Népújság, 2011. július-december (55. évfolyam, 27-51. szám)

2011-07-07 / 27. szám

munkalátogatásával egyben kifejezve, hogy Magyaror­szág nagyobb odafigyeléssel kíséri a kisebb határon túli magyar közösségeket is. Ilyen szellemben vezette az ülést Potápi Árpád János, a bizottság elnöke is. Az ülés bevezető részében Göncz László nemzetiségi parla­menti képviselő tájékoztatót adott a szlovéniai kisebbségi törvény tervezetéről, majd a nemzetiségi intézményve­zetők, egyházi és politikai képviselők mutatták be intézményüket, szervezetü­ket. Horváth Ferenc, a mu­ravidéki magyar közösség tanácsának elnöke ismer­tette a rábavidéki szlovén kisebbség és a muravidéki magyar nemzeti közösség között kötendő, már aláírás­ra készen álló együttműkö­dési egyezményt, majd szó esett a szlovéniai népszám­lálásról és a honosításról is. Josnak nevezte a kisebbségi önkormányzatok úgyneve­zett társalapítói státusának pontos rendezését is. Mind­kettő esetben a nemzetiségi törvény hozhat megoldást. A nemzetiség, a kétnyel­vűség finanszírozását illető­en hasonló véleményen volt Anton Balažek polgár­­mester is, aki kifejtette, a területet szabályozó kü­lönböző törvények ellent­mondásosak, így üdvözli az esetleges módosításokat. A polgármester elmondta, kétnyelvűség címén a köz­ség egyre kevesebb pénzt kap - emellett az állam már 2 millió euróval tartozik a községnek -, majd csatla­kozott Halász Albert véle­ményéhez, miszerint át kel­lene tekinteni azt is, melyik kisebbségi önkormányzat - olasz és magyar egyaránt - mennyi támogatást kap, mert biztos, hogy éppen a legnépesebb lendvai kap­ja egy nemzetiségi főre a legkevesebb pénzeszközt, s közben itt van a legtöbb működő intézmény is. A következőkben az in­tézmények igazgatói szó­laltak fel, szóba kerültek a tervek, az önkormányzat felé támasztott elvárások. Tomka Tibor____________ tibor.tomka@neouisaa.net M A kisebbségi gazda­sági alap már évek óta nem tölti be feladatát, az úgynevezett „kisebbsé­gi kölcsönök” rendszerét már számtalan esetben támadták a kisebbségi po­litikusok. Jelenleg is több módosítást javasolnak, az illetékes kormányhivatal viszont másként látja a helyzetet. A magyar nemzetiségi parlamenti képviselő a magyar önkormányzatok támogatásával a területet illetően teljes átszervezést javasol, többek között né­hány állami kompeten­cia átruházását az olasz, illetve a magyar csúcs­szervezetekre. Az illetékes kormányhivatal (SVLR) viszont úgy gondolja, min­den a legnagyobb rend­ben van, a területen nincs szükség módosításokra, az állami kompetenciák átruházása nem javítana igazán a terület hatékony­ságán, csak tovább növelné az adminisztratív terheket. A magyar képviselőnek válaszolva az SVLR igazga­tóhelyettese, Igor Strmšnik kifejti azt is, hogy a kisebb­ségek a jelenlegi rend­szerben kellően vannak képviselve, itt sincs szük­ség változtatásra, ahogy nem tartják jó ötletnek azt sem, hogy az illetékes úgynevezett rilinicai alap adminisztratív-tájékoz­tató irodákat nyisson a kétnyelvű területeken. Az említett kormányhivatal a megoldás érdekében konk­rét fejlesztési projektek társfinanszírozását látja célszerűnek, ezek javas­latait pedig a kétnyelvű terület gazdasági szerep­lőitől várják. A levél tartalmát illető­en Göncz László nemzeti­ségi parlamenti képviselő az illetékes tárcavezető­höz, Boštjan Želišhez írt levelében kifejti, az eljá­rást inkorrektnek tartja, különösen azért, mert a kisebbségek képviselői az elmúlt hónapokban többször tárgyaltak az em­lített hivatal képviselőivel és közösen törekedtek a jobb megoldás megtalálá­sa érdekében. A képviselő szerint a levél tartalma pontosan mutatja, hogy az egész területen eddig mi­ért volt pangás, illetve azt, hogy az erre vonatkozó alkotmányi rendelkezést egyszerűen figyelmen kí­vül hagyják. A képviselő magyarázatában kifejti, a községeken belül mű­ködő nemzetiségi bizott­ságokban a kisebbségek nem tudják érvényesíteni érdekeiket, ezek a bizott­ságok inkább formális jellegűek. A képviselő fi­gyelmeztet arra is, hogy a kisebbségi gazdasági alap kérdését már több ízben megvilágította a parlament nemzetiségi bizottsága is, itt is azt állapították meg, hogy különösen az utóbbi évtizedben a területen pangás jellemző, a keret­összegek csökkennek, a kölcsönök évről évre veszítenek versenyképes­ségükből. A kisebbségek viszont ezzel szemben úgy gondolják, a nemzeti önkormányzatok, a nem­zetiségi csúcsszervezetek nem kezelhetők harmad­­osztályú partnerként, az állami kompetenciák át­adását pedig az Alkot­mány, illetve a törvények is biztosítják. A képviselő szerint a magyar kisebb­ségi önkormányzatok nem szeretnének mást, mint azt, hogy saját gazdasági alapjuk megteremtésének tényleges szereplői legye­nek, tehát a tárgykörben tartalmi döntéseket, ha­tározatokat hozhassanak. Az állam nem ad át kompetenciákat? NÉPÚJSÁG 2011. július 7. K­luraviriok Folyamatosan bővül az előrehozott választásokat sürgetők tábora Júniusban nemcsak a nyári meleg fokozódott, hanem a szlovéniai politikai élet hőfoka is. A népszavazások ered­ménye, amely főképpen a nyugdíjreform vonatkozásában különleges súllyal bírt, a jelenlegi szlovén kormánykoalíció szempontjából teljes kudarcot jelentett. Aligha férhet kétség ahhoz, hogy a népszavazásra „utasítható” tartalmak tekin­tetében távolról sincs minden rendben, és szükségszerű lenne ezzel kapcsolatosan az erre vonatkozó alkotmányi rendelkezések módosítása. Hiányzik azonban ehhez az Országgyűlésben a kétharmados többség. A kialakult helyzet következtében folyamatosan bővül az előrehozott választásokat sürgetők tábora. Az elkép­zeléstől maga Pahor kormányfő, a jelenlegi legnagyobb parlamenti párt elnöke sem zárkózik már el, azonban ezzel kapcsolatosan rendszeresen hangoztatja, hogy arra csak pontosan kiszámítható módon kerülhet sor. Arra azonban már nincs semmilyen garancia, hogy a következő hetek, hónapok forgatókönyve a megtizedelt kormány szándékaival összhangban zajlik majd... Az Országgyűlés júniusi plenáris ülésének egyik kulcsfontosságú kérdése a családtörvénykönyv elfoga­dása volt. Különböző civilszervezetek tiltakozása ellenére e fontos jogszabály támogatást kapott és az Államtanács sem szavazott vétót ellene. A folyamat azonban ezúttal sem zárult le a törvényalkotó testület székházában, mert civilkezdeményezésre erőteljes aláírásgyűjtés indult a tör­vény népszavazáson történő megmérettetésére. Az eddigi tapasztalatok alapján aligha várható, hogy a népszerűtlen kormány által beterjesztett törvény általános társadalmi támogatást nyerjen. A júniusi ülésszak keretében első olvasatban tárgyaltuk a közszolgálati tevékenységről szóló törvény javaslatát. Nemzetiségi szempontból - egyebek mellett - javasoltuk, hogy a jogszabály rendelkezései keretében a nemzeti önkormányzati közösségek hatáskörét következetesen kell rendezni, az említett nemzetiségi szervezetek esetében gyakran jelentkező társalapítói státust a jelenleginél ponto­sabban szükséges szabályozni. A választási törvény módosításához nem volt meg a szükséges kétharmados többség, ami sajnos azt jelenti, hogy a nemzetiségi országgyűlési képviselők megválasz­tására vonatkozó Borda-rendszer általunk javasolt megvál­toztatására sem kerülhet sor. Mindenképpen eredménynek tekinthető, hogy a bi­zonytalan politikai helyzet ellenére, az általános nemzetiségi törvény elfogadása érdekében további aktivitások folynak. A törvény szövegét készítő, operatív munkacsoport a tör­vény munkaszövegén erőteljesen dolgozik, így mégis van arra esély, hogy az ősz folyamán a tervezet elkészüljön. Az Országgyűlés nemzetiségi képviselőcsoportja ezt továbbra is az egyik legfontosabb feladatának tekinti. Végezetül még arról szólunk, hogy a Muravidék gazda­sági fellendítését szorgalmazó törvény megvalósítása első évének beszámolóját tárgyalta az Országgyűlés illetékes bizottsága. Megállapítható, hogy eredmények és hiányos­ságok egyaránt tapasztalhatók, ezért fontos lett volna, hogy e témáról plenáris ülésen is tárgyaljunk. A koalíció képviselői - ezúttal a kilépett pártokból delegáltak is - más véleményen voltak... 3

Next