Néptanítók lapja 16. évfolyam, 1883

1883-06-30 / 26. szám

—402 rázatában bátran, biztosan halad, a sokból a szükséges keveset, a lényegtelenek közöl a lé­nyegest mindig ki tudja keresni, tanítványainak kérdéseire felvilágosítást tud adni. Egy szóval saját ismereteinek alaposságával alaposságot kölcsönöz tanítványai tudásának is. Elmondhat­juk, hogy bármily kimért legyen is az idő s ah­oz képest bármily sok legyen is a tanítani­való a népiskolában , a tanítványok mégis töb­bet és jobban fognak tudni, mihelyt a tanítók jobban értendik azt, amit tanítaniok kell. b) A tanítás tervszerűsége. A tanítónál megkívántató ismeretek körét és kivittségét azoknak az oktatásban való alkal­mazhatósága szabja meg. Nem magának, de ta­nítványainak tanul­ó. E határozott czélú tanu­lásban amelyik tanító nem talál kielégítést, az hivatásának nem tehet eleget. Bizonyos szakta­nulmányokba elmerülést már ideje sem enged meg, s ha megengedné is, félő, hogy a tudo­mányos passió (szenvedély) avagy a gyakorlati téren űzött dilettantismus (műkedvelősködés) a közlendők megválasztásában feledtetné vele ta­nítványainak érdekét s hibás egyoldalúságra csábítaná. A tudomány nehéz fegyverzetét félre kell tenni ott, hol könnyű és gyors mozgásra van szükség, mint a gyermekek oktatásában. A­ki nem tudja, hogy mikor melyiket vegye elő, annak jobb ha sok fegyvere nincsen. Igaz, hogy egy kis erőszakolással mindenféle ismeretet fel­használhatunk már az elemi oktatásban , de ez eljárás mindig kárhoztatandó, ha csupán azért történik, mert a tanító előtt valami különösen érdekes, vagy mert az órát valamivel el kell tölteni. Az efféle mentegetődzés „jó ha azt is tudják" nem fogadható el, midőn még sok van amit inkább kellene tudniok. Az a népiskolai hat év különben is felettébb rövid a múlhatlan szükséges tudnivalók elsajátítására. Azt követeljük, hogy többet tudjon a tanító tanítványánál, de nem szabad neki mindent elmondani amit tud s ami egy tárgyról elmond­ható. A sok és alapos ismeret s a fáradh­atlan önművelés azért válik előnyére a tanítónak, az anyag megválasztásában tudatosabban járhat el, tárgyát több oldalról képes megvilágosítani, az egyszerűről az összetettre, az alsóbbról a fel­sőbbre vagy viszont biztosabban haladhat s tud­ván, hogy melyik az, a feleslegest inkább mel­lőzheti. De e mellőzés még a tapasztalt tanító­nak is sokszor nagy önmegtagadásba kerül A gondolatok oly közel vannak egymáshoz — ez is az is vonatkozik a szóban levő tárgyra, — úgy tetszik mintha csak ezzel együtt volna jól érthető és egész; ez ismét másik, harmadik gon­dolatra vezet, az önkéntelen képzettársítás itj meg új képeket idéz fel a tudalomba, s ez így menne tovább, ha idejében nem vetnénk gátat e kitéregetésnek. Mily nehéz lemondani azon részletek elsorolásáról, melyek még vonzóbbá és teljesebbé ígérkeznek tenni a rajzolt képet, me­lyeknek mulattató hatását előre elképzeli magá­nak a tanító­ ötletekről, melyek váratlanul vil­lannak meg a tanító agyában, s melyeknek, ugy tetszik, kár kimondatlanul elveszni! S mégis ha nem tud ellentállni e pillanat kísértésének, azon veszi észre magát, hogy abból a sok szépből és jóból amit tanítványaival közölt, azért maradt meg oly kevés vagy éppen semmi, mert a sokat nem tudták felfogni és megtartani, s hogy az órák, melyeken magát mulatta vagy tanítványa­it mulattatta, visszahozhatlanul elvesztek. Ez időpazarló terjengés, félrecsapongás eshe­tőségétől csak ugy óvhatja meg magát a tanitó ha tanításának anyagát nem bízza a véletlenre. Saját tanulásában is ajánlatos a tervszerű­ség; ez által t. i. az ő figyelme is jobban köz­pontosul s bizonyos gondolatkörben hibátlan jártasságot szerez, a közlendő ismeretekre nézve pedig elengedhetlen szükséges. Egy lelkiismere­tes tanítótól megvárjuk, hogy minden tanév ele­jén számot vessen teendőivel, gondosan vizsgálja át, mennyi az amit a tantárgyakból tanítvá­nyaival mélhatlanul el kell végeznie s hónap­r­ó­l - hónapra, hétről-hétre ossza be magának a tanítandókat. Megvárjuk, hogy számot vet magával is, vájjon birtokában van-e mindaz, amit tanítványainak át kell adni, nem érez-e imitt-amott hézagot, bizonytalansá­got, ingadozást, emlékezetében hiven megmarad­tak-e a korábban szerzett ismeretek s ha neta­lán valahol pótlásra volna szükség, jó előre gondoskodik az eszközökről. Hasonló lelkiisme­retességgel kell megtennie minden időszak vé­gén az utólagos bírálatot munkálkodása felett : meg lehet-e elégedve az eredménynyel, nem számított-e roszul s ha mulasztás történt, hol van a hiba, a tananyag sokaságában, tanít­ványai gyenge képességében vagy saját gondat­lanságában és hanyagságában. Az experimentá­tiókat (kisérlettételeket) melyek könnyen a tanít­ványok hátrányára üthetnek ki, kivált kezdő tanító minél ritkábban engedje meg magának s csak is olyankor, ha a hatósági szabályrendele­tek, elismert értékű módszertani könyvek vagy tapasztaltabb tanitók utasítására nem támasz­kodhatik. De utóljára is legtöbbet tanulhat a haladni szerető, gondolkozó s maga iránt elfo­gulatlan tanitó saját tapasztalásából. Végzendői­ben előre látó, a végzettekre vissza-visszapillan­tó s hibáin okulni tudó szokott lenni a tanítás terén is az, kit a gyakorlás mesterré avat. Az ilyen tanítóval nem történik meg, hogy a tan­tárgyakat bevégzetlenül hagyja vagy mert szá­mon kérik tőle, egy jó részén a tárgyaknak csak felületesen sietve halad át, s igy néha a legfontosabb ismeretekkel két-három órán bánik el, holott kisebb rendű dolgokra heteket fordított. A tananyag átlagos beosztásáról az­­iskolai főhatóság szokott gondoskodni. Az ily tanterv még egyrészről gátat vet a tanító szeszélyének, önkénykedésének, másfelől megkönnyíti a tanító feladatát a kész elrendezéssel. De ezzel nem menti fel a tervezés gondjától. Az ily átalános tervezetek csak a főbb határpontokat jelölik meg : azon határokon belül tág tér van hagy­va itélő erejének a didaktikai tapintatosságának

Next