Népújság, 2015. február (67. évfolyam, 25-48. szám)

2015-02-02 / 25. szám

2 NÉPÚJSÁG Al­ed A&I EHMSuHH Ma KAROLINA és AIDA, - , , holnap BALÁZS napja. Z.) netlO KAROLINA a Karola tovább- A Nav kel képzése, amely a Károly latinos 7 óra 44 perckor, , . lenmipszik­ AIDA: jelentése ismeretlen. 17 óra 28 perckor. BALÁZS: latin családnévből Az év 33. napja, fre,de , sokféleképpen becézhető, hátravan 332 nap, kedve­s keresztnév. Jelentése :s­__________ meretlen. A vasárnapi todézlázás nyerőszámai IDŐJÁRÁS 27,17,14,39,­+5 Borús idő M0ROCPUB: 706596 Lt*J° 4,37,16,18,26,25 Hőmérséklet: , SUPER N0ROC: 101332 max. 5°C IgJO 10,27,2,41,45,37 min. -2 °C 4F9 HOROG: 6203764 ELŐFIZETÉS A SZERKESZTŐSÉGBEN IS! Elfogadunk előfizetést lapunkra a következő hónapra a Népúj­ság szerkesztőségében: Marosvásárhely, Dózsa György utca 9. szám, 2. emelet, 57-es iroda. Borbély Ernő, tel 0742-828-647, na­ponta 8-14 óra között, szombat - vasárnap zárva. MEGYEI HÍREK Közel negyven lakótársulás maradhat víz nélkül Február 9-étől az Aquaserv vállalat 38 eladósodott tulaj­donosi társulásnál szünteti meg az ivóvíz-szolgáltatást - amelyek 90 napot meghaladó összadóssága 1,8 millió lej. Az adósságot felhalmozó tulajdonosi társulások listája megtekinthető az Aquaserv Rt. Kós Károly utca 1. szám alatti székhelyén, a közönségszolgálati irodánál. Elköltözött a Demokráciaközpont A Maros megyei EMNT Demokráciaközpontja új székhe­lyen fogadja az ügyfeleket. Ugyanazon az oldalon és ut­cában, a Mihai Viteazu (Klastrom) utca 10. szám alá köl­tözött, a Súrlott Grádiccsal átellenben. A magyar állam­­polgársággal kapcsolatos minden jellegű ügyintézést a főkonzulátussal partnerségben, azt kiegészítve végez­nek. Nyitva tartás hétfőn és szerdán 10—17 óra között, kedden, csütörtökön és pénteken 10-13 óra között. A te­lefon- és faxszám is megváltozott: 0365/430-902. Vakációs program Február 2-6. között vakációs programot szerveznek Ma­rosvásárhelyen és Szászrégenben, a korai nevelő- és fej­lesztőközpontokban. A 0-3 éves korú gyermekeknek és óvodás testvéreiknek változatos programot kínálnak: ba­bamasszázs, labdamedence, ügyességi pályák és játé­kok, barkácsolás, fejlesztő, kreatív játékok. A rendezvé­nyen a február 9-én induló csoportos foglalkozásokra is lehet jelentkezni. A Téli bekukkantó részletes programja a www.caritas-ab.ro honlapon olvasható. Érdeklődni lehet a 0753-056-928-as telefonszámon. Kiáltó szó - jótékonysági előadóest Február 5-én, csütörtökön 17 órától a Bernády Házban Gál Ernő Kiáltó szó című pódiumműsorára kerül sor. A jótékonysági előadóest szervezői a Márton Áron püspök­nek emléket állító film elkészítését kívánják támogatni. Szesszió végi bulik a Jazz &Clubban Február 4-én, szerdán este 10 órától szesszió végi, kar­szalagos és Sound-partira várják az egyetemistákat a klubba. Asztalfoglalás: 0724-400-322. Az RMDSZ-nőszervezet álarcosbálja Február 6-án, pénteken a Blue Pearl étteremben (Dózsa György utca 155. szám) 19 órától éjjel 2 óráig a marosvá­sárhelyi RMDSZ Nőszervezete farsangi álarcosbált szer­vez. Házigazdája Kakasi Miska, a talpalávalót Vidám Gyula és zenekara húzza, énekel Ábrám Tibor. A mókát, zenét és táncot kedvelőket várják, álarc nem kötelező, de ajánlott, a legötletesebb álarcot viselőket zsűri díjazza. A belépő ára 25 lej, a jegy magában foglalja a tombolaje­gyet is, amellyel értékes nyereményekre lehet szert tenni. A tombolán befolyt összeget a Női Akadémia működteté­sére szánják a szervezők. Jegyeket a marosvásárhelyi RMDSZ székhelyén, Dózsa György u. 9. szám (földszint) lehet igényelni. További információkat a 0265/267-116-os telefonszámon és a noszervezet@rmdszmarosvasarhely. ro címen lehet kérni. A mezőmadarasi alkotótábor munkáiból A tavaly augusztusban szervezett 13. mezőmadarasi képzőművészeti alkotótábor munkáiból nyílik kiállítás ma délután 5 órakor Marosvásárhelyen, a Mihai Eminescu Kulturális Központban (a volt Ifjúsági Házban). A tárlaton húsz hazai és külföldi képzőművész munkája látható egy hétig. A kiállítást Molnár D. Dénes képzőművész és Czirjék Lajos, a Maros-mezőségi Művésztelep elnöke nyitja meg, közreműködik a marosvásárhelyi Fagyöngy citerazenekar. Szervező: a Maros-mezőségi Művésztelep és a Pro Runs Egyesület. Hírszerkesztő: Szer Pálosy Piroska HÍREK - TUDÓSÍTÁSOK 2015. február 2., hétfő A nők szerepe a társadalomban Uniós pályázatokkal ösztönzik a közösségeket Szerdán a fővárosi székhelyű Rench Egyesület munkatársai a Pláza Hotel konferenciatermében ismertették a szervezet célja­it, tevékenységét, folyamatban lévő pályázataikat, a Közép ré­gió társadalmát is érintő vállalkozási lehetőségeket. A három­órás műhelymunkán civil szervezetek, alapítványok, diáktaná­csok és a sajtó képviselői vettek részt. A Reach Egyesület küldetésének tekinti a természetes alapanyagok felhasználását abban a láncolatban, amely a háztáji gazdaságokban kez­dődik és a fogyasztónál ér véget, az országos társadalmi, illetve a közös­ségek szintjén tapasztalt hiányossá­gok egy részének az orvoslását. A hosszú távú fejlesztések érdekében a közösségek tagjait aktívan bevonva a saját jövőjük alakításába a felelősség­­teljes együtt­munkálkodást ösztönzik. Amint Andreea Rot­aru kommuni­kációs menedzser ismertette, a 2006- ban bejegyzett nonprofit egyesület a társadalom hiánypótló szervezeteként jött létre, és olyan területekre össz­pontosítanak, ahol valós igényeket vélnek felfedezni, ezért már a hivata­los bejegyzésük előtt is tagjaik, ön­kénteseik különböző tevékenységek­ben vettek részt. A ma női a holnap társadalma szá­mára elnevezésű európai uniós finan­szírozású projekt célja a felelősség­­teljes, tevékeny nők, állás nélküli há­ziasszonyok, szakképzettséggel nem rendelkező vidéki lányok számára irányt mutatni a társadalmi sztereotí­piák kötelékéből való kiszabadulásra, ugyanakkor megdönteni a nők má­sodrendű szerepének mítoszát. Folyamatban lévő projektjeik kö­zött az önkéntes véradást ösztönző Esély az életre kampány során több mint 120.000 embert győztek meg a véradás fontosságáról. Az elsősegély­­nyújtás oktatását szorgalmazó Egy élet tőled függhet országos program keretében 28 városban szervezett in­gyenes tanfolyamok keretében közel tizenhatezren sajátíthatták el az első­segélynyújtás alapjait. Hat olyan vál­lalatot hoztak létre, melyek fogyaték­kal élőket és hátrányos anyagi hely­zetben lévőket foglalkoztatnak, ezál­tal 150 munkahelyet létesítettek. A Controlin pályázat a cukorbete­gek támogatását szolgálja. Korszerű rendszer révén monitorizálják a vér­­cukorszintet, egy mobilapplikáció segítségével követik és grafikusan ábrázolják az adatbázisban lévő bete­gek vércukorszint-ingadozását. A szakemberekből álló telefonos ügy­félszolgálat révén pedig hasznos uta­sításokkal látják el a betegeket, illet­ve figyelmeztetik azokat, akik elha­nyagolják a rendszeres vércukor­­szintmérést, valamint az értékeknek az adatbázisba való továbbítását. A Safir projektet ugyancsak a nők promoválása céljával tavaly április­ban indították, és ez év végéig tart. Otthoni idősgondozók felkészítését vállalják, modern technológiai eszkö­zök kezelését is elsajátítva. Amint a menedzser jelezte, nem csupán az idősek pelenkázásáról és etetéséről szól a gondozás, hanem az orvosi segédeszközök szakszerű használatát is elsajátíthatják a tanfolyam végzett­jei-Az évszakok befőttesüvegben hosz­­szú távú stratégiai program, mely a vidéki övezetek fejlesztését célozza. A vidéken élő nőket a munkahelyek hiánya nagyobb mértékben érinti, ezért a szakképzettség nélküli asszonyok tá­mogatását, egyéni vállalkozások indítá­sát, az engedélyezések ügyintézését vállalja a Reach Egyesület. Amint a kommunikációs igazgató kérdésünkre elmondta, a folyamatban lévő pályázatok ingyenes tanfolya­maira való bekapcsolódás feltétele 20-28 személyből álló csoport egy adott településen. A szervezet tevé­kenységeiről, a pályázatokba való bekapcsolódás lehetőségeiről az ér­deklődők a szervezet www. asociatiareact.ro honlapján tájéko­zódhatnak. Szer Pálosy Piroska Leginkább a telefon- és banki szolgáltatásokkal elégedetlenek a fogyasztók Vannak időszakok, amikor egy-egy intézmény a közérdeklődés fókuszába kerül, több szó esik a tevékenységéről, általában bot­rányok, hangos perek kapcsán. De vannak olyan időszakok is, amikor egy-egy intézményben csendben dolgoznak. A Maros Megyei Fogyasztóvédelmi Hivatal egy ilyen időszakot él, amikor a fogyasztók számtalan panaszát, bejelentését vizsgálják, de nem kürtölik világgá, hogy mit tesznek. Éppen a csend megtöré­sére érkeztünk a hivatalba, hiszen nemrég mérleget készítettek a tavalyi munkáról. Erről kérdeztük Csomósi Miklóst, a Maros Me­gyei Fogyasztóvédelmi Hivatal felügyelőjét. A panaszok 73 százaléka volt indokolt­­ Tavaly 1664 panasz érkezett a hivatalba, ezeket kivizsgáltuk, és megoldottuk. A panaszok 73 százalé­ka indokolt volt, tehát a panaszos jogosan tett bejelentést valamely ter­mékre, szolgáltatásra. S itt jegyzem meg, hogy a panaszok 70 százaléka a szolgáltatásokkal volt kapcsolatos, 30 százaléka pedig élelmiszertermékek­re és ipari árucikkekre vonatkozott. A 70 százalékon belül a legtöbb panasz a telefontársaságokra érkezett, aztán következtek a pénzintézmények. Az indokolt panasszal hozzánk forduló fogyasztóknak 205.000 lej értékű kárt sikerült megtéríteni.­­ A telefonszolgáltatókra vonatko­zó panaszokat említette. Milyen ter­mészetű panaszok voltak ezek? - A legtöbb a számlákra vonatko­zott. Ugyanis az emberek java része nem olvassa el a szerződést, vagy ha el is olvassa, nem értelmezi megfele­lőképpen. Nagyon fontos tudni, hogy mit tartalmaznak a szerződé­sek. Csak olyan szerződést kell kötni, amire igény van, és olyan szolgáltatást tartalmaz, ami szükséges. Hiába ígér a szolgáltató havi 10.000 perc beszélgetést, ha az illető sze­mély még 100 percet sem be­szél le. Ezeket a szerződéseket aláírás előtt át kell gondolni, meg kell fontolni, mert utólag nagyon nehéz következmé­nyek nélkül felbontani. — És a bankokkal kötött szer­ződések esetében mire figyel­jenek az emberek? - Minden pontra. Banki hitel felvételére addig nem ajánla­tos szerződést kötni, amíg szakem­berrel nem konzultált a kölcsönhöz folyamodó. Olyan záradékok vannak, amire ha nem figyelnek oda, nagyon ráfázhatnak a hitelkérők. Romlott élelmiszerre nem volt panasz - Ön az élelmiszertermékekkel kap­csolatos panaszokért felel. Milyen esetekkel találkoztak az elmúlt év­ben? - A legtöbb panasz a lejárt szava­tosságú termékekre volt. Ez amiatt fordul elő, hogy a polcokon felejtőd­­nek a termékek. A friss árut az első sorokba rakják, a vásárlók ezeket le­emelik, s az eladók nem veszik észre, hogy a hátsó sorokban ott marad egy­­pár, időközben szavatosságot vesztett termék. Ilyen kevés van, de előfor­dul. Általában odafigyelnek az el­adók. Ilyesmivel nem kockáztatják az üzlet jó hírnevét, a vásárlók egészsé­gét. Különben nagyon sok termék szavatossági ideje megnőtt a gyártási technológiáknak köszönhetően. Romlott élelmiszerre nem volt pa­nasz. Más panaszok a termékek árá­val kapcsolatosak. Elég gyakran elő­fordul, hogy a polcra kifüggesztett ár nem talál a számlán feltüntetett árral. Ez is emberi mulasztás vagy figyel­metlenség eredménye, ugyanis a szá­mítógép nem téved, az ember igen. A kasszagép annyit üt be, amennyit a vonalkódról beolvas. Az történik, hogy a terméknek megváltoztatják az árát, de a polcon felejtik a régi árat. A másik tévedési lehetőség, hogy az árcímke nem a megfelelő ter­ék alatt van, s ez megtéveszti a vásárlót. Ő egy árra gondol, de a kasszánál kiderül, hogy egész más az ára, mert nem jó árat nézett meg és tulajdoní­tott a terméknek. Az emberek megtanultak vásárolni - Volt-e kirívó vagy érdekes esetük a közelmúltban? - Nem. De olyan eset igen, ami nem kivizsgálható. Például, hogy a buszsofőr nem ad jegyet, vagy csú­nyán beszél. Ilyen esetekben nem állíthatunk elő tanúkat. A fogyasztó­­védelem a felvételeket sem kérheti ki a nagyáruházakból. Ha valakit ko­moly sérelem ér, az ebben illetékes szervhez kell fordulni. Azt tapasztal­juk, hogy a tájékoztatásnak köszön­hetően az emberek megtanultak vásá­rolni, figyelmesebben olvassák el a termékek címkéit, a termékek össze­tételével is tisztában vannak. Kiala­kult egy vásárlói szokás, mindenki azt vásárol - olyan tejet, olyan ke­nyeret, olyan hústerméket és egye­bet -, ami neki ízlik. - Hogyan járjon el az, aki a fo­gyasztóvédelemhez szeretne folya­modni? - írásban kell a fogyasztóvédelem­hez fordulni, szóbeli panasszal nem foglalkozhatunk, ezt törvény írja elő. Hiába jönnek személyesen az embe­rek, akkor is le kell írniuk a panaszt. E-mailben, faxon vagy levélben is el lehet küldeni a panaszt. E-mail cí­münk: reclamatii:mures@opc.ro, mures@opc.ro, a faxszám: 0265/255- 153, a postacím pedig: Jeddi út (str. Livereni) 7. szám. Mezey Sarolta

Next