Néptanítók lapja 15. évfolyam, 1882

1882-04-08 / 14. szám

-aex 210 E kétes és aggasztó helyzetben lépett fel a magyar közoktatási minister minden tanitó s tanügybarát előtt igazán elismerést érdemlő ge­nerozitással s a népoktatási törvény szellemé­ben, képviseleti alapon szervezte az országos tanitói gyűlést. Ezzel a vajúdó, bizonytalan álla­potnak vége lett, az ország tanitói vallás és nemzeti különbség nélkül megkapták az állandó központot a­hol koronként érintkezhetnek, ta­nácskozhatnak s megállapodásaikat érvényre juttahatják. Az első orsz. képviseleti tanitói gyűlés köztu­domás szerint a mult nyáron a fővárosban meg is tartatott. Összejött 158 tanitó-egylet válasz­tott képviselője, 24 tanitóképző-intézeti tanár és 13 tanfelügyelő az ország különböző részeiből. Nyolcz napig tanácskoztak 14 fontos tárgy fe­lett, melyeket 14 tanitó-egyletnek előre behívott képviselői, mint előkészítő bizottság, előre meg­hánytak-vetettek. Az első orsz. képviseleti gyűlés elég fontos határozataira a közoktatási miniszer is kimondta nézeteit, általában helyeselte s csekély módosítással elfogadta azokat; kinyom­tatta az első orsz. képviseleti gyűlés összes ja­vaslatait, a miniszer határozataival együtt , szét­küldte azokat minden egyházi főhatóságnak, a törvényhatóságoknak, tanfelügyelőknek és min­den tanítói egyletnek, úgy a lapoknak is. Azt hittük, hogy az évek óta különféle irány­ban tárgyalt országos tanítói gyűlések szerve­zése ezzel valahára szerencsésen véget ért. Ezen hiedelmünkre feljogosított nem csak az, hogy az orsz. tanitói gyűlés, mint fennebb röviden érin­tettük, már szerveztetett s tényleg életbe is lé­pett ; hanem az is, hogy a vidéki tanitó-egyle­tek — néhánynak kivételével — örömmel s bi­zalommal fogadták az orsz. képviseleti tanítói gyűlésnek a minister segítségével történt létre­jöttét. És mi történik mégis ? Nagy meglepetésünkre a „Népnevelők Lapjában" egy „Felhívást olvasunk : Magyarország tanít­ó-e­g­y­­­e­teihez és testületeihez", melyben előada­tik, hogy a harmadik egyetemes tanítógyűlés kebeléből kiküldött végre­hajtó-bizottság szoká­sos nagy­gyűlését i. é. május hó 28-án fogja megtartani Budapesten, és hosszabb bevezetés után az ország tanító-egyletei felhivatnak, hogy emellett végrehajtó-bizottság nagy­gyűlésén le­endő tárgyalás végett a következő pontokra nézve küldjék be véleményüket, u. m. : 1. Fentartandó-e az orsz. tanitó-gyűlés mellett továbbra is a szövetség eszméje? 2. Tartassanak-e az orsz. tanitói gyűlés mel­lett jövőben is egyetemes tanitó-gyűlések ? 3. Ha az egyetemes tanitó-gyülések tartásá­nak szükségét a tanitó-egyletek elismerik, hol és mikor tartassák a legközelebbi egyetemes tanitó-gyülés és mik legyenek annak tárgyai? 4. Átadassék-e az Eötvös-alap az orsz. tanitó­gyülésnek az egyetemes tanitó-gyülés meghall­gatása nélkül? Ha csak ez utóbbi kérdés tűzetik ki, nincs sem­m­i szavunk. A végrehajtó­ bizottság s annak központi választmánya, mint mandatarius, meg­akarja nyugtatni a lelkiismeretét, kívonja a tanító-egyletek nyilatkozatát, hogy átadhatja-e a reá bízott Eötvös-alapot az orsz. képviseleti tanitó-gyülés e végre kiküldendő kezelő-bizott­ságának. Ezt értjük s nincs kifogásunk ellene, ámbár mondhatnók, hogy mikor a tanitó-egyle­tek képviselőiket az orsz. tanitó-gyűlésre meg­választották s felküldték, s ezen orsz. tanitó­gyülés többsége kimondta, hogy az Eötvös-ala­pot kezelése alá kívánja venni, mint az ország tanítóságának ez idő szerint egyedül törvényes képviselete, tehát ez által is elintézettnek vagy legalább elintézhetőnek lehetne tekinteni az eötvös-alap sorsát. De hogy az 3-dik egyetes tanító­gyűlés végre­hajtó­ bizottságának központi választmánya, illető­leg ezen választmány 14 tagja a történtek után megint felveti a kérdéseket, hogy a tanító­egyletek szövetségének eszméje fentartassék-e, s hogy egyetemes tanító­egyletek azután is tar­tassanak-e és azoknak tárgyai mik legyenek. Ezeken részünkről csodálkozunk. Hát ha már van Magyarország tanítóinak s tanító-egyleteinek, egy törvényszerű, állandó, biztos alapon megalkotott orsz. képviseleti gyű­lése, a­hol két­évenként tanácskoznak az ország minden tanító-egyleteinek általuk választott kép­viselői : ugyan van-e még szükség tanitó-egy­letek szövetségét s egyetemes tanitó-gyűléseket emlegetni folytonosan,­­azok felett tanácskozni és az ország tanitó-egyleteit tanácskoztatni szüntelenül? Hát üdvös munka-e ez, t­ intéző urak? Hát nem általános-e a panasz, hogy a tanítók úgy is annyira el vannak foglalva, hogy alig van pihenőjük, ily körülmények közt helyes­nek tartják-e önök, hogy, nézetünk szerint ok­nélkül, újabb meg újabb gyülésezésre s tanács­kozásra hívják fel a tanítókat? Az is általáno­san tudva van, hogy az ország legtöbb közsé­gében a tanítók bizony oly csekély fizetés mel­lett küszködnek az élettel, hogy utolsó krajczár­jukra is szükségök van, s mégis gyüléseztetni kívánják őket olyan kérdések felett, a­melyek­ről a közvélemény már nyilatkozott s felettök napi­rendre tért? Ismételve kérjük, t. intéző urak, hogy az általunk felhozottak után is ugyan szükségesnek s üdvösnek tartják-e tovább boly­gatni a tanitó-egyletek szövetségének eszméjét s az egyet, tanitó-gyűlések folytatását? De előre tudjuk hogy az intéző urak siketek a józan megfontolás szavai előtt. Nekik iz­gatni, szerepelni kell, s mivel a dolgok mai állásában a törvényes, képviseleti alapra fektetett országos tanító­gyűlés, miként a tapasztalatból tudjuk, ebbeli hajlamaik és ambitióik kielégíté­sére nem bizonyult alkalmas közegnek, azért most még egy végső erőfeszítést kell tenni arra nézve, hogy nem lehetne-e felzavarni a meglevőt, s helyébe valami olyasféle szervezetet hozni létre, mely ve­zérkedési vágyukat jobban kielégítse, a hegemó­nia részükre jobban biztosítsa mint a jelenlegi. Felhívásukat immár hirdetik a lapok, ponto­zataikat ime közöltük mi is, tehát hozzá­járul-

Next