Néptanítók lapja 15. évfolyam, 1882

1882-02-25 / 8. szám

XV. évfolyam. 8. szám. Budapest, 1882. február 25. NÉPTANÍTÓK LAPJA Heti közlöny a magyarországi népoktatási intézetek számára. Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. ministerium. A „Néptanítók Lapja" megjelenik minden szombaton egy ívnyi terjedelemben. Megkaphatja e lapot minden magyaror­szági népoktatási intézet, tehát az összes óvodák, elemi, felső­ nép- és polgári iskolák és tanítóképző intézetek egy példányban ingyen. A­mely intézetek e lapot még nem kapják, de lírni óhajtanák, küldjék be ezt tárgyazó folya­modványukat az iskola létezését igazoló hatósági bizonyitványnyal együtt a „Néptanítók Lapja" szerkesz­tőségéhez vagy kiadó-hivatalához Budapest, I. kerület, Országház­ utcza 13. — A helység (a megye megjelölésével) és az utolsó posta világosan kiírandó. — Minden küldemény a szerkesztőséghez czimezendő. — Előfizetési ár : egész évre « Irt, félévre 1 frt 50 Ur. Tartalom : A népiskolai tankönyvekről. — Hazai és külföldi események. — Jön a tavasz ! kertészkedjünk. — Egy régi praeparandia és gazdasági intézet tervezete. — Az országos tanitói nyugdijalap tár­gyában. — Munkácsy Mihály. — Könyvismertetés. — Lapszemle. — A vallás- és közoktatásügyi ministernek határozatai az 1881. év aug. havában tartott orsz. tanitói képviselet közgyűlés munkálataira. — Értesítés. A népiskolai tankönyvekről. Az 1868. XXXVIII. és 1870. XXVIII. törvény­czikkről, mint alkotmányos úton létrejött szen­tesített törvényekről első­sorban a néptanítók szólhatnak hálás tisztelettel, mert ezen törvények az általuk szolgált népművelés és néptanítók érdekében hozattak, és a legjelentékenyebb or­szágos közügyek sorába emelték azon ügyet, mely addig társadalmilag sem volt valóban ren­dezve, s a törvényhozó testület figyelme­s gond­jai tárgyává tették azon munkásokat, kiknek munkáját addig a társadalom alig is méltatta. A népoktatási törvények §§-ai nem üres §§-ok, mert kötelességeket szabnak elő, s az alkot­mányos hatalom rendelkezéseit fejezik ki, és a­ki a népiskolával bármily irányban foglalkozik, ezt csakis a fennálló törvények §§-ai értelmében te­heti mindaddig, míg ezen §§-ok másokkal fel nem váltatnak. De hogy a §§-ok másokkal — tartalmasabbakkal — váltassanak fel , ezt elő­készíteni a jelen kor hivatott férfiainak feladata. Az iskolai emberek s különösen a taní­ótestületek a népoktatásügy iránt élénk érdekli­­süket, s a népművelés előbbre vitelére irányos törekvésü­ket tanúsítják az által, ha a sajtó útján hozzá­szólani iparkodnak a törvény által szabályozott kérdésekhez is, s ezeket higgadt, jóindulatú ta­nácskozásaik tárgyává teszik, nem tévesztvén szem elől a fenálló törvény követelményeit s hazai népművelésünk jól felfogott érdekeit és igaz szükségleteit. A népművelés érdekében sok megoldásra váró kérdés van. Évről évre mind­inkább felszínre kerül a kultúrnemzeteknél egy kérdés, melynek szerencsés megoldásától függ, főleg hazánkban, a népművelés állandó, jó si­kere. E kérdés az , hogy egyáltalán tudomány­a kell-e a népiskola tanítványának vagy tudás, és bizonyos, a népélet követelményeit kielégítő is­meretkör és emellett értelmesség, vallásos er­kölcsi és polgári jellem, szellemi és anyagi mun­kaképesség és munkakedv, és végre a jövőbe néző takarékoskodás szellemi és anyagi erőink­kel, — vagyonunkkal ? — és mily nevelési s tanítási móddal és eszközökkel lehetne ezt elér­ni ? — — Miért ne szólhatnának hozzá e kér­déshez, és kinek lehetne és kellene inkább a törvény, a jelenlegi népiskolai szervezet, a falusi s városi népiskola feladatának s viszonyainak szem előtt tartásával hozzászólani, mint épen a néptanítóknak. Ez alkalommal csakis azon eszközökről kíván­nék szólani, melyekkel a népiskola czélját elérni akarják, és ezek közül is kiválóan a népiskolai tankönyvekkel óhajtok egy kissé foglalkozni. Oly gombamódra egy korszak sem termett népiskolai tankönyveket, mint ez az évtized, melyet leéltünk. Nem szándékom ehelyütt a népiskolai tanköny­veket elősorolni s bírálat alá venni. Alig van népiskolai tanulmány, melyre többnemű tan­könyv ne adatott volna ki. Alig van népiskolai tankönyv, melynek — eltekintve az érdek­ indo­koktól — épen a benne foglalt jó tekintetéből pártolója s ajánlója ne akadna. Ajánltatnak a népiskolai tankönyvek a közoktatási kormány, az egyházi hatóságok, egyes tanfelügyelők, a tankönyveket bíráló pe­dagogok, maguk a szer­zők s a velük, vagy elveikkel, módszerükkel rokonszenvező néptanítók által. Innen van, hogy némely népiskola tanulói — a szegény szülők boszúságára, néha a népművelésügy hátrányára, elárasztatnak a sok s évről évre változó tan­könyvekkel, melyek tételeit velők megtanult­at-

Next