A M. Kir. Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Oktatófilm Kirendeltségének hivatalos közleményei, 1937 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1937-01-01 / 1-2. szám

Lehet, hogy „egyesek“ azt mondják, hogy ez az új szemléltetés és oktatás az anyag terjedelmének szűkítésére kényszeríti a tanárokat. Általá­ban újabban az anyag terjengőssége helyett az anyag megismerésének alaposságára törekszünk. Az elsajátított ismeretek mélysége és sokoldalú szemlélete többet ér a nevelő-oktatás szempontjából, mint a sok lazán összefüggő, felületes ismeret­csoport. A magyar tanterveknek ugyanis az a legfőbb hibája, hogy túlságosan sok részletet vesznek fel minden tárgyból és ez akadályozza az egységes tudás kialakulását, a különböző ismeretek egymásra vonatkoztatását és egybekapcsolását. Nem kell tehát az anyag terjedelmének csökkentésétől félni. Ami elvesz a vámon, megtérül a réven. Még egy szempontból tartanám szükségesnek a filmoktatást a tanító- és tanítónőképző-intézetekben. Vannak a filmoktatásnak még olyan kér­dései, melyek megvitatásra szorulnak. Ilyenek : 1. a témák kérdései, 2. mikor és hogyan történjék a film bemutatása, 3. a filmpergetés közben beszéljünk-e és ha igen, milyen esetben, meny­nyit ? 4. megállítsuk-e a filmet pergetés közben ? És még sok más. A ta­­nítóképző-intézeti tanárság a pedagógiai kérdésekkel a legkisebb részletekbe merülően mindig nagy szeretettel és hozzáértéssel foglalkozott. Ezek a kér­dések is olyanok, amelyekre vonatkozó megfigyeléseik és véleményeik hoz­zájárulnának az ügy tisztázásához. Ide tartoznak a film nevelési és okta­tási eredményeinek megfigyelései is. Erről az Angolkisasszonyok veszprémi római katolikus tanítónőképző-intézetének igen érdekes beszámolója jelent meg e közlemények 11. számában. Filmtémák kidolgozását is várjuk a tanítóképző-intézeti tanárságtól. Egy kérdés merülhet itt még fel. Milyen irányú filmekre lenne külö­nösen szüksége a tanító- és óvónőképzésnek. Természetesen az általános ismeretek tekintetében a tanító, tanítónő- és óvónőképző-intézetek hozzá­simulnak a többi közép- és középfokú iskolákhoz, de a képzők különle­ges célját tekintve kívánatosnak látszik minél több nemzeti tárgyú földrajzi, néprajzi film készítése. A magyar élet minden vonatkozása érdekli a ma­gyar tanítóképzést már most is és egy elkövetkezendő, reform vagy új tan­terv ezt remélhetőleg még jobban ki fogja fejezni. Kívánatosnak tartanám mintaszerű egy-két és többtanítós iskolák életének bemutatását. Külföld nagyszerű elemi iskolái közül néhány bemutatást. Új iskolák (Montessori, Dewey, Agazzi, angol kerti iskolák) berendezésének, foglalkozásának, az óvónőképző-intézetek számára a mintaszerűen berendezett óvodák, gyermek­­menhelyek, játszó­otthonok berendezésének és munkájának film­felvételeit. Befejezésül egy pillantást kívánok vetni a filmoktatás jelentőségére. A múltban a film felhasználása rendszertelenült történt. Nem azt kapta az is­kola, amire szüksége volt és nem akkor, amikor kívánta. 8—10 film éven­ként. Ezeket az iskoláktól távol, valamelyik mozi helyiségében 2—3 órai veszteséggel kellett megtekinteni. Előkészítésről szó sem lehetett, mert a magyarázat szűkszavú volt és főként nem kapcsolódott megelőző ismere­tekhez. Együtt volt az egész iskola , olyanok, akik még évek múlva jutot­tak el ehhez a témához. Vidéken még rosszabb volt a helyzet, mert sok­szor a magyarázat később érkezett meg, mint ahogyan azok bemutatása történt. Sokszor senki sem tudta mi fog történni. Ilyen esetekre tényleg le­hetett mondani, hogy a tanulók már a ruhatárban elfelejtették, amit láttak. A mai filmoktatás céltudatos berendezkedés. Mindenki azt és akkor kapja, amikor arra a tanításban szüksége van. Előzőleg lepergetheti a fil­met. Tanítás közben is annyiszor mutatja be ahányszor szükségét látja. Ezért nem hosszabbak a filmek 100—120 méternél, hogy ne töltsék ki az egész órát. Egy-egy film bemutatása végett nem kell az intézet munka­rendjét felforgatni. Minden készen van magában az iskolában, a tanterem­ben. Nem nehéz tehát a filmoktatás jövőjét látni. Ennek a jövőnek a kialakításában a tanítóképző-intézeti tanárság még

Next