Néptanítók lapja 8. évfolyam, 1875

1875-07-15 / 13. szám

VIII. évfolyam. 13. szám. Budapest, 1875. julius 15. NÉPTANÍTÓK LAPJA. Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. minisztérium az óvodák, elemi, felső nép- és polgári iskolák s egyéb népoktatási intézetek számára. A szerkesztőség és a A „Néptanítók lapját" megkaphatja minden magyarországi nép- ! Minden küldeményt a kiadó-hivatal a vall.- ; oktatási intézet ingyen és pedig: azon intézetek, melyekben egy­­ szerkesztőséghez ké-és közoktatásügyi m. 5 vagy két, legfelebb három tanitó működik egy példányban; azon é­rünk czimezni. k. minisztériumnál az­­ intézetek, melyekben négy vagy öt legfölebb hat tanitó foglalkozik.­­ Előfizetési ár: egész országházban van Bu- , két példányban; azok pedig, melyekben hatnál több tanitó mű-­­ évre 3 frt, félévre­dapesten a várban.­ű­ködik, három példányban. 1 1 frt 50 kr. A tanítási elvekről. Az általános tanítási elvek és szabályok értékét némelyek igen sokra, mások igen kevésre becsü­lik. Ezen elvek általánosságából következik, hogy alkalmazásuk a tanítás egyes külön ágaira gyakran sok nehézséggel jár. Megfelelő alkalmazás nél­kül pedig a magukban véve szép, nagy elvek hang­zatos szavakká, kongó frázisokká fajulnak. A min­dennapi élet eléggé tanúsítja, hogy mennyi hiú és bűnös szemfényvesztést szoktak űzni e nagy el­vekkel . Ámde nem az elvek hibája ha vissza­élnek velük, nem is a neveléstaniak az elsők, a­melyek­kel az alkalmazásban vissza­élnek az emberek. Álta­lános nyomorúsága ez minden nagy elvnek, nagy eszmének. A baj rendesen onnan származik, hogy mentől általánosabb valamely elv, annál többféle s néha egymásnak egyenesen ellentmondó magya­rázatnak enged helyet, a­mi természetesen kétsé­geket támaszt magának az elvnek igazsága és he­lyessége iránt.­­ És még­is szükségesnek és hasznosnak tartjuk az ilyen általános tanítástani elvek fejtegetését. Tudjunk csak kellő tartalmat önteni az alakba és azonnal meg lesz a gyakorlati értékük is! A sza­vak külső kérgén át hatoljunk be azok szellemébe és azonnal megbecsülhetlen kalauzzá, iránytűvé válnak a tanítás gyakorlatában; helyreigazíták és tisztázzák ítéletünket, ugy hogy azontúl csak is erkölcsi akaraterőnktől függend, hogy saját taní­tói működéseinkben megtestesüljenek-e vagy ne ? Attól függ tehát minden, hogy minő tart­amat tu­dunk belegondolni az egyes tanítástani tételek kül­ső keretébe és így könnyen megtörténhetik, hogy a­mi az egyiknél nem egyéb mint üres szóvirág , az a másiknál egy egész szellemi kincstárt kép­viselhet. Szándékunk ez alkalommal egy­néhányat a leg­közönségesebben használt tanítási elvek közül he­lyezni tisztább megvilágításba. A világító szövét­neket e műveletünkhöz a Diester weg nagy szelle­métől kölcsönöztük. (Lásd a „Wegweiser" didak­tikai részét) Ő volt az üres szóbölcsesség egyik legkérlelhetlenebb ellensége ; ez a dudva borította el szörnyen a mi tanügyünk kertjét; irtsuk tehát a hol csak lehet és töltsük meg — habár utólago­san — a kellő gondolattal, a való ismeretével a szavak és szólamok üres edényeit. Lássuk legelébb is azon szabályt, melyet egy elemi néptanítónak leginkább kellene helyesen ér­teni s melyet röviden a következő tételbe foglal­hatnánk : „Taníts elemiesen, ne pedig tudomá­nyosan !" Mit tesz tehát elemiesen — és mit — tudomá­nyosan tanítani ? A tudományos tanítás, a­mint az például az egyetemeken szokásban van, rendesen a legáltalá­nosabb tantételekkel, meghatározásokkal, beosz­tásokkal és vezérelvekkel veszi kezdetét; áttekin­tik az illető tudomány egész mezejét, hogy ennek egész tervrajzával u. n. systemájával (rendszerével) megismerkedvén, előre biztos tájékozást szerezhes­senek. De a tudomány nem úgy keletkezett, a mint az a maga egészében és rendszerességében a tudósok 13

Next