Orizont, 1983 (Anul 34, nr. 1-52)

1983-01-07 / nr. 1

ORIZONT OMAGIU FIERBINTE TOVARĂȘEI ELENA CEAUȘESCU Un nume și un simbol Socialismul înseamnă pentru noi, femeile, nu numai eliberarea de exploatare ci efectiv eliberarea de prejudecăți. Știu de mult că noi, femeile, avem vocația fericirii; încă din cele mai vechi timpuri am fost împreună și alături de tovarășii noștri de muncă și luptă participînd la toate marile evenimente ale vremurilor bune sau grele. Acum, în luna ianuarie, gîndurile se îndreaptă cu adîncă stimă și respect spre tovarășa Elena Ceaușescu — revoluționarul convins în idealurile socialismului și comunismului care, din fragedă tinerețe, și-a închinat zilele și clipele prosperității patriei, ridicării ei pe noi culmi de civilizație și progres. Alături de Nicolae Ceaușescu - secretarul tovarășul general al partidului — s-a aflat întotdeauna acolo unde se hotăra soarta țării, în combinate sau uzine, pe șantiere sau în agricultură unde, prin recomandările date, prin zâmbetul plin de generozitate, sau vorba bună, adresată oamenilor muncii, încuraja și mobiliza energiile creatoare. Activitatea științifică îi este recunoscută pe plan mondial acordîndu-i-se cele mai înalte titluri științifice și academice. Pentru noi, femeile — tovarășa Elena Ceaușescu este un nume și un simbol, model de perseverență în îndeplinirea fără șovăire a politicii partidului și statului, a slujirii cu credință a patriei socialiste. Maria BRADEA director al Școlii interjudețene de partid Timișoara Ginduri despre fericire Fericite sînt femeile noa..... Cele care s-au născut în acest secol al marilor afirmări. Savantele, luptătoarele revoluționare și democrate, artistele, scriitoarele, cosmonautele - femeile care au reușit să probeze că valoarea personalității lor, importanța aportului și devotamentului este un mare cîștig al întregii omeniri. Femeile care au pledat prin faptele lor, consemnate in istoria științei și civilizației moderne pentru o egalitate adevărată, deplină, cea a valorificării energiilor lor creatoare. Nu este intimplător că aceste femei, prin meritele lor au devenit nu numai vestite, dar au constituit exemple. Idealuri pentru generațiile ce au urmat. Și acest secol bintuit de autea jertfe și încercări, de luptă și sacrificiu a gravat efigia eroinelor moderne ale vremii, in veșnicie. Larga dezvoltare a personalității umane, spațiul uman generos și demn, oferit de societatea noastră socialistă este garanția unor minunate împliniri. Conștiința că orice cetățean al țârii - bărbat sau femeie, fără deosebire de naționalitate - are dreptul suprem de a se manifesta liber și creator In toate domeniile vieții, că poate ciștiga un loc de frunte, un loc de cinste în colectivitatea noastră, ne dă nouă, femeilor, certitudinea fericirii, iată de ce ne este importantă, ne este dragă această credință, iată de ce suntem mindri că o asemenea mare personalitate, o femeie a timpurilor moderne, un om de știință de factură excepțională, o luptătoare revoluționară, comunistă consecventă, fidelă cauzei clasei muncitoare, o patriotă înflăcărată este contemporanul nostru. Efigiile portretelor românești in lume prin ea devin mai strălucitoare, mai profunde. Maria PONGRACZ publicist și scriitor Chior și unei femei și mame obișnuite, spre a-și îngriji familia și a-și face datoria față de societate i se cere devotament, putere de muncă, enormă dăruire. Dar unui om al țării, care, pe lingă activitatea politică, socială, științifică, umană, are și marele rol de-a fi întotdeauna in primele rînduri ale vieții națiunii? Suflet arzător, înrădăcinat puternic în solul patriei, încă din anii grei ai ilegalității, tovarășa Elena Ceaușescu a fost, este și va rămine marele suflet și marea conștiință, în care se răsfrîng puterea jertfei, a dăruirii intru prosperitatea științei, a activității largi sociale. Inimă caldă, de femeie iubitoare a frumosului și copilăriei, dar și conștiință lucidă de luptătoare dirzâ și om al științelor exacte, domnia sa îmbină, pentru noi, la un mod ideal, exemplul de preț, in care ne regăsim cu aspirațiile și speranțele noastre. Ca femeie și activistă pe tărîmul culturii, ca om ce am cunoscut din fragedă tinerețe sentimentul acțiunii pentru un ideal curat, spre care am tins, cu toate puterile mele, nu pot decît să admir personalitatea exemplară a nobilei tovarășe de viață a președintelui României și să cred, nestrămutat că, prin frumusețea actelor muncii și acțiunilor sale tovarășa Elena Ceaușescu avansează, in ariile științei, ale vieții politice și sociale și, mai ales, in aria adîncă a sufletului nostru românesc, marile întruchipări ale visului îndrăzneț, de azi și de miine, la care ne face și pe noi toți părtași. Augusta ANCA președintele Comitetului județean de cultură și educație socialistă Timiș — Marile întruchipări ale visului indrăzneț IZSAK MARTIN; Portret Istorii coerente in demnitatea lor, Prin densitatea vremii ne însoțesc, mai pure, Și peisaj simțirii române și conture Acest tărim vieții, matern ocrotitor. Origine și patos al devenirii, scut. Credință monolită, femeie-strălucire Ni-e patria, speranță și țel, destin și fire Și un concept vechi-tînâr vibrind in absolut Și spații expresive pentru gindiri O aură severă сi-un blind lirism ascunde Și-o suplă fermitate care ne-a afirmat Constanță purpurie a cugetului viu Și conștient de sine, deschis spre lumea mare, E țara, anotimpul mereu sfințit de soare Și-i e prezenta acesta mult devotatul fiu. Lucian BURERIU ______________ Solstițiu scump, de aur prin munca-mobilat profunde; _____________________________ • 2 • O sărbătoare a sufletului Luna ianuarie își face apariția in veșnica scurgere a anilor cu o suită de sărbători dragi oamenilor de omenie de pe întinsul frumoasei noastre Românii. Dacă unele sunt tradiționale, prin datină, ca Anul Nou, altele, ca eveniment istoric, ca Marea Unire de la 24 ianuarie, altele sunt sărbători ale sufletului. Da, este vorba de cele două aniversări devenite sărbători ale inimii noastre de patrioți: ziua de naștere a celui mai devotat fiu al țării, președintele, tovarășul Nicolae Ceaușescu, exemplu de devotament și de sacrificiu, dar și a stimatei și dîrzei sale tovarășe de viață — academician doctor inginer Elena Ceaușescu. Cuvintele devin prea slabe, prea puține pentru a marca personalitatea acestei fiice a României, personalitate ce s-a impus prin tenace luptă revoluționară. Tenace, așa cum numai un om călit în înfruntarea dintre viață și moarte s-a dovedit a fi, dar și în descifrarea minunilor științei, taine descoperite intr-un domeniu unde înalta cultură și exigența exactității cer profunzime și dăruire. Și, e drept, confirmarea s-a dovedit nu numai prin stima profundă a concetățenilor Domniei sale, dar și prin elogiul sincer și unanim al somităților științifice ale lumii, care, ca un modest omagiu, i-au oferit nenumărate titluri onorifice. Nu putem uita însă că înalta probitate a muncii, nn descifrarea tainelor chimiei, este marcată și de o mare sensibilitate feminină care face din tovarășa Elena Ceaușescu, așa cum este firesc pentru un om superior, o mamă desăvirșită și nu numai pentru copiii Domniei sale, dar pentru toți copiii țării, pe care-i apără cu zimbetul dar și cu înțelegerea. Și poate acest atu de succint portret și elogiu n-ar fi complet dacă n-am releva frumusețea vieții de familie, căldura și permanența Domniei sale in toate acțiunile sociale, politice, culturale, alături de Conducătorul nostru iubit. Cuvintele sunt prea puține, dar tradiționala noastră urare spune: „Să ne trăiți, cu sănătate, fericire, cu noi succese și bucurii... camerii, ca perii... in mijlocul primăverii1". Oltea MUȚIU director al Liceului de filologie Timișoara Reprezentantă a femeii de astăzi In acest secol, cînd femeia își deschide cu mina fermă și succes tot mai noi domenii de viață și activitate, pășind liberă și dreaptă alături de bărbat, egala lui in drepturi și răspunderi, ca tovarășă credincioasă, și neobosită, noi, locuitorii României, ai acestei țări în plin avînt, salutăm in tovarășa Elena Ceaușescu pe acea reprezentantă a femeii de astăzi care întrunește, în mod de-a dreptul unic, căldura sentimentului matern cu exigența severă a gindirii științifice, activitatea armoniccoordonatoare cu limpezimea perspicacității politice. Ei dorim, din toată inima, să se bucure încă mulți ani de perfectă sănătate, putere de muncă, de noi și strălucitoare succese, pe toate tărimurile activității sale atit de multilaterale, succese pe care noi, cu mîndrie, le privim drept succesele noastre. Erika SCHARF scriitor Prestigiul incontestabil de care se bucură tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu este generat de puternica sa implicare, de pasiunea și devotamentul cu care s-a dăruit și se dăruiește unor cauze scumpe poporului său și concordante năzuințelor celor mai progresiste ale omenirii contemporane. înaltele sale responsabilități politice, sociale și științifice exprimă pe deplin o personalitate complexă, cu o activitate multilaterală, înnobilată de un profund umanism, apreciată in mod deosebit, ca un adevărat simbol al femeii României de azi, pentru calitățile de mamă, soție, om politic prestigios și remarcabil om de știință, luptătoare, in planul ideilor și faptelor, pentru pace, progres social și colaborare științifică internațională, in scopul amplificării bunei înțelegeri intre popoarele lumii. Iată de ce, alături de ctitorul României de azi, tovarășul Nicolae Ceaușescu, Elena Ceaușescu cunoaște dragostea deplină a poporului său și aprecierea tuturor elementelor progresiste din lume. Adevărate repere în cercetarea fundamentală și tehnologică din domeniul elastomerilor, cărțile sale, publicate in Editura Academiei R.S.R., in perioada 1974- 1981 („Cercetări în domeniul sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari* — 1974, „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului" - 1979 și „Noi cercetări în domeniul compușilor macromoleculari( 1981), pe lângă faptul că sînt modele temeinice ale unor cercetări moderne și de amploare, exprimă o solidă pregătire științifică, o remarcabilă capacitate inventivă, cit și o deosebită capacitate de orientare și coordonare a unei ample activități de cercetare pe direcții majore. Meritele științifice deosebite și afirmarea ca om de știință exemplar, recunoscut pe plan național și internațional, corelate cu orientarea complexă și valoroasă dată chimiei, științei și tehnologiei românești, in fruntea Institutului Central de Chimie și apoi a Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie, au avut un rol hotăritor in realizările noastre de pină acum și sînt o temeinică bază pentru ample realizări viitoare. Onorurile științifice, acordate de institute prestigioase de peste hotare, consemnează in mod deosebit recunoașterea unei împliniri profesionale și sociale, generată de pasiune științifică și o înaltă conștiință patriotică. Acum, in aceste zile aniversare de început de ianuarie, gîndurile calde ale tuturor oamenilor muncii de la noi, gîndurile oamenilor de știință și cultură, insoțite de fapte de muncă și mărturii de dragoste, se îndreaptă spre imaginea de ințelepciune și feminitate, de știință împlinită și adevăr uman al acestui prezent, simbol pe care istoria timpului nostru il concretizează in chipul și sufletul luminos al tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu. Ciprian RADOVAN doctor in chimie, membru al Uniunii artiștilor plastici Imagine de înțelepciune și feminitate