Népújság, 2015. augusztus (67. évfolyam, 173-197. szám)

2015-08-01 / 173. szám

Bella István Mégis Lemállik rólam a lehet. Szerelmeim elrongyolódnak. Lassan meztelenebb leszek, mint a hívogató holtak. Mégis, magam el sem fedem, hagyom, hogy a szívemig lásson, aki akar, azt szégyellem csupán: tűröm, hogy megbocsásson. Vesztőhely száj. Bakóölek. Minden szó egyéb és csak talmi. Itt már meghalni se lehet. Ebbe m­ár bele se lehet halni. Csak múlni, mállni, lassan elhullni, levelesen, ahogy a zápor laskáll, pereg, foltokban hullik rozsdás ég horpadt bádogáról. Régi recept mai ízlésre Bár 1662-ben íródott Moliére egyik legismertebb komédiája, A nők iskolája, Török Viola rendező szerint ma is aktuális előadás, téma ez. Nem csak azért, mert a da­rab témája örök életű, és nem csak azért, mert a barokk zene mellett még rock is szól az előadásban. A Spectrum Színház hétvégi premierjéről a rendezővel beszél­gettünk. - Miért pont Moliére kerül színre ? Moliére a komédia egyik megteremtője. Ő az, akiről azt mondják, hogy a komédiát olyan szintre emelte, mint a klasszikus tra­gédiák: olyan mélységeket pendített meg nevettetéssel, hogy méltóvá vált arra, hogy a tragédiák közé soroljuk a komédiáit. Ele­ve olyan emberi tulajdonságokat tesz ne­vetségessé, amelyek mély gyarlóságokon alapulnak, emberi tulajdonságokon, ame­lyek mindenkiben benne vannak. Annyi a különbség a tragikus hős és a komikus hős között, hogy nem tragikus bukás van a vé­gén, hanem komikus. Tehát nem hal bele a főhős a történetbe, hanem megtisztul, tanul belőle. - Ebben nagy Moliére. És A nők isko­lája? - A nők iskolája egy klasszikus történetet dolgoz fel: a férfi-nő­ kapcsolatot. Az a min­denkori emberi vágyakozás van benne, hogy tökéletes legyen az a kapcsolat, egy ideális édenkert, ezt tükrözi a díszlet is. Na, most ezt hogy lehet elérni? Mert a világ ugye általában megrontja az embereket, a nőket is régen úgy nevelték, hogy a rossz hatásoktól el legyenek zárva. A darabban a tapasztalt idősebb vőlegényjelölt elképzeli, hogy neki csak úgy lehet ideális felesége, ha az nagyon tiszta környezetben nő fel, minden rossz behatástól mentesen, s talán így megóvja attól, hogy a tisztaságán folt essék. Itt számolja el igazán magát a főhő­sünk: a tudatlanság ugyanis még nem óvja meg az embert a bűntől. Ha az ember nem tudja, mi ellen védekezzen, lehet, hogy aka­ratlanul esik bűnbe. A mottója az előadás­nak az, hogy a szerelem a legjobb iskola, mégpedig a tiszta szerelem. Egy tiszta kap­csolatot úgy lehet felépíteni, ha tiszta sze­relemre épül. A mi esetünkben is ez van, hogy nem cselre, nevelésre épül egy tiszta szerelem, hanem egy tiszta találkozásra. A történet szerint van egy kizárólagos fősze­replőnk, akinek az tragikomikus történeté­ről szól a darab. Ő a gazdag és tapasztalt Szász Cs. Emese (Folytatás a 4. oldalon) Japán nő j £ §CO coCO nT 1Q› COI b‘ -2­­D QQ CD 'P NCO

Next