Néptanítók lapja 75. évfolyam, 1942

Tartalomjegyzék

I. Iránycikkek. Oldal Bisztray Gyula dr.: Apácai Csere János, a legnagyobb magyar tanító 987 Deák Gábor: A nemzetnevelés neveléslélek­tani vonatkozásai 729 Drozdy Gyula: A Harmincadik 1125 Boldog új esztendőt ! — — Magyarköblös tanítónője 933 — — Máriapuszta tanítónője 481 Szinyei Merse Jenő dr 670 Vitéz Nagybányai Horthy István 8£8­­ — Vitéz Nagybányai Horthy István, Magyarország kormányzóhelyetese.. 254 Galló Pál: A közösségi érzés erősítése 437 Gerevich Tibor dr­: A művészetpártoló Má­tyás király 566 Kincs Elek dr.: Wesselényi példája 935 Kornis Gyula dr. emlékbeszéde gróf Kle­belsberg Kunóról 1035 Kósa Kálmán dr.: Nemzetiségi iskolapoli­tikánk és iskolaügyünk 984 Szent István napján 785 Csadarász István dr.: Krisztus, lelkünk öröme 341 — — A diadalmas betlehemi világnézet .. 1173 Müller Károly Ernő: A nevelés valósága .. 12 Padányi-Frank Antal: A jövő tanítóihoz 888 Reininger József: A tudatos nemzetnevelés útján 999 Szabó István dr.: Nemzeti célok a neve­lésben 579 Szinyei Merse Jenő: Az egyház joga isko­láihoz 981 Szinyei Merse Jenő kultuszminiszter be­széde a kolozsvári Tanítógyűlésen .. 1033 Munkatársaimhoz 885 Szinyei Merse Jenő vallás- és közoktatás­ügyi miniszter megnyitó­ beszéde a debreceni Nyári Egyetemen 787 Tamás Kálmán: A nemzet nevelői és a fel­támadó nemzeti irodalom 208 Váradi József: Eötvös és Széchenyi 201 Széchenyi és a magyar nőnevelés 517 II. Pedagógiai cikkek. Ambrus Béla: A történettanítás módszeré­hez 901 Árpássy Gyula: A tanmenet összeállításá­nak főbb elvei ,. .. 631 Esztétikai nevelés a népiskolában .. 700 Balogh­ Mihály: A testnevelés a „Tanterv és Útmutatások"-ban 748 Bényi András dr.: Gyengén fejlett és táp­lált 851 Bőhm Péter: Az elmélet és gyakorlat sze­repe a népiskolában 346. 488 Az elmélet és gyakorlat szerepe a ta­nító pedagógiai önképzésében 1142 Nevelési feladatok a háború idején .. 739­ Czakó László dr­: Miért szórakozott, figyel­metlen a gyermek? 848 Cserjési Sándor: A gyermek firkálása 797 Oldal Csete József: A szép kifejezési mód kellékei a népiskolás gyermek fogalmazvá­nyaiban .. 449 Csomor Gábor: Tantermeink magyaros jel­lege 1130 Drozdy Gyula: A földrajz tanításának hiá­nyai 344 A történelemtanítás új feladatai 81 A memorizálás szerepe a mai népisko­lában 895 Élettechnikára való nevelés 153 Küzdelem a felületesség ellen 302. Eg­yed Géza: A tanító tehetségmentő mun­­n­kája 946 Emmer Gábor: A népiskola órarendje 849 Faragó Tibor dr.: Amit a pedagógia el­veszít 269 Fekete Sándor: A nevelő örök küzdelme a rossz ellen 1094 Ferenczy István: Gyakorlati tanácsok a számolás és mérés tanításához 491 Fodor Árpád: Elemi iskoláink állat- és nö­vényvédelme 533 Fónay Tibor: Magyar táncok a népisko­lában­­ 529 Futó Klára: Látogatásom a háborús Né­metország népiskoláiban 1135 Gabona Béla dr.: A falusi"gyermek olvas­mányai ,••:;:• ^^ Galamb Imre: A bábszínház pedagógiája 629, 905 Garai József dr.: A testnevelés és az újabb nevelésügyi mozgalmak 1038 Gábriel István: Lelkiismeretesség és köte­lességteljesítés 842 Gáthi-Graf Ernő: Hozván segíthetünk a fölrajz tanításának hiányain 685 Gergey­ Ilona: A gyermek és a mese 903 Gon­dolatok a fogalmazástanításhoz.. 402 Gyarmathy Aurél: A gyermek fejlődésé­nek korszakai 943 — — Az érzelmek keletkeztetése s azok művelése 897 Haltenberger Mihály dr­: Mit tanítsunk a pesti kerületekről? 442 Horváth B. Kristóf: Modern­e De La Salle Szent János pedagógiája 735 Karácsony Imre: Egyszerű költségvetés és könyvelés . 1050 Magyaros rajz a népiskolában 742 Kardeván Károly dr.: Eötvös József nap­lójának nemzetnevelő gondolatai 1040 Kari János dr.: A tanmenetekről 92 Kerek György: A csodagyermek 941 Kerék Péter: A tanonciskolai fegyelmezés kérdése ' 908 Kertész Imre: Katonaszellem az iskolában Kiss Zoltán drjáték és a nevelés -A játék magyarsága 577 Kmetykó János: Szabadgyakorlatok ,a né­hányperces mindennapos népiskolai testnevelés vezetésére 354 Koczóh Sándor: Helyi vonatkozások a tan­anyagbeosztásban 795 Tartalomj­egyzék.

Next