Népújság, 1991. március (43. évfolyam, 42-63. szám)

1991-03-01 / 42. szám

8 OLDÁS - NÉPÚJSÁG — Van-e képviselője az RMDSZ-nek a magyar többségű megyékből úgymond elüldözött románok ügyét vizsgáló parla­menti bizottságban? (Marosvásár­hely 1­4-es körzet). — Az említett parlamenti bi­zottságban az RMDSZ-t Csiha Ta­más szenátor (jogász) és Takács Csaba képviselő (mérnök), — az első nagybányai, a második vaj­­dahunyadi illetőségű — képvise­lik. — Segítheti-e a gázszerelést C­sittszentiványon az RMDSZ, te­kintettel arra, hogy ez a problé­ma a környéken mindenütt megoldódott? (Csittszentiványi RMDSZ). — Választóinak érdekvédelmét szolgálja az RMDSZ, tehát sze­nátoraink és képviselőink szóvá teszik különböző fórumokon a Választóinkat ért jogsértéseket, közbenj­árnak ezek orvoslása ér­dekében. A gázprobléma ügyében szükség lenne a csittszentiványi polgármesteri hivatal által össze­állított dokumentációra, amelyből kiderülne, hogy e hivatal milyen erőfeszítéseket tett — lévén első fokon a legilletékesebb — a probléma megoldásáért, hogyan járt közben a gázvállalatnál, mi­lyen választ kapott, milyen okból kifolyólag nem oldódott meg az ügy. Ha nem lehetséges a helyi szinten történő megoldás, a do­kumentációt el kell juttatni az RMDSZ megyei székházába vagy a megyei prefektusi hivatal sze­­nátori irodájába. Mindezek után következhet az illető miniszté­riummal való kapcsolatfelvevés parlamenti interpelláció formájá­ban. Megjegyezném, hogy jómagam is ezt a formáját választottam a parlamenti közbenjárásnak, ami­kor a Maros megyei gázkiutalás ügyét sürgettem, különös hang­súlyt fektetve a nyárádszeredai lakóházak és kultúrház gázzal való fűtésének mielőbbi megol­dására.­­ Milyen törvényes előírások vannak érvényben a betegsza­badságok és betegpénz dolgában? Közbenjárhat-e az RMDSZ ilyen ügyekben? (Ember Rozália — Marosvásárhely). — Semmilyen változás nem történt, érvényben van továbbra is az 1965-ös évi 880-as számú Minisztertanácsi­­ Határozat. A kérdésből nem derül ki, hogy a kérdező konkrétan miben kér se­gítséget. Következésképpen kér­ném felkeresni az RMDSZ Ma­ros megyei székházát és a pon­tos kérdéssel a jogtanácsoshoz fordulni, aki megadja a kellő felvilágosítást. Az RZ­­DSZ januári, marosvásárhelyi fórumához beküldött kér­désekre KEREKES KÁROLY képviselő válaszol ígéretes indulás Magányosok klubja alakult, hétfőn Marosvásárhelyen. Majd­nem minden korcsoportból közel 70 személy gyűlt össze a kato­likus plébánia hittantermében. A szervező, indítványozó Ko­­pacz Imola pszichológus üdvö­zölte a jelenlevőket, majd is­mertette elképzeléseit a klub te­vékenységéről, működéser­ől. Pe­ris Teréz nyugdíjas a magányos­ság elleni „gyógyszer-receptként“ közismert alkotók műveiből idé­zett. Ahogy oldódott a hangulat, úgy születtek újabb és újabb ötletek a klub jövőbeni tevé­kenységére: tapasztalatcserék (kézimunka, főzés), irodalmi-mű­vészeti estek szervezése, közös teázás, kávézás, hétvégi hasznos kirándulások (gyógynövény gyűj­tés, gombaszedés). Hasonló klubok működnek már Magyarországon és hazai vi­szonylatban Szatmárnémetiben is. Megszervezésük, tevékenysé­gük, eddigi tapasztalataik mo­dellként szolgálhatnak az alaku­ló kluboknak. A tagság számba­vétele és a tevékenységi körök megszervezése az 1991 március 4-én 5 órától tartandó gyűlés­re vár. Az egybegyűltek érdeklődése bizonyította, hogy valóban szük­ség van egy ilyen jellegű klubra, ahol a különböző okok miatt magányossá vált emberek egy­másra találhatnak, támaszt nyújthatnak egymásnak, amire zűrzavaros mindennapjainkban oly nagy szükségünk van mind­annyiunknak. (vajda) Félrevaló falu Rava, mégis van a népnek szava... Mert most remélhetőleg nem verik be a száját, ha igazáért emel szót. Csakhát nagyon későre jött a megváltás, a falu elörege­dett, kihalt, kis kultúrtermébe, melynek egyetlen villanyégője sincs, alig 25—30 ember gyűlhe­tett egybe, hogy a földtörvény­nyel kapcsolatos tudnivalókat meghallgassák s eltanácskozzák a mintegy 240 hektárnyi, egykor négyes ugarhatár dolgát. A ven­dég ezúttal Mihály József, a KGP megyei elnöke volt, s termékeny párbeszédet alakított ki, jelen­léte önbizalmat, erőt kölcsönzött ezeknek az elszigeteltségükben is önérzetes, kemény sorsú em­bereknek. Folyton az volt az ér­zésem, nem is Bavában, hanem Bözödön vagyok (persze, mert ott már jártam), egy völggyel feljebb, de ugyanannak a pár­huzamosnak a másik vonalán, annyira egyezett a terep konfi­gurációja, a házak építésmódja (mely azért már jelzi a szászok­tól szerencsésen beszüremlett hatást, vastag kapulábaikkal őr­ködő téglaházak formájában: az én házam az én váram). Adorjáni Levente unitárius lelkész szíves közlése szerint mintegy 330 magyar van Dávid Ferenc hitén, s velük együtt, mellettük próbálja boldogulását mintegy kétszáz cigány ember, akik sokkal mozgékonyabbak, mert hiszen már megvolt a far­sangi cigánybál is a múlt szom­baton. A 132 házszámot ismerő falu félezernél alig valamivel több itt — állandó lakosa tehát végre visszakaphatja földjét: a­­kinek nem volt, az is kap(hat). A faluban kéttanerős iskola mű­ködik, Nagy János és Adorjáni Ferenc oktatják a 28 nebulót. Lenne helye óvodának, volna vagy 17 ilyen korú gyerek is, de nehezen lehet beóvodázni ő­­ket, mert nagyobb részük cigány ajkú, s a szülők nehezen szok­ják meg, hogy naponta be kell hozni tisztán, rendesen a ki­csit. .. A falu legidősebb embe­re a 88 esztendős Izsák Dezső, háromévi fogság után került volt haza tova Novgorodból, s megtartotta a jó isten, itt üldö­gél, mellette a fia, aki azonban az égvilágon semmilyen „funk­ciót“ elvállalni nem akar, mint ahogy nem kapacitálható néhány más fiatalember sem. Miklós Mózes sem, aki pedig a legfiata­labb, s jól látja a dolgokat, a jövőt; igaz, hogy az emberek mind „lefelé néznek“, azaz a jobb határrészből kívánnák visz­­sza a földet, amely a völgyi részben fekszik, itt zsírosabb a talaj. Kecskés Árpád huncut kissé­ ekét követel, ám csakha­mar kiböki, hogy őneki van, nem magáért fáj a feje. Izsák Jenő bácsi elmondta: már har­madik napja dolgoznak a terü­letek tisztázásán a mérnök úr­ral, csakhát egyik-másik esetben bizony nehezen kibogozható a csomó, hiszen maguk a téeszek is gyakran többet „jelentettek“ a gyenge, legelőnek való terü­letből, csakhogy csökkentsék va­lamivel a rájuk rótt tervet. De az eredeti osztályrészből kell ki­indulni, a falu visszaáll a régi határába, s ezt kell pontosan felmérni, mondja Mihály József. Pereg a szó, az asszonyok ke­vesebbet szólnak, ők itt sem vesztegetik az időt, ujjaik között serényen fonódik a szalma, ka­lappá már nem ők, hanem a megbízóik varrják össze; gondo­lom, lesz keletje a nyáron s ezu­tán mindig a jó szalmakalapnak. Furcsa azért a világ, az élet; ötvenháromban úgy nyomták be a népet a kollektívába, hogy lé­legzethez sem jutott, a „lamu­­rálás“ fizikai módszerei aztán félévszázadon át „finomodtak“, de sosem maradtak el. Akkor arról „kellett meggyőzni“ a né­pet, hogy vállalja a kolhozosu­­tás elállatiasító nyomorúságát — ma meg alig lehet rávezetni a szabadság ízére, a parasztember él a gyanúperrel, hogy megint valami nagy disznóság készül ellene. (Magam, efféle ivadék lévén, osztom a nézetét, de: mi­csoda félelem, génjeinkbe bun­kózott iszonyat keltette ezt a „tartózkodást“ jogos birtokaink visszavételétől!). Mennyi szoron­gás szűköl a tudatalattinkban, s akik ezt ösztönösen „tudják“, állandó bumfordizálási kampányt folytatnak az egyszerű ember ellen. Ravában is nehéz lesz a ta­vasz, ismét „vajúdó idők küszö­bén“ téblábolunk (csak mostmár, úgy néz ki, tébláb nélkül, vagy csak fél téblábbal...) Bizonyára hazajön néhány fiatal, de aki a városi kényelemhez szokott, ne­hezen tér vissza a kapa, kasza nyeléhez, nem vállalja a vér­hólyagot a tenyerébe. Hogyan fog hát megújulni a falu, a fa­lunk, hiszen ez az őssejt, mely mindig feltöltötte élettel a vilá­got, most maga is halódik... Sajnálatos, hogy csaknem minden faluban kerül mostanság is nem egy olyan felelőtlen ember (ha az), aki zavart, fölös bonyodal­mat kelt, s finom kis mellédu­­málással veri félre a harangot, nehogy a szerencsétlen falusi em­ber valahogy végre valami biz­tosat tudjon a tulajdon sorsá­ról, jövőjéről. A kultúrigazgató tanító úr sze­rint nincs fiatal, akinek egy (ak­­kármily rövid) műsort be lehetne tanítani (holott a negyvenes é­­vekben ezres lélekszámmal­ kel­lett számolni!), a Hargita együt­tes járt náluk „legutóbb“ mű­­sorral (89-ben), a kollektivizálás­kor iramodott meg úgy a falu, hogy azóta sem leli egykori ön­magát. Lakodalom tavaly októ­berben volt, azóta semmi. Teme-­­tés tavaly 7, idén már 2. Ke­resztelő? Három, a majoroknak, akik, bizony, mesterségüknél fogva nem a legstabilabb lako­sok, bár hasznuk úgyszólván felmérhetetlen. Andrási Istvánt választották meg gazdaköri elnöknek (egy bundás asszony elégedetten je­gyezte meg: jó, mert még cigá­nyul is tud!), a pénztáros (tá­vollétében szavaztak rá egyön­l­­tetűen) Nagy József lett. A kis­gazdák pártja egész sor olyan kedvező segítséget tud nyújtani az embereknek (vetőmagtól a szőlő- és gyümölcsfákon át a műtrágya, a gépek stb. beszer­zéséig), melyek nélkül csak ál­modozni lehet, gazdálkodni nem. Álmos, didergő java, szép templomoddal, harangozz termé­­keny békét elárult, árva s mé­gis feltámadó népednek... BÖLÖNI DOMOKOS Rendőrségi hírek Fázott... Az ember ugyebár olykor egy kis melegségre vágyik. Minden bizonnyal ez indíthatta Peter To­­sit, 30 éves szentpáli lakost is január 11-én, hogy (miután elő­melegített) behatoljon M. M. u­­gyancsak szentpáli lakos házába, s kényszergesse a nőt. S, hogy az nem akart kötélnek állni... hát eltörte a lábát. Aztán, hogy a melegedés nem sikerült, fel­­nyalábolt egy bőrkabátot, egy bundadzsekit meg egy bunda­sapkát s azzal távozott. Minden bizonnyal magára ölthette az említett bőrárut, mert annyira bemelegedett, hogy­­ az utcán több békés járókelőt bántalma­zott, betörte R. I. ablakait (a­kár csak itt 1500 lej) aztán szép csendesen lelépett. Hogy utol­ ne érjék. Mert ekkor már erősen melege lehetett. No persze, ez még nem zárja ki annak a lehe­tőségét, hogy majd a kánikulá­ban kellemes hűvösön elmélke­dik. Egy kis séta A 21 éves Berki Gavril múlt év márciusában unalmasnak tartotta a bukaresti katonásko­dást, s szépen lelécelt az egysé­gétől. Hazajött Dicsőszentmár­­tonba, ahol betört a Szabadság vendéglőbe (ha már úgyis sza­badságon volt), ahonnan 15 do­boz importsört „tett magáévá“, s hogy nem volt hova pakolni (az embernek végtére is nem le­het 15 zsebe) magával vitt egy táskát is. Hogy a dolog­ jól si­került, hát még betört imitt­­amott magánlakásokba is. Végül aztán elhelyezték. Előzetes letar­tóztatásba. S akkor kiderült, hogy van neki egy útlevele is. Igaz, hogy hamis (Buta Béla névre állítot­ták ki), de ahhoz jó volt, hogy háromszor utazzon Magyaror­­szá­gra vele. Innen is látszik, hogy ha valakinek hamis útleve­le van, jobb ha nem utazgatik furt-feszt vele. Valahol már ál­lapodjon meg. Bár én még min­dig azt hiszem, hogy a túlzott hiszékenysége miatt bukott le. Elhitte, hogy ha arra a vendég­lőre az van kiírva, hogy Szabad­ság, hát akkor az feltétlenül igaz is. Pedig igazán megtanul­hatta volna már, hogy ez n­e minden esetben igaz, összeálította BAKÓ ZOLTÁN Itáliai emlék (Folytatás az 1. oldalról) kill szuperáló­ vén Daciával. Község — azaz városka — volt az is, kétoldalt kis családi há­zakkal, hegynek tartó kertekkel; azokon túl: erdő. Az út dereka táján apró templom; előtte, ha nem tévedek: partizán-emlékmű vagy ilyesmi (második világhábo­rús helyi hős mellszobra), szem­közt velük meg csöpp parkoló­hely, egy műanyagból öntött, tö­kéletesen záró fedelű, kerekes szeméttároló mellé még épp el­fértünk. Oda húzódtunk hát, templomnézés után, a kocsi s a szeméttartály közé, mi is, elszív­ni egy cigarettát. Alighogy rágyújtottunk, fent­­ről, a meredek kanyarból hirte­len egy kis, zárt teherkocsi buk­kant fel, hátulján két sötétkék overallos, vászonsapkás, fehér­­kesztyűs (!) úriemberrel, és meg­állt előttünk. A két gentlemen lelépett a kocsiról, és a kerekes tartályt némán, nesztesen gördí­tette a kocsi mögé. Az emelő hang nélkül emelt, halk sipp­­suppot hallottunk, azzal már ott is volt mellettünk megint az ü­­re­s tartály (amely pontosan u­­gyanolyan volt, mint nem üre­sen). De még kettőt se szívtunk a cigarettánkból, még el sem ült a völgyben a kocsi zaja, amikor ugyanolyan villámgyorsan, u­­gyancsak fentről, megjelent egy másik — ugyanolyan — kocsi, a­­zon is két fehérkesztyűs stb. fér­fiú, azok is leugrottak, odaléptek, fogták, tolták — nem tudtuk, mire vélni. Verseng, rivalizál két vállalat, hogy melyik nyerje el a megbízatást a szemételhordás­­ra? Ösztönös emberi szolidaritás­ból, hogy ne fáradjanak immár hiába, oda szerettem volna szól­ni nekik: „elvitték már!“ — De mire gyatra olasztudásom mor­zsáiból összeszedegettem volna az ide illő igét, időt, személyt, ra­got, a portalan, szürke műanyag­tartályt már megragadta és fel­emelte a gép, ám fülünket ezúttal nem halk sipp-supp, hanem kelle­mes liccs-loccs hangja ütötte meg, orrunkat­ pedig valami ü­­dítő, finom, nem is Amo-, ha­nem zöldalma vagy direkt Fa­szappanra emlékeztető illat. Megértettük. (S örültünk, hogy nem „szóltunk“). A makulátlan műanyag-tar­tályt itt ki szokás mosni. Fertőt­lenítik. Méghozzá illatosra . Szerencsére nem ejthettük le állunkat a földig, szánk el lévén foglalva a cigarettánkkal. S mire a megkezdett slukkot leszívtuk volna, ennek a második, halk autónak sem volt már nyoma sem. Ha most már valakit, ezek u­­tán, vigasztal az, hogy másnap Firenzében, a Medici-kápolnában, vastag por borította a valuta­hoza. Michelangelo-szobrokat , meg mindent (fain firenzei vá­sári port fényképezt­ek-fümeztek, színesben, a világ turistái; azóta, hallom, kitiltották a városból az autóforgalmat, tehát kisebb a por), vagy hogy harmadnap, Ró­mában, a Mózest őrző templom bejárata körül, a széles lépcső­soron, az előtérben és a glécé­­árusok bódéival teli téren egy­aránt több hetes „nemzetközi“ szemétben gyönyörködhettünk; fiam 1979-es diafilmjein, meg magam is láthattam a hamisítat­lan — és korántsem festői, még szemnek is szagos! — nápolyi koszt, annak csak azt mondha­tom: Észak ezek szerint Olasz­országban is tisztább, kulturál­tabb, fejlettebb, _ „Európább mint Dél. Ugyanis: gazdag '' ' — Ám azt szeretném én látni,­­ hogy valaha is Észak koszosod­­jék vissza. Dél mintájára, tehát példáid Pietrasanta meg környé­ke „utánozza“ Nápolyt,­­és ne for­dítva. Idővel, lassan, persze. Pénzzel — és kultúrával! Míg nálunk, a jelek szerint, épp efféle történik. Visszafejlődés. Mert van nekem vásárhelyi em­lékem is, a gyermekkoromból. Ami rég volt. (folytatjuk) Pénteken, március 1-jén, a MADISZ székházban, Rózsák te­re 26 sz., 14-es terem, ismét Tea­délután. A rendezvény keretén belül folytatódik dr. Ander Zol­tán, egyetemi konzultáns pro­fesszor tanulságos előadása, ami után hangulatos bulit rendezünk. Mindenkit szívesen várunk, 18 ó­­rától. A civil társadalom esélyei címmel folytatódik a Csíkszere­dai Kommunikációs Antropológiai Munkacsoport (KAM) előadás­­sorozata. Pénteken délután 4 ó­­rától Magyari Vincze Nándor tart előadást a MADISZ székházában... (Rózsák tere 26 szám), az első e­­­melet 11-es termében. Mindkrt érdeklődőt szívesen várnak. (V)

Next