Nyírvidék, 1905 (26. évfolyam, 27-53. szám)

1905-07-02 / 27. szám

XXVI. évfolyam előfizetési feltételen, postén vagy helyb­en házhoz hozsza : Egész évre 8 korona. Két évre * Negyed évre 2 . Egyse számára ao fillér I 37. szám. Az előfizetési pénzek, megrendelések s a lap szétküldése tárgyában leendő felssó-A lap szellemi részét képező küldemények, a szerkesztő czime alatt kéretne; beküldeni. lamulások Jóba Elek, kiadó-tulajdonos .^Bérmentetlen levelek c,ak ismert kezektől könyvnyomdájához iskola-utcza 8. szám A kéziratok csak TlUfog k,vanatra , u (JanoSZky haz) intezendők. •Iletd kait,égére küldetnek viasz.. N­yiregyháza 1005. július á. A SZABOLCSVÁRMEGYEI KÖZSÉGI JEGYZŐK és a SZABOLCSMEGYEI TANÍTÓEGYESÜLET HIVATALOS KÖZLÖNYE. Megjelenik hetenként egyszer vasárnapon. Hirdetési dijak: Minden négyszer hasálozott petit sor egyszer­i közlése 10 fillér; több azSri kBtléa esetében­:* 611. A nyílt-téri közemények dija apronkint öt fillér. Apró hirdetések 10 azóig 4 1 fii.,minden további sió 4 fii. Vastag betűlvel szedett kétszeresen számit Hirdetések elfogadtatnak lapunk részére a kiadó-hivatalban (II. kerület Iskola-utcza 8-ik szám­); továbbá: Goldberger A. V., Eckstein Bernát, Általános Tudósitó és Grum­man­del Henrik és Társa ültst Budapesten, Hansenstein és Vogler irodájában Bécsben, és Budapesten, valam­int Németország és Sveicz fővárosaiban. Bezárt iskolák Városunkban is mindenütt lezárultak a ti­­­omány hajlékai s szerteszét röppent a sok­ a­lól idesereglett tanuló ifjúság Ennek a mindkét nembeli tanuló s­eregnek a száma évről-évre növekedik s 15 —20 év alatt majdnem megkétszereződött váro­snkban. Az idei tanévet, hála a Gondviselésnek, nem zavarta meg semmi olyan körülmény,­­ami az egyenl­tes haladást akadályozta volna. Járványos betegség miatt a tanítást az iskolák egyik fokán sem kellett beszüntetni. Ez a nagy, szív és elmeképző munka csöndben, zajtalanul folyt, ami a nevelés és tanítás eredményére kedvező eredménynek mond­ható. Annál nagyobb élénkség mutatkozik a társadalom érdeklődése szempontjából, mely különösen az oktatás felső és középső fokát az életre való vonatkozásában bír­álja. a túlterhelés kérdése nyert élénkebb különösen megvita­tást. Az orvosok az ifjúság idegrendszerének degenerációját els sorban az iskolai túlterhe­lésben keresik s ezzel a kérdéssel kapcsolatosan merült fel az a másik kér­dés, hogy vájjon arányban áll-e, különösen a latin nyelvre for­dított idő, azzal az eredmén­nyel, melyet ettől a tantárgytól — az életre való vonatkozásában várhatni. A régi, hagyományos rendszernek különösen ez a része az, mely ellen a társada­lom az átalakítást sürgeti. A vita természetesen nincs lezárva. A tanárok legnagyobb része oda nyilatkozott, hogy nem a tanítás anyaga okozza a túlterhe­lést. Ahol ez mutatkozik, ott megállapítható, hogy a tananyag feldolgozásának a módszeré­ben rejlik a hiba Az újabb tanítási módszer szerint a növendékeknek már az iskolában meg lehet szerezniök az ismereteket, a tanár és a tanítvány közös munkája alapj­án. Ott, ahol ez nincs meg, ahol még mindig a betaníttatás ódon rendszerét alkalmazzák, ott természetesen mindig lesz tú­lerhelés. Szerintünk is, tényleg ezen a fontos körülményen fordul terhelés kérdése. Ha a társadalmi meg a túl­akció kissé közelebbről és az oktatás módszerének szem­pontjából, spec­iális esetekre hivatkozva bírálja el a túlterhelés kérdését s ez oldalról száll szembe a régi módszerrel, nagyon üdvös mun­kát végez. Egyébként a kérdés a szakemberek megállapodásában tisztázva van, az általános és részletes utasítások mind a túlterhelés el­kerülésére irányulnak s csak követni kell azo­kat, mindjárt megszűnik a túlterhelés Sokkal messzebbmenő reformnak veti előre a világát a Társadalomtudományi Társaságnak az a törekvése, hogy a középiskolai oktatásnak eddigi gerincbe, a latin—görög nyelvi oktatás jelenlegi uralmát elveszítse. E­z a törekvés most népszerűbb és elevenebb megvitatásban került szőnyegre, mint eddig bármikor. Igaz, hogy vannak az ügynek tekintélyes védelmezői is, kik az oktatás magasab­­ó rendű színvonalát, az életre való előkészítés czéljából szintén tartják oly fontosnak, mint azokat az ismereteket, melyeknek a gyakorlati értékesítése kézzel­foghatóbban kimutatható Az eszme érlelődik, forrongásban van s alighanem a gyakorlatiasabb irány részére fog eldűlni a küzdelem, s aztán ehez képest fog­na módosulni az oktatás felsőbb köre is az elvett in­­ken. k „SjiriidMk a Betegen. Minden gyötrelmes, fáradt, szürke nap Elrabol tőlem egy-egy sugarat. S minden perez, mely felettem elsiet Sírjába egyegi/ holt vágyat temet. Az élet nékem kevés jót adott, Néhány álmot, mely köddé fosdadott. 6­ tört szárnyakat, mit levontak a porba Összetörve, sebezve, haldokolva Oly jó volna mégis tovább fázni, égni, h­a vergődve is, de csak élni, élni . . . Sütkérezni a fénybe, a napon, Mely csókkal hinti lázas homlokom . . . Mert fájni fog itt hagyni, ha megyek Egy hófehér, csodism kis kezet, Egy hajfon,b­ot és egy szép, szelid Tenger mély szempár hulló könnyeit . . . Milotay István: Társadalmi betegségek. E­nnél már találóbban alig lehetni jellemezni az irodalom erkölcstelemitő irányát, de a myth­osi alak szavai inkább csak a szép irodalom­ra vonatkoznak. Hit mit mondjunk a hírlapirodalomról? A napi hirek, törvényszéki csarnok, tárcza­ és más rovatokban csak ugy h­mzsegnek a rem-­é> pikáns i­gények tárgyául alkalm­i köziem m­ek, melyekből néha egy is elég volna a még ábrándos ifju kedélyt megrontani, de a napisajtó gondoskodik rá a hogy ez erkölcsi us regből mind nnapra ju­son néhány adag, hogy hatása vala­hogy el ne maradjon. Ehhez járul m­a a közvetlen tapasztalat, milyet a még ki nem jegeszedett ifjú elme és szív az életből m rnt. Midőn a gyerm­ekifjú hal­ja a szülői közt gyakran előforduló nézeteltéréseket, melyek gyakran nem éppen épületes kifejezésekben nyilvánulnak, vagy hallgatja a m­inik zsörtölődeseit a cselédekk I, vagy a felnőttek közt nem ritkán megforduló ember megszóláit, midőn látja cselédeink erkölcstelen élet­m­ódját, vagy m­gfigyeli a gazdagok szívtelenségét a szegényekkel szemben, s ha észreveszi a felnőttek hízelgő és alázatos magatartását a feljeb­bvalók és pöffeszkedései az alárendeltekkel szemben, midőn tapasztalja, hogy a legbecsületesebb s fárasztó m­unka alig nyújtja a m­inden­n­api életfentartáshoz legszükségesebb dogokat is nagyon hiányosan, míg a renyheség és henyélés még a fölösleges kényelmi czikkekben i­s dúskálkodik : oly erkölcsi mérget szív magába, melyek meg a legjobb hajlamokat is csirájukban m­gölik és erkölcsi hatálta­lezik az ifjuság"t, még mielőtt az életbe lépett volna. Az ilyen benyomások közt felnövekedő ifjú nemzedéktől aztán hiába várjuk, hogy maj­dan etnikai alapon nyugvó társadalmat alkosson. Társadalmi és családi életünk minden irányában, ágában és vonatkozásában, napról-napra inkább érezzük fogyatkozását az erkölcsös világnéz­et elveinek, s a­mily mértékben távoznak közéletünkből ezen elvek, azon mértékben foglalnak ott helyet azon hajdanokéi, melyek a történelem tanúsága szerint államot és társadalmat a végromlásba döntöttek, vagy éppenséggel sem ilyenek ; és ezen utóbbi elvtelenség az, mely oly gyászos bélyegul nyom koruik igen sok viszonyára, s mily például különösen korunk köznevelését jellem­z. Számtalanszor el volt már mondva veszedelmes ártalmassága korunk tanrendszereinek, melyek az értel­met tultömik fölületes elméleti i­m­retekkel, a szivet pedig üresen hagyják, az akaratot szabad pórá­­ra eresztik, a jellemerőt parlagon hevertetik, a vallás erkölcsi nevelő behatásokat lehetőleg mellőzik s egész nevelési részökbe­n a legszükségesebbet, az eszményt és elvet nélkülözik. A fölserdült ifjú vagy leány azután kilép az életbe, s midőn fölvértezve kellene lennie az élet baj­inak, szén Újhelyi László. Láttatok-e már viharmadarat vesz multával . . ? Szomorú azt nézni . . . Az a vakmerő, bátor madar akkor száll a vizek fölött, amikor tüzes hi­raggal ég és víz összecsap. Ami­kor, mint valami óriás égi ragadozók lecsapnak sziláján a sötét, alant nyargaló felhőtömegek. S amikor, mint valami szertelen nagy űzött vad vergődve fölnyihog, isz'­nyú, súlyos hullámkarokkal csapva meg a féktelen üldözőt. És amikor összeroppannak üvöltő, h­arsány ki­áltással a csatázó felek . . . amikor mérhetetlen erővel tombol a vész . . . akkor suhan el a viharmadár éles vijjogással élet s halál között. . .Csak a fel-fel villan­ó tű­kigyók világa láttatji egy-egy pillanatra, hogy hol és merre szállnak a halál sötétlő méhiben . . . S azután, ki a f­elazadt tenger megkorbácsolva alázattal elnyugszik, ha f­elszállanak a nagy mo­orva fellegek és magasan m­ssze­terülve szürke, sápidtorczá­­­val terpeszkednek az elaludt lizidó felé — akkor száll vizekről a vih­­armadár és kietlen, szomorú partok szikláin gubbasztva űl: olyan, mint valami önként szám­ki­vetett, elbujdosott harczos. Vész múltával be szomoru nézni a viharmadarat . . . S olyanok azok az imigrált honvédek ott messze Törökországban, m­it vesz multával a viharmadirak . . . Csakhogy a tengeren fel-fel kél a nap. Szörnyű haragos pirosban, vihart jelezve . . . És visszatérnek a vizekre merész szárnycsapásokkal a madarak . . de ezek a szegény harczosok itt távol idegen országban érzik, sejtik, hogy nekik nem virrad meg soha . . . Pedig hogyan várják ők azt ! Vágyva várják . . . Hiza . . . visszavágynak . . . H­atalmas nagy lehet ez a vágy. Azokat a büszke, daliás vitézeket — kik csatáról-csatára rohantak — meggörnyeszti, elsorvasztja, meg is öli. Hejh, hanyat ölt meg ott künn ez a vágy . . . . Újhelyi Lászlót is megölte. A sötét, álmos éj ránehezedik a városra Konstanti­nápoly szennyes, szeszélyesen zeg-íújos utczáit homály borúja . . . C­ak messziről sugárzik itt-ott egy lombi­fenyü lámpa és csak elvétve hullik a gazdátlan, kóbor ebek nyöszörgése és dühös ugatása. A külvárosban minden telken pihen az élet, alsza­nak minden házban. Csak egy alak nem alszik ott a valami ól előtt. Fejét tenyerébe hajtj­a. S bá­nat a vak éjszakába . . . Amerre Magyarországot sejti . . . így ül itt ez a fiu minden este. Itt lepi az éj is. Ül. És néz sóhajtva, szomorúan, m­anem meglepi az álom. Itt talalja az első hajnal sugár is. És mindig szomorú, bús az arcza . . . Nem is csoda. Ott van mindene a távoli, messze hazában. Ott hagyott mindent ... A lelkét is. Az ott él ... Ez a szegény, öntudatlan, megviselt test csak tengődik itt. Mintha nem is az övé voln­a . . . Ez dol­gozik, fárad itt naphosszat s ő maga otthon tanyázik a dús udvarházban ... Ez a test görnyed, meghajlik itt ura, az esetlen őrmény előtt s a lélek nemes öntudattal jár ott me­sze, messze . . . Ahogy napnyugtával leül ide fáradtan az ól elé, érzi, hogy száll, szálldos a lelke . . . O­thon száll. Vé­gig járja a termeket . . . Meg-megáll a sok szigorú kép előtt ... Az egyik gyászfátyollal van­­ takarva . . Ak­­i igen ... Ott esett a Branyiszkón . . . Felsóhajt . . Tovább megy ... Ki a kertbe. Ott ül az édes­anyja. Az a jóságos, szelid asszony ... Aki mindig sir . . . Megöleli megcsókolja . . . Száll . . . szálldos a lelke tovább . . . Amoda van egy másik nagy ház . . . Ott megáll ... Az ablakban virág nyilik . . . Szőke leány öntözi . . A báróki­ asszony. És a­hogy lassan elszenderedik, tovább szövődik a kép. Álmodik a báró kisasszonyról . . . Átöleli gyengéden, megcsókolja finom orczáját . . . Majd eltűnik e kedves kép és a bűbájos keleti ég alatt ott az a fáradt alvó halvány árnyakat lát elsuhanni, melyek összeszövődnek egy fényes, fehér fátyollá, amely olyan, mint egy óriási szemfedő. O.t mellette pedig az a sok fényes csillag, mint ravatal mellett égő fényes gyertyák . . . Az alvó arcza átváltozik . . . Kínos aggodalom látszik rajta . . . Mély sóhajok hagyják el keblét. És ő is hall halk sóhajokat, zoko-Irodámat május 1-től saját házamba &ailar-UtCZa 27- SZ. alá vittem át. Elvállalok minden mérnöki munkát u. m. földméréseket, tagosításokat, tíz, híd, vasúti, vízépítési munkálatokat és épület tervek készítését. NAGY ELEK oki. mérnök.

Next