Nimrod, 1926 (4. évfolyam, 1-24. szám)

1926-01-01 / 1. szám

NIMROD bőrére menő szabadalom­sértés. Fődolog az, hogy hívás után mindenfelé erősen és készenlétben figyeljünk, mert soha sem tudjuk, hogy honnét jelenik meg a vendég, aki néha éppenség­gel nem is akar lekésni a lakomáról, máskor pedig olyan nesz­telenül érkezik, hogy már csak azt vesszük észre, hogy mellet­tünk van, vagy pedig a fa alatt áll és figyel előre. Az első hívási aktus után várunk 15 percet és még egy­szer azt megismételve, ha semmi sem jelentkezik, akkor úgy 500 lépéssel távolabb új helyet választunk és ott kezdjük a hí­vást elölről. — Itt megjegyzem, hogy nekem már jött róka har­madik hívás után is, amely azért nem jött az első 2-re, mivel a tőlem úgy 250 lépésre levő lyukból, csak 3-ik hívásomat hal­lotta kibúvása, illetve szendergő álmai után. A hívás mindig akkor a legsikeresebb, hogy ha vendé­geink ki vannak éhezve, ez pedig akkor van, ha a földeket meglehetős vastagon borítja a tartós hó. A nap bármely szaká­ban hívhatunk, de legjobb téli délután 1/A órától 5-ig és mindenesetre éjjel holdvilágnál. Szepesi Miklós. 3 A fegyverviselési engedély, annak kiadása és illetéke. Szlovenszkó Teljhatalmú Miniszterétől. 46.155/1925. odd. adm. 5. sz. Bratislava, 1925. okt. 26. Valamennyi zsupáni és járási hivatalnak, a rozsnyói zsupáni expoziturának, valamennyi rendőrigazgató­ságnak és kapitányságnak és a bratislavai orszá­gos csendőrparancsnokságnak. A fegyvertartási és fegyverviselési engedélyek kiadása az illetékes hivatal számára szabad megfontolás tárgyát képezi, amennyiben egy jogilag rendezett államban a polgárság vagyon és életbiztonságáról eléggé gondoskodva van, azért nem enged­hető meg, hogy a polgárság biztonságát saját fegyverével védje. És az ősember kitört egy suhangot az erdőn, megpör­gette azt hatalmas markában s megelégedetten indult — most már — vadászni. Eleinte kissebb állatokat támadott, melyektől nem kellett tartania, melyeknek elejtésére elegendő fegyver volt a fadorong is, s vállalkozásai, vadászatai fényesen eredményez­tek. A vad még nem félt az embertől, bevárta közelre gyanút­lanul, míg csak a hatalmas fabunkó süvítve csapott homlokára. Az ütés azonban nem mindig volt halálos, a vadnak, a már­­már kész zsákmánynak, sikerült elmenekülni, s ez már óvato­sabb volt, már nem várta be többé üldözőjét. Bántotta azonban az embert is, hogy zsákmánya — fegyverének tökéletlensége miatt — kezei közül kisiklott. Arra már ösztönszerűleg rájött, hogy dorongjával hatásosabb eredményt ér el, ha annak vége súlyosabb, eltökélte tehát azt még mesterséges módon is sú­lyosabbá tenni. Alkalmas kődarabot keresett, azt szívós indák­kal, majd állati belekkel szorosan reákötözte a korong végére s igy megszületett a kőbalta, kőbuzogány. Az eredmény meg­felelt várakozásának. Ezek a fegyverek azonban csak közeli támadásoknál váltak be, idővel pedig, mihelyt az üldözött vad megismerte benne legveszedelmesebb ellenségét, már nem várta be annyira, hogy a dorong vagy kőbalta csapása elérje, már menekült az ember elől. Újabb probléma:­­ a leleményes ős­ember nem esett kétségbe, belátta, hogy fegyverei tökéletlenek, miért is megtanulta az otromba s lehetetlen súlyelosztásu kő­baltát és kőbuzogányt félelmetes pontosággal hajítani s egy vé­letlen reávezette a parittya készítésére és kezelésére. Mire a vad annyira elbátortalanodott, hogy a kőbalta elhajítását sem várta be, megpróbálta észrevétlenül belopni vagy lelőhelyen közelbe várni. Íme a cserkészet, a les mint az ősember vadá­szati módjai. A vad félénksége azonban a fegyverkészítést is Eddig Szlovenszkón, mint a magyar jog egy részterüle­tén, a fegyvertartás és viselés kérdése még nem volt egyönte­tűen rendezve. Az egyes régi kismegyék területén (a régi Po­zsony, Nyitra, Zólyom, Nógrád, Komárom, Bars, Trencsén, Hont, Zemplén és Gömör-Kishontm­egyék) még most is létezik szabályrendelet, amely a volt magyar belügymin. 76.965/1861. sz. normativ (irányadó) szabályrendelete alapján adatott ki, amellyel az abszolutizmus korából származó 51.579/1891. számú, jóvá nem hagyott rendelet érvényét vesztette s a muni­­cipiális szervezeteknek egyidejűleg meghagyatott, hogy ezt az állapotot, amig országosan rendezve nem lesz, a helyi viszo­nyokra való tekintettel szabályrendelettel rendezzék. A mostani XVII. és XVIII. zsupa egész területén a régi megyei szabály­­rendelet érvényes, melynek hatálya az említett megyék terüle­tére kiterjesztetett. Az összes többi itt nem említett régi kis­megyék területén a volt magyar belü­gymin. 1914. július 27-én kelt, 5476 sz. rendelettel kiadott fegyvertartási és viselési tilalom van érvényben, melynek hatálya az 1914. augusztus 1-én kelt, 5735. számú miniszteri rendelettel az összes megyék és ön­­kormányzati joggal felruházott városok területére kiterjesztetett és a 168/1922. sz. törv. és rend.­tárának I. szab. 1. §-a alapján, mint az 1912. törv. XLIII. t.­cikke szerint kiadott intézkedés mostanáig is érvényben hagyatott. Ezek szerint Szlovenszkó területének legnagyobb részén nincs fegyvertartási szabályrendelet, hanem a fegyverviselési engedély az illetékes hivatalok engedélyezésétől függ és aki a törvény ellenére fegyvert tart, az a megyei szabályrendelet, ahol pedig az nem létezik, az említett 5476/1914. sz. min. ren­delet értelmében büntetendő. A fegyvertartási engedély kiadásánál az illetékes hivata­lok a közbiztonságot szem előtt tartani kötelesek s fegyver­­tartás nem engedélyezhető olyan személyeknek, akik teljes mértékben meg nem bízhatók. Ebben a tekintetben a csendőr­ség relációja a mérvadó (593/1919. adm. sz. körlevél) és kivé­telt képeznek az állami hivatalnokoknak kiadott fegyvertartási és viselési engedélyek (57.690/1924. adm. V. számú körlevél.) A vadászfegyverviselési engedélyek kiadásánál tanácsos, hogy a befolyásolta. A lesbeülő vagy cserkésző vadász nem járt mindig eredménnyel fegyverei tökéletlensége miatt. Távolabbra ható s az idomtalan bunkónál könnyebben kezelhető fegyver kellett, s a vadászó ősember leleményessége uj fegyver szerkesztésére vezetett. Elkészült a kőhegyi­ dárda s a kőhegyi nyíl. Ilyen fegyver birtokában az üldözöttből támadó lett, eddigi legvesze­delmesebb ellenségeit, a ragadozó állatokat most már ő kereste fel, egyrészt mert le akart velük számolni, másrészt meg ami reá nézve sokkal fontosabb volt, hogy tapasztalta csuhájuk sokkal előnyösebb felhasználását, a növényevőkénél, hogy a leg­jobb, legtartósabb és legmelegebb ruhát az időjárás szélsőségei, viszontagságai ellen ezektől nyerheti. Most már megismeri min­den vad az embert, már a leghatalmasabb növényevő a Mam­­muth is menekülni kénytelen a családostul, nemzetségestül reá támadó ember elől; a nádasok sűrűségeiben keres búvóhelyet, menedéket, melynek lágy ingoványos talaja azonban nem bírja el a hatalmas testű állatot, besüpped, s a reátámadó embertö­meg dárdái, nyíl- és kőzápora alatt elvérzik. Az ősember tort ül, kéjes élvezettel issza a meleg piros vért s marcangolja az édes, friss húst. Minél jobban kifejlődött így a vadászat iránti hajlam az ősemberben, annál találékonyabbá lett a kü­lönféle eszközök és módok alkalmazásában. A fogóvermek készítése már ismeretes az ősember előtt is, melyek használatát már akkor azzal a tö­kéllyel gyakorolta, amint azt napjainkban alkalmazzák. Felismeri eddigi vadászvetélytársában — a kutyában — a használható szövetségest, igyekszik őt magához édesgetni ami sikerül is s ezidőtől kezdve vadászatainál hathatós segítőtársa. A sólyom­ban is felismeri a tanulékonyságot s megkezdi vele a kisérle-

Next