Népújság, 2012. február (64. évfolyam, 26-50. szám)
2012-02-01 / 26. szám
Maros megye legolvasottabb napilapja! LXIV. évfolyam 26. (18019.) sz., 2012. február 1., szerda Ára: 1,20 lej (előfizetőknek 0,73 lej) I ** uilfUsil IA luxembourgi székhelyű Európai Bíróság szerdán tárgyalja azt a magyar-szlovák per rés ügyet, amelyet Sólyom László 2009. au-gusztus 21-ére tervezett szlovákiai látogatá-sának szlovák részről történt meghiúsítása miatt indítottak. I (Ma tárgyalják Sólyom László meghiúsult ■ szlovákiai látogatásának ügyét) 5. oldal Új bemutatóra készülődik a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata. Ezúttal kortárs darab próbái zajlanak a Kisteremben: Háy János magyarországi próza- és drámaíró Gézagyerek című művét Rusznyák Gábor, szintén magyarországi rendező viszi színpadra. (Gézagyerek - bemutató a Nemzetiben) A román részvétellel is létrejött Nemzetközi Kosárlabdaszövetség (FIBA) megalakítása 80. évfordulójának tiszteletére hétfőn a Parlament palotájában jubileumi gálaünnepséget szervezett a hazai szövetség (FRB). (Stanescut kitüntették) Dán támogatás a sérült gyerekeknek Tudósításunk a 2. oldalon Fotó: Nagy Tibor „Tovább kell csökkentenünk a bürokráciát” Elsődleges fontosságú a különböző engedélyeztetési procedúrákkal kapcsolatos bürokrácia további csökkentése. Prioritás a környezetvédelmi törvények betartása, de véget kell vetnünk az intézményekre néha annyira jellemző „papírokkal való betemetkezésnek" és fel kell számolnunk a különböző átfedéseket - nyilatkozta Borbély László környezetvédelmi és erdészeti miniszter az országos, regionális és megyei környezetvédelmi ügynökségek találkozóján. Egy másik terület, amely a miniszter véleménye szerint kiemelten fontos, az a környezetvédelmi ügynökségek által kiadott szabályozó okiratok minősége. Oda kell figyelnünk a szabályozó iratok minőségére, a működési és ellenőrzési kritériumok egyértelműek kell legyenek - hangsúlyozta Borbély László. Beszédében a miniszter kitért az európai uniós források nyújtotta lehetőségek fontosságára, és arra kérte a környezetvédelmi operatív program keretén belül pályázó ügynökségeket, hogy tekintsék zéró prioritásnak az uniós pénzek lehívási ütemének felgyorsítását. A találkozón szó volt azokról a közös erőfeszítésekről, amelyeket a minisztérium és az Országos Környezetvédelmi Ügynökség szakemberei annak érdekében tesznek, hogy feloldják a Kiotói Egyezmény alkalmazását felügyelő bizottság Romániára vonatkozó tilalmát. A miniszter véleménye szerint ez irányban már történtek fontos lépések. Az eseményen jelen volt Abos Gábor, a Környezetvédelmi Ügynökség elnöke, Balogh Sándor, az Országos Erdészeti Hivatal aligazgatója és Szabó Ilona, az Erdészeti Igazgatóság vezérigazgatóhelyettese. _____________________|^pcxSßO© Kiszolgáltatott rendőrség Dicséretes, hogy a Maros megyei önkormányzatok többsége támogatja a rendőrök munkáját, természetesen a polgárok biztonsága érdekében. Dicséretes az is, hogy ebben élen járunk az ország többi megyéjéhez képest. Azonban néhány kérdés felmerül a különféle közintézmények, hatóságok hatáskörének, feladatainak, költségelszámolásának kapcsán. A tegnapi megyei közgyűlés napirendjén két, a megyei rendőrség tevékenységével kapcsolatos beszámoló is szerepelt. Eredményekről főként számokban tájékozódhattak a megyei közgyűlési képviselők, és mint minden évben, idén is kiderült, hogy a rend őrei jól teljesítettek. Kiderült, hogy a megyei tanács melletti Rendfenntartó Hatóság (RTOP) is sikeres évet zárt 2011-ben. Amellett, hogy tucatszámra gyűléseket, beszámolókat tartott, igencsak jól „lobbizott”, hatékonyan közvetített a rendőrség és a polgármesteri hivatalok között. Merthogy leginkább ezzel volt elfoglalva: „összeboronálni" az önkormányzatokat a helyi rendőrségekkel. Az együttműködés eredménye: a polgármesteri hivatalok havi 50-100 liternyi üzemanyag megvásárlását, a rendőrségi autók időszakos műszaki ellenőrzésének költségeit, irodai berendezések, bútorzat megvásárlását, helyenként még a rendőrőrs székhelyének kialakítását is „szponzorálták”. Lassan elvesztődünk a rendfenntartással foglalkozó hatóságok szövevényében, lásd helyi rendőrség, csendőrség, megyei rendőrség, megyei rendfenntartó hatóság, önkéntes rendőrök, falusi éjszakai őrség. Kérdés: miért van szükség arra, hogy egymásra épülő struktúrákat hozzanak létre, ahelyett hogy gazdaságosabban bánnának a közpénzzel? Normális az, hogy olyan szegény rendőrségünk legyen, mint a templom egere, amely a polgármesterek, tanácsosok könyörületességére van utalva? Akik egy kis üzemanyagért stb. lekötelezik magukat a helyi tanácsnak, polgármesternek? Normális dolog úgy felvetni az „együttműködés” szempontjait, hogy: vagy biztosítjátok a pénzt, vagy járőrautóink üzemanyag híján a parkolókban rostokolnak, miközben a bűnözők garázdálkodnak? Normális, hogy a rendőrség költségvetésében nincs elkülönítve pénz a bűnmegelőzési kapmpányok költségeinek fedezésére, erre a célra is „külső forrásokból” kell pénzt szerezni? Se nem normális, se nem etikus. Két évtizednyi demokrácia és jogállamiság után sem tartunk ott, hogy a rendőrséget komolyan vegye az állam, megfelelő munkafeltételeket biztosítson számára. Jól megfizetett, jól képzett és munkájukat korrektül végző rendőrökre, egyszerű hatósági struktúrára lenne szükség. Addig, míg kiszolgáltatottak és alulfizetettek, elég nehéz a hatékonyságot, megvesztegethetetlenséget, korrektséget elvárni. Antalfi Imola Eyeth Day - Ifjúsági nap az iskolákban Munkában a lapszerkesztők Tudósításunk a 4. oldalon Fotó: O.B.