Népújság, 2017 (61. évfolyam, 1-52. szám)

2017-01-05 / 1. szám

ilyzet 2016-ban olyan állapotban­­, de a magyar közösség vezető­ségével már áttekintettük a javaslatot, és különösebb tartalmi ellenvetéseket nem tapasztaltam. Jelenleg az olasz közösség még ott áll a megállapodásunk mögött, miszerint az első változatot nem támogatták, az újat viszont ilyen tartalommal igen, de természetesen erről az oldalról sincs még hivatalos megerősítés. Az új törvényjavaslatról meg­állapodtunk Cerar minisz­terelnökkel, aki maga java­solta, hogy a nyári szünetig ezt hozzuk tető alá.­­ A sajtó ugyan már beszámolt az új nemzeti­ségi törvény javaslatának tartalmáról, mégis arra kérem, röviden összegezze ennek a lényegét.­­ A tervezet öt, nagyság­rendjében igencsak külön­böző, de mégis egyenrangú, nemzetiségileg fontos tételt szabályozna. Az első és terjedelmében egyébként a legnagyobb rész a nemzeti közösségekről szóló eddigi törvényt helyettesítené. A jelenleg érvényes törvény már nagyon elavult, jófor­mán egyik cikkelye sem áll be, az utóbbi napokban arról értesítettek, hogy ezt is megnyitnák, módosítanák, és itt is javasolnak megol­dást, amely véleményem szerint azonban nem jó. Természetesen itt is erélye­gazdasági alap kérdéskö­rét, hasonlóképpen, mint ahogy rendezi a regionális pénzek esetében, és ren­delkezne a privatizációból becslésem szerint az elmúlt két évtizedben fennmaradt 8-9 millió euró sorsáról. Rendeznénk a törvényben a nemzetiségi RTV prog­ramok mostani szintjét és egyben a nemzetiségi írott sajtó státuszát, stabilitását, illetve szabályozná, beiktat­ná a különböző ellenőrző mechanizmusokat is a nem­zetiségi jogokat illetően, ami kitöltené az űrt a kiváló normatív, törvényi szabá­lyozás és a silány operatív megvalósítás között.­­ Az utóbbi években sokat beszéltünk a kor­mánynak a nyelvpolitikát, a közszféra kétnyelvűségé­nek hatékonyságát növelő intézkedéscsomagjáról, amely csak nehezen hoz eredményeket. Mi a véle­ménye a kérdésben? - Úgy gondolom, hogy ezen a területen is megmoz­dult valami. Ha a minisztéri­umoktól, Ljubljanától lenne függő a dolog, akkor nagyon gyorsan megoldódna. Saj­nos a rendszerbe egy több évtizedes rossz tapasztalat rögzült be, amely alapján mindenki tudta, mit ír elő a rendszabály, de ezt gyakor­latilag senki sem tartotta be. Ez nagyjából ma is így van. Alapvetően az a baj, hogy helyi szinten nincs meg a kellő őszinteség, amely a felső szinteken már meg­van, ugyanis sem a magyar, sem az olasz közösség nem jelent semmilyen veszélyt a szlovén államra, sőt ezek a közösségek teljesen in­tegrálódtak a többségbe, Szlovéniát tartják a ha­zájuknak. Az őszinteség hiánya helyi szinten ab­ban nyilvánul meg például, hogy a központ felé küldött beszámolókban minden a törvények szerint van, például formálisan megfelel mindenki a munkahelyi kiírásnak, miközben helyi szinten pontosan tudjuk, hogy ez nem igaz. Ehhez párosul még az is, hogy abban az esetben, ha erre figyelmeztet a magyar kö­zösség, akkor ezt azonnal bomlasztó, együttélést ve­szélyeztető, nacionalista megnyilvánulásnak, folya­matnak próbálják beállítani. Sajnos ebbe ez egészbe a magyarság már belefáradt, belefásult, az intézménye­sített kétnyelvűség nem működik, ezzel pedig évről évre csökken a nemzeti kö­zösség ilyen igénye is. Eze­ket a problémákat próbáljuk előadni az illetékes állami szerveknek, amelyek ezt sajnos kevésbé értik, mert úgy gondolják, a rendszer teljesen normálisan mű­ködik, a helyiekben pedig van egy negatív megrögző­­dés, illetve védik a meglévő állapotot. Emiatt jelentős előrehaladásról sajnos nem beszélhetünk. Igaz, hogy a kormány részéről megvolt a hajlandóság, de sajnos egy furcsa körforgásban vagyunk, amelynek sosincs vége. Sajnos egy ilyen kicsi közösség esetében, amely már a kisebbséggé válás pillanatában igazából a megmaradás kritikus zó­náján kívül állt, ez nagyon problematikus. Éppen ezért minden kezdeményezés, amilyen ez is, csak üdvöz­lendő, mert biztos, hogy nem negatív irányba vezet. „Helyi szinten nincs meg a kellő őszinteség, amely a felső szinteken már megvan...” már, és helyette egy olyan tervezeten dolgozunk, amely egyértelműen ren­dezi a nemzeti közösségek szervezettségét, beleértve a községi önkormányza­tok és a csúcsszervezetek közötti kompetenciákat, viszonyrendszerét, belső szervezettségét és nem utolsó sorban a finanszí­rozást is. Ez a közelmúlt­ban oly sokszor előkerült közvetlen finanszírozás, amely leginkább a községi önkormányzatokról szóló törvény „megnyithatatlan­­sága” miatt maradt el. Köz­ben fellépünk, hogy ezt a kérdést már itt, az alapoknál megoldjuk. Nagyon jó lenne ugyanis, ha nem kellene alkalmaznunk az új nemze­tiségi törvény „lex specialis” mivoltát, amely ugyebár felülír minden egyéb tör­vényi rendelkezést. Az em­lített mellett az új törvény szabályozná az úgynevezett vétójogot, rendezné ennek hatását a nem kifejezetten nemzetiségi törvények ese­tében - amikor mondjuk csak egy-egy cikkely szól a nemzetiségről. Rendezné az új törvény az úgynevezett 3 NÉPÚJSÁG 2017. január 5. ifinvfitiség

Next