Népújság, 1991. június (43. évfolyam, 107-127. szám)

1991-06-01 / 107. szám

Nem értem (Folytatás az­­ oldalról) és ugyanakkor állítson kopjafá­kat a Szárazajtón, Gyantán és Csíkszentdomokoson kivégzett magyarok emlékére“. Nem vitás: Ördögkúton és ép­­pen magyar k­atonák garázdálkod­tak és lőttek 1940 őszén. Ez a mi pászmánk. Az idézett elnöki be­vezető azonban azt a félrevezető, megtévesztő — hamis — látsza­tot sugallja, hogy az 1944 őszén Száraza­jtán, Gyantán és Csik­­szentdomokoson elkövetett gyil­kosságok is a mi számlánkra írandók. Holott ez utóbbi helysé­gekben köztudottan a román Ma­­niu-gárdisták fejeztek le ártatlan székely-magyarokat. Hát nem a román nemzetnek lenne (lett vol­na) erkölcsi kötelessége itt — a mi kopjafáinkat virágokkal sze­gélyezve —■ valaminő bei­smer­ő­­jóvátevő gesztussal munkálni a lelkek békéjét? A viszonosság jegyében? Ha már minket oly sokszor felelősségre lehetett (s le­het) vonni Ördögkútért, Ippért? De egyáltalán: mi értelme van a fél évszázaddal ezelőtti véres tragédiák folytonos emlegetésé­­nek? A szakadatlan számonkérés­nek? (Azon túlmenőleg, hogy ek­ként lehet mesterségesen nacio­nalista-soviniszta gyűlölködést szítani az egymás mellett élő né­pek és nemzetek — románok és magyarok — között.) Vagy még távolabbi idők mélységeibe vis­­­sszanyúlva: helyénvaló-e, illendő-e régmúltbeli öldöklő harcok, belső viszályok áldozatainak porladó csontjait bolygatni szüntelenül? Amennyiben igazán társnép, társ­­nemze­t kíván lenni e honban ma­gyar és román ... Nem értem továbbá, miért csak az RMDSZ-be tömörült szerveze­teknek, a romániai magyar egy­házaknak kellene ■ megkövetni­ök Kolozsvárt a zsidó k­épet a máso­dik világháborús holocaust miatt ■— miként a már említett elnöki bevezető javasolja. A magyar nép (beleértve persze a romániai ma­gyarságot is) ezekben az elmúlt évtizedekben számtalanszor és nyomatékosan kifejezésre juttat­­ta, hogy egyértelműen elítéli az egykori fasiszta zsidóüldözéseket, a deportálásokat. De csupán É­­szak-Erdély területén lett volna zsidóüldözés mifelénk a huszadik században? Ismét csak nekünk kell nyilvánosan bocsánatot kér­­nünk? Mal alias Carl Cartea neagra — faple si documente — suferin­­tele evreilor din Románia. 1940— 1944 című, Buka­estben 1940-ban megjelent könyvéből tudjuk. ..Ro­mánia zsidó lakosságából, amely 1940-ben mintegy 760 000 lelket számlált, 400 000 embert öltek meg. Ebből mintegy 265 000 áldo­zat a román kormány felelősségét terheli, a többiért — az észak­erdélyi lakosokért — a magyar kormányt terheli a felelősség“. Mindemellett az is történelmi tény, hogy a magyar kormány jobbára az ország teljes német katonai megszállása után, német parancsra deportálta a zsidó­ la­kosságot (amelynek kiirtását a németek végezték el haláltábo­raikban), ellenben Antonescu marsall Romániájában és a ro­mán katonai közigazgatás alatt álló Transznisztriában „német segítség nélkül“ végeztek a több mint negyedmillió zsidóval. An­­tonescuból, akinek kivégzése óta kerek 45 esztendő telt el, ma „nemzeti hőst“ igyekszik szobo­­rítani a szélsőjobboldal. Köny­vek méltatják „érdemeit“. (De ezeknek a köteteknek a szerzői nemigen idézik Matatias Carp súlyosan leleplező adatait.) Akkor hát, mégis, lenn­nek ki­­mondottan „magyar bűnök“? Nem értem . . . m / / / / / / « / / / / / / / / . v / / / / / / / / / / / / / / / / / w / / j M­A­D­IL F­E­L­H­ÍV­Á­S A Magyar Diákok Iasi-i Ligá­ja (MADTL) szeretettel hívja fel a felvételiző diákok figyelmét a következőkre: 1. A romániai­­ magyarság érde­­ke, hogy minél­­ több legyen a magyar értelmiségiek száma. 2. A magyar nyelvű felsőokta­tás bevezetésének­­ kudarcával mindannyian tisztában vagyunk. 3. Hajlamosak a fiatalok arra, hogy néhány népszerű városba tömörüljenek, figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy egymás előtt vágják el a­ siker útját. 4. A iaşi-i egyetemek szakmai felkészítés szempontjából nem maradnak el az ország többi fel­sőoktatási intézményeitől, és rá­adásul bejutni is könnyebb. 5. A többi magyar kulturális élettel rendelkező várossal szem­ben, nekünk megvan az az elő­­nyünk, hogy itt mi magunk va­gyunk a romániai magyar kultú­ra képviselői, és ahhoz, hogy megmaradjunk, és hagyomá­nyunkat továbbvigyük, utánpót­lásra van szükségünk. Az „aranykeresőket“ segítjük a beiratkozásnál. További informá­ció az alábbi címen: Liga Studentilor Maghiari din Iasi (MADTL) Str. Cuza Voda nr. 38 6600. IASI i Merre tart a kórusm­ozgalom ? ! “ Mint arról lapunkban már be­számoltunk a X. Nyárádmenti­­ Kórustalálkozóra a bejelentkezett­­ 29 kórusból 27 meg is jelent, másfél ezer dalos élvezhette a­­ közös énekl­és gyönyörűségét má­­­­jus 5-én. Nos, tíz nappal később , ismét Nyárádszereda volt a gaz­­­­dája annak a tanácskozásnak, melyen elemezték a kórusfeszti­­­­vál eredményeit, persze nem a­­ „Megéneklünk“ stíljében, hanem sokkal “ nyítottabban, felelősen, őszintén. Ezúttal mintegy húsz személy tartotta fontosnak a megjelenést, karvezetők, művelő­désszervezők, két polgármester (Csikfalváról és Nyárádszeredá­­ból), és a dalárdák mentora, a zeneszerző és karvezető Birtalan József. A tanácskozás részletkér­déseire még visszatérünk. Itt csak egy vagy két fontos következte­tést szűrnénk ki: mindenekelőtt azt, hogy a zenei anyanyelv el­sajátítása a legfontosabb köve­telmény, ennek rendelődik alá minden más, e tárgyhoz kapcso­lódó munka; vissza kell adni az éneklésnek a rangját, a szerepét a legkisebb faluban is; és ugyan­akkor művészi igényű és színvo­nalú dalkultúra felvirágoztatá­sán munkálkodni. Tehát a ne­veléssel kell összekapcsolni a kó­rusmozgalmat, ehhez pedig szak­emberre van szükség, zenetaná­rokra, tanárképzésre (zenei a­­nyanyelvűvel), a jelenlegi karve­zetők és irányítók továbbképzésé­re, állandó szaktanácsadásra és irányításra; s nem utolsósorban, megfelelő kiadványok, művek (például a készülő kórusgyűjte­mény) minél sürgősebb kinyom­tatására, kottákra, partitúrák­ra, a repertoár frissítése, a tagok művelése érdekében. És persze, milyen üdvös volna, ha a dicsé­rő szavak mellett anyagilag is ser­kenthetnénk a szakembereket, magyarán: megfizetni (s jól!) a munkájukat... Nem kis gondok ezek, lesz, lehet egy-két szava a most alakuló Romániai Magyar D­al­osszö­vetségnek, a szintén körvonalazódó Nyárádmenti Da­losszövetségnek, s végső soron az EMKE megfelelő szakosztá­lyának is (melynek egyik alelnö­­ke éppen Birtalan József), s a­­mely már megkezdte a­ helyzet­­felmérést e vonatkozásban. (Jofli) képlett­ársít­ások egy esernyő ko öcsén Májusi eső aranyat ér — tartja az össznépi, tehát demokratikus bölcsesség. Köreinkben (v.ö. ország, hata­lom és dicsőség) terjed az önbí­ráskodás. A két egymástól elütő, szepa­ratista, autonóm és független ki­jelentés összefüggéstelen volta ... csupán látszólagos. Tessék türe­lemmel végigolvasni piciny írá­sunkat, s ígérhetem, a végén meglelhetik az összefűző kapcsot a két szentencia között. Először is hetek óta esik. Bár a meteorológusoknak álcázott zöldbékák folyton az­­ időjárási frontok megváltozásának kilátá­sait vetítik­­ elénk. Lelkük rajta. Azután: a határ zöldül, az ubor­ka szabadpiaci ára csökken, meg­jelent már a korai paradicsom — ára usque 130 arany.­ És mert folyton hull az áldás, esernyőre is szüksége van az egyszeri (meg­ismételhetetlen, fizikai­ jogi) sze­mélynek. Másfelől az önbíráskodás, a sajnált hatáskörben!?) elkövetett­­ igazságszolgáltatás egyre elter­jedtebb méreteket ölt. Grasszál — miként a régiek mondták, a járványok terjedésére célozva­­ezáltal. Láttuk a tévében, olvas­suk a hírlapokban, értesülünk ró­la naponta. Valószínűleg, mert az emberek nem bíznak (türelmetle­nek, szomjúhozzák az igazságot) a független bíróságokban. Hogy tovább ne iramodjunk, gyakorta hallani fölháborodott hangokat a sajtóhiénák garázdálkodásai ellen, a sértettek perrel fenyegetőznek, de annál kevesebbet hallani ar­ról, ha a t. bíróság helyet adott-e a keresetnek, megszületett­­ vajon az elmarasztaló felmentő ítélet rágalmazásért, a felelőtlen állí­tások ügyében, személyiség-, sír­és becsületsértési-gyalázási dol­gokban. S ekkor a felszabadult ember, a szuverén személyiség önnön kezébe veszi saját sorsá­nak alakítását, pörös ügyében egyszerre lesz károsult, bíró, íté­letvégrehajtó. Például­­ lenn dé­len, hol sötétebb bőrű polgártár­saink házai lángra gyulladnak. Na most már, a napokban egy nagyszabású konfluxus (gyűlés, összejövetel) egyik résztvevője valók. Vasárnapról hétfőre virra­­dólag, a hajnalba ny­ilott az u­­tolsó ülés, s e sorok írója is vis­­­szamaradt, hogy a termet tulaj­donosainak rendeltetésszerűen juttassa vissza. Ezalatt odikinn a ruhatárban függött alulírott sötétkék hazai gyártmányú ös­­­szecsukható esernyője, melyet egy (máig is) ismeretlen űr egysze­rűen leakasztott és nrig­vel vitt. Tettét a szolgálatot teljesítő nem hivatásos ruhatárosnő előtt e sza­vakkal indokolta meg: „Eltűnt a fe­kete színű esernyőm. Amíg megkerül, elviszem ezt a kéket, akárkié is legyen!“ (Nem szósze­rinti — inkább értelemszerű — idézet.) Mi ez, ha nem önbíráskodás? És erkölcsi-anyagi kár okozása? Mert bármily vehemenciával is hirdesse Kékharisnya l­manci, hogy a nő egyenlő a férfivel, a fizikai erő tekintetében az eser­­nyőszerző kétségen kívül testi erő dolgában előnyben van a ruhatá­ri hölggyel szemben. Végezetül, persze, megkérhet­ném az ismeretlen, feltételezhető­en jóindulatú, hirtelen felindulás­ból a személyi tulajdon sérelmé­re elkövetett vétség szerzőjét, hogy szolgáltassa vissza az alul­írott tulajdonát képező eső elleni védművet. (vulgo: esernyőt), mert még mindig esik. Meg is teszem hát tiszteletteljes kérésemet. S csak azt akarom még hozzá­fűzni az utolsó szó jogán, hogy: a májusi eső valóban aranyat ér, de eme csengő aranyakért sehol sem vásárolható másik esernyő. 1 ’ irat: Címünk a szerkesztő­ségben. ' n é p ö j s a g - a o l d a l [ A n­yilvánosság jegyében ! Nyílt levél Hajdu­ Győzőnek Hajdú úr, soha nem gon­doltam, hogy vala­ha levelezni fogok önnel, de­­ miután a „szabad és független“­­ tévé képernyőjén „szíves“ volt­­ megjelenni, emberi kötelességem­­t­nek tartom irni és őszintén meg­­­­vallom, ha tudtam volna, hogy 5 ilyen szolgalelkű és gerinctelen 8 hajdugyőröknek még lesz szavuk 5 a forradalom után, nem kockáz­tattam volna semmit... ” A tévében elmondott „mara­­­­toni“ expozéjából kitűnt, hogy 1 .szponzorainak érdekük és pén­­­­zük is volt“, valamint ami a­­ legfontosabb: ■ „kutyából nem­­ lesz szalonna!“ Így hát erre nem­­ térek ki, fontosságot sem tulaj­­­donítok neki, mint ahogyan azt­­ tettem idáig is a kommunista de­­­­magógiával. De felelősségem tu­­­­datában kijelentem, hogy­ a ha­­­sonszőrű társaival a diktatúra és­­ diktátor szolgálatában „kifej­­­­tett szolgálatát“, nem csak a ma­­i­gyar kisebbség, hanem az egész­­ román nemzet ellen elkövetett­­ lelki és szellemi genocídiumban­­ való részvételének tekintem! ! A tévében való megjelenése­­ számomra sok, felejthetetlen rossz és fájdalmas emléket kavart fel.­­ Most is él bennem az a megrá­­j­zó kép, amikor egy nyomorgó­­ nemzet színe előtt, az RKP kong­ i­rer­szusán Ceausescu diktátor felé­­ fordulva így szólt: „szenteltes­­­sék meg a te neved!“ Nem tartom demokratikusnak , és jogom sincs hozzá, hogy egy­­ közösség nevében önt elítéljem,­­ talán azt majd megteszik mások, az illetékesek, így hát személyes sérelmeim miatt felidézek önnek egy-két olyan epizódot, ami rávi­lágít az ön jellemére. 1960-ban, egy társaságban, ön síkraszállt a kommunista társa­dalom felsőbbrendűsége mellett Azt kérdeztem öntől: „Hajdú elvt­árs, ön hiszi is amit mond? Erre dühbe gurult és így vála­szolt: „kikérem magamnak, tő­lem ilyet nem kérdezett senki, mindenki tudja, hogy én a kom­munista elvek hűséges híve va­gyok!“ Ezt most csak azért emlí­teném, mert akkor már ön is tudta, hogy csak Maros megyé­ben 14 becsületes román és ma­gyar parasztot lőttek „fel avégen“ csak azért, mert ragaszkodtak ő­­seik földjéhez ... és több mint 100 ezer politikai fogoly sínylődött a börtönökben és lágerekben — köztük Korodi tanár, Páskándi Géza és sokan mások — akiket nem lehetett „kényszeríteni“, mint ahogyan önt kényszerítet­­ték! S felteszem a kérdést: Mikor mondott igazat Hajdú úr, akkor amikor a „dicsőséges“ diktatúrát dicsérte, vagy most a tévében? De nem is ez a lényeg. Sajnos rövid idő múlva letar­tóztattak és nem egyszer nyag­­gattak: „mi baja volt magának Hajdú Győzővel, hisz mellette maga csak egy légypiszok?“ Ezt a minősítést nem utasítottam vis­­­sza, mert inkább légypiszok, mint olyan mint Hajdú Győző! Remélem, nem felejtette el azt a tényt sem, amikor Bajor An­dort többször molesztálta, hogy valljon ellenem és mikor látta, hogy nem megy a dolog, nyomo­sabb okkal próbálta rávenni, mondván: „Bandi, vallj ellene, mert kiderült, hogy francia kém volt és te is bajba kerülsz, mert barátod volt!“ Erre Bajor Andor összecsapta tenyerét és ismert humorával így szólt: „öregem, az ilyen barát, aki nem őszinte és nem mondja meg, hogy ő fran­cia kém, le van sz ...a !“ Ugyan­így válaszolt a vizsgáló tisztnek is, és aki Bajor szerint, ember­ségesebb volt önnél! Itt megje­gyezni kívánom, hogy miután po­litikai okok miatt állásomból fel­mentettek és amikor ön engem „kémmé“ kinevezett, már több mint 2 évet munkanélküli vol­tam és alkalmi­ napszámos mun­kát végeztem a cukorgyárban, míg ön „becsületes polgárként“ külföldön és főleg nyugaton, co­­ca-cola és whisky mellett „ta­nulmányozta“ a kapitalizmus bukását! Miután 1­964-ben szabadlábra helyeztek, az utcán kikerült, kö­szönésem sem fogadta, mert u­­gyebár „nemkívánatos személy" voltam, egy „légypiszok“, de az is az ön karakterét jellemzi, hogy 1989-ben telefonon mégis felhí­vott és arcátlanul, egy régi ba­rátságra hivatkozva, kéréssel for­dult hozzám, mire én azt felel­tem: „hivatali kérésről lévén szó, módomban van, hogy megoldjam, de önnel soha nem voltam ba­rát“ ! Miután megalakította azt a bi­zonyos abszolút kulturális ,,E­­GYÜTT SZÖVETSÉGET" és a­­mint jelezte, e szervezetbe fog tö­mörülni „minden olyan becsüle­tes román és magyar, akinek nem lehet közömbös hazánk sor­sa“, arra következtetek,­ hogy an­nak egyik vezetője Hajdú Győző lesz, de az sincs kizárva, hogy tagság hiányában „tisztes“ EL­NÖKE, és felteszem a kérdést: Vajon akad még olyan „tehetsé­ges“ író, költő vagy szerkesztő a­­ki fenekét olyan MESTERIEN fogja csókolni, mint ahogyan ön csókolta a Ceausescu házaspárét? Ezennel tudomására hozom, hogy — bár nagyon szívemen vi­selem országom és annak népe sorsát — reám ne számítson, én ennek az EGYÜTT-esnek tagja nem leszek, mert 45 évig egy ilyen „hasonszőrű“ EGYÜTT-es gyümölcsének keserít levével ten­gettem életem. Végezetül, kérem, ha vádolni a­­kar ismét, azt is vállalom, hogy az ÖBÖL-HÁBORÚT én robban­tottam ki! * SÍPOS JANOS D­rágábban v­e­ssz­ü­k — olcsóbban adjuk SEBESTYÉN MIHÁLY A Kereskedelmi Minisztérium Belkereskedelmi szakosztályának 1991. május 10-én keltezett 457- es számú átirata módosította az az áruforgalomban használt ü­­vegek begyűjtési árát. Eszerint a literes üveget 6 lejért vehetjük meg az üzletből, míg üresen csak 5 lejért veszik be a begyűjtő pontokban. Ugyanúgy a 7 di­es pezsgős üveget, ,7 lejért for­galmazzák, 6 lejért értékesít­hetjük. A fél literes üveget 4 le­jért árulják, 3 lejért szolgáltat­hatjuk vissza. Az 1 literes, 820 grammos befőttes üveget 6 lejért,, a 420 grammos üveget négy lejért vásároljuk meg, üresen 5, illetve 3 lejért adhatjuk el. A 3 literes befőtlést 12 lejért kapjuk meg, 10 lejért vihetjük vissza. A tejesüveg 5.50, a fél literes szánás üveg 5.70, a négy édest 4.50 lejért kínálják. Az üres üvegeket­ 4.50, 4.70 és 3.50-ért veszik át a vá­sárlóktól. A szakminisztériumi távirat még megjegyzi, hogy azért kellett csökkenteni az átvételi árát, mert az üres üvegek elszállításá­ra, osztályozására fordított költ­ségek csak így térülhetnek meg. A Fortuna RT kereskedelmi társaság értesített, hogy üzletei­ben a csereüvegeket (egy az egy­hez), az áruforgalmi árban szá­mítják át a vásárlónak. A társa­ság 11 üvegeket begyűjtő és ér­tékesítő központja önálló elszá­molású egységekké vált, e­­zért itt érvényes a 457-es számú távirat szabályozása. (Mindezek után, nem tudni, ki számolja el a vásárlónak az ü­­res üvegek kitiszt dását és egyik begyűjtő központtól a másikig történő sétál­ itás­­t.. . sz. m.). (vegye)

Next