Népújság, 2005. február (57. évfolyam, 25-48. szám)
2005-02-01 / 25. szám
Maros megye legolvasottabb napilapja! LVII. évfolyam 25. (15901.) sz., 2005. február 1., kedd 12 oldal, ára 5000 lej enlmol u. alat 1877-ben befejezi tanulmányait a kolozsvári ecetemen, és ezt követően Martin Lajos valamint Réthy Mór közbenjárása révén, az egyetem rendelkezésére álló néhány külföldi tanulmányi ösztöndíj egykét neki ítélik oda. (150 évvel ezelőtt született Vályi Gyula) Napraforgómagot a gerléknek! Természetvédő óvodások Tudósításunk az 5. oldalon Fotó: Mészöly Réka Traian Basescu Tony Blairnél Beruházási prioritások Traian Basescu államfő és Tony hogy Nagy-Britannia 2005 július el- Blair brit miniszterelnök Románia fején átveszi az EU féléves soros el- EU-csatlakozásáról, a fekete-tengeri kökségét. együttműködésről, a korrupció prob- A félórás találkozó után Basescu témájáról és a vízumkérdésről folyta- elmondta, Blair biztosította: Nagytott eszmecserét hétfőn Londonban. Britannia teljes mértékben támogatja A látogatásnak az is nyomatékot ad. (Folytatás a 4. oldalon) r Árstratégiák a kőolajtársaságoknál Ahány ház, annyi szokás A Petrom és a Rompetrol döntése továbbiakban minden a világpiactól az üzemanyagárak heti módosításé és a kőolajáraktól függ. Az árak móval kapcsolatban több versenytársuk dosítását más kőolajipari társaságokkereskedelmi politikáját befolyásoltól függetlenül végezzük” - nyilatta, más társaságok nem tervezik az hozta Nicolae Ciomnfi, a LukOil Roárak módosítását. „Két-három héttel mánia elnöke, korábban módosítottunk az árakon, ” (Folytatás a 4. oldalon) 6. oldal A mulatságos állatok jelenleg a havas udvaron, a szőlőlugas mellett töltik a napot. Búza- és kukorciadarát, sárgarépát, zöldséget esznek, s úgy tűnik, jól bírják a telet. (A kíváncsi „punkosok”) •ggA | [ j |' | j 7. oldal Január 30-án, az esti szentmise után a marosszentgyörgyi plébánia tanácstermében népes közönség előtt Moldován Irén tanárnő nyitotta meg Abonyi Mária amatőr festőnő tárlatát. (Tárlatnyitó Marosszentgyörgyön) ______________________öSffPaßßfjQ Ismét tervez a repülőtér Ismét nagy tervekkel vág neki az évnek a marosvásárhelyi repülőtér. Nem kevesebb, mint négy magán légitársaság igénybevételével kívánnak nemzetközi járatokat indítani az idén. Az első avatást márciusra időzítették, akkor indulna be a már legalább öt éve tervezett, többször beharangozott, de mindannyiszor lefújt Marosvásárhely-Budapest járat. Mivel az elmúlt években megszokhattuk, hogy a nagy tervek legtöbbször megmaradtak az elképzelések szintjén, nehéz hinni, hogy az idén maradéktalanul megvalósulnak az elgondolások (járatok Dániába, Németországba,Olaszországba, Horvátországba, Írországba, sőt Egyiptomba is!?), de már maga a budapesti járat is végre olyan áttörést jelenthetne, amely révén a marosvásárhelyi légikikötő kitörhetne nemzetközi elszigeteltségéből. Emlékeztetjük olvasóinkat, hogy a nemzetközi státust öt éve elnyert repülőtérről a Malév többször is szeretett volna járatot indítani a magyar fővárosba, ezt azonban a belföldön monopolhelyzetben lévő Tarom mindannyiszor megakadályozta. Az első áttörést (több elvetélt kísérlet után) a tavaly beindult áprilistól szeptemberig üzemelő heti rendszerességű Marosvásárhely— Koppenhága szezonális járat jelentette, amely az idén is működni fog, viszont amely charter jellege miatt csak részben nyitott azon az utasok előtt, akik nem a működtető Schreiber cég turisztikai szolgáltatásait veszik igénybe. Ezért lenne az új, minden utas előtt nyitott menetrendszerinti járat valódi premier. Hogy mindeddig mi indokolta a marosvásárhelyi repülőtér szándékos mellőzését, nehéz józan érvekkel megmagyarázni. A vidrátszegi légikikötő nagy előnye központi fekvése mellett, hogy kolozsvári és nagyszebeni vetélytársaival szemben területileg is fejleszthető. Tény azonban, hogy a két jobban lobbizó repülőtér oltárán a korábbi kormányzatok feláldozták a vásárhelyit, amely egyetlen európai uniós programban sem szerepel, így fejlesztése kizárólag önerőből történhet. Hogy Bukarestben nem viselték szívükön Marosvásárhely fejlődésének sorsát, az talán még érthető, ám mivel magyarázható Marosvásárhely első emberének, Dorin Florea polgármesternek a hozzáállása, aki - nyilvánvaló módon a repülőteret működtető megyei tanács ellen évekig folytatott abszurd magánháborúja jegyében - saját városa gazdasági érdekeit semmibe véve, évek óta a városi tanács által megszavazott támogatásnak legfeljebb csak töredékét hajlandó átutalni, ráadásul a reptér elleni propagandát folytat. Az új járat (járatok?) beindítása tulajdonképpen a kormányváltással vált lehetővé, s a marosvásárhelyi lobbi kötelessége, hogy a potenciálisan kedvező helyzetet kihasználja. Noha a Tarom monopóliuma (az Open Sky európai uniós program életbe lépése révén) csak két év múlva szűnik meg, addig is reméljük, hogy az átalakult belföldi politikai elit nem gördít már akadályokat az egyelőre magáncégekkel tervezett forgalomélénkítési törekvés elé, s az idén végre a nagyszabású tervek nem maradnak írott malaszt szintjén. Bálint Zsombor Gyújtogatás vagy rövidzárlat? Megsemmisült a nyugdíjpénztár egyik irodája Tudósításunk a 9. oldalon Fotó: Vajda György