Népújság, 1995. március (47. évfolyam, 41-63. szám)
1995-03-01 / 41. szám
fixel fut e&mentre (Folytatás az 1. oldaltól) jönnek. Szándékosan nem használtam a drámai „éhezés“ kifejezést, bár nem egy esetben így is lehetne mondani. És az újabb dráguláshullámról, amivel rövidesen, számolhatunk (a telefondíjemelés ennek csak egy bátortalan jele!), nem is szóltam. Érthető hát, miért érik egymást országszerte a sztrájkok. Vajon földinduláshoz vezetnek valamikor? A nagy földrengést már sokfelé előre jelzik. Vajon március lesz a megrázkódtatás? Valószínűleg ezt próbálják majd elkerülni az említett szerepjátszással és valóságtól elrugaszkodó színjátékkal azok, akiket egy ilyen erőteljesebb megmozdulás végzetesen megrendíthetne bombabiztosnak vélt pozíciójukban. Az illetékes elvtársak, vagy politikus urak egyébként a nevetségességig mindent kitalálnak kiváltságaik megőrzéséért. Egy legújabb ilyen eredeti találmány a képtelen ötletekből ki nem fogyó nemzeti egységpárti szenátorok sorából, Valér Susantól származik. Azt javasolta, iktassák törvénybe, hogy sújtsák három évig terjedő többletbüntetéssel mindazokat, akik valamiképpen bántják a honatyák közelebbi rokonait. Igaz is, miért mind szidják a nénikéjüket? Nem szép, uraim. De azért mégis! Ez legyen egyes szenátorok, képviselők legégetőbb gondja! Azon törvények elfogadását pedig, melyek az elevenbe maró, lényegbevágó problémákat szabályozzák, évről évre, hónapról hónapra halogatják. Azokra nincs idejük. Millió az egyéb elfoglaltság. Például az ország orcájának csábosra sminkelése. Lehetőleg külföldön. Olvasom, hogy az idei tervek szerint 367 parlamenti küldöttséget menesztenek a világ minden sarkába. Napjára jut majd egy delegáció. Persze nem egy napig tartózkodnak Amerikában, Ausztráliában (Antarktiszra nem akadt jelentkező). Mindenki önfeláldozóan vállalja az utazásokkal járó fáradalmakat, meghozza a nagy hazafias áldozatot. És ha kell, rajtuk igazán ne múljon, fontos dokumentumokat is aláírnak majd. Lehet egy egyezménnyel több? — tehetjük fel hát joggal a kérdést. Lehet, hogyne lehetne. A papír az papír. Mifelénk sohasem becsülték sokra. Azé a dicsőség, aki minél ügyesebben megszegi adott szavát. Ezt mi, akik itt élünk, igen jól tudjuk. Mások kevéssé feltételeznek ilyesmiket. Pedig exontinensrendező, egyezségkötő időkben ezzel is jó tisztában lenni, erről se szabad megfeledkezni egy pillanatig se. Laktanya-vita Sepsiszentgyörgyön A Kovászna megyei tanács elutasította a helyi csendőralakulatnak azt a kérését, hogy a város belterületére, a legnagyobb lakótelepre 600—650 főnyi csendőrkatona, a tisztikar és családtagjaik számára laktanyát és nyolcvan lakást telepítsenek. A pénteki tanácsülésen a felszólalók úgy vélekedtek, hogy a komplexum túlméretezett egy Sepsiszentgyörgy nagyságú település számára. Egyes felszólalók az etnikai egyensúly megbontására irányuló szándékot is kiolvastak a laktanyaépítési tervből. Két éve folyik a huzavona az új laktanya körül, a városi tanács által eddig felajánlott telkeket az illetékesek különböző okokból elvetették. A tanács viszont ragaszkodik ahhoz, hogy a térség maradjon — mint az eddigi évtizedekben — zöldövezet, park, sportlétesítmények gazdája. RMDSZ állásfoglalások Amint arról tegnapi lapszámunkban beszámoltunk, az SZKT múlt hét végi marosvásárhelyi ülésén fontos állásfoglalásokat is megfogalmaztak, jóváhagytak a jelenlevők. Az alábbiakban ezek közül a két legjelentősebbet hozzuk nyilvánosságra. Nyilatkozat Az RMDSZ a romániaimagyarság érdekvédelmét szolgálja, ezenközben célja az egész társadalom javát szolgáló tényleges demokrácia kialakítása. Tekintettel a kisebbségi kérdésnek a nemzeti kisebbségek és a nemzeti többség számára való fontosságára, valamint az ország belső stabilitására s Románia európai integrációjára, ezt a kérdéskört nem szabad szűk pártérdekek hatásának kitenni. Az RMDSZ ugyanakkor tudatában van annak, mennyire fontos a politikai tényezők közötti együttműködés. Szövetségünk álláspontja szerint a fenti célok megvalósítása feltételezi a jelenlegi ellenzék demokratikus pártjainak együttműködését, amire szövetségünk kész. Ugyanakkor kész a Társadalmi Demokrácia Pártjával (PDSR) való építő dialógusra is. Az RMDSZ-t az utóbbi időben a Demokratikus Konvenció egyes pártjai részéről támadások érték. Ez az aggasztó jelenség annak tulajdonítható, hogy a DK-nak a működési zavarok és a sikerek elmaradása miatt, bűnbakra van szüksége. Az a felszólítás, hogy az RMDSZ Románia Alkotmánya egyes előírásaival kapcsolatos véleményét változtassa meg, antidemokratikus. Szövetségünk több alkalommal kijelentette, hogy tiszteletben tartja az alkotmányt, ugyanakkor az alkotmányos szabadság jegyében nem fogadhatja el, hogy egy politikai erőnek bárki is megtiltsa, hogy törvényes, parlamenti úton kezdeményezze törvényes előírások megváltoztatását. Hangsúlyozzuk, hogy a demokratikus ellenzék szövetségében megjelent ellentétek forrása, a fentiek fényében nem az RMDSZ. Szövetségünk hű marad a Demokratikus Konvenció megalakításakor megfogalmazott elvekhez, amelyek a Gyulafehérvári Nyilatkozat felvállalását is tartalmazzák. Ugyanakkor a módosított protokollum, illetve a Végrehajtó Bizottságban nélkülünk hozott határozatok és a DK vezetőinek nyilatkozatai olyan új helyzetet teremtettek, mely gyakorlatilag az RMDSZ- nek és néhány más ellenzéki szervezetnek is a DK-ról való leválasztását eredményezik. Az RMDSZ továbbra is kész a régi protokollum alapelveinek értelmében a DK-val együttműködni, de új feltételeket és nélkülünk megszavazott változtatásokat nem fogadhatunk el. Ha a Demokratikus Konvención belüli együttműködésnek ezek a feltételei, együttműködési igényünket fenntartjuk ugyan, de ennek új formáját, a partneri viszonyt ajánljuk az átalakult DK-nak, és minden más demokratikus politikai erinek, amely erre készséget mutat. Határozat a román—magyar alapszerződés kérdésében A romániai magyarság legitim érdekvédelmi és közképviseleti szervezete, az RMDSZ fokozottt figyelemmel kíséri a román-magyar alapszerződés előkészítését, hiszen ez az alapszerződés a Romániában kisebbségben élő magyar nemzeti közösség jövőjének alakulása szempontjából meghatározó fontosságú. Az RMDSZ Szövetségi Képviselők Tanácsa megerősíti korábbi, erre vonatkozó dokumentumaiban kifejtett álláspontját, mely szerint: — az alapszerződésnek integrálnia kell a két országban élő, közvetlenül érintett kisebbségek legitim képviselőinek véleményét; — az alapszerződésnek részletesen kidolgozott kisebbségvédelmi megállapodást is kell tartalmaznia, amely — vonatkozásunkban —, tekintetbe véve az őshonos magyar nemzeti közösség sajátosságait, garantálja eme közösség autonómia-jogát nemzeti identitása megőrzésére, fejlesztésére és átörökítésére szülőföldjén; — az alapszerződésnek meg kell jelölnie a fentebb felsoroltak megvalósításához szükséges jogi, közigazgatási, intézményi és anyagi feltételeket, és tartalmaznia kell az aláíró felek kötelezettségvállalását ezek biztosítására. Önazonosságunk megőrzésének és fejlesztésének garanciáját meggyőződésünk szerint a belső önrendelkezésen alapuló megfelelő autonómiaformák gyakorlása jelenti. Ehhez mindenekelőtt megfelelő politikai akaratra van szükség, hiszen ezt egyébként lehetővé teszi a Gyulafehérvári Nyilatkozat, az elfogadott nemzetközi dokumentumok, és működőképességét igazolja számos európai állam példa értékű gyakorlata. Az alapszerződés kiemelkedő fontosságú dokumentum, sarokköve lehet a térség stabilitásának, és tartalma nem rendelhető alá egyéb aktuálpolitikai szempontoknak. A térség stabilitását csakis valamennyi kérdés — így a kisebbségi kérdésnek is — megnyugtató rendezése biztosíthatja. Mindezek nélkül nem épülhet ezekben az államokban teljes értékű demokrácia és nem valósulhat meg igazi integrációjuk az európai struktúrákba. A fertőző betegségekkel foglalkoznak a román egészségpolitikusok A közép-európai régió országainak egészségügyi helyzetét, illetve az egyes államok egészségügyének problémáittekintették át hétfői budapesti tárgyalásukon a térséget alkotó kilenc ország illetékes minisztériumainak képviselői. A megbeszélést követő sajtótájékoztatón Kovács Pál magyar népjóléti miniszter elmondta: Horvátország, Szlovénia, Románia, Szlovákia, Lengyelország, Ausztria, Csehország, Ukrajna és Magyarország egészségügyi delegációja megállapodott három szakértői team létrehozásában. A munkacsoportok feladata a fertőző és nem fertőző betegségek, illetve a kábítószerezés elleni közös fellépés, valamint a környezetegészségügyi programok összehangolása A különböző fertőző vagy krónikus betegségek terjedésének tendenciáit vizsgáló munkacsoport koordinálását a román delegáció vállalta fel, míg a magyar egészségpolitikusok a környezetegészségügyi teendők harmonizálásának lehetőségeivel foglalkoznak. Az osztrák szakemberek koordinálják annak a munkacsoportnak a tevékenységét, amely egyebek között a kábítószerezéssel kapcsolatos jogszabályok harmonizálásának lehetőségét keresi. A sajtótájékoztatón a romániai AIDS-helyzettel kapcsolatban Iulian Mincu igyekezett meggyőzni az újságírókat arról, hogy 1990 óta az országban nem fordult elő vér vagy fertőzött fecskendő okozta HIV-fertőzés. A 2 587 HIV-pozitív gyermek még 1985 és 1988 között fertőződött meg, míg a 147 felnőtt AIDS-es mindegyike szexuális úton kapta meg a betegséget — nyilat. 1995. március 1. ~~ A nap hívei Nemzetközi fórumokhoz fordulnak a szakszervezetek Kevéssel azután, hogy a Krassó-Szörény megyei törvényszék ítélőtanácsa elutasította a Resica 1771 Szakszervezet fellebbezését, amely támadta a bírósági döntést, miszerint az általános sztrájk illegális, Adrian Ciofu szakszervezeti vezető így nyilatkozott a sajtónak: Miután a döntés írott formában a kezembe kerül, olyan módszerek után fogok kutatni, amelyekkel ezt támadhatom, s amennyiben ez legálisan az országnak nem sikerül, nemzetközi bírósághoz fordulok. A Resica 1771 szakszervezeti tagok jószántukból hagyták abba az általános sztrájkot még az ítélet kihirdetése előtt, s hétfő reggel már munkába álltak. A megoldatlan renvendikációk miatt a munkakonfliktus tovább tart, de a szakszervezet kész felújítani a tárgyalásokat a jelenlegi igazgató tanáccsal. A Jog Általi Demokrácia Európai Bizottságában való részvételről szavazott a hét elején a szenátus, és elfogadta Románia részvételét e bizottságban az ezzel járó évi pénzbeli hozzájárulással. A bizottságot az Európa Tanács keretében 1990-ben hozták létre az új közép-kelet-európai demokráciák támogatásáért, a jogállam demokratikus intézményeinek kiépítésében és működésében. Romániát illetően a bizottság jelentősen hozzájárult az új alkotmány kidolgozásához s kedvező véleményezéséhez, s ennek az Európa Tanács előtti, valamint nemzetközi bemutatásához. A bizottság továbbra is támogatni fogja Romániát, akárcsak a régió más országait a demokratikus intézmények működésében és a jogállam konszolidálásában. Ébresztő Miatyánkkal Az aradi börtönben kísérleti jelleggel a múlt héten a Miatyánk egy feldolgozásának dallamára ébredtek a rabok. Mivel a szokásos berregéstől ingerült foglyok ébresztőkor mindig durván káromkodtak, a börtön adminisztrációja azt reméli, hogy jó hatással lesz a közérzetükre, ha vallásos áhítattal kezdik a napot. A kísérlet eredménye még nem ismert, de már olyan javaslat is elhangzott, nem ártana, ha takarodókor is ezt hallanák a rabok. Az Ausztria Bank cáfolja a román kormányfőt Románia pénzügyi szempontból gyakorlatilag blokálódott, vélik a nyugati bankszervek. A választási kampány idején a jelenlegi kormány 70 százalékos inflációt „ígért" az első évre, ami aztán 300 százalékos lett — mondják a hivatalos statisztikák. Az Ausztria Bank viszont úgy értékeli, hogy 400 százalékos volt az infláció. A második kormányzati évről szóló jelentésben szereplő 293,5 % az AB szerint 350 százalék. A kampány idején egymillió új munkahelyet is ígértek, ennek ellenére a munkanélküliségi ráta 11 százalékot ért el. Országos Kőolajipari Vállalat létrehozását tervezi a kormány, amely a tervek szerint 51 százalékos állami és 49 százalékos magántőkével fog működni. A kormányszóvivő szerint, azért van szükség erre a lépésre, mert az ágazat erősen szétdarabolódott. Ennek következtében a kőolajtárolók egy céghez, azok akik ezekben tárolják a kőolajat máshoz tartoztak és bért fizettek a raktározásért Ugyanakkor — mondta Ioan Rosen szóvivő — minden civilizált országban országos kőolajipari vállalatok vannak. Már a zöldséget is Ha továbbra is így halad a mezőgazdasági fejlesztés, néhány év alatt oda jutunk, hogy Románia lesz az egyik legjelentősebb zöldségimportáló ország — jelentette ki Gheorghe Giaman, az UNISEM vezérigazgatója. A vezérigazgató szerint az idén hiánycikk lesz a piacokon a peszternák, mivel két évvel ezelőtt elfogytak a dugványok. Három darab uborkamag — 450 lej A tavalyi statisztikák szerint Marosvásári kiser, voltak a legmagasabbak a piaci árak. A jelek szerint Temesvár nem akar lemaradni. A vetőmag szaküzletek szegényesebbek mint valaha. A kereskedők szerint a szerbek zsákszámra vásárolták fel a vetőmagot és vitték el a Dunán, így aztán a piacon kis kocskokban árusítják a vetőmagvakat, de garanciát „természetesen nem vállalnak érte. Az árak a csillagos égig érnek. 3 szem uborkamag 450 lejbe került Hírszerkesztő: SVEJDES EDITH 8 »r.DAfc — Nr.Ért.ISAQ