Az Érem, 1926 (4. évfolyam)
1926 / 1. szám - Szentgáli Károly: Istenségek képei és allegóriák a római pénzeken
Az emberi istenek ugyanazt az utat tették meg a zordon fenségű Jupitertől az elaggott Rómáig, mint az isteni császárok Caesartól Romulus Augustulusig, a gúnyolt kis epigonig. * * Rómát 96; Jupitert 70; Marsot 65; Solt 47; Venust, Herculest, Minervát, Vestát, Junót és Cerest 30-nál több; Apollót, Neptunt, Dianát 20-nál; Aesculapot, Mercurt, Cybelét 10-nél több, míg Janust, Irist, Serapist, Vulcant, Bachust, a Dioscurokat, Romulust 10-nél kevesebb császár és császárnő pénzein találjuk föl. E számok az egyes istenek kultuszának elég hű kifejezői. Az eszmények személyesítői, kik közül többnek isteneket megillető tisztelet járt ki és templomokkal, szentélyekkel bírtak, a nevük mellett levő számban fordulnak elő. Victoria 120, Concordia 91, Salus és Virtus 70-nél, Felicitas, Fides, Pax, Pietas, Providentia, Securitas 60-nál, Aequitas, Fortuna, Spes 50-nél, Moneta 40-nél, Aeternitas, Laetitia, Liberalitas, Libertas 30-nál, Abundantia, Annona, Hilaritas, Pudititia, Uberitas 20-nál többször. A többi kevesebb császár és császárnő pénzein. Patientia nevével csak Hadrian császár veretett pénzt. Caritas, Honos, Munificentia és Ops is ritkán fordulnak elő. * * Bizonyára azon föltevésből kiindulva, hogy az egyes istenalakok már annyira köztudatban voltak, hogy magyarázószövegre, legendára szükség nem volt, előszeretettel használták ezt a császár személyi adatainak vagy események följegyzésére. Legtöbbször a consulságának és tribunságának megújítását jelenti be pénzein a császár. Például a pénz körirata csupán ennyi: COS III., vagyis: a császár harmadszor consul. A figura azonban e körirat mellett igen sokféle lehet, azért ezeknek ismerete igen fontos. Nagyon sok esetben a körirat magában foglalja az istenség és allegória nevét is, de viszont megesik, hogy a kopott példányok eltűnt legendájától nem várhatunk segítséget. Az ilyen esetben, minthogy az alak még rendesen felismerhető, a determinálás elengedhetetlen kelléke, hogy az alakok fölismerésében kellő jártasságunk legyen. Bizonyos gyakorlat mellett a köriratok kiegészítését a legsilányabb példányokon is elvégezhetjük. Nem túlságosan nehéz feladat, mert az istenalakok és az allegóriák legnagyobbrészt oly jellegzetesek, hogy egymással föl sem cserélhetők, így Victoriát sohasem lehet összetéveszteni más nőalakkal, vagy nem lehet soha kétséges Hercules figurája sem. Meg kell azonban jegyezni, hogy az ábrázolás termékenyebb koraiban, midőn mind több és több personificatio került a pénzekre és kifogytak a signifikáns jelvényekből.,, jobban mondva, mivel közös szimbólumok használatára vezetett a jelvények korlátolt száma, bizony tévedésbe is eshetünk, ha minden részletet meg nem figyelünk, így pl. Concordia és Indulgentia mindegyikének jelvénye a sceptrum és a patera. Itt még a pathost is meg kell figyelni, mert a művész legtöbbször igyekezett kifejezni azt a tulajdonságot, mely fő jellemvonása az ábrázolt isteneknek vagy eszeményképeknek, így a testtartásban, mozdulatban és a nagyon finom kivitelű alakok arckifejezésében is benne rejlik a megszemélyesített eszmény, fogalom. Buzgó elmerülésünk közben érdekes megfigyeléseket tehetünk, ami a lelki momentumok művészi megoldását illeti, így például a könnyed, fesztelen testtartási oszlop alkalmazásával teszik esztétikailag összhangzatossá. Victoriát, Marsot ülő helyzetben nem látjuk, minthogy küldetésükkel, lényükkel a kényelem nem fér össze. Föltehető, de az oszlop alkalmazása is erre mutat, hogy az alakok legismertebb és legkedveltebb szobraik után készültek. A hagyományos típus nem is magyarázható másként. Néha azonosítás is történik. Például az örökkévalóságot Aeternitas helyett Sol-lal, Fidesz Mercurius-szal, Felicitast Dianával ábrázolják. Az ilyen azonban ritka eset és ezért zavart alig okoz. Mielőtt az alakok ismertetésére térnék, szükségesnek tartom felsorolni azokat a jelvényeket, szimbólumokat, használati eszközöket stb, melyek az ilynemű képekkel kapcsolatban előfordulnak, s legtöbbször biztos támpontot nyújtanak a fölismerésben. Nyolc csoportba osztottam ezeket és számot adok a ritkábban előfordulókról is azért, mert némelyik mint önálló éremkép fordul elő.