Népújság, 2012. március (64. évfolyam, 51-77. szám)

2012-03-01 / 51. szám

2012. március 1., csütörtök HÍREK - TUDÓSÍTÁSOK Lusztráció csak kinevezett tisztségviselőkre A törvény áprilisban léphet életbe A képviselőház kedden 167 igen szavazattal, négy tartózkodás mellett elfogadta a lusztrációs törvényt, amely öt évre eltiltja a közélettől azokat, akik a Román Kommunista Pártban vezető funkciót töltöttek be. Máté András , RMDSZ-es képviselő javaslatára a jogsza­bályba bekerült az a rendel­kezés is, hogy a lusztráció az egykori kommunista ügyészekre is kiterjed. Ugyanakkor vita tárgyát ké­pezte, hogy a Román Kom­munista Párt ifjúsági szerve­zetének tagjaira is vonatkoz­zék-e az átvilágítás, de a ja­vaslatot elvetették. Márton Árpád képviselőt, az RMDSZ képviselőházi frakcióvezetőjét kérdeztük: - Egyesek - közöttük Ion Iliescu volt államfő is - úgy gondolják, hogy több mint húsz évvel a rendszerváltás után nem sok értelme van a törvénynek, hiszen a volt párt­­aktivisták vagy a rendszer másfajta kiszolgálóinak nagy része azóta nyugdíjba ment vagy meghalt.­­ Részben igaza van Iliescu úrnak. A törvény eredetileg a volt KISZ-vezetőkről is szólt, de a plénumban a Demokrata Párt kérte ennek a résznek a törlését. Amivel mi nem értet­tünk egyet, pontosan azért, mert a volt KISZ magas rangú vezetői voltak azok­, akiket a párthatalmi szervekbe készí­tettek, és akik még tisztsége­ket betölthetnek. Való igaz, amit ő mondott, hogy mind az IMSZ, mind pedig az RKP- csúcsvezetők elég féő százalé­ka lehetett ’89 tájékán 35-40 éves, a mai nyugdíjkorhatár alatt. Nem értettünk egyet és ellene is szavaztunk annak a javaslatnak, hogy a volt KISZ- aktivistákat töröljék. - Mi lesz a törvény további sorsa? - A törvénynek a további sorsa a következő: öt napig tartják a főtitkárságon, ezalatt a képviselők és szenátorok egy csoportja megtámadhatja az Alkotmánybíróságon. Egyesek jelezték is, hogy erre készülnek. Gondolom, ezek a szociáldemokraták lehetnek, hiszen a törvény kezdeménye­zői közé tartoznak a liberáli­sok is, és érdekes lenne, ha ők is aláírnák, hogy az általuk kezdeményezett törvény al­kotmányellenes. Ha ez nem következik be, akkor elküldik az államelnöknek, akinek van 20 napja arra, hogy a lánya. Ha aláírta és közlik­ a Hivatalos Közlönyben, három nap múl­va hatályba lép. Tehát a ha­tályba lépés időpontja áprilisra tervezhető. Elméletileg, mert mint mondtam, felmerülhet­nek különböző akadályok. Az Alkotmánybíróságon egyszer már megtámadták. Az Alkománybíróság a választott tisztségek esetében mondta ki az alkotmányellenességet. Ezért van az, hogy az államel­nöktől, az önkormányzati tisztségviselőkön keresztül, a Legfelsőbb Bírói Tanács tag­jaiig a választott tisztségvise­lőkre ebben a formában már nem vonatkozik. - Ezek szerint a választáso­kon indulhatnak a volt párttit­károk, a volt szekusok? - Indulhatnak nyugodtan, csak le kell írják, hogy szekusok voltak. Ez eddig is így volt. Ha nem írják le, és valaki tudja róluk, és van bírósági végzés, akkor - mi­vel saját büntetőjogi felelős­ségre nyilatkozza azt, hogy nem volt szekus - nyilván­valóan a hamis nyilatkozat bűncselekményét követi el. Persze, ha az állampolgárok ismerik a jelölteket, és tud­ják, hogy szekusok voltak, vagy ha egy volt pártvezetőt akarnak megválasztani, ez szívük joga. Mózes Edith Tetszik, nem tetszik: új vezetőtanácsot „kap” a repülőtér! A marosvásárhelyi Transilvania repülőtér ve­zetése tegnap, a megyei közgyűlés megkez­dése előtt írásban figyelmeztette a képviselő­ket, hogy szabálytalan, amire készülnek: a reptér átszervezését célzó határozattervezet több okból kifolyólag sem törvényes. A testü­let ennek ellenére megszavazta az igazgató­­tanácsi tagságra pályázókat kiválasztó bizott­ság összetételét. A repülőtér vezetősége által szétosztott kétoldalas tájékoz­tatóban egyrészt eljárásbeli hibákra figyelmeztették a kép­viselőket (többek közt a napi­rendre való tűzés módját kifo­gásolták, valamint azt, hogy a határozattervezetet nem hagy­ta jóvá mindenik szakbizott­ság), az ellentmondásos jog­szabályi háttérre (szerintük a korporatív vállalati formának a bevezetésére vonatkozó kor­mányhatározat nem vonatko­zik az országos érdekeltségű, különleges jogállású közintéz­ményekre­, valamint arra, hogy a reptér szervezési­működési szabályzatának (SZMSZ) módosítását a veze­tőtanácsnak kell jóváhagynia, nem pedig a közgyűlésnek. A tervezet vitája során Lokodi Edit elnök hangsúlyozta, a műszaki szakbizottság jóváha­gyása valóban hiányzik, ugyanis annak egyes tagjai hiányoztak a gyűlésről, de volt, aki tartózkodott a szava­zásnál. Filimon Vasile PDL-s képviselő felszólalásában bo­nyolultnak nevezte a repülőtér ügyét, a jogi helyzet tisztázá­sát kérte a tanács jegyzőjétől, Paul Cosmától, ak­i közölte: a marosvásárhelyi Transilvania repülőtér országos érdekeltsé­gű, különleges jogállású köz­­intézmény, a Közszállítási Minisztérium alárendeltségé­ből a megyei tanács aláren­deltségébe mint helyi érdekelt­ségű, különleges jogállású közintézmény került, tehát nem vonatkozik rá a 109-es kományrendelet által megsza­bott kivételezés. A tavalyi 109-es kormányrendelet, amely a korporatív (testületi) vállalati forma bevezetését szabályozza, kivételként az országos érdekeltségű, külön­leges jogállású közintézmé­nyeket nevezi meg. Lokodi Edit kijelentette: ha a repülőtér nem volna helyi érdekeltségű intézmény, nem is pályázha­tott volna uniós pénzalapokra beruházások céljából, ugyan­akkor nem igaz az, hogy az átszervezéssel elveszíthetik ezt a támogatást, hiszen nem „névfüggő” vissza nem térí­tendő kölcsönről van szó, ha­nem „intézményfüggő” hitel­ről. A határozattervezetet vé­gül két módosító javaslattal fogadták el: egyrészt azzal, hogy az új szabályzatot csak az új vezetőtanács beiktatása után léptetik életbe, másrészt azzal, hogy a versenyvizsga­bizottság mellett független szakértő véleményét is figye­lembe veszik. A határozatter­vezet alapján a versenyvizsga­bizottság tagja lett Bartha Jó­zsef, a megyei tanács gazdasá­gi igazgatója és Popa Elena osztályvezető. A Pénzügymi­nisztérium a későbbiekben nevezi meg képviselőjét. A tanácsülést követően Stefan Runcan, a repülőtér vezérigazgatója a sajtónak nyilatkozva szégyenteljesnek nevezte a testület döntését, kijelentve: csalódott, hiszen e döntés mögött személyi érde­kek állnak. „Majd meglátjuk, mennyire törvényes, amit tet­tek a képviselők. Első lépés­ként értesíteni fogok minden, a repülőtér működésében ille­tékes hatóságot a történtek­ről”. Lokodi Edit szerint vi­szont „Stefan Runcan jobban tenné, ha arra koncentrálna, hogy minél több légitársaság­gal kössön szerződést, hogy ne hozza a repülőteret hátrá­nyos helyzetbe és ne nyilat­kozzon felelőtlenül a sajtó­nak”. Antalfi Imola Putyin a biztos befutó A március 4-i oroszországi elnökválasztás vi­tathatatlanul legesélyesebb jelöltje az a Vla­gyimir Putyin, aki 2000 és 2008 között két pe­rióduson keresztül betöltötte már az­ államfői tisztséget, ezt követően pedig négy éven ke­resztül vezette az orosz kormányt. 1952. október 7-én szüle­tett Leningrádban, 1975-ben szerzett jogi diplomát a Né­­va-parti város egyetemén. Az állambiztonsági szolgá­lathoz, a KGB-hez került, előbb a titkárságon, majd az elhárító részlegnél, később a külföldi hírszerzésnél telje­sített szolgálatot. 1985-től az NDK-ban Drezdában dolgo­zott, s 1990-ben alezredesi rangban tért haza. Szergej Sztyepasin kor­mányfő menesztése után, 1999. augusztus 16-án az Állami Duma - az államfő ajánlására - Putyint válasz­totta meg miniszterelnök­nek. Jelcin már ekkor örökö­seként emlegette pártfogolt­­ját, s ígéretét beváltotta: amikor 1999. december 31- én lemondott államfői tiszt­ségéről, Putyint bízta meg ügyvezetőként az elnöki te­endők ellátásával. A 2000. március 26-i elnökválasztá­son Putyin biztos befutó volt, abszolút többséggel, a szavazatok 52,94 százaléká­val lett államfő. Négy év múlva, 2004. március 14-én Putyin még rá is erősített korábbi sikerére: magabizto­san, nagy fölénnyel, a vok­­sok 71,31 százalékával lett újból Oroszország államfője. Államfőként Putyin azon volt, hogy véget vessen a posztszovjet Oroszországon eluralkodott káosznak, el­nöksége idején hosszú felvi­rágzást élt meg az ország a kőolajár emelkedésének kö­szönhetően is. Támogatói szerint rendet teremtett és sok ember életkörülményein javított, bírálói a demokrácia visszafejlesztésével és a posztszovjet korszakban ta­pasztalt szabadság korláto­zásával vádolták, valamint azzal, hogy nem tett eleget a korrupció felszámolására. 2008-ban az alkotmány értelmében Putyin már nem pályázhatott sorban harma­dik alkalommal is az elnöki tisztségre, ezért korábbi szentpétervári munkatársát, Dmitrij Medvegyevet jelölte maga helyett. Medvegyev beiktatásának másnapján, 2008. május 8-án ő lett a kormányfő, majd átvette a Kreml politikai bázisát ké­pező Egységes Oroszország párt vezetését is. Hivatalo­san ugyan a második ember­nek számított, valójában az elmúlt négy évben is ő moz­gatta a szálakat az orosz po­litika boszorkánykonyhájá­ban. Népszerűségét máig megőrizte, bár annak mérté­ke kétségtelenül csökkent. Közrejátszik ebben, hogy az ő számlájára írják sokan a demokrácia korlátozását Oroszországban (a putyini „irányított demokráciát”), s nem utolsósorban a tavaly decemberi parlamenti vá­lasztások során tapasztalt visszaéléseket. A népszerű­ségvesztés ellenére sokak szerint Putyin már az elnök­­választás március 4-i első fordulója nyomán államfő lesz, a február 28-án nyilvá­nosságra hozott felmérés szerint a szavazatoknak akár a 60 százalékát is megsze­rezheti. Ha az immár hat évre kibővített elnöki perió­dus után 2018-ban újravá­lasztják, akár egészen 2024- ig ő lehet az államfő, pedig már most is ezrek tüntetnek a nagyvárosokban a Putyin nélküli Oroszországért. NÉPÚJSÁG 3 ORSZÁG - VILÁG Levonják az ellenzéki honatyák üléspénzét Roberta Anastase, a képviselőház elnöke szer­dán bejelentette, hogy levonják azon ellenzéki honatyák üléspénzét, akik nem vettek részt az üléseken, a döntést a képviselőház állandó bizott­sága hozta meg kedden. Anastase elmondta, az ellenzéki honatyák juttatásait akkor is megvonják, ha aláírták a jelenléti naplót, de nem vettek részt a plenáris ülésen, amikor a szavazás történt. Arra a kérdésre, hogy a hatalomhoz tartozó honatyák juttatásait is megvonják-e, ha hiányoztak, Anastase azt mondta: ezt a jelenléti listákon fog­ják ellenőrizni. A képviselőház elnöke megjegyez­te: amennyiben a frakcióvezető igazolja a hiány­zásokat, a napidíjakat nem fogják levonni. Túrós Loránd lett az új ORT-tag A szenátus és a képviselőház keddi együttes ülé­sén jóváhagyta Túrós Loránd és Valentin Alexandru Jucan kinevezését az Országos Audiovi­zuális Tanács (OAT) címzetes tagjává, valamint Mihai Marius Badea kinevezését az OAT póttagjává. Túrós Lorándot az RMDSZ parlamenti csoportjai ja­vasolták az OAT tagjának, kinevezése idén decem­ber 19-ig szól (a Szász Attila távozása után hátrama­radt mandátum idejére), Valentin­ Alexandru Jucant és Mihai Marius Badeát a PDL parlamenti csoportjai javasolta, az ő mandátumuk hat évre szól, miként az audiovizuális törvény előírja. Titkos, szavazócédulás voks volt. Szász Attila, aki 2008 májusa óta volt az OAT tagja, azért mond le OAT-mandátumáról, mert úgy döntött, a marosvásárhelyi közszolgálati rádió­hoz „igazol’’. Románia parlamentje Szász Attilát 2006-ban a szenátus javaslatára nevezte ki az OAT póttagjává a 2006-2012 közötti időszakra. Szász Attilát Gáspárik Attila helyett nevezték ki, akit a parlament a szenátus javaslatára az OAT címzetes tagjává nevezett ki. 2008 márciusában Gáspárik Atti­la lemondott OAT-mandátumáról, helyét automatiku­san a póttag Szász Attila vette át. Vonzó a vízenergia-befektetés Románia az­ egyik legvonzóbb európai ország a vízenergia-befektetések területén — jelentette ki Borbély László környezetvédelmi miniszter. A tár­cavezető egy vízenergia témakörben szervezett bukaresti konferencián elmondta, hogy szakem­berek szerint Románia akkor tudna maximum 8 ezer megawatt energiát termelni, ha kiaknázná a vízerőművek létesítéséhez szükséges természeti adottságait. Borbély elmondta: a 8 ezer megawatt potenciális energiából a törpe vízerőművek körül­belül több mint 1100 megawatt áramot biztosít­hatnának. Jelenleg az üzembe helyezett törpe vízerőművek 400 megawatt áramot termelnek. Romániában 84 ilyen törpe vízerőmű megépítése van folyamatban. Bukarest a környezetvédelmi alapból 2009 óta támogatja azokat a cégeket, amelyek megújuló források felhasználása terüle­tén fejtik ki tevékenységüket. Együttműködik a Kodolányi főiskola és a Sapientia Közös oktatási, kutatási és kulturális projekteket indít, oktatási és kutatási céllal cserelátogatáso­kat s szakmai gyakorlatokat szervez a Kodolányi János Főiskola és a Sapientia Erdélyi Magyar Tu­dományegyetem (EMTE) a szerdán Székesfehér­váron aláírt együttműködési megállapodás értel­mében. Az ünnepélyes aláírás alkalmából az er­délyi felsőoktatási intézmény rektora elmondta: a Sapientia több mint 10 éve kezdte meg tevékeny­ségét. Jelenleg a tudományegyetemnek három városban - Kolozsváron, Marosvásárhelyen és Csíkszeredán - négy kara működik, azokon mint­egy kétezer hallgató tanul. Dávid László úgy véli, hogy a két oktatási intézmény együttműködése akkor lesz sikeres, ha az anyaországi és az erdé­lyi fiatalok igazi tudományos programok kereté­ben fél-egy évet töltenek el egymás társaságá­ban, s ezáltal újra olyan szoros és hosszú távú kapcsolatok alakulhatnak ki, amelyeket „a törté­nelem elvágott valamikor”. 1.200 millió lejes garanciahatár a Kogalniceanu-programra A kormány elfogadta azt a határozatot, mely 1.200 millió lejes garanciaplafont irányoz elő a Kogalniceanu-programra. Az összeg arányos a program 2012-es költségvetésével, azt a Nemzeti Garanciaalap biztosítja, tájékoztatott Borbély Károly gazdasági államtitkár. A program 2012-es költségvetése 70 millió lej, a tavalyi költségvetés (24 millió lej) közel háromszorosa. A 2011. szep­tember 7-én indult program keretében tavaly év végéig 222 pályázatot hagytak jóvá 17,3 millió lej értékben. - Remélem, idén sokkal több sikeres pályázatot fogunk jegyezni, és sikerül a program költségvetési keretét kimeríteni - mondta az ál­lamtitkár. A Kogalniceanu-program a kis- és kö­zépvállalkozások létrehozásának ösztönzését és fejlesztését célozza a 2011-2013-as időszakban,, egy olyan hitelkeret révén, amelynek maximális értéke vállalkozásonként évi 125 ezer lej, részle­gesen támogatott kamattal, állami garanciával (melyet a Garanciaalap biztosít).

Next