Néptanítók lapja 9. évfolyam, 1876

1876-07-15 / 13. szám

IX. évfolyam. 13. szám. Budapest, 1876. Julius 15. Kiadja a vallás- és közoktatásügyi m­agy. kir. minisztérium az óvodák, elemi, felső nép- és polgári iskolák s egyéb népoktatási intézetek számára. A szerkesztőség és a kiadó-hivatal a vall.-és közoktatásügyi m. k. minisztériumnál az országházban van Bu­dapesten a várban. Minden küldeményt a szerkesztőséghez ké­rünk czímezni. A „Néptanítók lapját" megkaphatja minden magyarországi nép­oktatási intézet ingyen és pedig: azon intézetek, melyekben egy vagy két, legfölebb három tanító működik egy példányban ; azon intézetek, melyekben négy vagy öt legfölebb hat tanitó foglalkozik.­­ Előfizetési ár: egész két példányban ; azok pedig, melyekben hatnál több tanitó mű­­évre 3 frt, félévre kötlik, három példányban.­­ 1 frt 60 kr. A számtanitás jelenlegi módszere.*) Úgy hisszük ma már**) fölösleges lenne sok szót vesztegetni annak bizonyítgatására, hogy a szám­tanítás a népiskola tantárgyainak legfontosabbjai közé tartozik. Mindennapi tapasztalatok bizonyít­ják, hogy „számolni tudni" a gyakorlati élet­ben mindenkire nézve szükséges, a legegyszerűbb napszámostól elkezdve fel a legmagasabb állam­h­ivatalnokig, s hogy az ebbeli tudatlanság és képtelenség előbb-utóbb nagyon megbőszülj a magát ebben a számító világban. Ezen kívül a jó számtanítás a mindennapi élet üzleti­ és ipari viszonyai felől oly sok tanulságos oktatást képes nyújtani, melyeket talán egy iskolai tan­tárgyba se lehetne ily jól beszőni, holott azok a polgári életre való előkészítés czéljából nagyon is szükségesek. Eh­ez járul a számtanítás nagy jelentősége az általános (alaki) képzésre nézve, tehát a Pestalozzi által csaknem kizárólagosan ápolt mozzanat. Az alapos és okszerű számtaní­tás nem is gondolható az adatok határozott és éles felfogása, biztos ítéletalkotások, óvatos, szi­gorán logikai következtetések és a gondola­toknak határozott, szabatos kifejezése nélkül. Egyetlen egy hiba hosszas, fárasztó számadá­sok eredményét teszi tönkre, valamint a meg­kezdett munkának alkalmatlan időben való fél­beszakítása az eddigi fáradozások minden sikerét koc­káztatja. Tehát: gondolataink nyu­godt összeszedése, akaratunknak szilárd ráíványozása a feladványra, a gondolkodásnak folytonossága és kitartó ereje vezetnek czélhoz a számolás­ban és igy világos, hogy a jó számtanítás szük­ségképpen fegyelmezi az ifjú szellemet és azt szigorán szabályos cselekvésre szoktatja. *) Mutatványul Gyertyánffy István és Dr. Kiss Áronnak a jövő tanév elején megjelenendő következő czimű művéből: A népiskolai oktatás módszertana Dr. Dittes Fr. „Methodik der Volksschule" czimű műve után. **) E közleményt a számtanítás története előzi meg. K/len szám­h­oz egy negyed Ma már nincs többé kétség aziránt se, hogy a számtanításnak a népiskola mindenik osztályán keresztül elő kell fordulnia. Az osztott iskolák­ban (a­hol mindenik osztálynak megvan a maga külön tanítója) természetesen sokkal többbet lehet fölvenni a tantervbe, mint az olyanokban, melyekben az összes iskolai tanítás egy, vagy két ember között oszlik meg. Dittes Frigyes következő tanmenetet állít fel egy 8 évi népiskolai tanfolyamra nézve (t. i. elemi népiskola 6 — és a felső népiskola 2 osztálya számára, mely Németországban többnyire együtt képezi az u. n. polgári iskolát). I. osztály: A számok 1—20-ig és mind a négy alapmivelet ezen számkörben. II. osztály: A számok 20—100-ig és mind a négy alapmivelet az 1 —100 való számkörben. III. osztály: 100-tól 10,000-ig és mind a négy alapmivelet 1—10,000-ig. III. osztály: Előállítása és begyakorlása az egész számrendszernek, mind a négy alapműve­let az egész számkörben és az egyszerű hár­mas szabály egész számokkal (arányok nél­kül csupán az egyszerű következtetés alak­jában). V. osztály: A közönséges törtek és az ezek­kel való számolás, továbbá a tizedes törtek és az azokkal való számolások. VI. A hármas szabály további kifejtése egész számokkal, valamint, a közönséges és tizedes törtekkel is. A hármas szabály alkalmazása a bevásárlásokra és eladásokra, a munkára és fo­gyasztásra, nyereségre veszteségre, procent szá­mításokra stb. VII. osztály: Az arányok és az ezzel való számolások összetett hármas szabály, kamat ha­táridő, rabatt- és túraszámolás. VIII. osztály: Társasági- és vegyítési — vala­mint az elemi mértan köréből vett számolások. Ezen tanmenet egybeállításánál a következő elv tartatott szem előtt: keveset de jól, a­mit valóban éppen itt a számtanításnál nem le-ív melléklet van csatolva.

Next