hasz­náról. 1. Csak is az összehasonlító föld­rajzot tekinthetjük valódi tudo­mánynak. Ritter koráig a földrajz nem volt egyéb a legkülönbözőbb tudományokból összeszedegetett adatok halmazánál, és ez alakjában nem érde­melte a tudományos szakma elnevezését, mert ennek mellénketlen kelléke az, hogy „világos és rendezett, lehetőleg tökéletes, összefüggő és ösz­hangzó egészet képezzen;" mindezeket pedig csak az összehasonlító rendszernél tapasztalni, mert csak ez kutatja az egyes földrajzi tárgyak közti összefüggést, és mutatja, hogy minden je­lenség bizonyos területhez és körülményekhez van kötve,hogy a föld oly sajátságos szervezettel bír, mely alkalmassá teszi arra, hogy az emberi nemnek nevelő intézetül szolgáljon, miáltal a föld­rajz bölcsészeti jelentőséget is nyer. Az egyes tudományok története bizonyítja, hogy azok­ általán véve hasonló módon fejlődtek, mint a földrajz. Mik voltak pl. a krónikák? Csak száraz történeti adatok. A bölcsészeti történészet azonban kutatja az egyes cselekvések és esemé­nyek közötti összefüggést, mélyebb indokait, na­gyobb horderejű kihatásaikat, és csak ekképen jön a történelem valóságos tudománynyá. Azon körülmény, mely szerint az összehason­lító földrajz sem éri be a dolgok mibenléte és mi­nősége tudásával, hanem mindenütt az oknyo­mozó : miért? kérdésre fekteti a fősúlyt, az emeli a földrajzot az egyszerű ismeretek so­rából a tudományok körébe. 2. Az össze­s­ földrajz befolyása l­elki tehetségeink alaki fejlődésére. A régi módszer leginkább csak a növendék emlékezetét foglaltatta. A tanító az egész föld­rajzi anyagot adván elő, nem követelhette a nö­vendéktől , hogy előre bocsátott körülményekből maga is a belőlük folyó jelenségeket következ­tesse. Ennek homlokegyenes ellentétét képezi Ritter fejlesztő rendszere, mely nemcsak az em­lékezeti , hanem egyszersmind az összehasonlító, ítélő, tehetségeket és ezek által a növendékek öntékonyságát is ébreszti és neveli. 3. Az összehasonlító földrajzi tu­domány tartalmi hasznáról. Az eddig követett földrajzi oktatás mellett a földrajzi tárgyak egymástól elszigetelt, belső ösz­szefüggés nélküli adatok voltak, mely hajon Csak az összehasonlító rendszer segíthetett. Ez, az egyes jelenségeket mint okot és okozatot állítván elő, esz­met­ár­sít­ás utján erősité meg az is­mereteket és ped''g aránylag csekély fáradsággal, miáltal az ismeretek gyarapítását hathatósan elő­mozdítja. 4. Az összehasonlító földrajz hasz­náról a későbbi életre nézve. „Non scholae sed vitae disci­ntis." Nem az is­kola, hanem az élet számára tanulunk. A föld­rajzban eddig követett módszer csak csekély mérvben felelt meg e jogos követelménynek,mert földünknek leginkább csak politikai és ethnográ­fiai átnézetet nyújtván, legfölebb politikai és ipar­közlönyök megértésére képessté a növendé­keket. Jelentősége az életre tehát csak csekély volt. Másképen vagyunk az összehasonlító föld­rajzzal. Az észszerű földmivelésnek például te-

Next