Néptanítók lapja 15. évfolyam, 1882

1882-01-14 / 2. szám

'18 Adjunk ruh­át a ruha nélkül szűkölködő sze­gény gyermeknek oly feltétel alatt, h­ogy járjon iskolába. És ezzel egy sereg emberi lényt a bűn posványából a becsületes munka mezejére tere­lünk. Még olyanok is iskolába fogják küldeni gyermekeiket, a­kiken minden kényszereszköz megtörik, mihelyt látni fogják, hogy legköny­nyebb módja a gyermek­ruházásnak — az is­kolába — jártatás. * * * De honnan vegyük a pénzt arra a töménte­len gyermekruhára ? Ha az ország nem bir el ilyen költséget , bizony nem lesz erre pénze se megyének, se községnek ! A közönség — a jó szívü emberek erszénye is annyi felől van már igénybevéve ezerféle kéregetéssel, hogy aláírási ívek kibocsátásától is igen keveset remélhetünk. Két-három gyermek felruházása : csöpp a ten­ger vizében. A bajt inkább növeli, mint enyhíti, mert több irigység és gyűlölet kél nyomában, mitsem hálaérzelem. A probléma az lenne, hogy ne legyen egyetlen olyan tanköteles gyermek se, a­ki ruh­áz­athiány miatt nem járhat iskolába. Nos, hát e probléma megoldása egyátalában nem lehetetlen — társadalmi úton. Sőt nem is nagyon nehéz. Élannyira, hogy jóformán min­den érezhető áldozat nélkül is megtörténhetik. És a­mit az ország budgetje — elismerem — nem bízhat meg, azt minden város, sőt min­den középszerű község — merem állítni — könnyű szerrel elhordozhatja. Állításom igazolásául beszéljenek a tények. Mi Kolozsvárit alakítottunk a szegény tankö­teles gyermekek segélyezésére egy sajátszerű egyesületet, melynek tagjait tagsági díj fi­zetése egy­ltalában nem terheli. Az egyik községi iskola tágas, szellős és szá­raz padlását raktárrá alakítottuk egy a­lom­tár számára. Koronként gyűjtést rendezünk. Minden tag­hoz elküldünk egy kis lithographált c­édulát, melyben jelezzük, hogy 2 nap múlva az egylet megbízottja meg fog nála jelenni, s az addig összeszedett „lomtárba való dolgokat" át fogja venni. Ilyen dolgok minden háznál vannak. Hogy mik ezek a dolgok , azt leírni lehetetlen. De a­ki valaha zsibárus piaczon járt, képzelheti. A kitűzött napon megindul a mi emberünk. Valamelyik tag még gyűjtő szekeret is ad isten­fizessére. Emberünknek kezében a liszta, s ebbe bejegyzi mindenütt, hogy mit adtak. Elfogadunk mindent, a mi zsibárusi úton értékesíthető; megbecsüljük az utolsó rongy­darabot is, mázsaszámra gyűjtve — jó pénzt ad érette a rongyszedő. Kaptunk nagy mennyiségű viseltes ruhát, ci­linder kalapot, félrenyomott sarkú csizmát, nyak­kendőket, rongyos abroszt, kitánczolt báli ru­hát, köntös derekat, használaton kívül helyezett kávéőrlőt, aranyozott képrámákat, bölcsőt, gyer­tyatartót orvosságos üvegeket, vasszerszámot — és a Mindentudó tudja még mi mindenfélét. Többen adtak pénzt is, néhol sokkal bővebben, mint ha tagsági díjt fizettek volna; volt a­ki 10 forintot, másik, a­ki 15 forintot adott jó kedvéből, de mi nem kértünk senkitől egy fillért se. A községi iskola buzgó, ifjú tanítóját megtet­tük gazdának; az iskola szolgája — szerény remuneratioért — egyszersmind az egyesület szolgája. Ők ketten olyan rendben tartják lom­tárunkat, hogy gyönyörűség nézni. Ők végzik a gyűjtést is. Nem lealázó munka, mert csak olyan helyre mennek, a­hol örömmel fogadják őket. Gazda, gazdasszony örülnek, hogy kamrából, padlásról, kitakaríthatják azt a sok limlomot, a­mi évek óta felgyűlt. Eldobni még kár lett volna, de használatból már kikopott, csak helyet foglal — láb alatt van .... Milyen jó tréfa az, hogy ezzel a sok hasznavehetlen do­loggal — egy sereg emberéletet lehet meg­menteni ! . . . Lomtárunkban mindennek megvan a maga helye. Külön csoportokban rendben állnak az egynemű dolgok. "Mikor tele van a raktárunk, meghívjuk a zsibárusokat, nyilvános árverést tartunk és — pénzzé teszük a vagyonunkat. Eladunk mindent, — kivéve az olyan ruha­neműt, a­mi még átalakítva használható. Az ilyent feldolgoztatjuk, s csinálunk a régi ruhá­ból újat. Jelenleg négy szabómester, két nő-szabó, és három csizmadia dolgozik szakadatlanul a mi „rongyos egyletünk" számára. Pedig gyűjteni még egy tized részénél sem valánk azoknak, a­kik várják és szívesen fogadják a mi „adóintő" czédulánkat. Majd tavaszig, vagy a nyár­ középig sorban eljárjuk őket mind. A nyáron folyvást dolgoztatunk. Aztán a jövő őszszel teljesen föl­szerelve­­ készen várjuk a telet.­­ Eddig még csak mintegy 70 gyermeket tud­tunk ellátni a szükséges téli ruhával, mert egye­sületünk mindössze két hónap óta működik. De az eddigi tapasztalat már biztos kilátást nyújt arra, hogy a jövő télen nem lesz Kolozs­vártt tanköteles gyermek, a­ki ru­házat hiánya miatt nem járhatna is­kolába. A jövedelmi forrás, melyre egyletünk támasz­kodik, dús és kiapadhatatlan. Mert rongy és el­koptatott dolgok mindig lesznek. Ezek azok a bibliai kenyér darabocskák, melyeket Jézus tanítványai, miután öt kenyérből ötezer ember jól lakott volna, felszedének— „megtöltenek tizen­két kosarakat" . . . Meghatározott tagsági díj nem lévén, tagja lehet a mi egyletünknek az is, a­ki csak egy gombot ad. Ehhez képest nem is utasítja vissza a mi felszólításunkat senki. Nagyon sok gomb összegyűl. És gyül ruha is, a­mire a gombot felvarrjuk, akad pénz is, a­mivel felvarrassuk...

Next