Néptanítók lapja 11. évfolyam, 1878

1878-07-15 / 13. szám

XI. évfolyam­ II. szám. Budapest, 1878. julius 15.­­OOO,OOO­ Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. minisztérium az óvodák, elemi, felső nép- és polgári iskolák s egyéb népoktatási intézetek számára. A szerkesztőség és­­ A „Néptanítók lapját" megkaphatja minden magyarországi nép­kiadóhivatal a magy. oktatási intézet ingyen és pedig: azon intézetek, melyekben egy kir. egyetemi nyom- vagy két, legfölebb három tanitó működik egy példányban ; azon ha épületében van­­ intézetek, melyekben négy vagy öt legfölebb hat tanitó foglalkozik, iskolatér 125. szám­­ két példányban ; azok pedig, melyekben hatnál több tanító mű­alatt m­ű­ködik, három példányban. Minden küldeményt a szerkesztőséghez ké­rünk czimezni. Elv fizetési ár: egész évre 3 frt, félévre 1 frt 50 kr. A méréstan a népiskolában. 11. A tanítási eljár­á­s. 1. A tulajdonképpeni méréstan oktatásában három tényezőt kell megkülönböztetni, melyek egymástól különbözőleg tárgyalandók: t. i.: a méréstani fogalmak kifejlesztését, a méréstani igazságok vagy tantételek levezetését s végre ezeknek alkalmazását, vagyis magukat a mérés­tani feladatokat. Ezen tényezők mindegyikére külön-külön fogjuk megtenni a magunk meg­jegyzéseit, előbb azonban még néhány szót kell szólanunk a méréstani előkészítő tanítás (I. czik­kem 3. 4.) viszonyáról a tulajdonképeni mérés­tani oktatáshoz. Az előkészítő kur­zusban a tanuló megtanult geometriai alakokat látni, képzeteket nyert ezen alakokról, talán neveket is megtanulta és meg­tartotta. Ezek a képzetek szolgálnak a későbbi oktatásban alapul, kiindulópontul, melyekből a tanító mindenekelőtt a méréstani fogalmakat ki­fejleszti. Míg az előkészítő kur­zusban a tanu­lók a tárgyalt testeket bonczolták, részeikre bontották és e részeket az egésztől elválasztot­ták, addig most ezen elválasztás által nyert kép­zetek összehasonlítása s csoportosítása által előbb geometriai fogalmakat, majd igazságokat és tan­tételeket nyernek. A két kurszus tehát lényege­sen különböző eljárást követ: az előkészítő kur­szus analytikai (részletező), a második főleg synthetikai (fej­lesztő). De csakis főleg, mert az analytikai mód, a synthetikai mód elő­térbe lépése után sem marad ki egészen az ok­tatásból , sőt ellenkezőleg az analytikai módnak folyvást alkalmaztatnia kell minden oktatás kez­detén, s pedig azért, hogy a synthetikailag taní­tandó új anyagnak a könnyű apperceptiót biz­tosítsa. Tegyük fel, hogy a tanító valami újhoz, például egy fogalomnak vagy egy tantételnek tanításához akar fogni. Hogy szándékát jól tel­jesíthesse, szüksége lesz az előbbi oktatásból egy­részt oly képzetekre, melyek az uj képzet apper-Ezon­ sxijinho/ Hogjcil­ceptiójául szolgáljanak, szüksége lesz másrészt oly képzetekre, melyekkel az ujat, ennek jobb megvilágosíttatása végett összehasonlíthassa, szük­sége lesz végre olyan igazságokra, melyeket ta­lán már tanult, s melyekre az új igazság leve­zetésénél hivatkoznia kell. A figyelem fentartása s az oktatás által keltett érdek ébrentartása ér­dekében pedig az oktatásnak olyannak kell len­nie, mely egyenesen czélja felé halad s mellék­utakra nem tér. Ezért a tanitó, mielőtt hozzá fogna az uj anyag tanításához, előbb fel fogja ébreszteni a tanulóban ama régebbi képzeteket, melyek az alakitandóval rokonok, s amaz ismert igazságokat, melyek az utat érthetővé teszik. Ha észrevenné e közben, hogy a korábbi okta­tásban nyert képzetek s igazságok, melyekre szüksége lesz, elhomályosodtak vagy elfelejtet­tek vagy más képzetekkel oly összeköttetésekbe vegyültek volna, melyek a jelen esetben való használatukat gátolják , akkor azokat előbb új­ból feleleveníti s kiigazítja. Ez az előkészítés azért szükséges minden új anyag tanítása előtt, hogy a tanító biztosítva legyen egyrészt a­felől, hogy amit újonnan tanít, azt a tanu­lók helyesen és gyorsan meg fogják érteni; másrészt meg afelől, hogy az újnak tanításában fennakadások és kitérések nem fognak előfor­dulni. Igy, ha minden mellékes magyarázatot és emlékeztetést a tanítás ha tisztában vagyunk az ujaink tudják, ismerik az­hoz szükséges képzeteket, oktatás, mely az uj anyag­zik, háboritlanul haladhat elején elvégeztünk, iránt, hogy tanítvá­ny anyag megértése­akkor a synth­etikai tanításával foglalko­­zésja felé. Miután az analytikai oktatás eképpen a syn­thetikai oktatásnak az útját elkészítgette, kö­vetkezik az új képzet alkotása. Eljárásunk itt ahoz képest fog különbözni, hogy valamely fo­galmat akarunk-e képezni, vagy valamely igaz­ságot akarunk levezetni. Mindkét esetről külön kell szólanunk. 2. A legczélszerűbb eljárás, melylyel a tanu­lv illelléktí­­ van csatolva.

Next