Nyírvidék, 1928 (49. évfolyam, 250-273. szám)
1928-11-03 / 250. szám
Nyírigháza, 1928. november 3 * Szombat XLIX. évfolyam, 250. szám KMftzfittel árak halyfcan éa vidékan j Alapította JÓBA ELEK Szerkesztőség éa kiadóhivatal: 1*TM ST80 p.n««. N*fly.d«m> 7*0 panfl«. i Főszarkasztó : Dr. 8. SZABÓ LÁSZLÓ. T „ímfa^^1"07 'fwídequ. gOMlNftvi MMUnak és tsallóknak 2 B»/«. m^rAxvÁny. í F«l»ia» a*arkass<6. VERTSE K. ANDOR. | Kéziratokat nem adunk vissza. frria^tfcaawsMK^^ wiWftmwa^^ t^saamvaasa n i mmi ••!•« 11— A Graf Zeppelin 71 órai repülés után szerencsésen megérkezett Friedrichshafenbe A Graf Zeppelin középeurópai időszámítás szerint kedden reggel 8 óráig körülbelül megtette útjának egyharmadát. Menetsebességét az újfunlandi part magasságában időnként 160 kilométerre becsülték ,mert kedvezett neki a hátsó szél. A jelentésekből arra következtetnek, hogy a Graf Zeppelin több izben erős viharzónákat került ki és kedvező szeleket keresett. A Graf Zeppelin jóval nagyobb sebességgel halad, mint az inkai kontinens felé való utján. ame-Eckener dr. a viharokat több ízben úgy kerülte ki, hogy magasba emelkedett, vagy cikk-cakk vonalban kormányozta léghajóját. Délben 300 mérföldre volt a Zeppelin Új-Fundlantól A Graf Zeppelin középeurópai időszámítás szerint kedden déli 12 órakor az újfundlandi Race-foktól 300 mérföldnyire északkeletre volt. A Mauretania angol gőzös középeurópai idő szerint 1 óra 19 perckor a következőket jelentette: Az imént összeköttetésben voltunk a Graf Zeppelinnel. A fedélzeten minden rendben van. Középerős délkeleti vihar uralkodik. Kedden délután a léghajó túl volt a fele útján A Zeppelin útjáról a kedd esti órákban Friedrichshafenbe érkezett jelentések igen kedvezőek voltak. Eszerint a Graf Zeppelin 5 és 6 óra között már az útnak a felét elérte. A megtett út hossza 4500 kilométer. Ez az úthossz a tekintetbe jöhető legrövidebb út, mivel a léghajónak egy nagy délkeletre irányuló ívet kell leírnia. A léghajó potyautasa Newyorki jelentések szerint. Clarence Terhune, az egyik newyorki golfklub golfütő-hoki gyereke, tipikus amerikai fiú, olyan, mint akit Mark Twain olyan találóan jellemez a Huckleberry Finn-ben. Kora fiatalságától kezdve önmagára volt utalva. Atyja, aki St. Louisban borbély volt, búskomorságában megölte feleségét és öngyilkos lett. Az egyetlen fiú, Clarence kalandokra vágyott és talált is kalandokat. Kis hónapos szobájában, amelyet Rye-ben bérelt, mindenféle kalandokból származó trófeumok vannak felhalmozva. A newyorki golfjátékosok a labdaszedők és egyéb alkalmazottak nagyon szerették Clarence Terhunet. Amikor megjött a hír a «Graf Zeppelin» fedélzetéről, hogy a gyerek ,mint potyautas fellopódzott a léghajóra, a dolog nem lepte meg azokat, akik Clarence Terhunet ismerik. Pajtásai tudtak róla, hogy kalandvágya előbb vagy utóbb messze fogja sodorni Ryetől. — Szombaton ment el hazulról, miután megnyilatkozott, megfürdött és gondosan kicsípte magát. Szállásadónőjétől így búcsúzott: — Elmegyek, de hamarosan itthon leszek. A Gráf Zeppelin Franciaország fölött. Páris: A Havas Irodának jelentik Toursból: Ma este 8 óra 20 perckor a Gráf Zeppelin léghajói nagy ívben körülrepülte a várost. A léghajó alig 200 m magasságban tartózkodott, úgy, hogy a lakosság jól hallhatta a motorok berregését és a léghajó kivilágított gondoláit. A léghajó szállítmánya Washington: A Graf Zeppelin 49.745 levelet és 51.938 levelezőlapot szállít. 71 óráig repült a Zeppelin Friedrichshafen. A Graf Zeppelin 71 órai út után 7 óra 8 perckor simán leszállott. A tömeg áttörte a rendőrkordont, a zene fölharsant, az emberek szüntelenül kiáltották »hurrá« és a Deutschland dalt énekelték. Interjú Eckenerrel Friedrichshafen: Eckener dr. kevéssel a léghajó elhagyása után beszélgetett a Vollf-iroda külön tudósítójával, akinek ezeket mondta: »Utunk utolsó része sürü ködön át vezetett ugy, hogy a hajózás nem volt valami könnyű. Ennél fogva egész éjszaka le sem hunytuk a szemünket. A sürü köddel magyarázható, hogy a földről többször kértünk helyzetjelentést. A gőzösök is pontosan támogattak bennünket. A léghajó fényesen bevállt és ennek az óceáni útnak gyakorlati eredményeként megállapíthatjuk, hogy rendes óceáni forgalom lehetőségéről bizonyságot adtunk. Az Amerikába való átkelésnél mutatkozó akadályok természetesen súlyos helyzetbe hozták a vezetőséget, de éppen az a körülmény, hogy idegen segítség nélkül folytathattuk utunkat és repülés közben végre tudtunk hajtani komoly javításokat, nyújtotta a legfőbb biztosítékát a hajó biztossága mellett. Az orcész után semmiféle zavar nem volt a gépekkel. Minden kényelmük megvolt a Zeppelin utasainak Berlin: A Graf Zeppelin utasai elragadtatással beszélnek uti benyomásaikról. Az egyetlen női utas kijelentette, hogy utazását épenséggel nem tekintheti hőstettnek, mert minden elképzelhető kényelme meg volt Az újságírók és fényképészek megostromolták a léghajó potyautasát Berlin. A Graf Zeppelin megérkezésekor nagy ujjongással üdvözölték a léghajó ingyen utasát. Terhunet az amerikai konzul és rendőrfőnök elé vezették, akik ki a vallatták. A fiatalember a Wollfiroda külön tudósítójának elmondotta, hogy a léghajón kapott enni, inni, de alaposan befogták munkára. Már két órával az elindulás után előmászott búvóhelyéről, Eckener dr. csak mosolygott, amikor elővezették. Aludni ott feküdt le, ahol éppen helye volt. Megérkezése után az ujságírók és a fényképészek mind őt keresték. Nem akar hosszabb ideig Németországban maradni és azt reméli, hogy hamarosan visszajuthat Amerikába. A Zeppelin hangárba való szállításánál a nagy embertömeg miatt majdnem megsérült Berlin. A Graf Zeppelin leszállásáról még a következő érdekes részleteket jelentik. A léghajót tartó kötelek a nézőközönség sorai közé estek, mire a közönség soraiból többen elkapták a köteleket mindaddig, amíg a szolgálattevő személyzet meg nem érkezett. Amidőn a léghajó lejjebb ereszkedett, a tömeg áttörte a rendőrkordont és a repülőtér felé özönlött. A leszállás után a léghajónak a csarnokba való vontatását igen megnehezítette az a körülmény, hogy a tömeg szorosan körülvette a hajó gondoláját úgy, hogy lehetetlen volt minden mozgás. Amidőn a léghajót lerögzítették,és a hajótest a csarnok felé haladni kezdett, rendkívül veszélyes pillanatok következtek. A csarnok ajtaja előtt ugyanis egy vastag kötelet feszítettek ki, hogy senki sem léphessen a hangár területére. A tömeg nyomása következtében nem sikerült a kötelet idejében eltávolítani. Az utolsó pillanatban valaki zsebkésével elmetszette kötelet, ami, ha nem történt volnna meg, a léghajó komolyabb sérüléseket szenvedett volna. A léghajó potyautasa szerződtetési ajánlatokat kap. Berlin: Clarence Terhune, a Graf Zeppelin ingyenutasa már több szerződtetési ajánlatot kapott, így többek között az egyik acheni áruháztól és a hamburgi Hagenbeck Károly cégtől. Küzdelem a viharral* Berlin. A Graf Zeppelin utasai a következő részleteket beszélték el a léghajó óceáni útjáról :Újfundland magasságában a léghajó viharba került, mely 35—40 m erősségű volt másodpercenként. Noha valamennyi motort a legnagyobb kapacitásra állították be, a léghajót a vihar minduntalan visszaszorította. Három óráig tartott a küzdelem a viharban és a léghajó nem tudott előre haladni. Az út harmadik napján a léghajó Írország közelében ismét északi viharba került. A léghajóról megfigyelték, hogy az erős szél hogyan dobálja a tengeri gőzösöket. Graf Zeppelin arra kényszerült, hogy eredeti irányát megváltoztassa és délre térjen. Pokoli út volt, mondotta néhány utas. Dr. Eckener elmesélte, hogy a léghajó az utolsó napon erős ködben haladt úgy, hogy a vezetés nem volt valami könnyű. Eckener egész éjjel nem aludt. A »Lokalanzeiger« a potyautasról Berlin: A Lokál Anzeiger tudósítója a Gráf Zeppelin potyautasáról írott cikkében érezteti, hogy itt az amerikai Hearst sajtó trükkjéről van szó. E föltevés magyarázza azt a körülményt, hogy az ingyen utas nem hajlandó magyarázatot adni, hogyan jutott a léghajóra. A francia sajtó Paris: A francia sajtó a Graf Zeppelin teljesítményét nagyon szkeptikusan ítéli meg. A lapok kiemelik Eckener beszédéből azt a részt, hogy az óceán még koránt sincs legyőzve. Az »Echo de Parisa és az »Excelsior« ezt az idézett kijelentést adják címül a Zeppelin útjáról szóló tudósításuknak. A Gráf Zeppelin mersejelei Nyíregyházán Csütörtökre virradó éjszaka hajnali három óráig voltak ébren Nyíregyházán a rádiósok. Egész éjszaka működtek a nyíregyházi adóállomások és jelezték a Graf Zeppelin diadalmas útját Franciaország felett. A müncheni állomás végre is közvetített magának az úszó léghajónak morsejelzéseit. Egyszerre csak felbúgott a csodálatos zene: Nyíregyháza rádióinak hangszóróiból a Gráf Zeppelin üzenete hangzott. Voltak, akik sírtak meghatottságukban. — Ilyen nagyszerű zenét még soha nem hallottak. — A diadalmas ember üzenete a levegőtengerről. Egyes számára 16 fillér.