Népújság, 2003. január-június (47. évfolyam, 1-25. szám)

2003-01-09 / 1. szám

C­ÍMOLDALUNK Fele vagy más? - ez itt a kérdés, utalhatnánk Shakespeare „lenni vagy nem lenni”-jére, de talán azért mégsem ennyire kritikus a helyzet. A szilveszter előtti muravidéki csúcsszerve­zeti elnökválasztás, Tomka György és Vida Ferenc 8:8 arányú „döntetlenje” új „kialakult helyzetet” eredményezett a nemze­tiségi politikában. Csak emlékeztetni szeretnék arra, hogy volt már, még a községi tanácsok megalakulása előtt egy igen felemásra sike­redett akció, mellyel a goricskói magyar vezetőket kívánta Pozsonec Mária parlamenti képviselő visszacsalogatni a csúcs­szervezetbe. A fölajánlott 3-3-3-3-3-as összetétel, mely állító­lag igen jól funkcionál a tengermelléki olasz kisebbségieknél, nálunk erősen aránytévesztett állapotokat szülne. Bár el tu­dom képzelni, hogy a mi fejletlen, erőpolitizáláshoz szokott vi­szonyaink között mindez mivel járna. A konszenzuson alapuló politizálásnak pedig a nemzetiség háza táján az utóbbi két­­három választások közötti ciklusban csak halvány jelét tapasz­taltam. Talán ott a legelején... Talán ha összmagyarságban tudnánk még gondolkozni, s nem a koncepció és stratégia nélküli kapkodás jellemezné a „gyerekcipős” és a nagypolitika „vegyülékével” jellemezhető politizálásunkat, melynek különös ismertetőjeleként a sértő­dött bosszút hozhatnánk fel, és a hatalomgyakorlást minden­áron. A fenti dilemma a mostanra ténylegesen is kialakult fele­más helyzetre utal. Rossz indulást előlegez, megosztottságun­kat is elővetíti. Az immár 8 éve tartó perpatvart, bár jobban szükség lenne valamire, ami az egység felé mutat. A minimá­lisra fogyatkozott muravidéki magyarság valós érdekeit szem előtt tartó közös gondolkodásra és közös akaratra. Különösen most, amikor Európa kapui kitárulnak előttünk. Mely bizonyá­ra nem a mennyországot fogja jelenteni számunkra, de talán nem is a poklot. • -ce Szerkesztőség: Horváth Ferenc, Király Meseliő Jutka, Solarič Nad Klára, Tomka Tibor, Koncs Attila Felelős szerkesztő, igazgató: Bence Lajos Technikai szerkesztő: Meseliő Ladislav Szerkesztőségi titkár: Lebar Vesna Kiadja a Magyar Nemzetiségi Tájékoztatási Intézet - Lendva Szerkesztőség: 9220 Lendva, Fő u. 124., tel: 02/ 5776 - 180, telefax: 02 / 5776 - 191, E-mail: nepujsag@sidl.net Ára: 120 SÍT, Előfizetési díj: harmad évre (4 hónap) 1.500 SÍT, egész évre 4.500 SÍT, külföldre: 50 EUR, tengerentúlra: 100 CAD Folyószámla: 51900-603-32099 Agencija RS za plačim­i promet, nadziranje in informiranje, enota Murska Sobota A Népújság azok közé a nyomtatási termékek közé tartozik, amelyek után 8,5%-os általános forgalmi adót kell fizetni. Ez a szám a Tiskarna Florjančič nyomdában készült 2000 példányban. Levilágítás: Repro studio, szedés és tördelés: Népújság. NÉPÚJSÁG 2003. január 9. IRÁNYTŰ« A nemzetegyesítés ügye bizonyos időre elnapolva Elkészült A határon túli magyarokról szóló törvény leg­újabb változata, adta hírül a sajtó és az elektromos média az ünnepek utáni első számaiban. A dolog csak azért érde­kes, mert a minimálisra tervezett módosításból mára a tör­vény gyökeres átrendezése várható, mert nem „eurokonform”. Tudtuk, többször is leírtuk már, hogy nem számunkra lesz fontos a törvény életbe lépése. Sőt, azt is tudtuk, hogy rövid távon érezteti majd hatását nálunk. Amennyiben 2004- ben országunk az Európai Unióba felvételt nyer, a státustör­vény hatályát veszti. Arról is tudomásunk volt, hogy a törvényt nem nézik jó szemmel azok, akik valamilyen módon sárosak a témában. A státustörvény „diszkrimináló” jellegét sem azért tartják annak, mert a minimális anyaországi támogatás olyan mértékű lenne, hogy azt egyesek gazdasági gyarapo­dásuk fő pontjának tekinthetnék. Nem. Hanem az zavarja a szomszédokat, hogy nem lehet már a kisebbségi magyarokat nyomorban tartani. S az ebből való felszabadítás után autonómia-igényeik is nőnek. Ezekhez is történelmi példát szolgáltattunk. Példának okáért a Kossuth-Széchenyi-vita egyik sarkalatos eltérését lehetne felhozni. A vitatkozó felek, a magyar történelem ta­lán két legnagyobb alakja éppen a reformkorban fejtették ki nézeteiket a magyarországi nemzetiségekről, szerbekről, szlo­vákokról, románokról stb. Kossuthnak az volt a véleménye, hogy a magyarországi körülmények demokratizálódásával a nemzetiségek elégedettek lesznek saját sorsuk jobbra for­dulásával, s természetszerűleg magyarokká válnak. Ezzel szemben Széchenyi azt hangoztatta, hogy a demokratizáló­dás inkább növelni fogja a nemzetiségek szabadság- és füg­getlenedési vágyát. A történelem ezúttal nem Kossuthot, hanem néhány évtizeddel később az általa „legnagyobb magyarnak” nevezett Széchenyit igazolta a trianoni béke­diktátum elkészítése folyamán, amikor a Kis-Antant formá­ció területi igényeinek alig tudott eleget tenni a Népszövet­ség. Kovács László külügyminiszter az egyik Nap-keltében az újságírói kérdésre válaszolva a szomszédos országok stá­tustörvényeiről elmondta: azért elfogadhatók, mert nem tesz­nek különbséget egy adott ország állampolgárai között. Te­hát országon belüli dolog marad. Érdekes, én azt hittem, hogy a szerbek, a románok és más hasonló törvénnyel ren­delkező szomszédok a határon túli nemzetrészek megsegíté­sére találták ki a törvényt. Mert másképp értelmetlen az egész. De az is lehet, hogy Európában még nem ismerik a pozitív diszkrimináció elvét, esetleg a kisebbségi ügyekkel sincsenek teljesen tisztában? Egy azonban most már bizo­nyossá vált: a határok eltűnése nem minden esetben jelent felhőtlen megoldást. Integrálódásunk a nyomtalan beolva­dás esélyét is magával hozza. Ez pedig egy talajvesztett ki­sebbség esetében tragikus is lehet. 3

Next