Néptanítók lapja 23. évfolyam, 1890
1890-03-26 / 25. szám
-lex 195 ) egyaránt alkalmazhatók. A bizottság ismerte ez intézkedést; tudta, hogy sietve hozatott meg, anélkül, hogy előre megkérdezték volna czélját. Hiába kutatott okok után, melyek ily fontos rendszabályt képesek indokolni. A nők felügyeleti hatáskörét védelmező szónokok nem voltak képesek álláspontjukat eléggé komoly okokkal támogatni, míg ellenben a női felügyelet ellenségei, főleg Stanley, a londoni School Board elnöke, meggyőző érveket tudott felsorolni. A felügyelettel járó minden teendők, administratív tanácskozások, gyakori és hosszas utazások, irodai munkák összeegyeztethetők-e a nőnek természetével és családi kötelmeivel? Rendelkezik-e a nő mindig a helyi administrációval szemben sikeres közbenjáráshoz szükséges tekintélylyel ? Nem kívánatosabb-e fenntartani a paedagogiai vezetésnek egységes voltát a népoktatás ügye körében ? — Beszélnek kényes természetű körülményekről, de, néhány ritka esetet kivéve, az egyetlen kényes körülményeket csak azon összetűzésekben találjuk, melyek egy leányiskola tanítónői között felmerülhetnek, és ezen esetekben a férfi tudvalevőleg inkább képes, mint a nő, arra, hogy távol tartson magától bizonyos érzékenységet; hidegebb vérrel, több részrehajlatlansággal, nagyobb kiegyező szellemmel és tekintélylyel képes ítélni, mint a felügyelőnő. Ezen okok helyességét elismerték nagy többséggel a bizottságnak nemcsak férfi, hanem nőtagjai is, s az utóbbiak egyike találóan jegyezte meg, hogy nincs oly kényes körülmény, melyben tisztességes nő nem tudna mindent megmondani egy tisztességes férfiúnak. A bizottság azután logikai szempontból vizsgálja a kérdést. Némelyek még csak azt kívánják, hogy a nők a népiskolai felügyelet terén alkalmaztassanak; maholnap részökre a tanítónőképezdék és felső leányiskolák főfelügyeletét fogják követelni, s ezen követelmény logikus leend. Azután sorra fog kerülni a tankerületi administráczióra, melyet tanárnők és tudornők fognak elfoglalni, úgy hogy végre minden megye székhelyén egy tankerületi felügyelő és felügyelőnőre leend szükség.*) Ezeket megfontolván, a bizottság a mindkét nembeli elemi népiskolák és gyermekosztályok fölötti felügyeletet a férfiaknak kívánja fenntartani. Csupán az anyai iskolákra nézve, melyek különlegesen vannak szervezve és melyeket igen zsenge korú gyermekek látogatnak, szükséges, hogy a felügyelőnők közreműködése támogassa a felügyelő hatását. Ennélfogva meghagyandónak véli az anyai iskolák megyei és országos felügyelőnőinek intézményét. A bizottság tehát a következő tételeket ajánlotta elfogadásra: 1. Figyelemmel arra, hogy népes gyermekosztályokban a tanítónő egyedül nem képes eleget tenni a tanításnak és az igen fiatal gyermekek követelte testi ápolásnak, ki kellene mondani, hogy legalább 50 bekit növendékkel bíró gyermekosztályokban a tanítónő mellé szolgáló nő adassék, kit a községi alap fizessen. 2. Figyelemmel arra, hogy a helyiségektől függ az, váljon az anyai iskolához vagy az elemi leányiskolához csatoltassék-e a gyermekosztály, ki kell mondani, hogy a gyermekosztály, a helyiségbeli viszonyok szerint, vagy az anyai iskolához, vagy a leányiskolához csatolandó és a szünidők tekintetében ugyanazon szabályoknak vetendő alá, melyek azon iskolára nézve érvényesek, melyhez csatoltatott. 3. Figyelemmel arra, hogy a fiatal fiúk oktatását és nevelését illetőleg a nőnek nincsen kevesebb képessége mint a férfinak, s hogy gyakran kívánatos lehet, hogy a fiúiskolák elemi tanfolyamai nőkre bízassanak, ki kellene mondani, hogy a fiúiskolákban az elemi osztályokat tanítónőkre lehet bízni. 4. Figyelemmel arra, hogy a tanítónőképezdékben és felső leányiskolákban a növendékek oktatása és nevelése elvben tanítónőkre bízandó, mindazonáltal azonban kívánatosnak mutatkozik, hogy ezen iskolákban egyes tárgyakat férfitanárok tanítsanak, ki kellene mondani, hogy a tanítónő-képezdékben és felső leányiskolákban bizonyos tárgyak tanítását férfitanárokra lehet bízni. 5. Figyelemmel arra, hogy tanítónő képes ugyan eredménnyel vezetni egy kisebb vegyes iskolát, azonban népesebb ily iskola vezetéséhez nem rendelkezik a kellő erővel és erélylyel; — figyelemmel továbbá arra, hogy nem tud a községi élet követelményeinek úgy megfelelni, mint a férfitanító, sem pedig a községi jegyző teendőit végezni; — figyelemmel végre arra, hogy a felsőbb osztályokban levő fiuknak a köztársaság polgáraivá neveléséhez szükséges tekintélynek hijjával van, ki kellene mondani, hogy a vegyes iskolákat elvileg férfitanítókra kell bízni; mindazonáltal a kormányzat, ha hasznosnak ítéli, ily iskolákban nőket is alkalmazhat. 6. Figyelemmel arra, hogy ötvennél több növendékkel bíró vegyes iskolákban kívánatos a tanítót az oktatás egy része alól fölmenteni, hogy több időt szentelhessen a középső és felső tanfolyam növendékeinek, ki kellene mondani, hogy ily iskolákban, melyeket férfi tanító vezet, a női kézimunka tanítónőjét, ha a képesítést megszerezte, meg kell bízni az alsó tanfolyam növendékeinek oktatása egy részével. 7. Figyelemmel arra, hogy népes iskolákban kívánatos, hogy a vezetőnő föl legyen mentve az osztálytanítás alól, hogy több érkezése legyen a tanítónők munkáját és a tanulmányok menetét figyelemmel kísérni, mindazonáltal azonban kívánatos lévén, hogy az oktatásban bizonyos mérvű része legyen, ki kellene mondani, hogy a legalább öt osztályból álló iskolák igazgatónői osztály tanítás alól mentessenek föl, de az oktatásban vegyenek részt. 8. A mindkét nembeli elemi iskolák és gyermekiskolák felügyeletét a férfiak számára kell fentartani. 25* *) A franczia oktatásügy szervezetét illetőleg v. ö. a Néptanítók Lapja ez évi folyamában közölt czikkemet.