Néptanítók lapja 17. évfolyam, 1884

1884-10-18 / 75. szám

—«§1­686 Ki­­ sebben pedig olyan régiségtani, ásvány-, kőzet-, növény- és állattani gyűjtemények, melyek az illető megye vagy vidék területéről valók, ugy szintén olyan készítmény-minták, melyek az illető megye története vagy földrajza szempont­jából érdekesek, b) Iparosok, könyvárusok, könyvkiadók s nyomdászok olyan küldeményei, melyek 1. a tanítás eszközeire, 2. az írási vagy nyomtatási módszerekre, 3. elemi iskolai vagy paedagógiai kézikönyvekre, 4. a tanulók munka­anyagára vagy az iskolák bútorzatára, 5. a tor­názószerekre vagy a katonai gyakorlatokra, s végül 6. az iskolai épületekre, termekre és föl­szerelésre vonatkoznak. II. Saint-Omerben, hol csak Pas-de-Galais département népiskolái vehettek részt, a kiállí­tásnak három főcsoportja volt, u. m. : 1 a dé­partement nyilvános iskolái, 2. a magániskolák, és 3. iskolai épületek és fölszerelések, úgyszin­tén az oktatás eszközei. Ide köteles minden tanító és tanítónő beküldeni : a) minden osz­tályból 10 növendékig 2—2 s tizen felül min­den új tíz után 1 — 1 rendes dolgozati füzetet, melyekben az év elejétől kezdve a beküldés napjáig minden feladat meglegyen; b) a leá­nyok részéről ezen felül különösen a leggya­korlatibb hasznú kézimunkákat (mint Epernay­ben); c) a felső népiskolákból a 15 éven aluli növendékek csak elemi népiskolai bizonyítvá­nyuk kíséretében küldhették be készítményeiket; a 15 évnél netalán idősebbek készítményei egy pótlék - szakaszba osztattak be. A tanítók minden osztályból s minden tanítási tárgyból legalább két-két, s legfölebb öt-öt növendék dolgozati füzetet tartoztak kiállítani. (A füzetek egy része mindennapi, más része pedig heti füzet nevet visel). Tetszés szerinti kiállí­tási tárgyak : A) a tanulók részéről : a heti fogalmazványok, rajzok, térképek, fiúiskolai kézi­munkák, s általában minden olyan készítmé­nyek, melyeket a tanítók vagy tanítónők érde­mesnek tartottak kiállítani. E tárgyak három alcsoportba voltak beosztva a szerint, a­mint gyermekkertekből, elemi- vagy felső népisko­lákból valók voltak. A tanítók a következő hét osztálybeli tár­gyakkal versenyezhettek : 1. a község, járás vagy megye elemi oktatásügyének története; 2. a tanítás különféle ágaihoz való falitáblák és térképek, iskolai múzeumok s különféle gyűjte­mények ; 3. a tanítást az időbeosztást illető tervek, tervrajzok, szervezeti javaslatok, iskolai statisztika, paedagógiai munkák (kézirat- avagy nyomtatásban), paedagógiai könyvtárak; 4. gaz­dasági oktatás : a tanfolyamok kijelölése, rovar-, növény- és növénymag-gyűjtemények; 5. a fel­nőttek oktatását illető javaslatok, iskolai könyv­tárak, iskolai takarékpénztárak, állatvédő egye­sületek; 6. a rajztanítás, e tanítás szervezése, domború művek, iskolai épülettervek; 7. ének­tanítás, e tanítás módszere, tervrajzok, iskolai énekgyűjtemények, dalkönyvek, tornázás és ka­tonai gyakorlatok. A magániskolák tanítói szin­tén kiállíthatják növendékeik különféle dolgozatait. Az elsorolt tárgyakon kívül elfogadtattak még a kiállításra : 1. iskolák és iskolacsoportok tervrajzai; 2. iskolai bútorok (táblák, padok, rajzterem-berendezés stb.); 3. fűtő- és szellőz­tető-készülékek; 4. tanítási eszközök : olvasás-és íráshoz való falitáblák, fekete táblák, törté­nelmi táblák, térképek és földgömbök, összeha­sonlító táblák, számológépek, kézikönyvek, geo­metriai alakok, physikai és természetrajzi esz­közök és készülékek, stb.; 4. rajzminták, gipsz­öntvények; 5. tornázó­ eszközök és iskolai pus­kák, s végül 5. mindenféle elemi iskolai könyvek, füzetek, rajz- és írószerek, stb. A kiállítás e részében építők, gyárosok, könyvárusok stb. is részt vehettek, de csak, ha francziák. Íme rövid vázlatban ez a két érdekes kiállí­tás, melyekről vajha személyes tapasztalatok alapján, ne pedig idegen hírlapok után lehetne módunk e lapok olvasóit értesíteni! Hazai és külföldi eseményük. Király Ő felsége f. hó 20-án d. e. 10 órakor legfelsőbb kihallgatást ad a budai várpalo­tában ; a beiratkozás ugyanott történik az iro­dában. — Rudolf trónörös meg alig ér­kezett vissza az erdélyi vadászatokról Bécsbe, már megint nagy útra kelt, Berlinbe ment a német császár meghívására, hogy a frieslandi udvari vadászatokon részt vegyen. Vilmos herczeg, a német császár unokája, trónörökö­sünk kortársa s barátja várta az indóháznál, ott voltak a hatóságok főnökei és az osztrák­magyar követség. De úgy látszik, az idő már­nem kedvez a vadászatoknak. Hiszen már ná­lunk is hideg és esős őszi idő állott be, az Alpesek vidékein meg havaz, tehát Friesland­ban, Németország északi vidékein sem lehet kellemes idő. Tisza ministerelnök e napokban két­szer volt Gödöllőn s fogadtatott király­i fel­sége által. Bizonyosan előterjesztett egy­­ más fontos ügyet, de ezekről nem írnak. Az országgyűlés képviselőházában is már megkezdődtek a felirati viták. Öt javaslat terjesztetett elő. Ha a szüret is ilyen bő lenne, akkor jó dolgunk lenne. A szabadelvű párt, vagyis a többség javas­lata említendő elől, a­mely bizonyosan elfogad­tatik, de csak akkor ismertetjük bővebben, talán egészen, ha megszavazták, előadója volt Berzeviczy Albert. A függetlenségi és 48-as párt felirati javaslata mellett Irányi Dániel, e párt elnöke, szólalt fel, szokása szerint tisz­teletreméltó nyugodtsággal, de több pontban el­térőleg az előbbitől. Aztán gr. Apponyi Al­bert terjesztette elő a mérsékelt ellenzék fel­iratát, megelőző beszéddel, melynek legfontosabb eltérő pontja az, hogy a megyei tisztviselőket is a kormánynak kellene kinevezni. Még az antisemita párt is külön feliratot csinált, s azt dr. Andreánszky terjesztette elő. Legkülö­­nösebb az, hogy Simonyi Iván szintén antise-

Next