Népújság, 2005. február (57. évfolyam, 25-48. szám)

2005-02-01 / 25. szám

Maros megye legolvasottabb napilapja! LVII. évfolyam 25. (15901.) sz., 2005. február 1., kedd 12 oldal, ára 5000 lej e­nlm­ol u. a­lat 1877-ben befejezi tanulmányait a kolozsvári ecetemen, és ezt követően Martin Lajos valamint Réthy Mór közbenjárása révén, az egyetem rendelkezésére álló néhány külföldi tanulmányi ösz­töndíj egykét neki ítélik oda. (150 évvel ezelőtt született Vályi Gyula) Napraforgómagot a gerléknek! Természetvédő óvodások Tudósításunk az 5. oldalon Fotó: Mészöly Réka Traian Basescu Tony Blairnél Beruházási prioritások Traian Basescu államfő és Tony hogy Nagy-Britannia 2005 július el- Blair brit miniszterelnök Románia fején átveszi az EU féléves soros el- EU-csatlakozásáról, a fekete-tengeri kökségét. együttműködésről, a korrupció prob- A félórás találkozó után Basescu témájáról és a vízumkérdésről folyta- elmondta, Blair biztosította: Nagy­­tott eszmecserét hétfőn Londonban. Britannia teljes mértékben támogatja A látogatásnak az is nyomatékot ad. (Folytatás a 4. oldalon) r Árstratégiák a kőolajtársaságoknál Ahány ház, annyi szokás A Petrom és a Rompetrol döntése továbbiakban minden a világpiactól az üzemanyagárak heti módosításé­ és a kőolajáraktól függ. Az árak mó­­val kapcsolatban több versenytársuk dosítását más kőolajipari társaságok­­kereskedelmi politikáját befolyásol­­tól függetlenül végezzük” - nyilat­­ta, más társaságok nem tervezik az hozta Nicolae Ciomnfi, a LukOil Ro­­árak módosítását. „Két-három héttel mánia elnöke, korábban módosítottunk az árakon, ” (Folytatás a 4. oldalon) 6. oldal A mulatságos állatok je­lenleg a havas udvaron, a szőlőlugas mellett töltik a napot. Búza- és kukorcia­­darát, sárgarépát, zöld­séget esznek, s úgy tűnik, jól bírják a telet. (A kíváncsi „punkosok”) •ggA | [ j |' | j 7. oldal Január 30-án, az esti szentmise után a marosszentgyörgyi plébá­nia tanácstermében népes közön­ség előtt Moldován Irén tanárnő nyitotta meg A­bonyi Mária ama­tőr festőnő tárlatát. (Tárlatnyitó M­a­rosszen­tgyörgyö­n) ______________________öSffPaßßfjQ Ismét tervez a repülőtér Ismét nagy tervekkel vág neki az évnek a maros­vásárhelyi repülőtér. Nem kevesebb, mint négy magán légitársaság igénybevételével kíván­nak nemzetközi járatokat indítani az idén. Az első avatást márciusra idő­zítették, akkor indulna be a már leg­alább öt éve tervezett, többször be­harangozott, de mindannyiszor le­fújt Marosvásárhely-Budapest já­rat. Mivel az elmúlt években megszok­hattuk, hogy a nagy tervek legtöbb­ször megmaradtak az elképzelések szintjén, nehéz hinni, hogy az idén maradéktalanul megvalósulnak az elgondolások (járatok Dániába, Németországba,­­­Olaszországba, Horvátországba, Írországba, sőt Egyiptomba is!?), de már maga a budapesti járat is végre olyan áttö­rést jelenthetne, amely révén a ma­rosvásárhelyi légikikötő kitörhetne nemzetközi elszigeteltségéből. Emlékeztetjük olvasóinkat, hogy a nemzetközi státust öt éve elnyert repülőtérről a Malév többször is szeretett volna járatot indítani a magyar fővárosba, ezt azonban a belföldön monopolhelyzetben lévő Tarom mindannyiszor megakadá­lyozta. Az első áttörést (több elvetélt kísérlet után) a tavaly beindult ápri­listól szeptemberig üzemelő heti rendszerességű Marosvásárhely— Koppenhága szezonális járat jelen­tette, amely az idén is működni fog, viszont amely charter jellege miatt csak részben nyitott azon az utasok előtt, akik nem a működtető Schreiber cég turisztikai szolgálta­tásait veszik igénybe. Ezért lenne az új, minden utas előtt nyitott menet­rendszerinti járat valódi premier. Hogy mindeddig mi indokolta a marosvásárhelyi repülőtér szándé­kos mellőzését, nehéz józan érvekkel megmagyarázni. A vidrátszegi légi­kikötő nagy előnye központi fekvése mellett, hogy kolozsvári és nagysze­beni vetélytársaival szemben terü­le­­tileg is fejleszthető. Tény azonban, hogy a két jobban lobbizó repülőtér oltárán a korábbi kormányzatok feláldozták a vásárhelyit, amely egyetlen európai uniós programban sem szerepel, így fejlesztése kizáró­lag önerőből történhet. Hogy Buka­restben nem viselték szívükön Ma­rosvásárhely fejlődésének sorsát, az talán még érthető, ám mivel magya­rázható Marosvásárhely első embe­rének, Dorin Florea polgármester­nek a hozzáállása, aki - nyilvánvaló módon a repülőteret működtető me­gyei tanács ellen évekig folytatott abszurd magánháborúja jegyében - saját városa gazdasági érdekeit semmibe véve, évek óta a városi tanács által megszavazott támoga­tásnak legfeljebb csak töredékét hajlandó átutalni, ráadásul a reptér elleni propagandát folytat. Az új járat (járatok?) beindítása tulajdonképpen a kormányváltással vált lehetővé, s a marosvásárhelyi lobbi kötelessége, hogy a potenciáli­san kedvező helyzetet kihasználja. Noha a Tarom monopóliuma (az Open Sky európai uniós program életbe lépése révén) csak két év múl­va szűnik meg, addig is reméljük, hogy az átalakult belföldi politikai elit nem gördít már akadályokat az egyelőre magáncégekkel tervezett forgalomélénkítési törekvés elé, s az idén végre a nagyszabású tervek nem maradnak írott malaszt szint­jén. Bálint Zsombor Gyújtogatás vagy rövidzárlat? Megsemmisült a nyugdíjpénztár egyik irodája Tudósításunk a 9. oldalon Fotó: Vajda György

Next