A M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Oktatófilm Kirendeltségének hivatalos közleményei, 1936 (1. évfolyam, 1-11. szám)

1936-08-01 / 7. szám

­. évf. 1936 julius—augusztus 6—7. szám. A M. KIR. VALLÁS- ÉS KÖZOKTATÁSÜGYI MINISZTÉRIUM OKTATÓFILM KIRENDELTSÉGÉNEK HIVATALOS KÖZLEMÉNYEI A VALLÁS- ÉS KÖZOKTATÁSÜGYI MINISZTÉRIUM FILMÜGYEINEK ÉRTESÍTŐJE MEGJELENIK HAVONKINT. SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL, BUDAPEST, vik­. CSEPREGHY­ U. 4. — TEL.: 1-458-18 A KÖZLEMÉNYEKET A KÖZÉP- ÉS KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁK A FILMDÍJAK FEJÉBEN DÍJTALANUL KAPJÁK. ELŐFIZETÉS: EGY ÉVRE 5 PENGŐ. EGYES SZÁM: 80 FILLÉR. A szillabásokról külföldön is, nálunk is nagy lendülettel folyik a filmoktatásra való előkészü­let. Ez egyformán kiterjed a technikai fölszerelésre és a módszeres kérdésekre. Nem csoda, mert a film új tanítóeszköz. Azonban még­se szabad azt gondolni, hogy ed­digi módszeres eljárásainkat el kell hagyni. Éppen nem. A film iskolai használata csak gazdagította a tanítás fegyvertárát, de az eddig bevált fegyverzetet nem kell se kidobni, se sarokba állítani. A módszerbeli előkészülettel függ össze a pergetésre készen álló filmeket kí­sérő, magyarázó szövegek kiadása is. Egyszerűség okából nevezzük a magyarázó szöveget szillabusnak. Nálunk is, meg külföldön is sokan úgy vélekednek, hogy az iskolai filmek mellé valami kis magyarázatot, útbaigazítást kell adni. A hivatalos tanügyi ható­ságok is az ilyen szillabások kiadását kívánják. Az első pillanatra ez jogosnak is látszik. A régebbi iskolai filmek nem tanító, hanem kulturfilmek voltak. Ezek sokféle olyan ismeretanyagot nyújtottak, amely hasznos volt ugyan, de a kötelező iskolai tananyag menetébe csak erőltetve lehetett beilleszteni. Senki nem várhatta, hogy az ilyen filmek helyes értékelését minden pedagógus egyforma helyesen eltalálja. Az meg éppen természetes, hogy a világ minden tájáról összehordott filmekben sok volt a szakismeretet túlhaladó anyag. Például a délgeorgiai német expedíció filmje rengeteg nagyon értékes és igen érdekes anyagot hozott filmen az ottani ál­latvilágról. Úgy a tudomány, mint az iskola felbecsülhetetlen új anyagot kapott. Ámde senki se várhatta, hogy ezt az anyagot a legjobban képezett szakember is kapás­ból ismerje. Az ilyen vagy ehhez hasonló filmekhez módszeres és tárgyi útmutatá­sokat kellett adni. Az akkori magyar filmoktatás vezérlap címen adta meg a szük­ségesnek vélt magyarázatokat. De így, vagy ehhez hasonlóan jártak el más álla­mokban is, ahol filmoktatással próbálkoztak. Mostani filmjeink azonban már nem kulturfilmek, hanem a tanítás menetébe illeszkedő és a tananyag filmszerű részeit szemléltető igazi tanító filmek. Ezekhez magyarázatot fűzni szinte fölöslegesnek látszik. Ezek az új filmek, mint ismeretes és természetes néma­filmek és bennük feliratok vannak. Ezek pedig tartalmi és tárgyi tekintetben eleve minden szükséges tudnivalóval ellátják a tanárt. Ezen túl pedig a tanár a pergetésre kölcsönzött filmet, az osztályban való használat előtt meg is nézheti. A módszeres eljárásra nézve csak az a feladat hárul rá, hogy a feldolgozásra szánt anyagba a filmet a legalkalmasabb helyen és a legjobb módon illessze be. Ha pedig valamiben és valahol tárgyi szempontból kiegészítésre volna szükség, azt a mindig kéznél levő szakkönyvtárban könnyen el lehet végezni. E tények ellenére a küszöbön álló iskolai évvel meginduló filmek mindegyi­kéhez rövid tájékoztatót is adunk. Ez az eljárás főleg a szokatlanságból, újságból eredő bizonytalanságok eloszlatásét célozza. E füzetben egyesítve jut a tanárság kezébe az első 70 db oktatófilm rövid magyarázó szövege. Ez az összesítés a használatot könnyíti meg és ennek fokozá­sára minden a filmoktatásban résztvevő iskolának 2 példány megy.

Next