Néptanítók lapja 7. évfolyam, 1874

1874-07-15 / 13. szám

VII. évfolyam, 13. szám. (KDÍÍG)^ Budapest, 1874. julius 15. néptanítók lapja Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. miniszterium az óvodák, elemi, felső nép- és polgári iskolák s egyéb népoktatási intézetek számára. A szerkesztőség és a­­ A „Néptanítók lapját" megkaphatja minden magyarországi nép­ ; Minden küldeményt a kiadó­hivatal a való- i oktatási intézet ingyen és pedig: azon intézetek, melyekben egy szerkesztőséghez ké-és közoktatásügyim.­­ vagy két, legfölebb három tanitó működik egy példányban; azon ránk czimezni.­k. minisztériumnál az­­ intézetek, melyekben négy vagy öt legfölebb hat tanitó foglalkozik. Előfizetési ár: egész országházban van Bu- két példányban ; azok pedig, melyekben hatnál több tanitó mű­­évre 8 frt, félévre­dapesten a várban, m­ű­ködik, három példányban. 1 1 frt 50 kr. Legyünk humánusok! A tökéletesedés felé vezető és segítő esz­mék közül egy sincs oly nemes, annyira mindent befoglaló, mint a humanitas esz­méje. És sajnos, hogy ezen régi , az emberi nemmel egy idős eszme korunkban még kevesebb hatalommal látszik uralkodni az emberek felett, mint valaha! Annál szomoritóbb, midőn látjuk, min­den nap tapasztaljuk, hogy akik leginkább volnának hivatva ez istenséghez emelő esz­me megvalósítására, — a nevelők és taní­tók — azok tagadják meg igen gyakran, vagy ha szájjal hirdetik is, de lélekben és igazságban nem szolgálják, — oh, nem! Hisz cselekedeteik lépten — nyomon megc­á­folják szavaikat. E bajnak nem szabad tovább harapóznia, sőt gyökeres javításról kell gondoskodnunk, ha tovább is igényt kívánunk tartani a népnevelői, néptanítói diszes névre. A népnevelés terén mi lennénk „a föld savai". De ha „a só megizetlenedik — mivel sózatik meg?" Legyünk tehát humanusok: a) Ha tantermeinkben műkö­dünk. Nehogy azon tévhitben éljünk, mi­szerint ma már csak a neveléstörténet lap­jain, vagy a malitiosus adomákban találko­zunk a kíméletben tanítói modor, a zord fegyelmi eljárás különféle sértő és elszomo­rító változataival. Fájdalom! — nem. Ma is vannak különben képzett és agybuzgó tanítóink között is, kik csekély okból, sőt nem ritkán saját hibáik miatt, de a­melyet éppen nem hajlandók belátni, ütlegekkel illetik, agyoncsapással fenyegetik, ostoba, gaz, szemtelen, nyomorult stb. mellékne­vekkel halmozzák el növendékeiket, kigú­nyolják észbeli gyengeségeiket, testi fél­szegségeiket. S aztán panaszkodnak szóval, panaszkodnak szaklapokban a tanítványok szeretetlenségéről és kegyeletnélküliségéről. Ne csodálkozzanak, ne panaszkodjanak uraim! Hisz önmaguk voltak fejlesztői ta­nítványaik elvadult érzelmeinek. Az értel­mes, erélyes és buzgó tanítás még nem elég az üdvösségre. Elsőrendű tényezők az igaz, de türelem, szelíd és mégis határozott, fé­kentartó, de azért szeretetteljes, szóval em­beries bánásmód hiányában nem fognak óhajtott sikert és áldást hozni létre; nem lesznek képesek emberiesen érező és cse­lekvő nemzedéket nevelni. Már­pedig ez lenne a mi hivatásunk. Legyünk azért hu­mánusok mindenek előtt iskoláinkban. b) N­a másokkal s különösen hi­vataltársainkkal személyesen érintkezünk. Az iskolán kívül tanítvá­nyaink szülői, rokonai s más helységünk­beliek azok, kikkel legközelebbről érintke­zünk. Ezeknek nagy része pedig, különösen faluhelyen, igen kevés műveltségű vagy ép­pen semmi műveltséggel sem bír. Így lévén a dolog, ha részükről gyakran vagy tán

Next