Nyíregyházi Mezőgép, 1985 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1985-01-01 / 1. szám

„A változás önmagában nem gyógyír, a mi szántaimnak is kell a sikerhez...“ Új név a cégtáblán: SZATMÁRGÉP Egy érdekes információ vitt el Mátészalkára, pontosabban fo­galmazva a MEZŐGÉP gyáregységébe, még közelebbről a gyár­egység-igazgató Pongó Zsigmond szobájába. Bár már a megfogal­mazás sem aktuális: január elsejétől igazgató lett a gyáregységve­zetőből. A gyáregységből pedig leányvállalat. Ez hát a hír, ami von­zotta a változás után érdeklődőt Mátészalkára ... — Régi kívánságunk telje­sült az új esztendőben — kezdi a beszélgetést Pongó Zsigmond. — Óhajtottuk a nagyobb önál­lóságot — folytatja — bár mi magunk sem számítottunk ek­korára. Természetes, hogy vala­mennyiünkben egy egészséges óvatosság van még, de hát alig pár hét telt el a változások óta. — Mikor lett világos és egy­értelmű mindez? — November közepén ismer­tük meg Nyíregyházán a terve­ket, volt tehát időnk, hogy na­gyobb önállóság útján megte­gyük az első lépéseket. Először is némileg módosítottuk szerve­zeti felépítésünket. Ahol a leg­nagyobb szükség volt rá, ott osztályszervezetté alakítottuk az eddig meglévő csoportokat, önálló döntési jogkörrel ren­delkeznek, ám el is kél náluk a jobb és nagyobb szervezettség. Mert mint kiderült az anyagyár ugyanis csupán kapacitásunk 30 százalékára tart igényt. A többire magunknak kell vevőt, partnert találnunk. Ezek után az is világos, hogy miért pont a vállalkozási-kereskedelmi kollektívát erősítettük meg. Rá­juk nem kisebb dolog, mint 70 százaléknyi kapacitás lekötése vár. Csak közbevetőleg: termé­szetesen önállósult a munkaügy és a bérgazdálkodást végzők csoportja is. — Visszatérve — sorolja a történéseket az igazgató — az eltelt napokra, vállalkozóink sem tétlenkedtek. Több mint ezer partnert kerestünk föl le­veleinkkel, és közöltük velük az újdonságokat. Azt is tisztáztuk önmagunkkal és velük, hogy le­hetőségeink zömét szolgálta­tási jellegű javításokkal, fel­újításokkal kívánjuk lekötni. Mivel korábban a pótkocsi­gyártás volt fő profilunk, ezután 11 típusú ilyen jármű zárt technológiás javítására és vizsgáztatására vállalkozunk. Némi vasszerkezetgyártást is tudunk majd végezni, az ideális az lenne, ha ezt egy-két na­gyobb partnerrel tudnánk meg­oldani. — Mennyire ismerték meg a vezetők elképzelését a munká­sok? — Úgy érezzük, hogy időben és jó módszerrel léptünk. Az új esztendőt munkásgyűléssel kezdtük, ahol töviről hegyire kitárgyaltuk a változásokat. — A tapasztalatok? — A többség megértette az Készül a pótkocsi-oldalkeret. Az összeállítás művelete. A felvételen Szigetközi Péter és Balogh János. A baktaiak megrendelésére januárban 170 MBP—6,5-ös típusú pótkocsialváz készül a szálkái leányvállalatnál. A képen­ az alvá­zat Képes Antal hegeszti. ^Munkával telt évtizedek Faluvillamosítóból főenergetikus BARNA SÁNDOR: — TITÁSZ-dolgozóként kezd­tem. Az elektromos szakma ele­ve oda kötött. Szakmunkásként a harminc évvel ezelőtti megye­­székhely megvilágosodásához magam is hozzájárultam. S köz­ben kigyúlt bennem is a láng, mely a nagyobb tudás megszer­zésére tüzelt. Munkaviszony mellett szereztem technikusi ok­levelet. A miskolci évek tapasz­talatait jól hasznosíthattam új munkahelyemen, itt a MEZŐ­­GÉP-nél. Míg korábban a falu­villamosítás során Kölese, Fü­­lesd, Sonkád és­­ Nyírbátor kör­nyékén dolgoztam, MEZŐGÉP- esként Vencsellő, Tiszaszalka, Tyukod térsége, illetve a gép­állomások energiaprogramja je­lentett feladatot. — Az említett gyáregységek­nél, több helyen az elején kel­lett kezdeni. Nagyon szép fela­datok adódtak, s ha ezeknek meg akartam felelni, újból ta­nulni kellett. Felsőfokú végzett­séget Budapesten, az Állami Energiafelügyelet vizsgabizott­sága előtt szereztem. Az egy­kori falusi gépállomások igazi termelőüzemekké váltak. A szerszámgépek szinte mindegyi­ke elektromos meghajtású, a célgépek hasonlóan. A pontos munkavégzéshez megfelelő vilá­gítás is kell. Sok helyen a fűtés működtetését is elektromos gé­pek végzik. Ezek tervezése, ki­választása, gazdaságos üzemel­tetése mindenki feladata. A ma­n Nyíregyházi Mezőgazdasági F­őiskola gépész hallgatója. Köz­­vetve­ közvetlenül feleségem, s a gyerek is kötődik szakmámhoz. Az az igazság, hogy az energia ma mindannyiunk életében egyik legfontosabb pénzkérdés­sé lépett elő. Ha kimegyek az irodaház folyosójára, s ott fe­leslegesen világító lámpatestet látok, vagy éppen nyitva hagyott ajtót, így hideg téli időben, nem tudok nyugodt maradni. — Az Északi körúton van a szövetkezeti lakásunk. Onnan járok be a munkahelyre. A Tra­bant nagy könnyebbséget jelent az utazgatásban, s a „birtok” hasznosításában. Van ugyanis 140 négyszögölünk, s ez egy kis paradicsom. Nagyon szeretek ott dolgozni. Gyümölcs és zöld­ség egyaránt megterem, s még kikapcsolódásra is van lehető­ség. A tv, rádió és az újság, il­letve a sportrendezvények ugyancsak rabolják az időt, de hát erre is gondot kell fordíta­ni. • Jó kollektívában dolgozom, a fizetésemből tisztességesen meg lehet élni. Szerencsére az egészséggel nincs semmi gon­dom. S 47 évesen már megkap­hattam a törzsgárdajelvény 30 év után járó fokozatát. Remé­lem, még a 40, illetve a 45 év után járó elismerés is itt talál. Molnár Károly I­ karékos, gazdaságos energia­­hasznosítás irányítását, össze­hangolását viszont én kaptam feladatul. — Húsz éve nősültem. Fiam (------------------------------------*- előttünk álló feladatokat. A ki­sebb résznek meg kell értenie, hogy az új, leányvállalati for­ma önmagában még nem gyógyír sebeinkre. Hogy ezután mennyi lesz a borítékban, és sikerül-e eleget tennünk az elvá­rásoknak az csakis valamennyi­ünkön, az egész szálkás kollek­tíván múlik majd. .— Az viszont biztos, hogy szá­mos olyan eredmény is mutat­kozhat majd, ami korábban alig-alig. Például az anyag- és energiamegtakarítás sikereit még jobban érezhetjük majd saját bőrünkön. Ugyancsak más lesz a különböző alapok kép­zése. Az adózott nyereségünk 59,5 százalékáról ugyanis mi magunk és itt, Mátészalkán döntünk! — Optimista? — Igen, ámbátor szeretnék azért öt hónappal idősebb len­ni... A leányvállalat igazgatója el­nézést kért, sietnie kell. A gyári fórum résztvevői várták vendégeinek, a városi pártbi­zottság első titkárának és a ta­nács elnökének társaságában. Természetesen itt is az újdon­ság, a változás kerül terítékre. Kiegészítve persze a város ve­zetőinek véleményével. A vá­roséval, a tájkörzetével, mely­nek nevét január első napjától önmagukon viselik. A kollektí­va neve is változott. Ezentúl így hívják: SZATMÁRGÉP... K. Z. Vetélkedő — haszonnal Tudósítónktól: Munkavédelmi vetélkedőt tartottak decemberben a nyír­bátori gyáregységben. A hét­fordulós vetélkedő elméleti és gyakorlati részből, valamint játékos feladatokból állt. A gyáregység valamennyi szocia­lista brigádja indult a verse­nyen, 5—5 fős csoportot al­kotva. A dolgozók nagyon ko­molyan vették a felkészülést, ezt a kialakult szoros verseny is igazolta. A tét nem volt ki­csi. Az első díjat nyert Zrínyi Ilona Szocialista Brigád ugyanis 5 ezer forintot, a II. díjas Bánki Donát Szocialista Brigád 4 ezer forintot, a III. helyezett Gábor Áron Szocia­lista Brigád 3 ezer forintot kapott. A díjak érdekessége még az, hogy a megnyert összegeket közös programok­ra kell elkölteniük a brigá­doknak. S hogy a közös prog­ram tovább erősítheti majd a közösségi szellemet, s a ké­sőbbiekre nézve ez sem kö­zömbös?! A verseny szerve­zőinek céljai között ez a nem titkolt szándék is szerepelt. Dicséret érte. A munkavédelmi vetélkedő a nyírbátori gyáregységnél nem haszontalan időtöltés, nem önmagáért való cseleke­det. A balesetek miatti mun­kaidő-kiesés ugyanis az utób­bi időben jelentősen csökkent. Míg 1983-ban 230 nap volt a kiesett munkanapok száma, addig 1984-ben csak 73 nap, s ebből is 50 nap egy 1982-ben történt baleset miatti kiesés. A munkavédelmi felelős a nyírbátori gyáregységben Vass Sándor. A felsorolt ered­mények egy része az ő lelki­­ismeretes munkájának kö­szönhető. A gyáregység veze­tői érzik a dolog fontosságát. 1984-ben közel 600 ezer forin­tot költöttek munkavédelmi eszközökre. Az anyagi és szel­lemi befektetés nem is maradt eredménytelen a gyáregység­nél. Kovács Éva Pongó Zsigmond igazgató: „az évet munkásgyűléssel kezdtük” _________________________ Gép—sörte betongyártáshoz Ez év elejétől sorozatban gyártják a sörtebetont. Vállalati és népgazdasági szempontból egyaránt nagy jelentősége lesz a gyártásnak, hiszen a SZÁÉV mérnökének, Kalocsai István­nak találmánya e nagy szilárd­ságú beton. A feltaláló a népi hagyományokat, a régi techno­lógiákat és a mai gazdasági, műszaki elvárásokat is figye­lembe vette az eljárás kidolgo­zásánál. A kivitelezés és az al­kalmazás természetesen kollek­tív munka eredménye. A gép­lánc létrehozásában a Nyíregy­házi MEZŐGÉP Vállalat is részt vett.­ A sörtegyártás beleillik abba a kormányprogramba, amely ki­emelten támogatja a hulladék­anyagok másodlagos felhaszná­lását. Használt drótkötelek új­rahasznosításáról van szó, ez a téma kiemelten szerepelt az energiatakarékossági pályáza­ton. A díjnyertes megoldásokat az Alkotó Ifjúság Egyesülés me­nedzseli, ez gyorsította fel a sörtebetongyártás bevezetését. A népi építészetben már volt hasonló szokás, itt a patics vá­lyogfalak felhúzásánál a búza­kalász toklászát használták. A barokk díszítő elemekbe pedig göndör sertésszőrt, népiesen sörtét kevertek a jobb összetar­tás, a szilárdság végett. A fel­találó ezért is adta az elneve­zést: sörterugó, sörtebeton. Ezek az elnevezések már bekerültek a szakirodalomba. A nagy szi­lárdságú, rugalmas sörtebeton mixerkocsival szállítható, be­tonszivattyúval bedolgozható. A találmány elfogadása után létre kellett hozni a gyártó gép­láncot. A géplánc alapegységeit több nyíregyházi üzem hozta létre. A darabolót a Nyíregyházi Vas- és Fémipari Szövetkezet produkálta. A bontót a Nyíregy­házi MEZŐGÉP Vállalat köz­ponti szerszámműhelyében állí­tották elő. A zsírtalanító a SZÁÉV központi telepén ké­szült. A központi telepen gyártott sörtét a debreceni betongyárba szállítják, a kész sörtebetont föld alatti garázsok és utak épí­téséhez használják. Képünkön: a MEZŐGÉP-nél készített gé­pen elemeire bontják a használt drótkötelet, amelyből egy má­sik gépen sörterugó lesz. Kép és szöveg: N. L.

Next