Népújság, 2008. augusztus (60. évfolyam, 178-203. szám)

2008-08-01 / 178. szám

Maros megye legolvasottabb napilapja I LX. évfolyam 178. (16962.) sz., 2008. augusztus 1., péntek KÖZÉLETI NAPILAP ■DdJMáS Fehőátvonulás, eső is előfordulhat Hőmérséklet max. 28°C min. 15°C 2. oldal Amint az adatokból is kiderült, Maros megye továbbra is élen jár a közúti balesetek számát illetően: hat hónap alatt hatvan súlyos közúti baleset tör­tént, amelyben harminckét személy vesztette életét, negyvennégyen pedig súlyosan megsérültek (Félévi mérleg a rendőrségen) Felemás megegyezés Egyet még alusznak rá Új tömbház A marosvásárhelyi LOCATIV RT. a legalacsonyabb árakon kínál lakrészeket az új tömbházban, amely a Kárpátok sétányon, a Darina üzlet mögött épül. A tömbház alagsorból, földszintből, négy emeletből és manzárdból áll. Az alagsor minden lakásnak járó rekeszekre van felosztva. A tömbház 25 - egy-, két- illetve háromszobás - lakásból áll, a követ­kező felületekkel: 1. Egyszobás lakás: hasznos felület 38-50 m2; 2. Kétszobás lakás: hasznos felület 57-58 m2; 3. Háromszobás lakás: hasznos felület 78-86 m2. Az apartmanok ára 830-tól 1.030 euróig terjed m2-enként + hét. A lakásokat kulcsrakészen adják át Kivitelezési és átadási határidő: 2009 márciusa. Részletes felvilágosítás a Locativ Rt. székhelyén: Bartók Béla utca 2A szám, vagy a 0265/260-375-ös,­­ 0265/236-315-ös, 0365/424-508-as telefonszámokon. Tudósításunk a 4. oldalon Fotó: Csernik Attila ­ oldal Az antik hajóépítőknek Homérosz által az Iliászban megénekelt mesterségbeli fortélyai ismerhetők meg egy 2500 éves gö­rög hajóroncs révén, amelyet héten hoztak a felszínre Szicília déli partjainál, Gelánál. (Az Iliász hajóépítőiről vall a hajóroncs) ___________________________ Sosem a nagy halak bánják! Mindössze tucatnyian vettek részt a héten azon a képzésen, amelynek fő témája a közbeszerzések a vonatkozó törvénykezés volt. Az EU finanszírozta képzést a Közbeszerzési Szakemberek Romániai Egyesülete tartotta civil szer­vezetek és a sajtó képviselői számára. Lehetséges, hogy hasznosabb lett volna, ha elsősorban a közintézmények szakemberei, sőt, miért is ne, a vállalkozók számára szervezték volna (valószínűleg az anyagi vonzatok a magyarázat). Hiszen a téma — a közpén­zek elköltése - ezeket a szférákat érinti elsősorban, a civil szervezetek ritkán játékosok a közbeszerzések terén. Jól képzett előadók két napon át próbálták a közbeszerzési eljárások szöve­vényében eligazítani a résztvevőket, ismertetni a legújabb jogszabály­módosításokat, példákkal alátámasztani a buktatókat. A sajtó számára is ér­dekes megállapítások hangzottak el. Mint kiderült, annak ellenére, hogy mó­dosították és az uniós jogszabályokkal harmonizálták a közbeszerzési eljárá­sokra vonatkozó hazai törvénykezést, a csalás, a korrupció továbbra is jelen van a liciteknél. Kezdve a feladatfüzetek megírásától, a tervezésen keresztül, az ajánlatok elbírálásáig, az önkormányzatok kórházak klinikák laboratóri­umok szintjén. A csalókat, korruptokat (legyen az a megrendelő vagy az aján­lattevő) azonban ritkán lehet felelősségre vonni, a törvénykezés ebből a szem­pontból meglehetősen hiányos. A szakemberek „nem szándékos hibáknak” nevezik azokat a „tévedéseket", amelyeknek köszönhetően egy-egy cég ér­demtelenül nyeri meg a licitet, vagy indokolatlanul nagy összegeket fizetnek ki közpénzekből. Ezek után világos, hogy a szándékos hibákat bizonyára csalás­nak hívják- már ha ez bebizonyítható. Két külföldön alkalmazott gyakorlatról is szó esett: európai országokban létezik egy olyan jegyzék amely a megengedett, ún. „nem szándékos tévedé­seket", mondjuk csak úgy: tévedéseket leltározza fel, amiért nem alkalmaznak egyéni felelősségrevonást a licitbizottság tagjai esetében. Újságírói kérdésre, hogy Romániában ez miért nincs így, vállvonogatást és sokatmondó pillantá­sokat kaptunk válaszként. Mint ahogy a tervezők felelősségéről szóló kérdése­inkre is. Túl nagy érdekek forognak kockán ahhoz, hogy szigorúbb, ponto­sabb, átláthatóbb törvények szülessenek A másik példa sajtos szemszögből érdekesebb volt: ha Svédországban egy közbeszerzési botrányt a sajtóban megszellőztetnek a szóban forgó céghez, megrendelő közintézményhez másnap ellenőrök hada száll ki és töviről hegyi­re megvizsgálja az ügyletet, sőt! Csodák csodája: végkifejlet is van. Ez az, amit mi itthon nem mondhatunk el: fináncolt pénzügyőrök számvevőszékinek hada ellenőrizgethet, a nagy halak sosem akadnak horogra. Mindig csak a kis cégek járják meg. Ebben még nem vagyunk annyira európaiak... Leszünk valaha? Antalfi Imola rr műsor­ iMiaua »■■■■■—■ -MiiülI lilfciHŰI llllllIlii.. nil LOTO A csütörtöki lottóhúzás nyerőszámai 40 • 1 3,16,31, 17 2,77 Iite­r 20,40,14,8,35+5 Parkolni csak lassan, szépen... Botrány nélküli városi tanácsülés Teljes napirendjét letárgyalta tegnap délután a marosvá­sárhelyi önkormányzati testület, és az alakuló ülésen ki­pattant feszültségnek ezúttal már csak halvány nyomai voltak érzékelhetők egy-egy felszólalásban, nyílt konflik­tus nélkül. Egyelőre meghatározatlan ideig érvényben marad a jelenlegi fizető­­parkolós rendszer, mellyel kapcsolat­ban olyan döntést hozott a tanács, aminek a kérdés május végi elhalasz­tásakor sem lett volna semmilyen akadálya. Tegnap a testület felállított egy négytagú szakbizottságot, amelynek a tanács szeptemberi ülé­séig át kell tekintenie a fizetőparko­lós rendszer működését, és javaslato­kat kell tennie arról, hogy a szolgálta­tást működtessék-e továbbra is haszon­bérben, vagy pedig vonják a városhá­za hatáskörébe egy szakhivatal felál­lításával. A bizottságnak a rendszer megváltoztatásának eshetőségéről is javaslatot kell tennie, pontosabban. (benedek) (Folytatás a 4. oldalon) ­ Újra bírságolják a sofőröket, ha nincs útadómatricájuk Mától ismét bírságolják a sofőröket, ha nem rendelkez­nek érvényes útadómatricával, mivel az új modelleket már meg lehet vásárolni, tájékoztat az Országos Út- és Autópálya-vállalat. A szállítási tárca július 21. és 31. között felfüggesztette a bírságok kirovását azon gépkocsivezetők esetében, akik útadómatrica nélkül közlekedtek az utakon, tekintve, hogy új modelleket vezettek be. Az új modell bevezetése miatt létezhetnek majd olyan egységek, amelyeknek nem lesz raktáron matricájuk. „Az Országos Út- és Autópálya-vállalat befejezte az útadómatricák új modelljeinek szétosztását. Nincs pontos monitoring-adatunk, tehát lehetséges, hogy bizonyos köz­pontokban még nem fejeződött be a matricák szétosztása, de úgy tudjuk, hogy minden központ megkapta ezeket Mi a forgalmazók fő székhelyeire visszük a matricákat, és ezek­nek kell szétosztaniuk a kereskedelmi pontjaik között” - nyi­latkozták a Mediafaxnak vállalati források. Az Eltronis cég július közepén kezdte szállítani az első rakomány útadómatricát az Országos Út- és Autópálya­­vállalatnak. A szállítmány 200.000, egynapos, egyhetes illetve egy hónapos érvényességgel bíró matricát tartal­maz, amelyeket kiosztanak a forgalmazók között; kivé­telt képez a Román Posta vállalat.

Next