Az Érem, 1926 (4. évfolyam)

1926 / 1. szám - Szentgáli Károly: Istenségek képei és allegóriák a római pénzeken

Az emberi istenek ugyanazt az utat tették meg a zordon fenségű Jupitertől az elag­gott Rómáig, mint az isteni császárok Caesartól Romulus Augustulusig, a gúnyolt kis epigonig. * * Rómát 96; Jupitert 70; Marsot 65; Solt 47; Venust, Herculest, Minervát, Vestát, Junót és Cerest 30-nál több; Apollót, Neptunt, Dianát 20-nál; Aesculapot, Mercurt, Cybelét 10-nél több, míg Janust, Irist, Serapist, Vulcant, Bachust, a Dioscurokat, Romulust 10-nél kevesebb császár és császárnő pénzein találjuk föl. E számok az egyes istenek kultuszának elég hű kifejezői. Az eszmények személyesítői, kik közül többnek isteneket megillető tisztelet járt ki és templomokkal, szentélyekkel bírtak, a nevük mellett levő számban fordulnak elő. Vic­toria 120, Concordia 91, Salus és Virtus 70-nél, Felicitas, Fides, Pax, Pietas, Providentia, Securitas 60-nál, Aequitas, Fortuna, Spes 50-nél, Moneta 40-nél, Aeternitas, Laetitia, Libe­­ralitas, Libertas 30-nál, Abundantia, Annona, Hilaritas, Pudititia, Uberitas 20-nál többször. A többi kevesebb császár és császárnő pénzein. Patientia nevével csak Hadrian császár veretett pénzt. Caritas, Honos, Munificentia és Ops is ritkán fordulnak elő. * * Bizonyára azon föltevésből kiindulva, hogy az egyes istenalakok már annyira köz­tudatban voltak, hogy magyarázószövegre, legendára szükség nem volt, előszeretettel hasz­nálták ezt a császár személyi adatainak vagy események följegyzésére. Legtöbbször a consulságának és tribunságának megújítását jelenti be pénzein a császár. Például a pénz körirata csupán ennyi: COS III., vagyis: a császár harmadszor consul. A figura azonban e körirat mellett igen sokféle lehet, azért ezeknek ismerete igen fontos. Nagyon sok esetben a körirat magában foglalja az istenség és allegória nevét is, de viszont megesik, hogy a kopott példányok eltűnt legendájától nem várhatunk segítséget. Az ilyen esetben, minthogy az alak még rendesen felismerhető, a determinálás elen­gedhetetlen kelléke, hogy az alakok fölismerésében kellő jártasságunk legyen. Bizonyos gyakorlat mellett a köriratok kiegészítését a legsilányabb példányokon is elvégezhetjük. Nem túlságosan nehéz feladat, mert az istenalakok és az allegóriák legnagyobbrészt oly jellegzetesek, hogy egymással föl sem cserélhetők, így Victoriát sohasem lehet össze­téveszteni más nőalakkal, vagy nem lehet soha kétséges Hercules figurája sem. Meg kell azonban jegyezni, hogy az ábrázolás termékenyebb koraiban, midőn mind több és több personificatio került a pénzekre és kifogytak a signifikáns jelvényekből.,, jobban mondva, mivel közös szimbólumok használatára vezetett a jelvények korlátolt száma, bizony téve­désbe is eshetünk, ha minden részletet meg nem figyelünk, így pl. Concordia és Indul­­gentia mindegyikének jelvénye a sceptrum és a patera. Itt még a pathost is meg kell figyelni, mert a művész legtöbbször igyekezett kifejezni azt a tulajdonságot, mely fő jellem­vonása az ábrázolt isteneknek vagy eszeményképeknek, így a testtartásban, mozdulatban és a nagyon finom kivitelű alakok arckifejezésében is benne rejlik a megszemélyesített eszmény, fogalom. Buzgó elmerülésünk közben érdekes megfigyeléseket tehetünk, ami a lelki momentumok művészi megoldását illeti, így például a könnyed, fesztelen testtartási oszlop alkalmazásával teszik esztétikailag összhangzatossá. Victoriát, Marsot ülő helyzetben nem látjuk, minthogy küldetésükkel, lényükkel a kényelem nem fér össze. Föltehető, de az oszlop alkalmazása is erre mutat, hogy az alakok legismertebb és legkedveltebb szob­raik után készültek. A hagyományos típus nem is magyarázható másként. Néha azonosítás is történik. Például az örökkévalóságot Aeternitas helyett Sol-lal, Fidesz Mercurius-szal, Felicitast Dianával ábrázolják. Az ilyen azonban ritka eset és ezért zavart alig okoz. Mielőtt az alakok ismertetésére térnék, szükségesnek tartom felsorolni azokat a jel­vényeket, szimbólumokat, használati eszközöket stb, melyek az ilynemű képekkel kapcso­latban előfordulnak, s legtöbbször biztos támpontot nyújtanak a fölismerésben. Nyolc cso­portba osztottam ezeket és számot adok a ritkábban előfordulókról is azért, mert némelyik mint önálló éremkép fordul elő.

Next